A Nagy Piramis építése < 2006 >.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Egyszerű oszthatósági problémák
Advertisements

A napfogyatkozas Készítete Heinrich Hédi.
Merengés a hidakról… Forrás: :01 9/egy_picit_drgabb_lesz.
A Pi értékének meghatározása, mint az egyik ókori probléma
3. Ismerkedés a vízórával
A család beszélget A Kovács család összeül január elején megbeszélni családjuk pénzügyi helyzetét.
SZILÁRD ANYAGOK SZÁLLÍTÁSA
7. Az idő mérésére használt csillagászati jelenségek
Foktő – Kalocsai repülőtér önkormányzati fejlesztése
Noé bárkái.
DREAM-HOME Agency & Consulting Értékbecslés eladástechnika.
Fogalma, története, „Fí” szám értéke
1963-ban egy derinkuyu-i lakos (Kappadókia tartomány, Anatólia közepe, Törökország) otthonában egy falat bontott le és a fal mögött meghökkenve fedezett.
József Tihanyi Semmelweis University, Faculty of PE and Sport Sciece,
Tisztelt Hölgyeim és Uraim!
Áramlástan mérés beszámoló előadás
Áramlástan mérés beszámoló előadás
Készítette: Bajkó Balázs Hullár Péter
Hegyesszögek szögfüggvényei
Mik azok a húrok? A húrok, feltételezések szerint, az anyagokat felépítő legkisebb egységek.
Rejtélyek és megfejtőik
VÁLTOZÓ SEBESSÉGŰ ÜZEM
Hurrikánok, Tájfunok, Tornádók
Egyszerű gépek lejtők.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
Ápolóeszköz kölcsönzés Négy hónap tapasztalatai Dr Pusztai Erzsébet.
Dr. Spissák Lajos A PIRAMISOK.
K&H trambulin tapasztalatok
Készítette:Szőke Gréta
A Segovia-i akvadukt talán a legnagyobb és legépebb akvadukt (oszlopokon álló vízvezeték) az ókori római császárság idejéből.
Egyiptomi hétköznapok és ünnepek
Energia, energiaváltozások
ÁTKELÉS A VÖRÖS TENGEREN
CSAVARORSÓS EMELŐ TERVEZÉSE
Kapacitás, átbocsátóképesség, időalapok, az erőforrás nagyság, átfutási idő, a termelő-berendezések térbeli elrendezése. Átfutási idő számítások.
Logikai szita Pomothy Judit 9. B.
A számítógép teljesítménye
Legek az állatvilágban
Készítette: Horváth Zoltán (2012)
Telefonos feladat A-ból B-n keresztül C-be utaztunk egyenletes sebességgel. Indulás után 10 perccel megtettük az AB távolság harmadát. B után 24 km-rel.
A világ hét csodája azaz 3x7 nevezetesség.
„Nemzeti Vágta Bikali Vágta a Nemzeti Vágta Előfutama.”
A csillagászat keletkezése
Tk.: oldal + Tk.:19. oldal első két bekezdése
Bemutatjuk a híres/fontos W  és Z 0 Bozonokat Sheldon Glashow Steven WeinbergAbdus Salam Ők jósolták meg elméletileg. Nobel díj: 1979 Ők pedig felfedezték.
Matematika feladatlap a 8. évfolyamosok számára
Térképészeti alapfogalmak, a térképek csoportosítása
Térképészeti alapfogalmak, a térképek csoportosítása
A rómaiak nyomában.
A vályogházakról Mészáros Judit 9.A.
Gondolkodjunk el ! Zene A változások már léteznek!
Az ősi tudomány Geodézia Készítette: Jakab Csaba Lóránd.
Számrendszerek kialakulása
A kezdetektől napjainkig
Milétoszi filozófusok
Rétegmodellek 1 Rendelje az alábbi hálózati fogalmakat a TCP/IP modell négy rétegéhez és a hibrid modell öt rétegéhez! Röviden indokolja döntését. ,
EGYIPTOM Az ókor művészete i.e i.sz.476 Készítette:
Bábel tornya.
Ikarosz és a repülés.
U NIVAC 1 Készítették: Gőz Laura Boldizsár Henrietta.
Cavendish ingája Fejős Gergő 12.c.
A Kheopsz piramis.
A NEHÉZSÉGI ÉS A NEWTON-FÉLE GRAVITÁCIÓS ERŐTÖRVÉNY
Munka, energia teljesítmény.
EGYIPTOM piramisok.
Készítette: Rákos lili 5. a
Egyetemes tömegvonzás, körmozgás, feladatok 9. osztály
Naprendszerünk adatainak megismerése
Készletek – Állandó felhasználási mennyiség (folyamatos)
Áramlástan mérés beszámoló előadás
Előadás másolata:

A Nagy Piramis építése < 2006 >

Egyiptom - Gíza

Hogyan épültek az egyiptomi piramisok? Az ókori Egyiptom története telis-tele van rejtélyekkel. A tudósok, a hieroglifák megfejtésétől várták a megoldásokat. A megfejtés sikerült (Rosette-i kő), de a megoldatlan rejtélyek száma csak nőtt. A mai napig a piramisok építésének mikéntje az egyik legtöbbet kutatott terület. A Kheopsz-piramis építését i.e. 2500 körülre datálják, a görgőt igen, de a kereket még nem ismerték. Növeli a titokzatosságot, hogy az építés folyamatát egyetlen korabeli ábrázoláson sem lehet megtalálni. Számtalan elmélet született, egészen a földönkívüliek közreműködését feltételező, verziókig.

