AZ INFORMÁCIÓS TECHNOLÓGIÁK SZEREPÉR Ő L (AZ EU-BAN ÉS MAGYARORSZÁGON) KROÓ NORBERT MAGYAR TUDOMÁNYOS AKADÉMIA BUDAPEST, 2009.01.26.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Első tapasztalatok az NIIFI-nél üzemelő infrastruktúra cloud szolgáltatással kapcsolatban Stefán Péter NIIFI RICOMNET Miskolc.
Advertisements

Jövő Internet technológiák és alkalmazások kutatása Magyarországon A Magyar Tudomány Hónapja Jövő Internet technológiák és alkalmazások kutatása Magyarországon.
A Jövő Internet Nemzeti Kutatási Program bemutatása Dr. Bakonyi Péter és Dr. Sallai Gyula Jövő Internet Kutatáskoordinációs Központ Budapesti Műszaki és.
Az Internet Fiesta a könyvtárakban 2002 dr. Bakonyi Péter Országos Könyvtári Kuratórium elnöke.
Jövő hálózati megoldások – Future Internet
Az internet és a web A HTML alapjai.  „Úgy gondoljuk, hogy a világpiacon talán öt darab számítógépet tudnánk eladni.” (Thomas Watson, az IBM elnöke,
2003. november INFOtrend 2003 Váradi Tamás MTA Nyelvtudományi Intézet Korpusznyelvészeti Osztály Nyelvi technológiákkal az információs.
A digitális jövő kutatási előrejelzések tükrében
Modern technológiák az energiagazdálkodásban - Okos hálózatok, okos mérés Haddad Richárd Energetikai Szakkollégium Budapest március 24.
„Régi jó földből – új erős hajtások”. Miért jelentkezek az SZMT Elnöki poziciójára? - Elvira •Mert nagyon sokat kaptam ettől a közösségtől, Tőletek és.
Az információs forradalom
1 Hasznosítható pedagógiai konzekvenciák a K+F területén Veszprém Workshop Prof. Dr. Bábosik István Prof. Dr. Bábosik István
AZ INFORMÁCIÓS TECHNOLÓGIÁK SZEREPE (AZ EU-BAN ÉS MAGYARORSZÁGON) KROÓ NORBERT MAGYAR TUDOMÁNYOS AKADÉMIA BUDAPEST,
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Pénzintézetek társadalmi felelősségvállalása és a Green Banking koncepció KOVÁCS Sándor Zsolt tudományos segédmunkatárs.
Erdélyi Múzeum-Egyesület Magyar Tudományos Akadémia Budapest, november 11. Dr. Bitay Enikő, Az EME Műszaki Tudományok Szakosztályának elnöke.
EISZ nemzeti program 2012 dr. Téglási Ágnes főigazgató-helyettes.
Innovációmenedzsment. A század jellemzői Az innováció marginálisból központi jelenséggé válik A gazdaság tercierizálódik (szolgáltatás-gazdaság)
Az IKT szerepe a gazdaság erősítéséért Ilosvai Péter, IT Services Hungary.
Drajkó László Microsoft Magyarország
A Jövő Internet Nemzeti Kutatási Program – JINKA 1.3 Dr. Sallai Gyula Jövő Internet Kutatáskoordinációs Központ Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi.
MÚZEUMI KÖNYVTÁRAK A STATISZTIKA TÜKRÉBEN - FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEK, IRÁNYOK Tóth Máté OSZK - Könyvtári Intézet.
E - Learning Információtechnológiai támogatás a nyitott- és távoktatásban.
TÁMOP /A – RÉV projekt ORSZÁGOS MUNKAERŐ-PIACI SZOLGÁLTATÓ ÉS SZAKMAI TÁMOGATÓ HÁLÓZAT III. ORSZÁGOS HÁLÓZATI TALÁLKOZÓ Budapest
Az e-learning gyökerei, az e-tanulás fejleményei
A számítástechnika és informatika tárgya
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
A posztfordista termelési rendszer
A globális világgazdaság és az USA világgazdasági szerepköre
A pedagógusok valós igényei, a digitális tananyagfejlesztés aspektusai Eger, október 12.
Kulturális tőke (Capital cultural). A kulturális tőke halmozódása, a kultúra (magas kultúra) kialakulása már az ókorban elsősorban városi jellegű, erősen.
1 Prof. emeritus Dr. Knoll Imre egyetemi tanár, MTA doktor Új törekvések a logisztikai közreműködésben Heller Farkas Főiskola Logisztika Szakirány II.
Nyíregyházi Főiskola március 6. Dr. Kokovay Ágnes Kompetenciaalapú képzés és a távoktatás.
Versenyképes, gyakorlatorientált felsőoktatás Magyarországon Dr. Tuka Katalin főosztályvezető-helyettes Tudománypolitikai Főosztály augusztus 30.
