Reményik Sándor: Pünkösdi szomorúság

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Hosszú útra indultunk…
Advertisements

Az Élet Igéje április.
Az Eukarisztia titkáról elmélkedve az első kérdés, amelyet szemlélünk, hogy mi is az
Pünkösd és Szent Iván-napja
Ünnepek.
valkói egyházközségben
A házasság még nem a mennyország
„Református – szeretem.” Tiszaparti Római Katolikus Általános
Mindenszentek A mindenszentek vagy mindenszentek napja (röviden mindszent; latinul Festum Omnium Sanctorum) az üdvözült lelkek emléknapja, melyet a katolikus.
Készítette: Pánczél Emiliána Dolóresz 
A Keresztény Vallás.
A középkor hivatalos nő gyűlölete
A húsvét.
Középkor „Életünket adjuk az Istenért, a királyért és a hazáért” – vallották a középkori lovagok.
Várna i Péter március. „… hogy Ő szolgáljon” (Mt 20,28)
Húsvéti kutak.
Húsvéti miserend a szécsényi Ferences Templomban
Húsvéti ünnepkör Tavaszi népszokások.
A Húsvét.
Million 500, , ,000 64,000 32,000 16,000 8,000 4,000 2,000 1, Legyen ön is ünnepmilliomos.
Keresztény tanítás Jézus Krisztusról
„Az igazság Lelke elvezet titeket a teljes igazságra.” (Jn 16,13).
Adácsi Szent Jakab Katolikus Általános Iskola és Sportiskola
Nagy Konstantin, Szent Ilona
Márciusi Ünnepek.
Közösség Az Egyház – ecclesiola. Ő Átala, Ő Vele, Ő Benne.
Advent By: Móra Dávid.
Advent Készítette: Nagy Krisztián
Nagyböjt első hete.
A keresztény egyház a korai középkorban
Ádventi gyertyagyújtás 1. műsor
Ádventi gyertyagyújtás 1. műsor
"Folyamodjatok az Úrhoz, keressétek orcáját szüntelen!"
Vetélkedés a pünkösdi királyságért A falu népe kiment a tisztásra vagy a legelőre, ahol lófuttatást, bikával való viaskodást tartottak, összemérték erejüket,
Fehér Patrik 6.A Húsvét.
Szent Koronát Szolgálók Szövetsége Szent Korona alapú jogrendszer „Állami jelképekről és ünnepekről” szóló, 3. főtörvény.
FARSANG 8.c.
Az élet igéje Az élet igéje december december.
Az élet igéje december „Ám azoknak, akik befogadták, hatalmat adott, hogy Isten gyermekeivé legyenek.” (Jn 1,12).
Apokalipszis 12/C.
A Biblia.
A román kor (romanika) művészete
A munka ünnepe a nemzetközi munkásmozgalmak által kiharcolt, minden év máj. 1-jén tartandó ünnepség, hivatalos állami szabad nap, mely a munkások által.
2.2. A karácsonyi szokáskör
Napkor A mi településünk.
Egy régi húsvét fényénél borongott S vigasztalódott sok tűnt nemzedék, Én dalt jövendő húsvétjára zsongok, És neki szánok lombot és zenét." /Juhász Gyula/
A kereszténység és a magyarság kapcsolata. Egyháztörténeti áttekintés.
KELLEMES HÚSVÉTI ÜNNEPEKET KÍVÁNOK! Elközelgett pedig a kovásztalan kenyerek ünnepe, mely húsvétnak mondatik.
Az Élet Igéje január A világ sok részén január 18. és 25. között tartják az imahetet a keresztények egységéért, más helyeken Pünkösdre teszik ezt.
Történelmi vonatkozások
Megyeri Úti Általános Iskola Jónás József 5.A
A Siklóshoz tartozó és mintegy 1500 lakosú Máriagyűd híres Mária-kegyhely, a magyar zarándokút befejező stációja. A közeli forrás már a rómaiak idejében.
Ünnepek © Németh György.
Húsvétra Készítette: Vörös Paulina.
Susanna Wesley Kör - „Szíves - kezek” Jótékonysági Programja A Susanna Wesley Kör 2010-ben, lelkes szülőkből indult önképző kör, mely névadójáról egy különleges.
Palóc népszokások A Novohrád-Nógrád Geopark értékei – oktatási segédanyag A népszokások legtöbbje az elmúlt évtizedekben megszűnt a mindennapi élet része.
Az Advent Advent - Várakozás.
Hiszem és vallom Az Apostoli Hitvallás
Szociális és Gyermekvédelmi feladatellátás a Görögkatolikus Metropóliában.
Minta-tanmenet vegyes összetételű 5. osztályosok számára:
Szakkollégium fejlesztése a művészeti nevelés és a fenntarthatóság pedagógiája szolgálatában Hagyományaink megjelenítése komplex művészeti nevelésben Várszeginé.
A keresztyén világ legfontosabb ünnepe
Kialakulása, nyugati és keleti
Készítette: Kormos Klaudia
Pünkösd.
Urunk megkeresztelkedése
A kereszténység hivatalos vallássá válásának folyamata
Készítette: Falusi Renátó
A) Jézus Krisztus személye
VIII. A Szentlélek Isten
Előadás másolata:

Reményik Sándor: Pünkösdi szomorúság A Lélek ünnepén A Lelket lesem én. A Lelket, amely több, mint költemény. A Lelket, amely sosem volt enyém. A Lelket, amely sosem lesz enyém. Szomorún zendül egyetlen igém: "Hogy születhetik újjá, aki vén?"...

Pünkösd A keresztény pünkösd kialakulásának történetét a Bibliában az apostolok cselekedetei mutatják be. Jézus Krisztus halálát és feltámadását, a húsvétot követő ötvenedik napon lángnyelvek szálltak le az apostolokra, így kapták meg a szentlelket, amint azt korábban Jézus megígérte nekik. Ekkor előállott Szent Péter és prédikálni kezdett. Sokan megértették beszédét, és belőlük alakultak az első keresztény gyülekezetek. Pünkösd tehát az egyház születésnapja is. Pünkösd vigíliája Pünkösd szombatja is félig ünnep volt. A múlt században ezen a napon még általános volt hajnalban, a Tiszában való fürdés, hogy elkerülje a fürdőzőt minden betegség. Húsvéthoz kapcsolódva pünkösd is mozgóünnep, amely május 10-e és június 13-a közé esik. Az ünnep elnevezése a görög pentekosztész, azaz "ötvenedik" szóból származik, ugyanis ez az ünnep a húsvét utáni 50. napon kezdődik. Ekkor az aratás befejezését ünnepelték meg. A magyar pünkösdi szokásokban a keresztény szokások keveredtek az ősi, pogány szokásokkal. A már meglévő pogány hagyományokra épültek rá a keresztény elemek, és olvadtak össze egy ünneppé.

Májusfa A természet újjászületésének szimbóluma. A májusfa állítása A kereszténység előtti tavasz-szimbólum középkori vallásos magyarázatai pl. Fülöp apostol szerencsés megmenekülését, majd a keresztfán szenvedett vértanúságát, mások Jakab apostol vértanúságát említik a májusfa-állítás szokásának magyarázataként. A májusfa állítása A májusfát csoportba szerveződve állították a legények a lányoknak, akiknek ez nagy megtiszteltetés volt. Magas, sudár fák voltak erre alkalmasak, melyeket a kerítésoszlophoz rögzítettek éjjel vagy kora hajnalban. Általában színes szalagokkal, étellel-itallal is díszítették. A májusfa kitáncolása (bontása) A bontása már nyilvános, játékokkal, versenyekkel tarkított ünnep: kimuzsikálják, kitáncoltatják a fát, vagy zöld ágakba öltöztetett alakoskodók váltságpénzt gyűjtenek, sorra járva a falu házait.

Pünkösdi király A középkor óta ismert szokás, ekkor ügyességi versenyen (tuskócipelés, karikába dobás) kiválasztották a megfelelő legényt, aki később a többieket vezethette, továbbá a pünkösdi király minden lakodalomba, mulatságra, ünnepségre hivatalos volt, a kocsmákban ingyen ihatott, a fogyasztását a közösség fizette ki később. Ez a tisztség egy hétig, de akár egy évig is tartott. Gyakran ez alkalomból avatták fel a legényeket, akik ezen túl udvarolhattak, kocsmázhattak. Magyarországon a XVI. századtól kezdve vannak írásos nyomai a hagyománynak. Legérdekesebb leírása Jókai Egy magyar nábob című regényében olvasható. A pünkösdi király megválasztása után egy évig "uralkodott", azaz ő parancsolt a többi legénynek.