talán így is épülhetett. A számtalan elmélet, szinte mindegyike, önkényes feltételekkel operál. Kevés közülük az ellenőrizhető, modellezhető, netán számításokkal igazolható. Ebben a rövid áttekintésben Dick Parry angol mérnök „Gördülő kövek” néven emlegetett elméletét vesszük szemügyre. Számomra azért a legszimpatikusabb, mert tényekre, adatokra támaszkodik. Bizonyára számos ellenérvet is lehet találni, de ha gondosan ellenőrzik számításaimat, akkor azt hiszem megegyezhetünk, hogy talán így is épülhetett. Az elmélet egyik legfontosabb eleme az, hogy a kibányászott és méretre csiszolt kőtömböket, fából készült kalodákkal (bölcsők, saruk) segítségével, könnyen gurítható „hengerekké” alakították. Ilyen fából készült elemeket találtak is a régészek igaz, hogy későbbi korokból származókat (Újbirodalom, i.e 550-1070).

IGEN Nézzük a tényeket! Lehetséges ez? Az építmény 2.3 millió méretre faragott mészkőtömbből áll. Húsz évig épült. 2.3 millió osztva 20-al = 115 000. Ez utóbbi osztva 365-el = 315 (darab/nap). Napi 16 órás műszakokkal ez 20 darabot jelent óránként, és 3 percenként 1 darabot!! Ebben a 3 percben természetesen benne van a kibányászás, faragás, szállítás, beemelés, illesztés is. Lehetséges ez? IGEN

A tokiói Obayasi cég : 18 ember, 25 fokos lejtőn kevesebb, mint 1 perc alatt 15 m magasságot ért el.

Elemezzük a folyamat mechanikai modelljét: Az F (kötél)erő karja: 2r, a G nehézségi erő karja: d = r sin (alfa). Egyenletes görgetéskor: 2rF = mgd (a P forgáspontra nézve). mg F= ------ sin (alfa) 2 Adatok: m = 2500 kg g = 9.81 m/s2, alfa = 25º. Kapjuk, hogy F=5182 N, kerekítve: 520 kp.

Homok (maximális) rézsűszögének meghatározása: Az elmélet szerint homokból épített lejtőkre helyezett pallókon húzták fel a gördíthető elemeket. Tölcséren keresztül kicsurgatott száraz homok kúpját lefotóztuk. A sárga vonallal átrajzolt burkoló szög értéke 35 fok. (Ebből a homokból meredekebb lejtő nem készíthető!). A kísérletet ennél enyhébb lejtőn végezték (piros szaggatott vonal: 25 fok, a számításokat is ezzel az értékkel végeztük.)

A számításokat folytatva: A piramis magassága 145 méter, súlypontja tehát kb. 50 *méterre van a földtől. 520 kp / 18 = 29 kp erő jut egy emberre. Napi 16 órás műszakokkal számolva 315/16=20 elemet kellett beépíteni óránként, azaz 3 percenkét egyet. Nagyon valószínű, hogy egyszerre mind a négy oldalról építették, ezért úgy is számolhatunk, hogy egy elemre 12 perc jut. Mivel 15 métert képes emelkedni a kő 18 ember által, ezért 50/15=3.3 percig tart a gördítés a lejtőn. A súlyponti lejtő hossza 118 méter. A görgetési sebesség: 118 m/3.3 perc=36 m/perc=2.2 km/óra. A kaloda leszerelésére és az illesztésre közel 9 perc maradt. (*Az építés során egyre kevesebb elemet kellett, egyre magasabbra emelni. Az elvégzett összes emelési munkával egyenértékű az a munka, amit a gúla súlyponti magasságáig számolunk úgy, mintha ide kellett volna felemelni az összes követ.)

Következtetések: A kapott eredmények feltűnően emberléptékűek: Egy ember által kifejtett erő 29 kp (ha 18-an húzzák). Nem kell nagyon sietni, 2.2 km/óra a tempó. Valószínű, hogy váltásban dolgoznak. Sok ember nem is kell az építkezéshez, nagyságrendekkel többen dolgoznak a bányákban ill. a szállításban. Húsz éven át, átlagosan 12 percenként helyére kell kerülni egy-egy elemnek (kitermelés, pontos alakra munkálás, szállításra előkészíteni, átszállítani a Níluson, felgörgetni a lejtőn, helyére illeszteni). Az „útépítés” 10 éve alatt valószínű, hogy a bányában folyt az elemek előkészítése (raktárra termeltek). Elképesztő logisztikai teljesítmény, minimális technikai háttérrel. Ezt a bámulatra méltó munkát nem korbáccsal ösztökélt rabszolgák tízezrei végezték. Szabad földművesek, mesterek voltak, ellátásuk kiváló és a helyszín közelében laktak, valószínűleg még külön fizetést is kaptak.

< Dr. Spissák Lajos, 2006 > VÉGE < Dr. Spissák Lajos, 2006 >