Magyar Információs Társadalom Stratégia (MITS) – egészségügyi és szociális vonatkozások: Az Egészségügyi és Szociális Ágazati Információs Stratégia (MITS-ESZ)
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
„Felsőoktatás új utakon” Fejlesztési célok és források a felsőoktatásban november 28. Budapest.
Műszaki szakfolyóiratok digitalizálása és archiválása a versenyképesség növelése érdekében ifj. Drótos László ifj. Drótos László OSZK MEK Osztály.
Nemzeti Közszolgálati Egyetem
Budapesti Műszaki Főiskola CAD/CAM szakirány A CAD/CAM modellezés alapjai 2001/2000 tanév, II. félév 1. Előadás A számítógépes modellezés fogalma, szerepe.
DAT 2006 konferencia A könyvtárak digitális világa szekcióülés Budapest, november 21.
A Magyar Távmunka Szövetség céljai, törekvései Dr. Horváth Elek elnök III. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében Benedek András Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében VI. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
Új tendenciák és kihívások a vasúti szállítmányozó és logisztikai szolgáltató vállalatok piacán.
Tudásalapú társadalom és fenntartható fejlődés a globális felmelegedés korában Milyen globális és európai kihívásokra kell válaszokat találnunk? Herczog.
A Jövő Internet kutatás hazai támogatási lehetőségei Fonyó Attila Nemzeti Erőforrás Minisztérium Tudománypolitikai Főosztály.
1 Zala Megye az Információs Társadalomban Konferencia Zalaegerszeg, május 30..
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Nyílt Pályán Nemzeti Vasúti Kerekasztal eszmecsere a vasút jelenéről és jövőjéről szakmai-társadalmi vitanap Budapest,2010 szeptember 15 Dr.Doór Zoltán.
Digitalizálás és elektronikus hozzáférés az infokommunikáció világában
TÁMOP C-11/1/KONV Történet  Az Egyesület alapítása – 1998 Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) Eötvös Lóránd Tudományegyetem.
Jogi informatika, 2. előadás Az információs társadalom lényegi ismérvei és egyes modelljei szeptember 21. Témakörök: 1.Az IT-ről általában 2.Az IT.
1. BEVEZETÉS. EMBER,ENERGIA, KÖRNYEZET
Az E-KÖZIGAZGATÁS INFORMATIKAI STRATÉGIÁJA október 16.
Érdekképviselet, képzés, távmunka Bihall Tamás alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Budapest, december 7.
Gaál Zoltán MFRFK Budapest, szeptember 29..
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
Prof. Dr. Neményi Miklós tudományos és külügyi rektorhelyettes A doktori és publikációs adatbázis kialakításának elvei és megvalósítása Nyugat-magyarországi.
A Windows Server 2003 termékcsalád A Windows Server 2003 termékcsaládnak 4 tagja van: Windows Server 2003, Standard Edition Windows Server 2003, Enterprise.
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Okostelefon felhő Prof. Dr. Gyimóthy Tibor Szegedi Tudományegyetem.
A könyvtár, mint az információs társadalom stratégiai tényezője Dr. Tóvári Judit
EGEE-II INFSO-RI Enabling Grids for E-sciencE EGEE and gLite are registered trademarks Összefoglalás M. Kozlovszky MTA SZTAKI
Informatikus - fizika 1 ÚJ SZAK AZ ELTE TTK-N az oktatás modernizálása keretében 2000-ben lett kidolgozva, 2002 júniusában engedélyezve, 2003 szeptemberében.
Az Open Access hazai és helyi vonatkozásai International Open Access Week October 21-27, 2013.
A Közösségi Alapítványokról Lekeny Hajnal Kárpátok Nemzetközi Alapítvány
BYTE Projekt FP 7 Gergely László MBA NIIF Intézet Big Data 2016 Európában és a világban – nem csak a szakma, esettanulmányok is.
A HTML alapjai Az internet és a web.
Az integráció hatásai, az EU sajátosságai USA-hoz, Japánhoz képest
Az NIIF Program helye a kutatóhálózati világban
A jövő Készítette: Bodó Beáta
Országos tanácsadási konferencia
Előadás másolata:

AZ INFORMÁCIÓS TECHNOLÓGIÁK SZEREPÉR Ő L (AZ EU-BAN ÉS MAGYARORSZÁGON) KROÓ NORBERT MAGYAR TUDOMÁNYOS AKADÉMIA BUDAPEST,

Az emberiség legnagyobb problémái a következő 50 évben Az emberiség legnagyobb problémái a következő 50 évben 1. ENERGIA 1. ENERGIA 2. VÍZ 2. VÍZ 3. ÉLELMISZER 3. ÉLELMISZER 4. KÖRNYEZET 4. KÖRNYEZET 5. SZEGÉNYSÉG 5. SZEGÉNYSÉG 6. TERRORIZUS 6. TERRORIZUS & HÁBORÚ & HÁBORÚ 7. BETEGSÉGEK 7. BETEGSÉGEK 8. OKTATÁS 8. OKTATÁS 9. DEMOKRÁCIA 9. DEMOKRÁCIA 10. NÉPESSÉG 11. INFORMÁCIÓÖZÖN (és biztonság) (és biztonság) KOMPLEX PROBLÉMÁK. A TUD. MÓDSZEREI

Híres „jóslatok”: “Talán öt számítógépre is szükség lehet a világpiacon.” Thomas Watson, elnök, IBM, 1943 “A jövő számiítógépe nem lesz másfél tonnánál nehezebb. ” Popular Mechanics, 1949 “Nem indokolt,hogy bárki számítógépre vágyjon otthonában. ” Ken Olsen, a DEC alapítója, 1977 “640K-nak bárki számára elégnek kell lennie. ” Bill Gates, 1981 “ A jóslás nehéz, különösen a jövőről. ” Mark Twain, Niels Bohr, Yogi Berra

ÚJ HELYZET A TUDOMÁNYBAN (1) EGYRE INKÁBB A GAZDASÁG HAJTÓEREJÉNEK TEKINTHETŐ. KRITIKUS MÉRETEK (anyagi és szellemi) IGEN ERŐS VERSENYSZFÉRA A KIEMELKEDŐ SZAKEMBEREK ÉS A JÖVŐ TEHETSÉGEINEK TOBORZÁSA GLOBÁLIS SZINTEN ZAJLIK ÉS EGYRE NEHEZEBB A JÖVŐ GENERÁCIÓINAK KÉPZÉSE KIEMELKEDŐ KUTATÁSI KÖRNYEZETET IGÉNYEL (infrastruktúra, szellemi légkör, stb.) FÜGGŐSÉG A TÁRSADALOM ÉS A DÖNTÉSHOZÓK HOZZÁÁLLÁSÁTÓL: GYORS ÉS NYÍLT KOMMUNIKÁCIÓ SZÜKSÉGES AZ e-INFRASTRUKTÚRA SZEREPE ALAPVETŐ FONTOSSÁGÚ

ÚJ HELYZET A TUDOMÁNYBAN (2) AZ ALAPKUTATÁSOK FELÉRTÉKELŐDNEK (TUDÁSTERMELÉS, TEHETSÉGEK, KÉPZÉS KUTATÁSBAN) ÉV MÚLVA GYÖKERESEN MÁS TUDOMÁNY. FELKÉSZÜLNI A VÁLTOZÁSOKRA KIÜRÜLŐ TECHNOLÓGIÁK KÉNYSZERE ENERGETIKA: MEGÚJULÓ FORRÁSOK! KÖRNYEZETKÍMÉLŐ MEGOLDÁSOK, ÚJ PRIORITÁSOK KRÍZISKEZELÉS GLOBALIZÁCIÓ (az elsö sikeres példa a tudományé)

