Egymásrafényképezések … és más technikai trükkök használata a némafilmkorszakban
Edgar Morin A film újításai elhasználódnak míg Méliès-nél az egymásrafényképezés primitív és mágikus erővel rendelkezik (szellemek, jelenések, megkettőződések) Később jelzésértékűvé válik: „egy rossz beidegződés és a trükk közötti félúton”
Christian Metz Egymásra fényképezés és áttűnés – olyan filmes elemek, amelyek egyszerre technikai és mágikus, kevert jellegű: Egybeolvadás és elkülönülés Kijelentő és felidéző jegy Az elsődleges és a másodlagos a metafora és a metonímia keveréke Tehát: a nosztalgia kitüntetett alakzata, feszültségkeltés+kontempláció
Marc Vernet Az egymásrafényképezés – két perspektivikus kép egymásra helyezése által mind a két képet megsemmisíti Kétdimenzionalitás – a mélység megszüntetése A háttér felszínre kerül, a felszín révén a háttér eltűnik Eltérés a fotografikusságtól
Az arc egymásra fényképezése Egyazon keretben megjelenő táj és arc közti méretarány elhagyása A ráfényképezett elemnek nincs háttere, csak az, amire ráhelyeződik Hozzátoldó eljárás, mise en abyme-szerű Egy másik keretben bekeretezett rész (fölöttes regiszter) vs. Egy képbe beillesztett másik kép
Ráfényképezett arc - szétterjed a kép egészében Kivéve – amikor tiszteletben tartják a perspektívát (mágia, Méliès, trükk, pl. Schüfftan-eljárás) A ráfényképezett elem elkeretezése hatja át a képmező egészét Pl. Clarence Brown: Flesh and the Devil, 1926
Reprezentációs fokozatok a kereten belül Jelenlét v. hiány?
Piero della Francesca: Kr. ostorozása
Spiritista fotográfia 1850-től az egymásrafényképezés által realista keretben jelenítette meg a spirituálist
Oscar Rejlander: Hard Times
1934, Brown Lady
Egymásra helyezés – megidézés A fikció szintjén: láthatóvá teszi a láthatalant A diskurzus szintjén: láttatja film működését (a filmforgatás és a vetítés ált. folyamatára utal)
Kezdetben nem rendelkezett mágikus erővel: éttűnés – zökkenőmentes átmenet két snitt között
Utazás a Holdra Zecca: Egy gyilkosság története
Nosferatu (1922)
-Tartalmazó tartalmazott viszony Terek más tereket (metonimikus viszony) Arc nagyközeliben + ráfényképezés jelzi, hogy az emberi alak a gondolat, emlék, álom, érzés tartalmazója
King Vidor: The Crowd (1928) Hős homlokán lokalizálja a keretet Behatolás a belső világba Kulesov-effektus egy képkeretben
Tükröződések
Komikus hatás
Avantgárd
Mauritz Stiller: Arne úr kincse (1919)
Victor Sjöström: a halál kocsisa (1922)