Völgy Vidék Vidékfejlesztési Közösség

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„Kóstoljon bele” a Vidék Ízébe!
Advertisements

Élelmiszer-önrendelkezés a közétkeztetésben
LEADER  LEADER (francia betűszó: Liaison Entre Actions pour le Developpement de l’Economie Rurale) = Közösségi kezdeményezés a vidéki gazdaság fejlesztéséért.
LEADER Szeged LEADER pályázatok
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
TISZATÉR LEADER EGYESÜLET célterületei és eljárásrend 2011.
Pannon Helyi Termék Klaszter. A Pannon Helyi Termék Klasztert október 3-án hozta létre 13, a Nyugat-Dunántúli Régióban működő szervezet, közel egy.
Falusi turizmus Fejér Megyében
HELYI ÉRTÉKET! A Vidékfejlesztési Terv Intézkedéseinek bemutatása.
A helyi termék szerepe és lehet ő sége Zala megyében Kovács Tünde, projektszakért ő Kerka völgy aranya, a méz - a helyi termékekért Zalamerenye, 2010.
Címoldal Helyi Termék Akadémia Zalaszentgrót,
Minőségi helyi termékek - Szekszárd és vidéke – Egy helyi termék rendszer működésének tapasztalatai Csillag Péter, ügyvezető Eco-Sensus Közhasznú Nonprofit.
SZIE Enyedi György Regionális Tudományok Doktori Iskola
NEMZETI ÉLELMISZER- TECHNOLÓGIA PLATFORM TEVÉKENYSÉGE Boródi Attila (ÉFOSZ) Budapest, szeptember 24.
A piac Szakiskola.
Helyi termék értékesítés adózási tanácsadása – műhelymunka őstermelők, kistermelők, kézművesek, agroturisztikai szolgáltatók, és civil szervezetek részére.
Molnár Balázs Völgy Vidék helyi termék védjegy bevezetése március 28., Alcsútdoboz Völgy Vidék Vidékfejlesztési Közösség Közhasznú Egyesület LEADER.
Helyi Vidékfejlesztési Stratégia Felülvizsgálata 2011.
DÉL-MÁTRA Helyi Közösség Stratégiai Vázlat Debrei Attila.
Kistermelői élelmiszer-termelés, -előállítás és -értékesítés
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről, s az igénybevehető szolgáltatásokról Tisza.
SIXTH FRAMEWORK PROGRAMME Budapest © Campden BRI Mo. Nonprofit Kft. A hagyományos élelmiszer fogalmának fogyasztói és ipari szemléletű meghatározása.
Értékesítési csatornák
I. Falusi Vendégasztal Konferencia MUOSZ Székház 1064 Budapest, Vörösmarty u. 47. Szabadkai Andrea Kistermelői termékértékesítés, magán háznál, termelői.
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
Az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program (ÚMVP)
Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Világ és Regionális Gazdaságtan Intézet Helyi termék klaszterek a vidékfejlesztésben G.Fekete Éva CSc, egyetemi.
A Georgikon Kar kutatási lehetőségei Keszthely, március 30.
Pannon Helyi Termék Klaszter Megalakulás: október, közel egy éves előkészítő munka után Fő cél: a régióban fellelhető és előállítható mezőgazdasági.
Önkormányzatok turisztikai feladatai
Rövid élelmiszerláncok és helyi termék rendszerek
Mikro és kisvállalkozások szerepe a rövid ellátási láncban Gyaraky Zoltán főosztályvezető Élelmiszer-feldolgozási Főosztály.
52/2010. (IV. 30.) FVM rendelet a kistermelői élelmiszer-termelés, -előállítás és -értékesítés feltételeiről Kistermelő: az 1. § (1) bekezdésében meghatározott.
Budapest, Szabadkai Andrea Magyar Biokultúra Szövetség; SZÖVET 30/ ,
