GONDOLATOK AZ NKE MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI RENDSZERÉNEK KIALAKÍTÁSÁHOZ

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Moodle tapasztalatok, megoldások a Széchenyi István Egyetemen
Advertisements

KATONAI ALAPISMERETEK Előadó: Dr. Felházi Sándor mk. ezredes dékán.
Az intézményi akkreditáció folyamatábrája. Intézményi akkreditáció második köre (2007) Cél: „…értékelje az eltelt 8 év tevékenységét, de egyben teremtse.
Intézményi akkreditáció 2008 (hogy készüljünk?) MAB 2008 szeptember 19. Topár József.
A felsőoktatási minőségbiztosítás európai A felsőoktatási minőségbiztosítás európai sztenderdjei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság.
TÁMOP projekt szakmai feladatai és eredményei Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Topár Gábor szakmai projektvezető Minőségügyi Konferencia ZMNE.
Felsőoktatási menedzsment MA Felsőoktatás Nyilvánossága Konferencia november 17. dr. Princzinger Péter.
LB értékelési módszerek, technikák MAB Budapest, január 22. Topár József.
A MAB AKKREDITÁCIÓ értékelési szempontjai Dr. Veress Gábor 1Veress
MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. előadás PTE PMMK MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK 2011.
Minőségbiztosításunk helyzete
A minőségügy a könyvtárügyért
Felsőoktatási Minőségfejlesztési Rendszer
VERSENYKÉPES DEBRECENI EGYETEM A Diplomás Pályakövetési Rendszer eredményeinek beépítése az egyetemi döntési folyamatokba Dr. Szűcs Edit minőségbiztosítási.
Az alapképzések bevezetésének tapasztalatai
Minőségirányítás a felsőoktatásban
1 Munkatársi képzések a Debreceni Egyetemen HEFOP / /1.0 A képzési programmal és annak megvalósításával kapcsolatos akkreditációs.
Győr, NYME Minőségbiztosítási Bizottság munkaértekezlete Az EFQM modell - rövid ismertetés- Vas Beatrix Minőségfejlesztési és Informatikai Központ.
A KÖZPONT MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSA. Szabvány Ismétlődő műszaki, gazdasági és más feladatok optimális megoldásának MINTÁJA.
Szilágyi Barnabás Minőségi oktatás hatékony vezetéssel az európai dimenzióban HEFOP/2004/3.3.1-P /1.1 NYF MIR rendszere, minőségfejlesztési.
A minőségirányítási rendszerek fejlesztésének aktuális kérdései Dr. Borda Jenő alprogramvezető.
Turcsányi Károly, DSc. egyetemi tanár
A Nemzeti Közszolgálati Egyetem közigazgatás-tudományi karának minőségcéljai a 2012/2013. oktatási évre dr. Almásy Gyula szakcsoportvezető Közigazgatásszervezési.
Felkészülés az intézményi akkreditációra ( )
TAMOP /2/KMR Projekt szakmai vezető: Demeter Attila alezredes március 23. A projektek az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális.
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
Széchenyi István Egyetem, Győr
Nemzeti Közszolgálati Egyetem
A Mezőgazdaságtudományi Kar minőségbiztosítási rendszere
Az elektronikus tanulmányi nyilvántartás mint minőségbiztosítási eszköz dr. Princzinger Péter ELTE Oktatási Igazgatóság január 25.
A ZRÍNYI MIKLÓS NEMZETVÉDELMI EGYETEM - A MAGYAR FELSŐOKTATÁS INTEGRÁNS RÉSZE 1 MPV előadás.
A Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem doktori iskolái MAB akkreditációjának számszerű adatai és eredményei Prof. dr. Solymosi József DSc a Katonai Műszaki.
Minőségbiztosítás az oktatásban - minőségértékelési eljárás
Zrínyis tapasztalatok
Controlling a gyakorlatban
Ajánlás-változások Pedagógus-továbbképzés „Kongresszus után - a változások folyamatában” Konferencia Csillag Márta Budapest, május 27.
3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő
Közművelődési, közgyűjteményi intézmény minőségirányítási programjának lehetséges szerkezete.
LB felkészítő: március
Zentai László : Az ELTE intézményakkreditációs tapasztalatai – XI. 18. Az ELTE intézmény- akkreditációs tapasztalatai (2009–2010)
1 NÉHÁNY GONDOLAT AZ (INTÉZMÉNY) AKKREDITÁCIÓ MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSSAL KAPCSOLATOS KÉRDÉSEIRŐL Dr. Veress Gábor egyetemi tanár MAB, január 22.
Nemzeti Közszolgálati Egyetem
LB értékelési módszerek, technikák MAB Budapest, 2007 január 17. Topár József.
AZ ÚJ FELSŐOKTATÁSI TÖRVÉNY - MINŐSÉGFEJLESZTÉS, MINŐSÉGHITELESÍTÉS.
A MAB főbb tevékenységei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság Minőségügyi tájékoztató,
Záró konferencia Dr. Bíró Zoltán.
Farkas Katalin – Vilmányi Márton június 15.
A teljesítménymérés helye és szerepe a minőségmenedzsmentben
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
TQM-ISO Minőségügyi kérdések a Pécsi Tudományegyetemen Szellőné Fábián Mária főigazgató-helyettes PTE Egyetemi Könyvtár Budapest december.
A projekt indulása K21 - A „Könyvtári minőségfejlesztési 21” modell nyomán Előkészítés, csapatépítés 2008-ban 2009-ben projektté szerveződött Jelenleg.
A TDK-rendszerének minőségbiztosítása
FEMIP „Minőségfejlesztés a felsőoktatásban” TÁMOP / Bángi-Magyar Attila szakmai vezető OFI Szakmai Napok december 7.
2004. január 27. Hallgatói szolgáltatások szerepe a felsőoktatásban Szabó Imre Diákközpont igazgató.
Minőségmenedzsment a felsőoktatásban UNI-EFQM Vas Beatrix ügyvivő szakértő Minőségfejlesztési és Informatikai Központ
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
Szövetség a Kiválóságért Közhasznú Egyesület 1119 Budapest, Tétényi. u  Tel/Fax: , web: 
A Felsőoktatási Regisztrációs Központ és a felsőoktatás Bakonyi László, főigazgató.
1 XIV. Országos Minőségellenőrzési Továbbképzés MER ellenőrzések módszertana Siófok, Munkácsi Márta A Minőségellenőrzési Bizottság tagja.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL ÖNÉRTÉKELÉSI SZINTEK
Králik Tibor igazgató, minőségfejlesztési szakértő
Szakképzési Önértékelési Modell II. Fejlesztési szint ADOTTSÁGOK 4. 3
Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar
Az SZMBK Intézményi Modell
Turcsányi Károly: (Minőségszemléletű) barangolások a hadtudományban
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

