A szóbeli közlés felépítése Kiselőadás
A kiselőadás lehetséges helyzetei 1. ELŐADÓ előadás BEFOGADÓ
A kiselőadás lehetséges helyzetei 2. BEFOGADÓ felszólalás ELŐADÓ érvelés
A kiselőadás lehetséges helyzetei ELŐADÓ/BEFOGADÓ vita/ párbeszéd 3.
A végső cél a: MEGEGYEZÉS
I. A BEFOGADÓ – HALLGATÓI SZEMPONT A befogadó hozzászólhat a kiselőadáshoz. Felszólalás: Vélemény – átgondolása és megfogalmazása. Indoklás – ok-okozati felépítése a felszólalásnak. Érvelés – alátámasztani a véleményünket. Ellenvetés – az előadóval ellentétes vélemény kifejtése. Vita – két szembenálló vélemény ütköztetése. Meggyőzés – a vita célja mindkét félnél a saját szempontját előtérbe helyezve. Megegyezés – a vita lehetséges lezárása, a párbeszéd esetében azonban ez a CÉL.
A felszólalás visszajelzés a hallottakra A felszólalás visszajelzés a hallottakra. Gyakran alkalmazott módszere az ISMÉTLÉS, melynek során egyben megalapozza a felszólaló a saját véleményét, s ezt tovább fogalmazza a saját álláspontja szerint.
II. ELŐADÓ – Beszédművek alkotása és előadása Bármely beszédmű megalkotása, átgondolása közben tanácsos ügyelni a következő szempontokra: Kikből áll a hallgatóság? Mik az elvárásaik, milyen a tudásuk, az érdeklődésük, vannak-e előítéleteik? Milyen képet szeretnénk a beszédmű tárgyáról és magunkról kialakítani? Milyen célt kívánunk elérni? A témával kapcsolatos ötletek begyűjtése (ötletroham), majd szelektálása Vázlat készítése Az egyes pontok kidolgozása, begyakorlása
Az előadás szerkezeti egységei BEVEZETÉS (15%) Szükség szerint üdvözlés, Figyelemfelkeltés, Átvezetés, A téma megnevezése, fontosságának indoklása, előrevetítés. FŐ RÉSZ, KIFEJTÉS (65%) Tézisek és alátámasztásuk megfelelő érvelési technikával. (Pl. egyoldalú érvelés: csak saját vélemény; kétoldalú érvelés: érvek és ellenérvek számbavétele; deduktív, induktív, okozati, analógiás stb. érvelési módok.) Konklúzió BEFEJEZÉS (20%) Összefoglalás, hatásos megerősítés (esetleg szlogenek bevetése is), lezárás.
Mondandónk előadása közben ügyeljünk az érdeklődés és a figyelem fenntartására, a hallgatókkal való kapcsolattartásra (szemkontaktus, közbevetett kérdések, szemléltető eszközök stb.).
„HA ELMONDOD, ELFELEJTEM. HA BEMUTATOD, EMLÉKSZEM RÁ „HA ELMONDOD, ELFELEJTEM. HA BEMUTATOD, EMLÉKSZEM RÁ. HA BELEVONSZ, MEGÉRTEM.” (ősi kínai közmondás)