RENESZÁNSZ (XIV-XVI. század)
Humanista embereszmény-humanista nevelés Reneszánsz-humanizmus A nevelés célja: homo universale A humanizmus pedagógiája Testi nevelés Értelmi nevelés az oktatás tartalma az oktatás módszerei Erkölcsi nevelés Esztétikai nevelés Munkára nevelés A nevelés módszerei A gyermekről vallott felfogás Elmélet és gyakorlat
A humanizmus pedagógiai elvei és az iskola A humanista városi iskola Alapszint: latin szövegek olvasása, írása, szópárok és szentenciák,latin ige és ,főnévragozás, görög betűk Középszint: részletes latin nyelvtan: szótan és mondattan; elemi görög nyelvtan Felső szint: latin és görög klasszikus szerzők művei;poétika, retorika, logika A nyomtatott tankönyvek jelentősége
A reneszánsz pedagógiai elmélkedői
Erasmus (1439-1536) Pedagógiai nézetei Művei A gyermek Az oktatás tartalma és módszerei Művei A gyermek korai erkölcsi és tudományos nevelése A gyermek illő magatartásáról Nyájas beszélgetések
Morus (1478-1535) Utópia (1516)
Vives (1492-1540) A humanista pedagógia nagy összegzője Művei: A tantárgyakról (1531) A lélekről és az életről (1538)
Gargantua és Pantagruel 1532 Rabelais (1494-1553) Gargantua és Pantagruel 1532
Campanella (1568-1637) Napállam (1607)
GYAKORLATI SZAKEMBEREK
Guarino da Verona 1374-1460 Galeotto Marzio 1429-től Ferrara – humanista iskola az Este család támogatásával Tanítványai: Galeotto Marzio Janus Pannonius Vetési László Művei: Fordítások, kommentárok
Vittorino da Feltre (1378-1446) Támogatója: Gonzaga őrgróf Iskolája: „Casa giocosa” Mantova, 1423
Humanista nevelés Magyarországon
Magyar vonatkozású humanista nevelési traktátusok: Vergerio (1404) Piccolomini (1450) Porzia (1492) Brandolinus (1488) Egy európai hírű magyar iskola: a budavári Studium Generale Universitas Istropolitana (Pozsony, 1465) Enea Silvio Piccolomini
GYERMEKEK A RENESZÁNSZ IDŐSZAKÁBAN