Esztétikai alapfogalmak Roger Scruton

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Jártam a hegyeket, a hegyoldalakat borító erdőket, és csodáltam a természet szépségét, a fenséges tájakat…
Advertisements

A szeretet himnusz értelmezése
A szabad akaratról I. V. Rész
Művészet By: Turi Krisztina.
IDÉZEZEK „Nem kívánok ragyogást,
A Barátság.
Van Gogh: Parasztcipők – Heidegger: A műalkotás eredete
Esztétika.
A tér képi megjelenítése 1. rész Geometriai alapok
Művészetterápia képzés, Pécs 2006/2007. őszi félév
HELLER ÁGNES: FILOZÓFIA MINT LUXUS
Szeretlek (Előadja: Benkő Péter)
ADVENT.
Az én Nyugatos költőim Tóth Árpád József Attila Ady Endre Juhász Gyula
KÍVÁNOM NEKED AZ ELEMEK EREJÉT.
Hódi Sándor A TUDÁS HATÁRAI
„Férfinak és nőnek teremtette”
Néha úgy érzed, hogy az árral szemben úszol?
Zsikazsu Emlékkönyve.
Gondolatok a művészet rendszeréről
A művészetek születése Bevezetés az irodalomtörténetbe I.
Mi a filozófia? bevezetés. Mi a filozófia? bevezetés.
ARISZTOTELÉSZ (Kr. e ).
A középkori filozófia főbb kérdései
Albert Einstein idézetek.
Világomban minden rendben van
A 19. századi líra átalakulása
KELL OTT FENN EGY ORSZÁG...
KISS CSABA EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM
Gabriel Garcia Márquez: 13 jó tanács az élethez
„A kultúra azért különlegesen szép terméke az emberi viselkedésnek, mert egyedi és megismételhetetlen. Minden igaz közösség egyszeri jelenség. A kultúra.
Napra Valentin.
Buddhista logika és paradoxonok
A 2. ZH eredményei.
Esztétika Kerékgyártó Béla docens Jász Borbála doktorandusz
Az avantgárd művészeti irányzatok
A modell fogalma, a modellezés jelentősége
Oxford Czinege Julianna Trinity Term Mi volt nehéz? Minden héten volt tutorialom, ami azt jelentette, hogy minden hétre kellett írnom egy dolgozatot.
Naturalista filozófia Avagy milyen állásponton lehetünk azzal kapcsolatban, hogy hogyan épül fel a világ? Sipos Péter Budapest, 2007 október 10.
Mikor olyan összetört a szíved,
A létezés válasz arra a kérdésre, hogy „Hogyan van?”, a lényeg térbeli és időbeli megnyilvánulásait foglalja magába, és megnevezi az ember sajátos létmódját:
Anton Pavlovics Csehov
Szent Ágoston hatása a kálvinizmusra
A metafizika és a természettudomány. Különböző érzékszervi ingereket érzünk, melyeket alkalmi mondatokkal fejezhetünk ki. Pl.: a tej látványára a „Tej.
Miért nem valóságos az idő?
Antropológia VII. Személy - Lélek I..
Szentimentalizmus Készítette: Domján Gáborné.
Naplemente a Hargitán…
Amíg el nem indulunk, míg a láb a vízre lép, még a legkisebb út is
Az Élet Igéje augusztus.
XVIII. sz. , skót felvilágosodás Empirista, szkeptikus
Folyamodjatok az Úrhoz,
A CSALÁDOK HITVALLÁSA.
Schopenhauer és Nietzsche a művészetről
Az Élet Igéje szeptember.
Oldal váltás kattintásra !
Kant ( ) a szépről és a zseniről
Bölcsességek, aforizmák
1. ELBESZÉLÉS Összeállította: Nikli Károly
Három hetet meghaladó projekt-hét Neked, rólad, hozzád szól a dal
Hegel ( ) művészetfilozófiája
Milyen szép a világ Készítette: Süni.
CSODÁS KÍVÁNSÁG 1.
Golda János: Stílus és korszerűség „kritika” a kritikáról (sokkal inkább néhány gondolat összefüggésben a leírtakkal, mintsem, határozott vélemény és bírálás)
Kant ( ) filozófiája.
Gadamer ( ) filozófiai hermeneutikája
Amíg el nem indulunk, míg a láb a vízre lép, még a legkisebb út is
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
ADVENT.
a hét verse Babits Mihály: Esti kérdés varga richárd ajánlja
Előadás másolata:

Esztétikai alapfogalmak Roger Scruton Negyedik előadás A természeti szépség

Természetvallás 18. szd-ban a szépség – a természet szépségeként merült fel a filozófiában Árkádiai hagyomány – antik idill A vallás helyét is a természet kezdi átvenni