GONDOLATOK AZ NKE MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI RENDSZERÉNEK KIALAKÍTÁSÁHOZ Tapasztalataink a minőségbiztosítás terén Az NKE jelene, integrációs előkészületek Megtett és megtenni ajánlható lépések az NKE MBR kiépítéséhez Minőség a felsőoktatásban ma. És holnap? ZMNE Minőségügyi konferencia 2011

A ZMNE bemutatása I. A Zrínyi Miklós Nemzet- védelmi Egyetem rövid története A katonai felsőoktatás utolsó intézményi integrációja 2000. január 1-jén történt, amikor a Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem és a Bolyai János Katonai Műszaki Főiskola egyesült. 2011. szeptember 1-jétől az egyetem egykaros lett és megváltozott a képzés szerkezete is. Az egyetem mai struktúráját tehát egy többlépcsős intézményi integrációt, a szervezeti struktúra racionalizálását, jelentős létszámcsökkentést, két- majd egy egyetemi kar létrehozását, a képzési rendszer átalakítását, a többciklusú (lineáris) képzési rendszer bevezetését és az új alapképzési szakok indítását jelentő átalakítás után érte el. Minőségügyi konferencia 2011, ZMNE Minőségbiztosítási Iroda

A ZMNE bemutatása II. 2010-ben Egyetemünk jellemző, legfontosabb számszerű adatai 2010-ben 2010-ben közel 3500 hallgató és 520 egyetemi munkatárs, A felvételizők létszáma tavaly közel 5200 volt, ami az utóbbi években folyamatosan emelkedett. Az egyetemen 89 alaptanterem, 57 labor és szaktanterem szolgálja az oktatást. tiszti kaszinó, készülő imaterem (60 m²). Az Egyetemi Központi Könyvtár: (2000 m², a felhasználói leülő helyek száma 379, a nyílt olvasói munkaállomás 71) Minőségügyi konferencia 2011, ZMNE Minőségbiztosítási Iroda

Rendszerépítés Önértékelés Mérés értékelés A ZMNE 2005-től hozzáfogott egy tudatos minőségfej- lesztéshez Minőségügyi konferencia 2011, ZMNE Minőségbiztosítási Iroda

Az egyetemi akkreditáció A képen az egyetem teljes akkreditációs dokumentum készlete látható. (intézményi kötet és mellékletek, BJKMK és KLHTK kari kötet és 10 szak önértékelése) Minőségügyi konferencia 2011, ZMNE Minőségbiztosítási Iroda

Dolgozik az akkreditációs Látogató Bizottság 6 A K K R E D I T Á C I Ó Minőségügyi konferencia 2011, ZMNE Minőségbiztosítási Iroda

Minőségeszközök és módszerek Alkalmazott minőség- eszközök és technikák a ZMNE-n PDCA ciklusok a ZMNE-n Minőségirányítási rendszer (MIR) Minőségfejlesztési Program (MFP) Az Egyetemi Minőségelemző és Értékelő Rendszer (EMIÉR) Belső Audit program (BAP) Belső auditok EMIÉR (EvaSys) Önértékelés (Akkreditáció, FMD) Minőségügyi konferencia 2011, ZMNE Minőségbiztosítási Iroda

INTÉZMÉNYI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁS MŰKÖDÉSE PDCA ciklusok a ZMNE-n … avagy a minőség folyamatos fejlesztése P1:MIR továbbfejlesztése P2: Új MFP 2009-2010 P2-2: Új MFP 2011 P3: EMIÉR továbbfejlesztése P4:SZMSZ módosítása, Belső audit program 2009 P1: Minőségirányítási rendszer tervezése P2: MFP 2006 P2-2: MFP 2009-2010 (PDCA 2.kör) P3: EMIÉR P4: Belső Audit program P A INTÉZMÉNYI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁS MŰKÖDÉSE D P1:MIR működtetése P2: felülvizsgálat P2-2: felülvizsgálat P3: EMIÉR átvizsgálása P4: Belső audit program ellenőrzés P1: Minőségirányítási kézikönyv bevezetés 2006 P2: MFP cselekvési program végrehajtás P2-2:MFP cselekvési program végrehajtás P3: EMIÉR felmérések bevezetése, végrehajtás P4:Belső auditok végrehajtása C Minőségügyi konferencia 2011, ZMNE Minőségbiztosítási Iroda

Belső auditok A belső audit kiterjed: Az Egyetem vezetése a belső auditokat a minőség- biztosítási rendszer fejlesztésé- nek szempontjá- ból kiemelkedő jelentőségű- nek tartja. A belső audit kiterjed: a minőségértékelés megfelelőségére, a minőségközpontú irányítási rendszer megfelelőségére, a személyi és tárgyi feltételek megfelelőségének megállapítására, a folyamatszabályozás eljárási rendjére és annak betartására, a visszajelzések alapján a változtatások/javító intézkedések végrehajtására. Minőségügyi konferencia 2011, ZMNE Minőségbiztosítási Iroda

AZ EMIÉR ELEMEI Elemei a hallgatókkal kapcsolatban: Az intézmény- nyel és szolgáltatá- saival kapcsolatos felmérések Elemei a hallgatókkal kapcsolatban: Hallgatói véleményezés az intézményre vonatkozóan (rendszeres); Hallgatói véleményezés az informatikai ellátottságról (rendszeres); Hallgatói véleményezés a tanulmányi ügyek intézéséről (rendszeres); Gólya kérdőív (tervezett); DPR kérdőívek (fejlesztés alatt); Kollégium (tervezett); Könyvtár (rendszeres); Doktoranduszok véleményfelmérő kérdőíve (rendszeres). Elemei a munkatársakkal kapcsolatban: Munkatársak/oktatók/kutatók elégedettség felmérése (rendszeres) Minőségügyi konferencia 2011, ZMNE Minőségbiztosítási Iroda