3 DRÁMAI (adatokhoz kötődő) FEJLEMÉNY A TUDOMÁNYBAN -A KUTATÁSBÓL SZÁRMAZÓ ADATOK MENNYISÉGÉNEK ÉS VÁLTOZATOSSÁGÁNAK SZÉDÍTŐ ÜTEMŰ NÖVEKEDÉSE; -GRID, WEB, MODELLEZÉS; -AZ ADATOK CIMKÉZÉSE ÉS MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSA MIÉRT NEM GOOGLE? (inhomogén, megbízhatatlan, nem hatékony, a hosszú távú adatbiztonság hiánya,…)

Igények csúcs-számítástechnikára és hálózat-intenzív alkalmazásokra  Csillagászat  Biotechnológia  Gyógyszerkutatás  Egészségügy  Nagyenergiás és magfizika  Időjáráskutatás  Szenzorok és ezek rendszerei  Modellezés  Stb.

Egy új korszak fizikája (National Research Council, USA 2001) Prioritások a kutatásban 1. Kvantum technológiák fejlesztése 2. Komplex rendszerek megértése 3. A fizika alkalmazása a biológiában 4. Új anyagok létrehozása 5. A világegyetem megismerése 6. A természet erőinek egységesítése

A SZÁMÍTÁSTECHNIKA KIHÍVÁSAI 1. PROCESSZORTELJESÍTMÉNY (hőterhelés; multiprocesszoros csip,új arhitektúrák [massziv parallel processzálás], kisebb működési feszültség, új anyagok, vízhűtés, stb.) 2. CSIP MINIATÜRIZÁLÁS (70nm  64 bit-es RAM 1  ²-en) 3. MESTERSÉGES INTELLIGENCIA (beszéd processzálás, gép alapú tanulás, robotika) ÉS : VISSZA AZ OPTIKÁHOZ??

A HÁLÓZATOK NÖVEKVŐ SZEREPE (néhány példa) KRITIKUS MÉRET (ANYAGI ÉS SZELLEMI) Együttműködés, virtuális intézetek OKTATÁS (távoktatás, élethossziglani okt.) FEJLESZTÉS (Ford Mondeo,…) GYÁRTÁS (Airbus, Boeing,…) INFRASTRUKTÚRA (közepes berendezések hálózata, távdoktor,…), INTERNET ADATBÁZISOK (digitális könyvtár, open access, arhíválás,…)

Az oktatás és kutatás változásainak hatása a hálózati igényekre  Növekvő igény új hálózati technológiák iránt  Világméretekben növekvő hangsúly a "Big Science” projekteken  A feldolgozást igénylő adathalmazok méretének exponenciális növekedése

…12… OPEN ACCESS (egy példa az ICT-k lehetőségeire és az igényekre)  A DIGITÁLIS FOLYÓIRATOK MINDENKI SZÁMÁRA SZABADON ELÉRHETŐK HA AZ ELŐFIZETÉST A PUBLIKÁLÁSÉRT VALÓ FIZETÉS VÁLTJA FEL (AZ EGYIK LEHETSÉGES MEGOLDÁS).  A PUBLIKÁCIÓS TEVÉKENYSÉG A KÖZSZOLGÁLATI TV MODELJE ALAPJÁN MŰKÖDHET (AZOK FIZETNEK, AKIK PUBLIKÁLNI AKARNAK)  AZ ÁRKÉRDÉS TOVÁBBRA IS PROBLÉMA, HACSAK NEM VEZETÜNK BE ÚJ ÜZLETI MODELEKET (MINT PL. A RÉSZECSKEFIZIKA TERÜLETÉN AZ „OPEN ACCES”-T SPONZORÁLÓ SCOPE- KONZORCIUM)

…13… „OPEN ACCESS” ÉS VISZONYA A DIGITÁLIS FORRADALOMHOZ  A KUTATÓI KÖZÖSSÉG ÉS A KIADÓK FIGYELMÉNEK KÖZPONTJÁBAN VAN; AKADÉMIAI SZFÉRA VEZETŐI ÉS KÖNYVTÁROSOK NÖVEKVŐ AGGODALMA.  A FŐ ÉRV: A DIGITÁLIS TECHNOLÓGIÁK VILÁGÁBAN AZ „OPEN ACCESS” ÁLTALÁNOS GYAKORLAT.  A DIGITÁLIS FORRADALOM LEHETŐVÉ TESZI, A WWW-TAPASZTALAT PEDIG BÁTORÍTJA. TÁRSADALMI ÉRDEK: A KÖZPÉNZEN FOLYÓ KUTATÁSOK EREDMÉNYEI A KÖZ SZÁMÁRA ELÉRHETŐVÉ KELL TENNI.

