Út az elektronikus közigazgatáshoz

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Urbán Ferenc Ábel: A KIR megújítási lehetőségei
Advertisements

Elektronikus Ügyfélkapu – kapcsolat az ügyfél és a közigazgatás között
2007. június 19.Pozsony Varga Zoltán június 19.Pozsony Varga Zoltán CÉLOK •Internet használat növelése, magyar nyelvű kultúra elterjesztése, esélyegyenlőség,
Tájékoztató a Kormányzati Ügyféltájékoztató Központról
Mobil e-ügyintézési rendszer kifejlesztése
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
Elektronikus kormányzás – átlátható kormányzás Mikor indul, meddig jut? március 12.
Magyar törvények és PKI. Büntetőjogi rendelkezések • Bűncselekmények, melyek eszköze az informatika • Bűncselekmények, melyek tárgya az informatika Aki.
Tanácsadási szolgáltatások „ A jövő önkormányzatának alapja Pusztamonostoron – ÁROP-1.A.2/A számú forrás felhasználásával” projektben Bíró Gabriella.
1 Munkáltatók részére nyújtott szolgáltatások Az eEurope-2005 megvalósítása közszolgáltatásainak (e-gov) Magyarországon A lakossági- és üzleti szféra felé.
Információbiztonság a Magyar Köztársaság közigazgatásában dr
Magyarország sokáig lemaradt az elektronikus közigazgatás alkalmazásában, de ma már minden hatósági eljárást el lehet intézni az interneten. A hatóság.
Új szabályok, új fogalmak az elektronikus ügyintézésben dr
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
Törökbálint város környezeti GIS alkalmazásainak megvalósítása
Kulturális értékek digitalizálása az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében Dippold Péter.
RENDSZERINTEGRÁLÁS B_IN012_1
„A szakképzés koordinációjának lehetőségei a Dél-Dunántúli Régióban” Egy konferencia „beharangozója”
A kormányzat és a civil szervezetek kapcsolata Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár.
1 Az „ÁROP A polgármesteri hivatalok szervezetfejlesztése pályázat” háttere „Helyi igényekre épülő szervezetfejlesztés a Zalakarosi Polgármesteri Hivatalban”
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Közigazgatási technológia
Elektronikus dokumentumok
Az elektronikus aláírás állami elismerése
Európai Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Alapból (EMVA) támogatott kérelmekhez kapcsolódó adatszolgáltatási kötelezettség oktatása február 2.-5.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Magyar Információs Társadalom Stratégia (MITS) – egészségügyi és szociális vonatkozások: Az Egészségügyi és Szociális Ágazati Információs Stratégia (MITS-ESZ)
| június 27. | MKT vándorgyűlés E-kormányzat és versenyképesség Dr. Paál Péter MKT Informatikai Szakosztály Vezérigazgató, IBM Magyarország.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
1 A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK ÉRVÉNYESÍTÉSI LEHETŐSÉGEI A TERVEZÉSI GYAKORLATBAN A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK.
Együttműködési lehetőségek és megoldások a foglalkoztatási és szociális terület munkájában Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális.
Magyar Controlling Egyesület Szombathely, október Keringer Zsolt MCE Konferencia 2008 A controlling gyakorlata ASP alapú közigazgatás lehetőségei.
Magyar Controlling Egyesület Szolnok, október 29. MCE Konferencia 2009 A controlling gyakorlata Bepillantás az államigazgatási kontrolling gyakorlatába.
Transzparencia, információszabadság és közérdekű adatok nyilvánossága Dr. Fazekas Judit Igazságügyi Minisztérium európai uniós ügyekért felelős helyettes.
Elektronikus Kormányzati Gerinchálózat (EKG) – a Központi Elektronikus Szolgáltató Rendszer alapinfrastruktúrája
Elektronikus Közigazgatás Operatív Program ( )
E-közigazgatás biztonsági nézőpontból Szigeti Szabolcs CISA, CISM, CISSP
Digitalizálás és elektronikus hozzáférés az infokommunikáció világában
Levéltárak kapcsolódása az elektronikus levéltárhoz A levéltári technológiai központok, a központi e-levéltári és e-irattári szolgáltatások Dr. Kenyeres.
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
A kistelepülési könyvtári ellátás reformja
Védjegybejelentés elektronikus úton László Áron Márk.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)

A Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium EKOP projektjeinek jelene és jövője dr. Rupp Zoltán főosztályvezető E-közigazgatásért felelős helyettes államtitkárság.
Jogi informatika, 2. előadás Az információs társadalom lényegi ismérvei és egyes modelljei szeptember 21. Témakörök: 1.Az IT-ről általában 2.Az IT.
Projekt eredményeinek disszeminációja – 2. és 12. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban lévő önkormányzatok számára”
MATRIX Vizsgáló, Ellenőrző és Tanúsító Kft. Szádeczky Tamás e-közszolgáltatások tesztelési módszertana Törvényesség, szabványosság, biztonság.
Könyvtári fejlesztési koncepció a községekben, megvalósítási lehetőségek Dr. Kenyéri Katalin NKÖM Könyvtári Főosztálya 2005.
Az önkormányzati feladatellátást támogató informatikai infrastruktúra felülvizsgálata (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a.
Az E-KÖZIGAZGATÁS INFORMATIKAI STRATÉGIÁJA október 16.
Az UNESCO programja UNESCO Information for All Program (IFAP, I4-all) Az ismeretterjesztés és az élethosszig tartó tanulás előmozdítása érdekében könyvtárosok,
Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala
Az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló törvény tervezete
Egy termék tanúsítása — tapasztalatok és következtetések Vágujhelyi Ferenc.
Vacha Ferenc fejlesztési koordinátor Az elektronikus ügyintézés törvényi háttere és gyakorlata.
A kritikus infrastruktúra védelmi és információbiztonsági hatósági feladatokról Dr. Bognár Balázs tűzoltó ezredes főosztályvezető SEVESO III. regionális.
TÁJÉKOZTATÓ AZ ÖNKORMÁNYZATI ASP ORSZÁGOS KITERJESZTÉSE KAPCSÁN A CSATLAKOZTATÁSI KONSTRUKCIÓRÓL SZEPTEMBER 15. ELŐADÓ: DR. SZEPESI GÁBOR OPERATÍV.
Az önkormányzati ASP rendszer jegyzői szemmel Dr. Vincze Ferenc címzetes főjegyző Hajdúszoboszló Város Önkormányzata Pajna Sándor vezérigazgató eKÖZIG.
A járási rendszer megújítása
Úton az elektronikus levéltár felé
Elektronikus aláírás és iratkezelés
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
ELEKTRONIKUS ALÁÍRÁS E-JOG.
Elektronikus számlázás - technológiai tapasztalatok
Az önkormányzati ASP és az önkormányzatok elektronikus ügyintézési feladatai Pécs, november 23.
HITELESSÉG KÉRDÉSE eIDAS A GYAKORLATBAN – MI VÁLTOZOTT JANUÁR 1. UTÁN.
A személyszállítási közszolgáltatások hatékonyabb ellátását célzó integrált utas-tájékoztatási, jegyértékesítési és forgalomirányítási rendszer (HKIR.
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
ECRIS-TCN dr. Borza Gabriella Nemzetközi és Belső Koordinációs Osztály
Előadás másolata:

Út az elektronikus közigazgatáshoz

Főbb témák A közigazgatás átfogó működési problémái A közigazgatási szolgáltatások törvényi háttere Központi elektronikus szolgáltató rendszer A leggyakrabban keresett szolgáltatások fejlettsége Háttérintézmények informatika helyzete Közigazgatási szolgáltatási kultúra e-Szolgáltatások az önkormányzatoknál

A legfontosabb megállapítások: Általános helyzetkép A legfontosabb megállapítások: A közigazgatási hatósági eljárások nem kellően hatékonyak, általában túl lassúak és átláthatatlanok, A magyar közigazgatás arányaiban azonos létszámmal, de magasabb költséggel működik, mint az uniós átlag, Még nem kielégítő az info-kommunikációs technológiák használata, a megfelelő tartalmak és szolgáltatások kínálata csekély, a szolgáltatások statikusak, kevéssé interaktívak és nem felhasználóbarátak, Elmaradottak a kapcsolódó háttérfolyamatok és rendszerek, hiányzik az interoperabilitás, valamint az állampolgárok megfelelő biztonságú elektronikus azonosíthatósága, A hátrányos helyzetű térségekben a lakosság nehezen fér hozzá az IKT szolgáltatásaihoz.

Újraelosztó szerep Forrás: Eurostat

Internet használat Azok aránya akik használták az internetet hatósági ügyintézésre Rendszeres internet-használók aránya Forrás Eurostat 2008 Capgemini 2007

Az átalakulás három fő iránya Az IT fejlesztéseknek a kormányzati intézményeket középpontba állító hagyományos ügyintézési filozófiával ellentétben, az állampolgárok és a vállalkozások köré kell épülniük. jelentősen csökkentheti a papír alapú munkavégzést, a duplikációk kiszűrésével növeli hatékonyságot, elégedettebbé teszi a felhasználókat, Ügyfél orientált állampolgári és vállalkozási szolgáltatások A közigazgatásnak a „shared services” szolgáltatási kultúra felé kell elmozdulnia – a front office, a back office és az információ, valamint infrastrukturális területeken. A hatékonyság érdekében szükséges a standardizáció, egyszerűsítés funkcionális feladatok megosztása és integrációja,  Ügyfél Professzionális megvalósítás Integrált kormányzati szolgáltatások Szükséges a közigazgatási hozzáértés és tudás szélesítése és mélyítése, ügyfélorientált kultúra kiépítése, IKT fejlesztések tervezéséhez és megvalósításához szükséges ismeretek és képességek terén.

Háttérszabályok Elektronikus aláírásról szóló 2001. évi XXXV. törvény dokumentumhitelesítési célú nyilvános kulcsú technológia a hiteles elektronikus dokumentum archiválás A személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló 1992. évi LXIII. törvény az információs önrendelkezés alapján 15/1991. (IV. 13.) AB határozat célhoz kötöttség elve az átlátható adatkezelést szolgáló, az adatalany számára biztosított jogok Európában kivételként (Németországgal együtt) tilos az általános célú azonosító használata Az elektronikus információszabadságról szóló 2005. évi XC. törvény a közadatok újrahasznosításának jogi szabályozása Európai Parlament és a Tanács 2003/98/EK irányelve (2003. november 17.) a közszféra információinak további felhasználásáról Most készülünk áttérni a közlönyök megjelenítésében az elektronikus példány elsődlegességére A köziratokról, a közlevéltárakról és a magánlevéltári anyag védelméről szóló 1995. évi LXVI. törvény

Alapjogszabály: közigazgatási eljárási törvény 160. § (1) törvény, kormányrendelet, önkormányzati rendelet eltérő rendelkezése hiányában a hatóság a közigazgatási hatósági ügyeket elektronikusan is intézi 2005. november 1. napjától az ügyfelek számára igénybe vehetővé kellett (volna) tenni. Elvileg csak átmeneti felmentések Az önkormányzatok 83 %-a hozott az elektronikus ügyintézést kizáró rendeletet Nincs döntő áttörés Folyamatban van a Ket. felülvizsgálata – közigazgatási egyeztetése lezárás előtt Kérdés mikor kerül a kormány, illetve Parlament elé, jelentős változást céloz meg

Azonosítás és a képviselet Az elektronikus ügyintézés során csak az az ügyfél járhat el, akinek személye a Ket. 160. § (2)-(3) bekezdései, illetőleg a 193/2005. Korm. rendeletben foglaltak szerint azonosítható (a rendelkezést az ügyfélkapu vonatkozásában a 182/2007. Korm. rendelet pontosította) Jelenleg két azonosítási modell Legalább fokozott biztonságú, közigazgatási felhasználásra alkalmas elektronikus aláírással (egy tanúsítványben a személyről rögzített adatok önmagukban nem elégségesek az egyértelmű azonosításhoz) Ügyfélkapu igénybevételével (jelenleg felhasználói név, jelszó párral) Képviseleti jogosultság Elektronikus meghatalmazás (193/2005. Korm. rend. 28. §) Az elektronikus aláírás tanúsítványában rögzített szervezeti név nem elég Egyéb esetekben jelenleg még el kell juttatni magát a meghatalmazás az ügyintéző szervezethez hagyományos módon Kivétel – APEH meghatalmazás módosítása Újabb kihívás- Szolgáltatási irányelv

A központi elektronikus szolgáltató rendszer v.1.0. Jogi szabályozás ajánlások műszaki követelmények eljárásrend portál építési irányelvek best practice, stb. MeH Szabályozás és ajánlás Kormányzati Ügyféltájékoztató Központ (189 – Ügyfélvonal) Közigazgatási intézmények ügyfélszolgálatai tájékoztatás Magyarorszag.hu ügyelérés, ügyindítás Törvényben rögzített azonosító szolgáltatás és ügyintézések elérése Interfész, tájékoztatás Kormányzati Portál Azonosító, hitelesítő és fizető infrastruktúra (e- és m-) Önkormányzatok számára ügyfélazonosítás E- és m-fizetés Ügyfélkapu Vállalkozások számára ügyfélazonosítás Központi kormányzati szolgáltató rendszerek, központi adatbázisok, címtár, levelező rendszer Biztonság, fizetés Kormányzati Portál szolgáltatások és ügyintézések azonosítás nélkül Közigazgatási intézményi (hatósági) szolgáltató rendszerek elérése, ügyintézések G2C, G2B, G2G rendszerek és alkalmazások Kormányzati Portálon elérhető szolgáltatások és ügyintézések ügyfélkapus azonosítással Közigazgatási intézményi back-office rendszerek Közigazgatási háttérrendszereknek nyújtott szolgáltatások Gerinchálózat (EKG), Internet hozzáférés, emeltszintű szolgáltatások, EU kapcsolat – TESTA hálózat Alap infrastruktúra Alap infrastruktúra EKG

Az e-közszolgáltatási közmű, az ÜGYNET stratégiai modellje – v.2.0 Szolgáltatók       Ügyfelek ÜGYNET Közmű szolgáltatások ……. Fizetési Kapu E/m-fizetés Hitelesítés eArchívum Azonosítás Hivatali kapu Hivatali tár Szolgáltatásbusz EKG Kormányzati portál Ügyintézési felület Ügyfél asszisztencia ügyfél vonal ügysegéd hálózat ügynet pontok Hiteles kommunikáció Ügyfél kapu Ügyfél tár Tartós tár

GDP és ügyfélkapu Ügyfélkapuk száma:667 ezer szeptember 1-jén

Biztonságos elektronikus dokumentumtovábbító szolgáltatás Alapvető célja a rendelkezésre állásban és a terhelésben jelentkező egyenetlenségek kezelése, a biztonságos és hiteles kommunikáció biztosítása az ügyfél számára az ügyfélkapun keresztül, a csatlakozott szervezet számára pedig a hivatali kapun keresztül érhető el Alapesetként az ingyenes általános nyomtatványtervezővel készített elektronikus dokumentumok közlekedtetése, a hozzá kapcsolódó költcsönös igazolásokkal, azonosításokkal Az ügyfelek számára biztonságos ingyenes ideiglenes és tartós tárolóhely Ez az üzenetmodell mivel szabványos XML elemekből áll, a közbeszerzésben is alkalmazható – a titkosítással megoldható meghatározott időben történő megismerhetőség is

Az összehangolás eszközrendszere TUDÁSHÁTTÉR Folyamat- leírás Inter- operabilitás Szabvá- nyosítás IT biztonság SOA keret- rendszer Projekt keret- rendszer KOORDINÁCIÓ SZAKMAI KOORDINÁCIÓ SZABVÁNYTÁR MŰKÖDTETÉS KÖVETELMÉNY ÉRVÉNYESÍTÉS SOA ALAPÚ ÁTALAKÍTÁS AUDIT

Interoperabilitás Adapter Szoc. tám. Integration Broker SzGK adó Ing. Cég Ingatlan gépjármű KGFB Önkormányzat Személy lakcím Kormányzat Forrás: BME IT2

Követelménytár Kibocsátója a Közigazgatási Informatikai Bizottság Alkalmazandó előírásokat, szabványokat, javaslatokat tárolja és publikálja Folyamatos karbantartás! (pl.: SAGA, e-GIF) vizsgálat alatt javasolt kötelező új fejlesztéshez nem tiltott

Az EKOP és az ÁROP együttesen biztosítja a közigazgatás teljesítményének javulását Átfogó cél Javuljon a közigazgatás teljesítménye EKOP specifikus célok ÁROP specifikus célok Javuljon a közigazgatási szolgáltatások eredményessége Növekedjen a működési hatékonyság Javuljon a társadalmi eredmény (eredményesség) Takarékosan felhasznált társadalmi erőforrások (hatékonyság) Javuljon a közszolgálatiság Prioritási tengelyek Prioritási tengelyek A közigazgatás és a közigazgatási szolgáltatások belső folyamatainak megújítása A közigazgatási szolgáltatások-hoz történő hozzáférést támogató fejlesztések Kiemelt fejlesztések (KMR) Folyamatok megújítása és szervezet-fejlesztés Emberi erőforrás minőségének javítása Kormányzási és megújulási képesség javítása

Milyen elektronikus közszolgáltatások kialakítására van lehetőség 2010-ig? Ügyféligények szerint kialakított közszolgáltatások Az elektronikus ügyintézés jogbiztonságának kialakítása és az ügyintézési (azonosítási, dokumentumhitelesítési) rendszerek megbízhatóságának növelése A szolgáltatások egyetemleges elérhetővé tétele, a szolgáltatási háló kialakítása – „az állam házhoz megy” Az „elektronizált állampolgár” megteremtése A „non-stop közigazgatás” átállás megvalósítása

A központi rendszert érintő EU fejlesztési projektek Ügyfélkapu 2 A központi rendszer kapacitásának és megbízhatóságának javítása Elektronikus levéltár Az elektronikus dokumentumforgalom megőrzési feltételeinek megteremtése Interoperabilitási mintarendszerek A különböző alrendszerek között a központi rendszeren át megvalósítható adatszolgáltatás és együttműködési formák kialakítása Elektronikus fizetés A teljes körű elektronikus ügyintézéshez szükséges fizetési kapcsolatok kialakítása

A központi rendszert érintő szabályozási projektek Törvény az elektronikus közszolgáltatásról A széles értelemben vett elektronikus ügyintézés, közszolgáltatás kereteinek megteremtése Közigazgatási eljárási törvény korszerűsítése Az elektronikus közigazgatási ügyintézés kereteinek újraszabályozása a központi rendszerre építve Elektronikus ügyintézési keretrendszer Az elektronikus ügyintézés műszaki és szervezési szabályozási alapjainak megteremtése Szolgáltatási irányelv megvalósítása A központi rendszer mint az elektronikus kapcsolattartási pont a külföldi szolgáltatók számára Törvény a hivatalos iratok elektronikus kézbesítésről Törvény az informatikai biztonságról

Köszönöm a figyelmet! karoly.szittner@ekk.gov.hu