Egyetemesség A szépség – egyetemes elvként érdekes a filozófia számára (Shaftesbury, Kant) Ember racionális lény: tehát van ízlése Kant szerint az átlagember nem a művészetben, hanem a természetben találja meg a szépséget

A szépség: egyedi Kantnál: növények, virágok, madarak és halak a szépek Elődei: Addison, Hutcheson: tájkép és látványok A különbség alapja szemléleti: Kantnál szépség egyedi objektumokhoz kötődik A tájkép szétfolyik Élő organizmusok: eleve körülhatároltak

Egyedi vs világszerű Egyedi organizmusok: objets trouvés: talált tárgyak Mint az ékszerek – szépségük magukból árad Szimmetria, egység, forma Tájkép: nyitott, grandiózus, világszerű

Szépség: haszonelvű vagy kontemplatív? A 18.szdban természettel kapcsolatban két attitűd lehetséges: haszonelvű kontemplatiív Ez utóbbi csak akkor lehetséges, ha nem ellenséges erő már a természet

A természetelvűség marxista kritikája: Lukács, Deleuze, Bourdieu, Eagleton Shaftesbury, Kant: burzsoá ideológia Így akarják a polgári értékeket egyetemes értékként feltüntetni Elfordulás a gazdasági realitásoktól – puszta és öncélú esztétikai élvezet Holott a kapitalista gazdaság kizsákmányol, eszközként tekint Ezt leplezi a természetre vonatkozó diskurzus

Az esztétikai – mint ideológia Igaza van a marxista kritikának – ha nem tudjuk igazolni a „esztétikai” fogalmát, csak ideológiaként - akkor az esztétikai ítéletnek nem lesz filozófiai talapzata - megkérdőjelezhető egyetemesség-igénye? Lehet, hogy csak a szubjektum belevetítéséről van szó? – ami adott történelmi korok velejárója?

Keleti felfogás De: a szépség fogalmával foglalkozott már: Platón, Arisztotelész, Plotinosz A szanszkrit Bharata Confucius Keresztények: Ágoston és Boethius, Tamás, ma is A keleti gondolkodásban és művészetben is jelen van a természeti táj szépsége Ha igaza lenne a marxistáknak: meg kellene mutatni, hogy akkor milyen az ideológiailag semleges esztétikai beállítódás

Kant a természeti szépről Kant: a természeti szép – nem alkotott, hanem talált Kant megkülönböztetése: Szabad szépség – függő szépség (nem fogalmi) (előzetes fogalomtól függ) A természeti szép értékelése – az ember sajátossága, mindenkire egyaránt érvényes Csodálattal tölt el bennünket Jelentést keresünk általa a világban – otthonosság érzetét kelti bennünk – jó helyen vagyunk itt

A természeti szép metafizikája Formái lehetnek különbözőek: magával ragadó, vagy az odatartozás érzését kelti Megerősít létedben – ennek van egy metafizikai rezonanciája A külsőt belsővé teszi ez a tapasztalat (pl. emlék) Lásd: Rilke Duinói elégia

Rilke: A kilencedik elégia Mégis a vándor a csúcsról a völgybe kezében nem valamely mondhatlant hoz le nekünk,  maroknyi földet, de a tiszta, kiküzdött szót, a kék meg a sárga enciánt. Mi talán csak azért vagyunk itt, hogy nevet adjunk: Ház, Kapu, Híd, Korsó, Gyümölcsfa, Ablak - s tán: Torony, Oszlop... - ámde kimondani, értsd meg, mondani úgy, ó, mint ahogy azt bensőleg a dolgok még sose vélték. .. S nem ezt akarod-é, Föld? azt, hogy újraszüless bennünk immár láthatlanul? - Nem álmod-e az, hogy egyszer láthatatlan légy? Ó, Föld: nem látható már?! Sürgető feladatod nem az átlényegülés-e?

Természet és művészet A tájkép szépségét sokszor – az emberi megművelés adja Wordsworth: „Mert megtanultam másképpen nézni a Természetre, mint a gondtalan ifjú; s kihallom belőle az emberiség csöndes, bús zenéjét:" (Szabó Lőrinc fordítása) Constable festménye

A természeti szép természete Emberi tenyésztés eredménye //műalkotás Különbség: nem keresünk benne jelentést Tőlünk való függetlensége, önállósága a fontos

Az angol táj Allen Carlson és Malcolm Budd szerint: Természeti szép – ha nem emberi termékként tekintünk rá A tájképben azonban: emberi életmód, otthonteremtés vágya Ennek még akár szellemi jelentősége is lehet Ezt írja meg: John Clare, Paul Nash és Ralph Vaughan Williams

Esztétikum és tudomány Eredeti szándék nem esztétikai – bár az ízlés kétségtelenül közreműködött kialakításában Természetnek – része az ember is – ezért ez is természetes még Esztétikai érdeklődés – vezet el a természettudományos érdeklődéshez De itt – a látszat a fontos – ebből fakadnak érzelmi benyomásaink Emberi arcon sem a koponyákat és az izmok ízesülése érdekel Hanem a megtestesült személy A madárdal az ornitológusnak – területbirtokló funkciót jelez Számunkra: melódia Ezt sem a madár, sem az ornitológus nem így érzékeli

Az esztétikai tapasztalat fenomenológiája A természeti szépség tapasztalata – intencionális megértés (szemben a tudományos tapasztalattal) A természetre irányul érdeklődésünk, ahogy tapasztalatunkban megjelenik Saját hozzá való viszonyom is fontos része e tapasztalatnak Egy táj épp akkor megjelenő, esetleges képe – ehhez van viszonyom Szemben a műalkotással – nem a szemlélet számára készült, csak magát jelenti, nincs „lekerekítve”, és folyamatosan változik Mindenkinek lehet a természeti szépről esztétikai élménye – még ha kevesen is tudják kifejezni

A fenséges és a szép az esztétikai fogalmak– nem pontosan meghatározottak – alakul a jelentésük Nem csak egy tárgyról szólnak, hanem tárgyhoz fűződő viszonyunkról – találkozás: alany-tárgy viszony Edmund Burke: A fenségesről és a szépről, 1756 Kétféle viszony a széphez – egyiknek a szeretet, másiknak a félelem az alapja Szépség: harmónia, rend – otthon érezzük magunkat Fenséges: hatalmas, erős, félelmetes méltósága a természeti világnak Mindkettő kiemel a hétköznapok világából – vagyis esztétikai tapasztalat

A táj léptéke Ember számára otthonos, belakott táj Vs az emberhez képest aránytalan mértékű hegyek De a félelmetes látványban is van esztétikai élmény: saját gyengeségünk tudata – erőt ad (Kant szerint)

A természeti szépre vonatkozó irodalom – sovány és hiányos – csak útikönyvek vannak Tájkép-kertészek műve érdekes lehetne: pl. William Kent és Capability Brown A festői fogalmának kialakulása A festői tájkép

Táj, festészet és építészet Tájkép-művészet: Emberi alkotás + természeti táj Eredet Campagna, ahogy Poussin és Claude látta – lásd Claude-üveg Konvex-tükör Építészek – romokat építenek Klasszikus mintákat követnek Épület – mindig része a tájnak – ma is építészeti előírások védik a tájat

Szándékolatlan szándékoltság A természet tárgyaiban ilyenfajta szándékoltságot mégis észlelünk Saját magunkról is meg tudunk valamit, és a világ rendezettségéről és finalitásáról és teleológiájáról S bár bel-földön vagyunk, s a part          oly messze, szél elállt, lelkünk látja az örök tengerárt,          mely idehajt,        s mely tovább fog sodorni majd, s látjuk a parton gyermekek raját, s halljuk a hullám örök moraját. (Wordsworth)

Kant a természeti szép moralitásáról Kant: természeti szép: szimbólum – a moralitásé Aki fogékony a természeti szépre – morálisan jó beállítódású Egyetért vele Johnson és Rousseau is Ma is elfogadható (aki a virágot szereti…) – bár nehéz mellette érvelni Kant a természeti szép moralitásáról

Még sem érdekmentes? Visszatér a szándékoltság, érdek és gyakorlati racionalitás? Épületben: funkció, emberi szépségnél: vágy, Művészet: művész szándéka Természeti szép: szándékolatlan szándékoltság Teológia alapkérdése: mindez a szép miért van? Kinek a szándéka ez? Szép // szent

Babits Mihály: Esti kérdés Midőn az est, e lágyan takaró fekete, síma bársonytakaró, melyet terít egy óriási dajka, a féltett földet lassan eltakarja s oly óvatossan, hogy minden füszál lágy leple alatt egyenessen áll és nem kap a virágok szirma ráncot s a hímes lepke kényes, dupla szárnyán nem veszti a szivárványos zománcot csupa szépség közt és gyönyörben járván mégis csak arra fogsz gondolni gyáván: ez a sok szépség mind mire való? mégis arra fogsz gondolni árván: minek a selymes víz, a tarka márvány? miért nő a fü, hogyha majd leszárad? miért szárad le, hogyha újra nő?