…14… E-PUBLIKÁLÁS: SOKKAL TÖBB MINT „OPEN ACCESS”  A DIGITÁLIS TECHNOLÓGIA TÖBBET NYÚJT MINT A HAGYOMÁNYOS PUBLIKÁLÁS ÉS KOMMUNIKÁCIÓ DIGITÁLIS KLÓNJÁT  AZ ADATMEGOSZTÁS, VIRTUÁLIS LABORATÓRIUMOK, KÖZÖS LABORATÓRIUMOK, AZ AKADÉMIAI VILÁG WIKIPÉDIÁI, A MULTI-MÉDIA, E-TANULÁS – EZEKBEN SOKKAL TÖBB INNOVÁCIÓS LEHETŐSÉG VAN MINT AMENNYI EDDIG REALIZÁLÓDOTT  SZÜKSÉG VAN OLYAN PROJEKTEKRE, KISÉRLETEKRE AMELYEK BEBIZONYÍTJÁK, HOGY EZ MEGTEHETŐ ÉS HOGYAN

Várható fő kutatási/oktatási alkalmazások a közeljövőben  A HD technológia beépülése a képzésbe  Grid számítások forradalma  Kutatóberendezések, melyek óriási tömegű adatot produkálnak  Szenzorok hálózatai és elosztott kisérletek  Növekvő mértékű hálózatos kutatás  Egészségvédelem és távorvoslás és ezek K&F vonatkozásai  Elosztott előrejelző alkalmazások (földrengés/szökőár; madárinfluenza, …)  Az elektronikus „publikálás” forradalma MINDEHHEZ AZ ALAPINFRASTRUKTURA A SZÉLESSÁVÚ HÁLÓZAT. TAPASZTALATAIM ALAPJÁN AZ EU MAGFELELŐ SZINTEN ÉS VOLUMENBEN KEZELI EZT A PROBLÉMÁT (ERA).

ÉS MIRE VAN EHHEZ SZÜKSÉG NÁLUNK? Független hálózati e-infrastrukturára, amely kiszolgálja: A tudományos kutatást (kutatási infrastruktura hiányos) NEKIFUT! A tudományos kutatást (kutatási infrastruktura hiányos) NEKIFUT! Ar oktatást és képzést Ar oktatást és képzést Lehetővé teszi új hálózati technológiákkal kapcsolatos kisérleti munkát és azok telepítését Lehetővé teszi új hálózati technológiákkal kapcsolatos kisérleti munkát és azok telepítését Ez az NIIF (folyamatosan továbbfejlesztett formája) Ez az NIIF (folyamatosan továbbfejlesztett formája) Hasznos infrastruktúra-javító beruházásokra: Bekapcsolódás nemzetközi hálózatokba (ERA alapja) Bekapcsolódás nemzetközi hálózatokba (ERA alapja) Virtuális együttműködő közösségek (partner kutatási eszközök kihasználása, nekünk is kell adni!) Virtuális együttműködő közösségek (partner kutatási eszközök kihasználása, nekünk is kell adni!) Összehangolt menedzsment (megfelelő oktatás,képzés) Összehangolt menedzsment (megfelelő oktatás,képzés) Adatbankok létrehozása és összekapcsolása (repositories, open access) Adatbankok létrehozása és összekapcsolása (repositories, open access)

ÖSSZEFOGLALÁS HELYETT PROBLÉMÁINKAT NEM TUDJUK MEGOLDANI OLYAN GONDOLKODÁSFORMÁKKAL, AMELLYEKKEL AZOKAT KREÁLTUK ALBERT EINSTEIN

KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET