Ökonometriai módszerek a vezetékes és mobiltávközlési szolgáltatások helyettesítésének vizsgálatára Muraközy Balázs Verseny és szabályozás 2009 kötet bemutatója.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Összetett kísérleti tervek és kiértékelésük:
Advertisements

Kereslet rugalmassága
I. előadás.
A VEZETÉKES ÉS MOBILTÁVBESZELŐ SZOLGALTATÁSOK KÖZÖTTI HELYETTESÍTES VIZSGÁLATA Nagy Péter június 28. Édes Balázs–Bölcskei Vanda–Lőrincz László–Nagy.
Makroökonómia 5. előadás.
Verseny és szabályozás Pápai Zoltán .
/21 TESZÖV – Fejér Földgázpiac Aktuális információk Székesfehérvár, január 22.
Vállalat kínálati magatartása
Versenyelemzés 8.fejezet.
A piaci alapfogalmak - Piac, kereslet, kínálat, ár - A kereslet
Fogalma, összefüggések
Piaci korlátok.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing
Statisztika I. VI. Dr. Szalka Éva, Ph.D..
Magyar vásárlók ártudatossága
REP – 3. kurzus.
Összetett kísérleti tervek és kiértékelésük
3. Két független minta összehasonlítása
Privatizáció, foglalkoztatás és bérek Hozzászólás John Earle és Telegdy Álmos tanulmányához Antal Gábor MTA KRTK Közgazdaságtudományi Intézet Szirák 2012.
MI 2003/ A következőkben más megközelítés: nem közvetlenül az eloszlásokból indulunk ki, hanem a diszkriminancia függvényeket keressük. Legegyszerűbb:
A többszörös összehasonlítás gondolatmenete. Több mint két statisztikai döntés egy vizsgálatban? Mi történik az elsõ fajú hibával, ha két teljesen független.
Makroökonómia 3.előadás.
EGYENSÚLYI MODELLEK Előadás 4.
Bevezetés a közgazdaságtanba I.2006/2007. tanév, 1. félév 3. előadás 1 A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
Főkomponensanalízis Többváltozós elemzések esetében gyakran jelent problémát a vizsgált változók korreláltsága. A főkomponenselemzés segítségével a változók.
Mérési pontosság (hőmérő)
Becsléselméleti ismétlés
Statisztika Érettségi feladatok
Dr. Szalka Éva, Ph.D.1 Statisztika II. VII.. Dr. Szalka Éva, Ph.D.2 Mintavétel Mintavétel célja: következtetést levonni a –sokaságra vonatkozóan Mintavétel.
Előadó: Prof. Dr. Besenyei Lajos
Bayes becslések Boha Roland november 21. PPKE-ITK.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Regresszióanalízis 10. gyakorlat.
Hiányzók: Varga László, Horváth Balázs Szervezeti környezet.
A fogyasztó optimális választása
KÉT FÜGGETLEN, ILL. KÉT ÖSSZETARTOZÓ CSOPORT ÖSZEHASONLÍTÁSA
Kvantitatív módszerek
Az Alakfelismerés és gépi tanulás ELEMEI
A szociális segély indokoltsági célzása – önkormányzati esettanulmányok tapasztalatai (vázlat) Bódis Lajos – Nagy Gyula.
A közcélú munka hatása a települési tartós munkanélküliségre
A munkapiaci-előrejelzések gyakorlata: kitől tanulhatunk? Cseres-Gergely Zsombor, MTA KTI.
Az áttérési költségek hatása a versenyre a távközlési piacokon Lőrincz László július 28.
Hozzászólás Hermann Zoltán: Az iskolatípus hatása a tanulói teljesítményekre Lovász Anna Szirák november 9.
Árelőrejelzés a liberalizált magyar háztartási piacon
Verseny és Szabályozás konferencia
Közgazdasági elméletek története
Gyakorló feladatok Mikroökonómia.
Az egyenlőséggel kapcsolatos attitűdök Lelkes Orsolya European Centre for Social Welfare Policy and Research, Bécs.
7. A különböző megtakarítási formák összehasonlítása
Alapsokaság (populáció)
Alapfogalmak.
Kereslet-rugalmassági számítások
Korreferátum Herczeg Bálint: Az iskolák közötti különbségek mértékének mélyebb vizsgálata Horn Dániel Tudományos munkatárs Hétfa műhely, Budapest, 2014.
I. előadás.
Ábramagyarázat az Országos Kompetenciamérés iskolajelentéséhez
A piac: A tényleges és potenciális eladók és vevők, illetve azok cserekapcsolatainak rendszere, melynek legfontosabb elemei a kereslet, a kínálat, az ár.
Gazdasági és PÉNZÜGYI Elemzés 5.
Családbarát szolgáltatások Tényleg jó üzlet? december 2.
Mikroökonómia gyakorlat
Többdimenziós valószínűségi eloszlások
Hol áll és merre mehet még a gazdaság? Hamecz István „Mindannyian tudjuk, hogy mit kell tennünk, csak azt nem tudjuk, hogy hogyan nyerjük meg a választásokat.
ÜGYFELEK ÉS CSOMAGOK: mindenki elégedett? A fogyasztók és a bizalom kérdése.
Mire jók a munkapiaci előrejelzések a világban? Nemzetközi tapasztalatok és tanulságok Gács János, MTA-KTI
Piac, rugalmasság, egyensúly, adók hatása
Válogatott fejezetek a közlekedésgazdaságtanból
Kereszt vagy beágyazott? Rögzített vagy véletlen?
A piac és a piacgazdaság
I. Előadás bgk. uni-obuda
A kereslet.
A munkaerő-keresleti rugalmasságok
Előadás másolata:

Ökonometriai módszerek a vezetékes és mobiltávközlési szolgáltatások helyettesítésének vizsgálatára Muraközy Balázs Verseny és szabályozás 2009 kötet bemutatója szeptember 1.

Szabályozási kérdés Szabályozási kérdés: milyen erősen kell szabályozni a vezetékes távközlési szolgáltatásokat? Milyen erős a verseny a vezetékes- és a mobil távközlési szolgáltatások között? Ha a verseny erős, egy érintett piachoz tartoznak A vezetékes szolgáltatók piaci részesedése alacsonyabb „Gyengébb” szabályozásra van szükség Ha a verseny gyenge, különböző piacokhoz tartoznak A „vezetékes piacon” a vezetékes szolgáltatók részesedése magasabb „Erősebb” szabályozásra van szükség 2

Vázlat Rugalmasság és piacdefiníció Fő adattípusok A fogyasztók állításai Aggregált adatok Egyéni adatok Tanulságok Magyarország számára 3

Rugalmasság és piacdefiníció Piacdefiníció: Az adott termékeket egyedül gyártó „hipotetikus monopolistának” megérné-e de érezhető mértékben a versenyzői szint fölé emelni az árakat? Kérdés, hogy a vizsgált termék mellett milyen más termékeket kell gyártania a hipotetikus monopolistának, hogy ez teljesüljön Pl. a vezetékes szolgáltatást még nem éri meg monopolizálni, de a vezetékes és mobilt együttesen már igen – a két szolgáltatás alkot egy piacot 4

Rugalmasság és piacdefiníció Intuitív alkalmazás: Saját-árrugalmasság Megmutatja, hogy a hipotetikus monopolistának megéri-e árat emelni Kereszt-árrugalmasság Melyik terméket kell legközelebb bevonni a piacra? Formális alkalmazás Kritikus rugalmasság elemzés Ha ismerjük a vállalat költségszerkezetét, akkor meg lehet mondani, hogy milyen rugalmasság fölött nem éri meg árat emelnie a hipotetikus monopolistának: 5

Rugalmasság és piacdefiníció De milyen rugalmasság? Hozzáférési vagy használati? A használati függ a helyettesítésitől Hosszú- vagy rövid távú? Ha az ár csak rövid távon csökken, akkor a fogyasztók reakciója magasabb is lehet, mint hosszú távon Mennyi idő alatt alkalmazkodnak a fogyasztók elég nagy arányban? Milyen intervallum számít a versenyre gyakorolt hatások megítélése szempontjából? Rugalmasság becslése 6

Fő adattípusok Fogyasztók állításaiból kiinduló modellek (szándékolt preferencia) Pl. lemondaná-e vezetékes telefonját, ha 20 százalékkal nőne az előfizetés ára? Aggregált (panel) adatok Pl. Dél-Korea tartományaiban megfigyelt előfizetések és forgalom, éves, 10 évig Egy szolgáltató csomagjai szintjén aggregált ár- és mennyiség adatok Egyéni adatok Általában felmérés „Bemondás” vagy számlagyűjtés? 7

Fő adattípusok: identifikáció 8

Két egymásnak részben ellentmondó követelmény Az ár-mennyiség megfigyeléseknek csak azokat az elmozdulásait (varianciáját) használjuk fel, ami biztosan a kínálati függvény eltolódásaiból (különbözőségéből) adódik A felhasznált variancia elég nagy legyen a pontos becsléshez Például: különböző csomagokra előfizető fogyasztók eltérő demográfiai jellemzői miatt eltérő lehet az árak szintje A szintek összehasonlítása tehát felveti az identifikációs problémát Ezért az elemzéshez csak az árak és mennyiségek változásait használjuk fel (fix hatás) Az együttható viszont csak akkor becsülhető meg pontosan, ha ezek a változások eléggé különböznek a csomagok között 9

Fogyasztók állításai „Szándékolt preferencia” A kutatók maguk állíthatnak össze csomagokat (előfizetési díj, sávszélesség, stb) A fogyasztók választhatnak ezek közül Ökonometriai modellek az így kapott adatokon is alkalmazhatók: Pr(i. csomag választása)=F(i. csomag jellemzői, más felajánlott csomagok jellemzői) Az i. csomag árának együtthatójából kiszámítható a rugalmasság 10

Fogyasztók állításai Előnyök Megoldja az identifikációs problémát, mert a kutató véletlenszerűen módosíthatja a „kínálatot” A kutató elég nagy varianciát vihet az adatokba a pontos identifikációhoz Új, a piacon még nem létező szolgáltatások, csomagok hatása is vizsgálható Hátránya Nem tényleges döntésre épül Inkább hozzáférési rugalmasság mérésére alkalmas, nem várható el, hogy reálisan megbecsüljék az emberek, hogy mennyit beszélnének Túl sok dimenzió méréséhez már nagy (és drága) mintára van szükség 11

Aggregált adatok – cég vagy csomagszintű aggregátumok Pl. tudjuk egy vállalat különböző csomagjaiban a lebeszélt perceket, az előfizetők számát és az árakat Modell: Csomag- és idő fix hatások Fő probléma: az egyes csomagok előfizetőinek összetétele endogén: függ az ártól Pl. az alacsonyabb árat, de magasabb előfizetési díjat tartalmazó csomag előfizetői olyanok, akik más csomagra előfizetve is többet beszélnének Ráadásul ezt a fix hatás sem oldja meg, mert az árváltozás hatására megváltozik a fogyasztók összetétele Az elvándorló fogyasztók szisztematikusan különböznek az ottmaradtaktól 12

Aggregált adatok – területi aggregátumok Pl. minden megyéről tudjuk az elmúlt 10 évből az előfizetések számát és árát A kereslet modellje: Megyei és idő fix hatások Fő kérdések: A kínálat eltérő szerkezetéből adódnak-e a megyék közötti különbségek? (hihetőbb, mint a csomagok esetében) eléggé különböznek-e az árak az egyes megyék között? (USA-ban talán, Mao.-n nem valószínű) 13

Fogyasztók egyéni adatai Kérdőíves megkeresés Fogyasztók demográfiai jellemzői és távközlési szolgáltatás-használatuk önbevallás alapján Számlagyűjtés A fenti adatok mellett elkérik a fogyasztók számláit is, ami jelentősen javítja a pontosságot Árak szerkezete Beszélt percek stb. 14

Fogyasztók egyéni adatai: a hozzáférés modellezése Diszkrét függő változós modellek Véletlen hasznosság modellek A n. fogyasztó hasznossága a j. alternatívából: Azt az alternatívát választja, amelyikből a legnagyobb a hasznossága Az egyes alternatívák választásának valószínűsége a hibatag eloszlásától függ. Pl logit: 15

Fogyasztók egyéni adatai: a hozzáférés modellezése Diszkrét változós modelleknél kiszámíthatók a saját- és keresztárrugalmasságok Logit modell feltevése: minden alternatíva ugyanúgy helyettesíti egymást (irreleváns alternatíváktól való függetlenség) Pl. az ADSL ára felmegy, ennek hatására ugyanolyan arányban nő a keskenysávú és a kábeles internet előfizetőinek száma Megoldás: beágyazott logit Bizonyos alternatívák egymás közelebbi helyettesítői 16

Fogyasztók egyéni adatai: a hozzáférés modellezése Példa beágyazott logitra 17

Fogyasztók egyéni adatai: az árak mérése A fogyasztó által választott előfizetés ára Megfigyelhető De bonyolultak a csomagok Ezért meg kell becsülni, hogy hány beszélt perchez mekkora előfizetési díj tartozik Függő változó: teljes fizetett díj Magyarázó változó: földrajzi, demográfiai fix hatások, lebeszélt percek száma Probléma: lebeszélt perceket befolyásolhatja a tarifaszerkezet Beszélt percek változó instrumentálása 18

Fogyasztók egyéni adatai: az árak mérése A fogyasztó által nem választott alternatíva ára A véletlen hasznosság modellben a többi alternatíva hasznosságának modellezéséhez ezekre is szükség van Azokra az árakra vagyunk kíváncsiak, amiket a fogyasztó érzékel Ezek közvetlenül nem figyelhetők meg Össze kell őket gyűjteni, kedvezményekkel együtt, pl. a fogyasztók lakóhelye szerint Átváltás: Szükség van minél nagyobb különbségekre az árak között (pl. területi) Viszont a mesterségesen generált variancia hatására torzított lehet a rugalmasság-becslés 19

Tanulságok Magyarország számára Fogyasztók állításai Jól előkészített méréseknek van helye Léteznek felmérések is egyéni szinten, pl. Eurobarometer „ha ugyanolyan áron használhatná otthonában a mobiltelefont, mint a vezetékest, akkor feladná-e vezetékes telefonját” Ezekre az adatokra lehetne többet építeni Aggregált adatok Csomagszintű: Nehéz az endogén összetétel-hatás kezelése Területi szintű Az ország kicsi és homogén, az árak szintje és változásai között kis különbségek vannak Nehéz pontosan becsülni Bár a város-vidék közötti különbségek esetleg kihasználhatók De pl. Ausztriában jó tapasztalatok vannak 20

Tanulságok Magyarország számára Egyéni felmérések: Léteznek régebbi egyéni adatok Pl. Tárki-NHH közös felmérése, 2004 Hasznos lenne az ilyeneket kibővíteni, rendszeressé tenni Számlagyűjtés lehetséges-e? „Természetes kísérlet” A fogyasztók egy – véletlenszerűen kiválasztott – részének más árakat ajánlanak Ezeknek és a kontrollcsoportnak az összehasonlítása torzítatlan, pontos becslést ad Pl. BT átmenetileg árakat csökkentett rugalmasságmérés céljából A szabályozó végezhetne ilyen kísérleteket Például bizonyos földrajzi területen eltérő módon szabályozhatná az egyetemes szolgáltatás árát egy ideig 21