HÍR gyűjteményből Íz-régiók a Kárpát- medencében Szegedyné Fricz Ágnes elnök HÍR Bíráló Bizottság.
ÚMVP III-IV.tengely Budapest, Dr. Horváth Zita Agrár-vidékfejlesztési Főosztály.
Környezetileg káros támogatások a mezőgazdaságban
A lánc menti együttműködés és az innováció: a képességek és a meghatározó szakértelem kombinálása dr. Sebők András Campden BRI Magyarország Nonprofit Kft.
Fontos élelmiszerjogi szabályok KKV szemszögből. Szabályok a mindennapokra Ami egy KKV-nak nehezebb – Címkézés – Állítások – Fogyasztóvédelem – Nyomonkövethetőség.
Völgy Vidék Vidékfejlesztési Közösség
Környezetvédelmi pályázatok a GOP-ban PÁTOSZ workshop április 21. Kovalszky Dóra, NFÜ GOP IH.
Pályázati feltételek LEADER felkészítő fórum „vállalkozási alapú fejlesztés" jogcímre pályázók részére.
Agrár- és vidékfejlesztési támogatások 2004 I. félévében 1. SAPARD 2. NFT, Agrár és Vidékfejlesztési Operatív Program Intézkedései.
Hálózati együttműködés a vidéki térségek fejlesztéséért – Pannon Helyi Termék Klaszter Zalamerenye, szeptember 10.
A mezőgazdaság és az élelmiszeripar kapcsolata a fenntartható fejlődés érdekében Kaposvár 2009 április 28. Sándor István Földművelésügyi és Vidékfejlesztési.
Hungarikumok a Parlamentben II Gyaraky Zoltán főosztályvezető Gőgös Zoltán államtitkár.
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara szerepe a vidékfejlesztésben
A szaktanácsadás támogatása között
1169/2011/EU jelölési rendelet
„Helyi márka kialakítása a Bakonyban” című projekt bemutatása
A Rábaköz agrárgazdaságának fejlesztési lehetőségei Hutflesz Mihály ügyvezető Régiófókusz Nonprofit Kft Csorna, december 17.
Mire jók az üzletben díjak? László Géza. Díjak a világban Mi alapján?  Tényalapú díjak  Értékelés alapján kiosztott díjak  Garancia díjak Ki adja?
A MEZŐGAZDASÁG FÖLDRAJZA
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Pálinka – élelmiszeripar - vidékfejlesztés
A Dél-borsodi Akciócsoport LEADER programja Értékelési szempontok Tiszaújváros szeptember 30.
A TEJ ÚTJA A KERESZTÚRI MODELL SZÖVETKEZETI ALAPON Szávuly Attila.
Az új Vidékfejlesztési Program
Vidékfejlesztési Program Vidékfejlesztési Program ( )
Pannon Helyi Termék Klaszter Megalakulás: október, közel egy éves előkészítő munka után Fő cél: a régióban fellelhető és előállítható mezőgazdasági.
Hol a pénz?. A Biyovis jövedelmező vállalkozás?!
Helyi termékek, azaz a kistermelői élelmiszer- előállítás Dr. Orbán Péter Igazgatóhelyettes főállatorvos.
BEPTRA „ Legjobb gyakorlatok” kis- és középvállalkozások számára Záró konferencia HURO0901/138/2.1.2.
Rövid ellátási láncok a fenntarthatóság alapjai Élelmiszer-feldolgozási Főosztály Laszlovszky Gábor főosztályvezető
Az üzlethelyiségen kívül kötött szerződések szabályozása Magyarországon és az EU-ban Osgyáni Anikó.
Leader program és helyi termék a turisztikában. Helyi termék 76/2011 VM rendelet alapján: – LEADER Helyi Akciócsoport illetékességi területén megtermelt,
Ö kológiai termékek jelölése Juhász Ágnes NÉBIH ÉTbI Élelmiszer-forgalmazás Felügyeleti Osztály
Nemzeti Élelmiszer Nyomon Követési Platform
Előadás másolata:

Völgy Vidék Vidékfejlesztési Közösség Molnár Balázs Völgy Vidék helyi termékei és fejlesztési lehetőségeik 2010. október 26., Polgárdi Völgy Vidék Vidékfejlesztési Közösség Közhasznú Egyesület 2473 Vál, Vajda J. u. 2. Tel/Fax: 22/243-124 Web: www.volgyvidek.hu; Email: volgyvidek@volgyvidek.hu

„Völgy Vidék helyi termékei és fejlesztési lehetőségeik” Bevezetés Miért kerül előtérbe a helyi termék? Kihívás: változások fenyegetik a természetes környezetet, a megélhetést, a gazdálkodást, az egészséget, stb. Völgy Vidéken is (gazdasági válság, éghajlatváltozás, energiaválság, gazdálkodás jövedelmezősége, változó agrár- és vidékpolitika, intenzív gazdálkodás okozta problémák, stb.) Válasz: védelem, kiszolgáltatottság csökkentése Eszköz: sokszínű helyi gazdaság kialakítása és fenntartása Cél: elmozdulás egy jobban az önellátásra törekvő helyi gazdasági rendszer felé Alapja: helyi termékek „Völgy Vidék helyi termékei és fejlesztési lehetőségeik”

Önellátásra törekvő helyi gazdasági rendszer A környezet- és tájgazdálkodás elvei alapján termel Kevesebb ipari eredetű alapanyagot használ A természet energiáit, ill. a helyben elérhető megújuló energiákat fenntartható módon hasznosító megoldásokat keres Nagyobb mértékben épít a helyi közösség, gazdák, vállalkozók együttműködésére, szövetkezésére A termelés és kereskedelem nagyobb részét közössége tagjaival közösen intézi Az energiaellátásban növekvő mértékben hasznosítja a helyi, megújuló erőforrásokat Anyag- és víztakarékos technológiákat használ Több feldolgozott terméket tud eladni Többfajta terméket állít elő, és egyedi terméket is előállít Törekszik arra, hogy az előállított termékek minél nagyobb részét helyben fogyasszák el, használják fel Meglévő gazdaságok átalakításának lépései: új típusú gazdálkodás lehetőségeinek felkutatása, tervezés, beruházási terv, engedélyeztetések, kiviteli tervek készítése, beruházások megvalósítása

Helyi termék fogalma és jellemzői Helyben előállított, helyben honos v. helyben megtermelt, előállított alapanyagból (>50%), hagyományos és/vagy az adott térségre jellemző technológiával, eljárással készült termék, feldolgozott termék. Kisebb része kézműves termék: minden olyan emberi erőforrással előállított, eredeti, nemzeti kultúrát őrző, egyedi értéket képviselő, hagyományos termék, amely előállítása környezetkímélő módon történik. További jellemzői Előállítása sajátos történelmi, földrajzi, agroklimatikus környezetben zajlik, Egyedi eljárással készül, Ára magasabb, Értékesítése legtöbbször közvetlen értékesítéssel történik, Jellemzően mikro- és kisvállalkozások, kistermelők, őstermelők, magánszemélyek termelik, állítják elő. Miért jó a helyi termék? Megbízható, friss, fenntartható, azaz… Több embernek ad munkát, Ízletes és friss (mezőgazdasági termékek és élelmiszerek), Kisebb a környezetterhelése a rövid idejű szállítással (ld. food miles), A közösség pénze helyben marad, a helyi gazdaság erősödik, Termelő és fogyasztó szorosabb kapcsolata jön létre.

Helyi termékek szabályozása és értékesítése Helyi termékekkel kapcsolatos jogszabályi környezet Mezőgazdasági termékek és élelmiszerek Élelmiszerlánc tv. (2008. évi XLVI. tv.) A felhatalmazása alá tartozó jogi szabályozás (rendeletek) Az élelmiszerlánchoz kapcsolódó egyéb területek szabályozása (pl. kereskedelem, növény- és állategészségügy, termék- és környezetvédelem, takarmányok, stb.) Magyar Élelmiszerkönyv előírásai Kézműves és egyéb háziipari jellegű termékek A kereskedelemmel, közte a forgalmazásukkal kapcsolatos jogszabályok (pl. a kézműves vásárok, falusi és agroturisztikai szolgáltató tevékenységek, az üzletek működési rendjéről ill. az üzlet nélkül folytatható kereskedelmi tevékenységek szabályozása, a kistermelői jogszabály, stb.) Az egyes kézműves tevékenységekhez kapcsolódó képzési és vizsgakövetelményekkel foglalkozó jogi szabályozások. Helyi termékek értékesítése I. Közvetlen értékesítés formái város-falu összefüggésben (termelő és fogyasztó szorosabb és lazább kapcsolata szerint) Részarányos gazdálkodás, állandó vásárlók rendszere (dobozrendszer), több család közös beszerző kört alapít, közétkeztetés, speciális minőséget igénylő fogyasztók, Kiszállítási rendszer, gazdálkodók piaca, termelői bolt (tájbolt), bioélelmiszert árusító boltok, helyi zöldségesek, szedd magad akció, mozgóbolt, Internetes kereskedelem, védjegy létrehozása

Helyi termékek értékesítése II. Közvetlen értékesítés falusi környezetben 1) Értékesítés elsősorban helybelieknek a vevő házhoz jön, rendszeres vevők a falun belül (eladás háztól); a termelő házhoz viszi a tejet, húst, stb., vagy pl. munkahelyi közösségek megrendelésére szállít; helyi gazda/gazdák tájboltja a faluban; mozgóárusok (túrakocsi, mely faluról-faluról halad); házhozszállítási rendszer (csomag, doboz), részarányos termelés vagy állandó vásárlók rendszere; piaci, vásári értékesítés a falvakban; kaláka típusú élelmiszer-előállítás és feldolgozás. 2) Értékesítés elsősorban turistáknak speciális rendezvények (bornap, sajtnap, kiállítások, stb.); értékesítés a helyi üdülők, szálláshelyek vendégei számára; tájjellegű éttermek, csárdák; nyári táborok, erdei iskolák. Közvetlen értékesítési lehetőségek a jogszabályok szerint Természetes személyként a falusi és agroturisztikai szolgáltató tevékenységről szóló 136/2007. (VI. 13.) Kormányrendelet szerinti hatósági nyilvántartásba vétel alapján. Természetes személy kistermelőként kis mennyiségű alaptermék, vagy betakarított, összegyűjtött vadon termő alaptermék esetén. A kereskedelemmel, a vendéglátással és az élelmiszer-forgalmazással kapcsolatos jogszabályok szerint

Helyi termékek marketingkommunikációja A Völgy Vidék tájtermékeket ismertté is kell tenni, tudatni kell minél szélesebb körben azt, hogy léteznek, és hogy hol lehet hozzájuk jutni. A marketingkommunikációnak e téren két fő célja van: egyrészt, mivel a helyi termék identitással bír, alkalmas arra, hogy Völgy Vidéket is népszerűsítse. Másrészt, ha megvalósul a Völgy Vidéken kívüli értékesítés, a bevétel erősíti a helyi egzisztenciát, azaz közvetlen gazdasági bevételt hoz a térségnek. Ezért is szükséges egy sikeres termék előállítását olyan szintre felfejleszteni, hogy abból jusson a Völgy Vidéken kívüli piacra is (egy-egy ismertebb helyi termék esetén 100 km-ben szokták meghatározni a beszerzési távolságot: Völgy Vidék esetén ez bőven eléri Budapestet, de még a Balatont és Győrt is). Egy-egy emblematikus helyi termék köré épülő rendezvénynek jelentős szerepe van a térség gazdaságának erősítésében is, amellett, hogy gyakorta ezek akár országos vagy nemzetközi eseménnyé is kinövik magukat (pl. Etyek Pincefesztivál, mint borünnep, vagy a Kezes-Lábos Fesztivál, mint helyi termék és kézműves ünnep). A völgyvidéki embernek jogos hiányérzete támad pl. egy Váli Bodzafesztivál nem létezése miatt (annak ellenére is, hogy a BOTÉSZ megrendezi a Bodzavirág Ünnepet, ahol termékeik kóstolására és vásárlására van lehetőség), vagy egy, a martonvásári vetőmagoknak tisztelgő rendezvénynap kapcsán.

Helyi termékek Fejér megyében Országos ismertségnek örvendő jellegzetes helyi termékek Fejér megyében cecei paprika és mézédes görögdinnye, móri ezerjó, etyeki borok, agárdi pálinka, mohai Ágnes és székesfehérvári Aqua Mathias ásványvíz, csákvári fazekas termékek, elismert megyei művészek alkotásai. Hagyományok-Ízek-Régiók (HÍR) program (AMC) Fejér megyei ’hungarikumai’ (országosan 300) fehérvári kukoricás kenyér, alsószentiváni dió, cecei étkezési fehér paprika, mezőföldi napraforgó virágméz, (mohai Ágnes és székesfehérvári Aqua Mathias ásványvízek). Kiváló Magyar Élelmiszer védjegyet elnyert Fejér megyei ‘helyi’ termékek (országosan 80 vállalkozás 400 terméke) 3 féle mohai ásványvíz, Gyorsfagyasztott mexikói salátakeverék (Szfvár). Értékelés Más hazai régiókkal, megyékkel, tájakkal és egyéb területi egységekkel történő összehasonlítás alapján nagyobb területi hatókörben ismert ’helyi’ termék’, vagy ’hungarikum’ kevés lelhető fel térségünkben (3-4 termék).

Völgy Vidék Helyi Termék Program Völgy Vidék Helyi Termék Katalógus: jelenleg mintegy 120 termelő 200 termékével 12 helyi termék kategóriában (termesztett, gyűjtött és feldolgozott gyümölcs, zöldség; hús és húskészítmény; tejtermék és tojás; bor és pálinka; egyéb ital; sütő- és cukrászipari termék; egyéb feldolgozott élelmiszer; gyógy-, fűszer-, festőnövény; kertészeti termék; kézműipari termék; ipari termék; egyéb termék), Völgy Vidék Helyi Termék Klaszter: helyi terméket előállítók (és mások) szövetsége együttműködési megállapodás alapján menedzsment-szervezettel (közösen szervezhető tevékenységek köre 18-20 elemből áll), Völgy Vidék Ökorégió: ökológiai gazdálkodásból származó, illetve bio- és helyi élelmiszertermékek információs és marketingközpontja (klaszter része), Völgy Vidék Védjegy és a hozzá tartozó terméktanúsítási rendszer, Völgy Vidék Tájtermék (helyi termékfelmérő adatlap, honlap, webáruház, kiadvány, helyi termék, biotermék, környezetkímélő áru- és a fair trade termék vásárok, stb.).

Völgy Vidék Helyi Termékek

Foltvarrók

Értelmi fogyatékosok kézműves termékei

Termelői méz és kecskesajt

Völgy Vidék Vidékfejlesztési Közösség KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! Völgy Vidék Vidékfejlesztési Közösség Közhasznú Egyesület 2473 Vál, Vajda J. u. 2. Tel/Fax: 22/243-124 Web: www.volgyvidek.hu Email: volgyvidek@volgyvidek.hu