AZ EMIÉRHEZ KAPCSOLÓDÓ MÉRÉSEK Az oktatás minőségével kapcsolatos felmérések A megrende- lők elégedett- ségével kapcsolatos felmérések Speciális (frekventált) területre irányuló felmérések Oktatás: Az oktatói munka hallgatói véleményezése (OMHV) Szakkollégiumok által végzett felmérések (célzott, alkalomszerű) Megrendelők: Szociológiai felmérések (célzott, alkalomszerű) DPR kérdőívek (fejlesztés alatt) Kutatás: Kérdőív a minőség és a minőségszemlélet vizsgálatára (célzott, alkalomszerű) A hallgatók véleménye a felsőoktatás minőségéről kérdőív (célzott, alkalomszerű) Minőségügyi konferencia 2011, ZMNE Minőségbiztosítási Iroda

EvaSys rendszer bemutatása I. Profil részlet a hallgatói vélemény felmérés eredmé- nyéből A profil görbe azonnal megmutatja a gyenge pontokat, jó alapot ad a beavatkozás szükségességének és mértékének megtervezéséhez Minőségügyi konferencia 2011, ZMNE Minőségbiztosítási Iroda

EvaSys rendszer bemutatása II. Profil részlet a hallgatói vélemény felmérés eredmé- nyéből (a két kar és az intézet összesített eredményei- nek összehason- lítása) Azonnali összehasonlítást tesz lehetővé, megmutatja a feltűnő eltéréseket. Jó alapot ad a különbséget generáló okok megkeresésére, a szükséges beavatkozás megtervezésére. Minőségügyi konferencia 2011, ZMNE Minőségbiztosítási Iroda

FELSŐOKTATÁSI MINŐSÉGI DÍJ PÁLYÁZAT (FMD) A ZMNE két alkalommal, 2009-ben és 2010-ben nyújtott be pályázati önértékelést. A minőségfejlesztésben kiemelkedő eredményt nyújtó felsőoktatási intézmények (FOI) és szervezeti egységek (SZE) számára írják ki; célja: ösztönzés és elismerés. 2007-ben hirdette meg először az OKM. Önértékelésen alapszik. Európai minőségi díj követelményrendszere (EFQM) az alapja: vezetés, stratégia, emberi erőforrások, partnerkapcsolatok, folyamatok, partnerek elégedettsége, munkatársak elégedettsége, társadalmi hatás, kulcsfontosságú eredmények. Minőségügyi konferencia 2011, ZMNE Minőségbiztosítási Iroda

A pályázat elkészítői… 15 FMD 2009 Minőségügyi konferencia 2011, ZMNE Minőségbiztosítási Iroda

Dolgozik a Látogató Bizottság 16 FMD 2009 Minőségügyi konferencia 2011, ZMNE Minőségbiztosítási Iroda

És a végeredmény 2009-ben… FMD 2009 17 FMD 2009 Minőségügyi konferencia 2011, ZMNE Minőségbiztosítási Iroda

Dolgozik a Látogató Bizottság 18 FMD 2010 Minőségügyi konferencia 2011, ZMNE Minőségbiztosítási Iroda

És a végeredmény 2010-ben… FMD 2010 19 FMD 2010 Minőségügyi konferencia 2011, ZMNE Minőségbiztosítási Iroda

Az NKE integráció minőségbiztosítási előkészítése (MBSZ) Minőség- biztosítási Szabályzat A Szabályzat hatálya kiterjed: Az egyetem valamennyi polgárára és szervezeti egységére, az egyetem valamennyi működési folyamatára, a minőségügy vezetési, tervezési, ellenőrzési folyamataira, a minőségügyi mérési-, értékelési eljárásokra, a képzések értékelésének mechanizmusára, valamint az oktatói munka hallgatói véleményezésére. Minőségügyi konferencia 2011, ZMNE Minőségbiztosítási Iroda

Minőségbiztosítási Szabályzat 21 A Nemzeti Közszolgá- lati Egyetem minőségbiz- tosítási rendszerének szervezeti struktúrája Minőségügyi konferencia 2011, ZMNE Minőségbiztosítási Iroda

Minőségtényezők ma a felsőoktatásban. És holnap? Ftv., MAB, Bergen, EFQM-ISO-más MBR alkalmazási törekvések Differenciálódás a hazai felsőoktatásban (kutató-, kiváló-, további FOI-k) És holnap?? Az új Ftv. koncepció és ami abból az NKE számára fontos lehet Minőségügyi konferencia 2011, ZMNE Minőségbiztosítási Iroda

…az integrációról 20. § (1) A felsőoktatási intézmények tevékenységének összehangolása céljából az intézményeket egyesíteni lehet (a továbbiakban: egyesülés). (3) Az egyesülés eredményeképpen új felsőoktatási intézmény jön létre, amely jogutódja az egyesüléssel érintett felsőoktatási intézményeknek. (4) Az egyesülésbe bevont felsőoktatási intézmények az új intézmény oktatási, kutatási szervezeti egységeként működnek tovább.

… az egyetemről 9. § (4) Egyetem az a felsőoktatási intézmény, amelyik legalább két képzési területen jogosult mesterképzésre, valamint legalább két tudományterületen doktori képzésre és doktori fokozat odaítélésére, feltéve, hogy a felsőoktatási intézmény munkaviszony, illetve közalkalmazotti jogviszony keretében foglalkoztatott oktatóinak, kutatóinak legalább ötven százaléka tudományos fokozattal rendelkezik. Az egyetemet legalább négy kar alkotja. Az egyetemen legalább három egyetemi kar működik.

… a sajátos szabályozásról 99. § (1) E törvény rendelkezéseit az igazgatási, rendvédelmi, katonai felsőoktatásra, valamint az ilyen képzést folytató felsőoktatási intézményre, az intézményben foglalkoztatottakra, hallgatókra vonatkozóan a Nemzeti Közszolgálati Egyetemről szóló törvényben meghatározott eltéréssel kell alkalmazni.

Megtett és megtenni ajánlható lépések az NKE MBR kiépítéséhez   Minőségfejlesztési program (MFP); Lehetséges minőségcélok az integráció első éveire; Az NKE minőségpolitikájának és vezetői nyilatkozatának alapgondolatai (filozófiájának magva). Minőségügyi konferencia 2011, ZMNE Minőségbiztosítási Iroda

Minőségfejlesztési Program I. 27 Az MFP hosszú távon az alábbi alapelvekre épít Partnerközpontúság: Az intézmény működésében érdekeltek elvárásainak megismerése, elégedettségének mérése, ezek alapján stratégiák és programok formálása. A differenciált (katonai, rendvédelmi, polgári) szakmai profil kiegyensúlyozott, harmónikusan együttműködő szervezetének és működésének az érvényesítése. A működés folyamatos javítása: teljesítmények figyelemmel kísérése, mutatószámok, indikátorok alkalmazása, szükség szerinti beavatkozás. Teljes elkötelezettség: minőségtudatos vezetői magatartás, hiteles, céltudatos jobbítani akarás. Minőségügyi konferencia 2011, ZMNE Minőségbiztosítási Iroda

Minőségfejlesztési Program II. 28 Az NKE működésének megindulása után az első évre tervezett MFP kiemelt elemei A minőségpolitika, a vezetői nyilatkozat és a minőségcélok elkészítése. A karok mielőbbi becsatlakozása az egyetem minőségmenedzsment rendszerébe. A meglevő rendszerek (pl. informatikai- és telefonhálózat, portál, Neptun, Avir, könyvtár) közössé tétele, összehangolása. Az EMIÉR működtetése az EvaSys rendszer felhasználásával. Az akkreditációra történő felkészülés megkezdése. Minőségügyi konferencia 2011, ZMNE Minőségbiztosítási Iroda

Milyen nehézségekkel kell szembenézni? A MINŐSÉGRE HATÓ ELLENTMONDÁSOK A FELSŐOKTATÁSBAN

Milyen nehézségekkel kell szembenézni? A MINŐSÉGRE HATÓ ELLENTMONDÁSOK A FELSŐOKTATÁSBAN

Záró gondolatok Oktatáshoz „Nemzetként nem fejlődhetünk gyorsabban, mint ahogyan az oktatásunk fejlődik” (J. F. Kennedy) Neveléshez „A nevelés egyik legértékesebb eredménye, hogy megtanuljuk megtenni , amit kell, méghozzá akkor, amikor kell, akár van kedvünk hozzá, akár nincs.” (Thomas Huxley)

Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Elérhetőségek: Turcsányi Károly, DSc. egyetemi tanár Tel: +36 30 919-4927 e-mail: turcsanyi.karoly@zmne.hu Minőségügyi konferencia 2011, ZMNE Minőségbiztosítási Iroda