Tavaszköszöntés Pünkösd a régmúltban gyökerező, mágikus célzatú, nászt, termékenységet, tavaszt köszöntő ünnep. Egyesek szerint visszavezethető a római Floráliákra időpontja, és a régi ünnephez hasonló termékenységet ünneplő jellege miatt. A floráliák olyan tavaszt köszöntő ünnepi alkalmak voltak, amikor Flóra istennőt köszöntötték. Flóra a római mitológiában a növényvilág és a virágok istennője, görög nevén: Khlóris= Zöldellő, Viruló. Zephyrosnak, a virágzást segítő langyos szélnek volt a hitvese. Ma is szorosan kapcsolódnak a pünkösdhöz a virágok. Egyes helyeken például már kora hajnalban az ablakokba, vagy a ház kerítés-lécei közé tűznek zöld ágakat, virágokat (bodzát, pünkösdi rózsát, jázmint) azért, hogy nehogy belecsapjon a házba a villám.

Török basázás, borza király, rabjárás Nyugat-Magyarország egyes vidékein voltak jellemzőek pünkösdkor. Egy kisfiút szalmával kitömött nadrágba öltöztettek társai, török basát utánozva. Házról házra kísérték, az udvarokon pedig pálcával ütötték, hogy ugráljon. Pénzt és tojást kaptak cserébe. A borzajárás során körbekísérnek a falun egy fiút, akin bodzából készített köpeny van. Házról házra járnak. A pünkösdi rabjárók szintén fiúk, akik a lábuknál összeláncolva mennek a lányokhoz körbe a faluban, azzal a kéréssel, hogy „Segéljék ezeket a szegény katonarabokat.” Persze, ők is ajándékokkal térnek haza.

Az egyik legfontosabb magyar Mária-kegyhely Csíksomlyón található. Csíksomlyói búcsú Az egyik legfontosabb magyar Mária-kegyhely Csíksomlyón található. A csíksomlyói búcsú hagyománya a 15. századból maradt fenn az első írásos emlék, amely beszámol a pünkösdi zarándoklatról. A katolikus hívek pünkösdszombatra érkeztek meg a csíksomlyói kegytemplomhoz, majd mise után felvonultak a két Somlyó-hegy közé. A népszokás ma is élő hagyomány, a csíksomlyói búcsú a magyarság egyetemes találkozóhelyévé nőtte ki magát.

a Szentháromság egy, igaz, örök Isten: Atya, Fiú és Szentlélek! Pünkösdi ünnepkör lezáró jeles napok (Szentháromság ünnepe, Oltáriszentség ünnepe) a Szentháromság egy, igaz, örök Isten: Atya, Fiú és Szentlélek! A katolikus egyházban a háromszemélyű egy Isten tiszteletére rendelt külön ünnep, mely a pünkösd után való első vasárnapon tartatik meg. Lüttichben kezdték először ünnepelni a X. sz. elején, azután lassan elterjedvén, XXII. János pápa azt az egész nyugati egyházban megtartatni rendelte. Kultusza a barokk korból ered, a pestisjárványok idején szerte Európában emeltek ún. pestis oszlopokat, melyeket a Szentháromság szimbolikus képi megjelenítésével díszítették. A pünkösd kettős ünnepe utáni tízedik napra (csütörtökre) a katolikus naptárban úrnapja esik. Ezen a napon „Krisztus titokzatos testét” (Corpus Christi Mysticum) az oltáriszentséget ünnepli az egyház. Az ünnep fő eseménye a körmenet, amelyen körülhordozzák az oltáriszentséget. A szent három nap első estéjén minden templomban szentmisével emlékeznek arra, hogy Jézus az utolsó vacsorán megalapította az Oltáriszentséget. Az oltárok fölé lombsátrat emelnek, a földre, a tovahaladó oltáriszentség elé rózsaszirmot szórnak.