Pannon Egyetem Műszaki Informatikai Kar Gábor Dénes-díjasok Klubja Veszprém, 2010. június 1. Minőség és fenntarthatóság Friedler Ferenc dékán.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Esélyteremtés lehetőségei a közoktatásban Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Salgótarján, május 27.
Advertisements

„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
A gazdaság és az oktatás együttműködése
1 TÁMOP B-11/2/KMR Az oktatás és kutatás színvonalának emelése a Szent István Egyetemen AZ OKTATÁS ÉS KUTATÁS SZÍNVONALÁNAK EMELÉSE A SZENT.
Alapképzések a Debreceni Egyetem Informatikai Karán
Felsőoktatási menedzsment MA Felsőoktatás Nyilvánossága Konferencia november 17. dr. Princzinger Péter.
1 Hasznosítható pedagógiai konzekvenciák a K+F területén Veszprém Workshop Prof. Dr. Bábosik István Prof. Dr. Bábosik István
Intézményfejlesztési Terv
Technical University of Budapest
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
50 éves a szegedi informatika
Projektlabor, Projektmunka és Projekt szeminárium tapasztalatai és kérdései az informatika oktatásában az Eszterházy Károly Főiskolán dr. Kovács Emőd,
A mesterképzések létesítésének és indításának helyzete a műszaki szakterületen Sima Dezső MFRFK, november 3.
1 Matematika oktatás mérnök és műszaki informatikai képzésekben Ráckeve, március 2-4. Moson Péter, BME, Matematika Intézet Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi.
Természettudományok és műszaki tudományok területén végzett diplomások száma a éve korcsoportban 1000 főre számolva 2010-re az EU-ban 15 %-os növekedést.
A felvételi eljárás intézmény specifikus részei november 29. Előadó: Papp Gabriella, Felvételi Irodavezető ELTE IK Nyílt Nap.
Kiadványaink Országos Felsőoktatási Információs Központ.
1 Kormányszóvivői tájékoztató Magyar Universitas Program június 16. A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja.
A tételek eljuttatása az iskolákba
Kalmár László  Informatikai Tanszékcsoport, Főépület 2000-nél több informatikus hallgató.
Szegedi Tudományegyetem Természettudományi és Informatikai Kar Nyílt Nap december 18. Tanulmányi és Információs Központ: Kongresszusi terem.
BSc a Debreceni Egyetem Informatikai Karán
Az informatika oktatása a Debreceni Egyetem Informatikai Karán
Egészségügyi informatika oktatása és kutatása az Egészségügyi Főiskolai Karon.
Az informatika oktatása a Debreceni Egyetem Informatikai Karán
Rejtő Sándor Könnyűipari Mérnöki Főiskolai Kar
Radnainé Gyöngyös Zsuzsanna egyetemi docens tanszékvezető
Stratégiai dékánhelyettes önértékelése. Közreműködtem karunk oktatás-fejlesztési portfóliójának kialakításában. Feladatom ezen túl: az új szakok akkreditáltatása.
SZINTEK ÉS SZEMPONTOK AZ EURÓPAI FELSŐOKTATÁSI TÉRSÉGBEN Előadás a Felsőoktatási Kutatóintézet és az Oktatásügyi Közvetítői Szolgálat „Felsőoktatási konfliktusok”
„Felsőoktatás új utakon” Fejlesztési célok és források a felsőoktatásban november 28. Budapest.
1 Felsőoktatási jelentkezés A szeptemberben induló felsőoktatási képzések jelentkezői Forrás: Educatio Kht. – OFIK, Felvi.hu
TUDOMÁNYOS MUNKA, KUTATÁSI TEVÉKENYSÉG Dr. BARTHA LÁSZLÓ Mérnöki Kar Tanácsülése.
szakmérnök hallgatók számára
Bemutatkozik a Georgikon
A háború és a modern fegyveres erő
FELVÉTELI 2008 Berzsenyi Dániel Gimnázium ISKOLÁNKRÓL …  2008-ban ünnepeljük iskolánk alapításának 150. évfordulóját  ‘Minőségi nevelési-oktatási.
1 NÉHÁNY GONDOLAT AZ (INTÉZMÉNY) AKKREDITÁCIÓ MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSSAL KAPCSOLATOS KÉRDÉSEIRŐL Dr. Veress Gábor egyetemi tanár MAB, január 22.
Köszöntöm Önöket az FSZ konferencián! Dr. Zárda Sarolta rektor.
Az Egyetem oktatási-kutatási szervezete
© 2005 The Gallup Organization T HE G ALLUP O RGANIZATION Országos Kreditmonitoring vizsgálat az oktatók körében - ábrasor
Technical University of Budapest
Program Péceli Gábor rektor köszöntő beszéde
Ráckeve, Matemetika oktatás mérnök és informatikus képzésekben 1 Dunaújvárosi Főiskola
Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Kar
A BUDAPESTI CORVINUS EGYETEM
Matematika oktatás mérnök és informatikai képzésekben Ráckeve, március Pannon Egyetem (Veszprémi Egyetem, 1949) Bölcsészettudományi Kar Gazdaságtudományi.
Matematika oktatás mérnök és informatikai képzésekben
1 Miskolci Egyetem. 2 Matematikai Intézet – Analízis Tsz., Számítástechnika Tsz., Számítóközpont – Analízis Tsz., Alkalmazott Matematikai.
Perjésiné Hámori Ildikó
Fókuszban a tudományos műhelymunka Harmadik országos TDK-fórum október Dr. András István rektor.
Sikeres ipar-egyetemi együttműködés Pannon Egyetem - KÜRT Zrt. Dr Remzső Tibor pályázati igazgató egyetemi docens Microsoft Innovációs Nap november.
MTT Felsőoktatási Szekció Tisztelettel köszöntöm a Szekció előadóit, résztvevőit! szeptember 20.
Az ELTE Informatikai Kar és a FÖMI Távérzékelési Központ kapcsolata : Műhold-felvétel kiértékelő rendszer komponenseinek kifejlesztése (tervezés.
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
Földrajzoktatás a Debreceni Egyetemen és jogelődjén, a Kossuth Lajos Tudományegyetemen 1990-től napjainkig Kerényi Attila Debrecen november 14.
A Bologna-folyamat a munkáltatók szempontjából Gerner Péter
Bolognai Folyamat a az európai és a hazai mérnökképzésben Jobbágy Ákos BME november 17.
A kutatóegyetemek helye az innovációban (Ahogy mi látjuk) Dr. Greiner István alelnök Magyar Innovációs Szövetség június 22.
Dr. Husvéth Ferenc Tudományos ügyekért felelős rektorhelyettes június 22.
Duális képzés a Miskolci Egyetemen Dr. Gácsi Zoltán egyetemi tanár.
A Magyar Nemzeti Bank új gondolkodásmódja és programja Veszprém Dr. Ferkelt Balázs főosztályvezető, MNB, Oktatási Igazgatóság március 17.
Informatikai szakok duális oktatása a Miskolci Egyetemen 2015.
Korszerű és innovatív mérnökképzés!. Képzéseink rt itt kedvedre választhatsz! BSc 11 alapszak MSc 6 mesterszak PhD 2 Doktori Iskola.
Óbudai Egyetem FENNTARTÓ Rektor Kancellár Szenátus
Az informatikus képzés és az ipari kapcsolatok jövője a SZE-n
Készítette: Szabó Tamás
MIÉRT éppen a BME Villamosmérnöki és Informatikai Kar?
Oktatás a mérnök informatikus szakon: tények és vélemények
Korszerű és innovatív mérnökképzés!
Új lendülettel az európai kutatóegyetemek élvonalába
Előadás másolata:

Pannon Egyetem Műszaki Informatikai Kar Gábor Dénes-díjasok Klubja Veszprém, június 1. Minőség és fenntarthatóság Friedler Ferenc dékán

2 2 Mit tekintünk minőségnek? Oktatási: végzett hallgatók (várható) sikeres szakmai pályája? Tudományos: publikációk száma és minősége? K+F: élvonalbeli projektek száma és értéke?

3 3 Végzett hallgatók sikere Piaci elvárás (hogy a legjobb helyre vegyék fel):  angol  projektreferencia  “team”munka tapasztalat További elvárások (a hosszabb távú siker érdekében):  szaktudás (legújabb ismeretek alapján)  erős elméleti alapok  K+F tapasztalat  “európai” műveltség ...

4 4 Mi garantálja a minőséget? MAB? Dékán? Oktatók összessége? Jószándék? Hallgatói elvárások (HÖK)? Minőségbiztosítási iroda? Szervezeti működés!

5 5 Mi lehet a minőség ellen? Belső körülmények:  normatív finanszírozás (mert mennyiségre ösztönöz)  rövidtávú működési modell (nincs visszatáplálás)  választási rendszer  rövidtávú hallgatói érdek  szervezet ellentmondásai Külső körülmények:  gyenge középiskolák  gyenge jelentkezők  igénytelen ipar

6 6 Fenntarthatóság? Fenntarhatóság: saját erőforrásai alapján hosszútávon működőképes az elvárt feltételek mellett Fenntarthatóság lehet pl:  Pénzügyi  Szervezeti: -személyi állomány -szakmai működés -kapcsolatok/kapcsolódások

7 7 Kari működés Sokkomponensű összetett rendszer Többféle értékrend Szerteágazó érdekviszonyok Bonyolult döntési mechanizmus Belső ellentmondások (pl. tanszékvezető vs. projektvezető) Fékek, fűnyíró Utánpótlás nevelés (esetleges) hiánya Erőforrás elvonásának a lehetősége Költségvetés „túlhatározott” Finanszírozás csak „olcsó” oktatásra Vezetői hiba konzerválódhat (nehezen jav í tható)

8 8 Minőség és fenntarthatóság Mely tevékenységekre lehetséges? oktatás? oktatás és kutatás? oktatás és K+F? oktatás, kutatás és K+F? oktatás, kutatás és K+F együtt

9 9 Szervezet: minőség és fenntarthatóság Bármelyik tevékenység fenntartható módon magas színvonalú (versenyképes), ha a másik kettő is az A szervezet egyenrangú módon integrálja a három tevékenységet Versenyképesség: külső hitelesítés  oktatás: prof. (DSc)  kutatás: SCI folyóiratcikk  K+F: partnerelégedettség, élenjáró technológiák fejlesztése

10 Szükséges feltételek Kiváló hallgató (felvételi) Kiegészítő bevétel (vs. arányos oktatás finanszírozás) Nemzetközi szintű kutatás Professzorok Szervezeti kultúra, bizalom Belső tehetséggondozás (projekt, kutatás) Szervezet  hatékony (kevés belső energiát fogyaszt)  csapatként működik Vezető

11 Hatékony szervezet Definiált hatáskörök  tanszékvezető  projektvezető  kutatásvezető Definiált professzori (szigorú) kinevezések Definiált forráselosztás Teljesítménymérés mindhárom területen O, K, K+F integrált módon támogatja egymást

12 MIK: mérföldkövek műszaki informatika szak alapítása; Roska Tamás kari jogállású önálló intézet MIK alapítása Nanotechnológia Tanszék alapítása Kutatóintézet (MÜKKI) csatlakozása Matematika Tanszék csatlakozása K+F központok megalapítása Villamosmérnöki és Információs Rendszerek Tanszék létrehozása

13 Műszaki Informatikai Kar

14 MIK szervezete 3 dimenziós szervezet

15 „Erőforrásgazdák” Rendszer- és Számítástudományi Tanszék Villamosmérnöki és Információs Rendszerek Tanszék Matematika Tanszék MÜKKI

16 Professzori kutatólaboratóriumok Bio-Nanorendszerek (Vonderviszt Ferenc, DSc, Bársony István, MTA l.t.) Differenciálegyenletek és Alkalmazásai (Győri István, DSc) Diszkrét Matematikai Struktúrák és Algoritmusok (Tuza Zsolt, DSc) Egészségügyi Informatikai (Kozmann György, DSc, Nagy Zoltán, DSc) Energetikai Rendszerek (Jiri Klemes, MC Chair of. Ex.) Intelligens Irányító Rendszerek (Hangos Katalin, DSc) Operációkutatás (Maros István, DSc, Terlaky Tamás, DSc) Rendszer- és Folyamatoptimalizálási (Friedler Ferenc, DSc) Virtuális Környezetek és Fénytan (Schanda János, DSc) …

17 K+F központok Egészségügyi Informatikai Kutató- Fejlesztő Központ Info-Bio-Nano Kutató-Fejlesztő Központ Informatikai Biztonsági Kutató-Fejlesztő Központ Logisztikai Rendszerek Információs Technológiája Kutató-Fejlesztő Központ

18 „3 dimenzió” Tanszékvezető  erőforrásgazda  oktatásszervező Projektvezető  erőforrásigény  hallgatók bevonása  működési finanszírozás Kutatásvezető  önálló  teljesítményével elszámol  elitképzés, doktori képzés  tudományos háttér projektekhez

19 Doktori Iskolák Informatikai Tudományok Doktori Iskola (Friedler Ferenc, DSc) Molekuláris- és Nanotechnológiák Doktori Iskola (Vonderviszt Ferenc, DSc)

20 mérnök informatikus BSc gazdaságinformatikus BSc programtervező informatikus BSc villamosmérnöki BSc mérnök informatikus MSc logisztikai mérnök MSc Olajipari ellátólánc optimalizálás Szakok

21 Erdős Pál Matematikai Tehetséggondozó Iskola 2001 óta működik Pintér tanár úr vezetésével 200 matematikában kiváló középiskolás diák saját forrásból magas színvonalon cél: a matematikaoktatás megerősítése versenyeket szervező középiskolai tanárok Pólya György Díj középiskolai tanároknak Központok: Veszprém, Szolnok

22 Erdős Pál Tehetséggondozó Program „Junior Researchers” „Junior Developers”

23 Sajátosságaink cél: hallgatóink hosszú távú szakmai karrierje mindhárom informatikai alapképzés egy karon tehetséggondozás ipari projektekben való hallgatói részvétel kiegészítő források finanszírozzák a képzést folyamatosan megújuló infrastruktúra

24 Képzéseink jellemzői „Triviális” önképző és felzárkóztató program 4 félév térítésmentes angol nyelvi képzés angol nyelvű kötelező tantárgyak általános műveltségi tantárgyak gyakorlati tárgyak aránya >50% kooperatív képzés és szakmai gyakorlat diplomavédés: szigorú minőségi előírások plágiumellenőrzés saját szoftverrel a diplomavédési bizottsági elnöke elismert külső szakember egységes követelmények és minőség-ellenőrzés Sikeres hallgatók

25 Felvételi rangsorok BSc szakok, államilag támogatott, nappali tagozat Rangsor/képzési helyek száma Gazdaságinformatikus3 / 9 Mérnök informatikus (Veszprém)1 / 14 Mérnök informatikus (Nagykanizsa)9 / 14 Programtervező informatikus3 / 8 Villamosmérnöki3 / 8

26 Hallgató létszám

27 Végzett hallgatók

28 Publikációk száma

29 Pályázatok és külső megbízásos munkák

30 Költségvetési támogatás

31 Realizált külső források

32 Létszám Hallgatók: 1216 (2009.október 15.) Oktatók/kutatók: 80 (69)  Minősített 56 (46)  DSc: 19 (10) 19 professzor, 64 hallgató/professzor zárójelben a teljes munkaidős foglalkoztatottak száma

33 Összefoglalás oktatás, kutatás és kutatás-fejlesztés egymást támogató működése kiváló alapok: tehetséggondozás, nemzetközi szinten elismert professzorok jelentős források a versenyszférából nagyszámú minőségi publikáció MINŐSÉG ÉS FENNTARTHATÓSÁG

34 Köszönöm a figyelmet!