Az összevont intézmények helyzetéről, működéséről Egy év végi vizsgálat alapján Fehér Miklós Gödöllő,
Falvak Hátrány Falvak Hátrány Létszámhiány keletkezik (összevonást követő leépítés a könyvtár terhére valósul meg) Indokolatlan feladattöbblet jelenik meg (át kell dolgoznia közművelődés, múzeum, települési rendezvények területre) Arányaiban kevesebb pénz jut a könyvtárra (a könyvtári terület, beszerzési keret csökken) Hiányzik a szakképzett könyvtáros A nyitva tartás csökken (mert a munkaerő mást kell, hogy csináljon) Gyakori a közfoglalkoztatott (aki mire gyakorlatot szerez, cserélődik) IKSZT-ügyintézés ( a dokumentáció rengeteg munkaidőt leköt) A támogatás esélye csökken
Városok Hátrány Városok Hátrány Körülményes egyeztetés, az érdekek nehézkes képviselete Létszámhiány (leépítés a könyvtár terhére valósul meg) Feladattöbblet (átdolgozás a közművelődés, múzeum, települési rendezvények területre) Ügyintézés, adminisztráció nehézkes (a központ másik épületben van) Arányaiban kevesebb pénz jut a könyvtárra Meg nem érkező információk, kommunikációs nehézségek Szakmai önállóság megszűnése A külön épületben működő egységek működtetése így sem olcsóbb Nincs egységes imázs Gazdálkodási önállóság megszűnt
Megyék Hátrány Megyék Hátrány Ahol most vonták össze a megyei és a városi könyvtárat A városi és megyei feladatok közti különbséget most kell megtanítanunk a fenntartónak Létszámgondok. Nőtt a létszám, de a feladatok sokkal jobban nőttek, mint a létszám
Falvak Előny Falvak Előny Több szolgáltatás egy helyen Új elhelyezés Több rendezvény Többen látják, használják a könyvtárat Nagyobb a nyitva tartási idő A rendezvényi párhuzamosságok megszűntek Anyagi, tárgyi eszközök jobban kihasználhatók A fiataloknak tetszik (IKSZT) A tevékenységek összehangolhatók Több odafigyelés a programokra (könyvtáriakra is) A gazdasági ügyek és a munkaügyek intézését szakember végzi
Városok Előny Városok Előny Összehangolt működés, erőforrás-használat Komplexitás, több lehetőség, együttműködés A rendezvények révén jobban a közéletben vagyunk, közös programok Olyan erőforrásokhoz jutunk, amik eddig csak a másik intézménynek voltak meg Párhuzamos tevékenységek megszűnnek Segítséget kapunk a könyvtári marketingben A könyvtár dolgozói hozzájutnak alkalmanként egy-egy tiszteletjegyhez városi és intézményi rendezvényeken A művelődési központban lévő termeket ingyen vehetjük használatba A bevételi előirányzatok könnyebben teljesíthetők
Megyék Előny Megyék Előny Ahol most vonták össze a megyei és a városi könyvtárat Van cafeteria A bérkifizetés rendezett lett Jobb a fenntartói kapcsolat Városi pályázatokban jobb a részvétel Ésszerűbb feladatellátás A közművelődési feladatokkal való bővülés az elért közönség nagyságát növeli
Összegzés – 1. Az összevonás mind a falvak, mind a városok, mind a megyék esetében hordoz lehetséges és érdemi előnyöket, de ezek kihasználása a szervezet kultúráján és a vezető eltökéltségén, szakértelmén, szakterületi elköteleződésén múlik. Ennek hiánya az előnyök teljes elvesztéséhez vezethet! Ezt támasztja alá, hogy a falvak esetében 1 adatközlő a városok esetében pedig 3 adatközlő jelenti ki, hogy nincsenek kiemelhető előnyök. Egy további adatközlő pedig úgy fogalmaz, hogy az általa felsorolt előnyök ugyan előnyök lehetnének, de nem azok(!), mert hiányzik a megfelelő intézményi belső együttműködés. Az összevonás mind a falvak, mind a városok, mind a megyék esetében hordoz lehetséges és érdemi előnyöket, de ezek kihasználása a szervezet kultúráján és a vezető eltökéltségén, szakértelmén, szakterületi elköteleződésén múlik. Ennek hiánya az előnyök teljes elvesztéséhez vezethet! Ezt támasztja alá, hogy a falvak esetében 1 adatközlő a városok esetében pedig 3 adatközlő jelenti ki, hogy nincsenek kiemelhető előnyök. Egy további adatközlő pedig úgy fogalmaz, hogy az általa felsorolt előnyök ugyan előnyök lehetnének, de nem azok(!), mert hiányzik a megfelelő intézményi belső együttműködés.
Összegzés – 2. A feltüntetett hátrányok képét pozitívan árnyalja, hogy egy adatközlő a városok esetében, egy pedig a megye esetében jelzi, hogy nincsenek kiemelhető hátrányok, illetve, hogy ez idáig nem mutatkozott hátrány.
Összegzés – 3. A hátrányok sokkal „egységesebben” jelenek meg a falvak és a városok körében, mint az előnyök. A könyvtárosok itt szinte ugyanazokról beszélnek, míg az előnyök már sokkal specifikusabbak a községi, illetve a városi szinten. Ezek szerint a hibák általánosabban jelennek meg, vagy mondhatjuk: a hibákat általánosabban követjük el, mint amennyire az előnyökkel élni tudunk. Ez mindenképpen alátámasztja azt a megállapítást, hogy: amennyire az érdemi előnyök, ezek kihasználása a szervezet kultúráján és a vezető eltökéltségén, szakértelmén, szakterületi elköteleződésén múlik, olyannyira a hátrányok elkerülése is szinte kizárólag ettől függ. A hátrányok sokkal „egységesebben” jelenek meg a falvak és a városok körében, mint az előnyök. A könyvtárosok itt szinte ugyanazokról beszélnek, míg az előnyök már sokkal specifikusabbak a községi, illetve a városi szinten. Ezek szerint a hibák általánosabban jelennek meg, vagy mondhatjuk: a hibákat általánosabban követjük el, mint amennyire az előnyökkel élni tudunk. Ez mindenképpen alátámasztja azt a megállapítást, hogy: amennyire az érdemi előnyök, ezek kihasználása a szervezet kultúráján és a vezető eltökéltségén, szakértelmén, szakterületi elköteleződésén múlik, olyannyira a hátrányok elkerülése is szinte kizárólag ettől függ.
Előítéletek - tolerancia Az összevont intézmény vezetése (bár a vezetői feladatok alapvetően nem különböznek) egy egynemű intézmény irányításához képest lényegesen eltérő vezetői felfogást, partnerséget, hangsúly meghatározást, képviseleti felelősséget jelent. Az összevont intézmények vezetőit fel kell készíteni a vezetői feladataik ellátására, az előítéletek oldására, a tolerancia erősítésére. Az összevont intézmény vezetése (bár a vezetői feladatok alapvetően nem különböznek) egy egynemű intézmény irányításához képest lényegesen eltérő vezetői felfogást, partnerséget, hangsúly meghatározást, képviseleti felelősséget jelent. Az összevont intézmények vezetőit fel kell készíteni a vezetői feladataik ellátására, az előítéletek oldására, a tolerancia erősítésére.
Köszönöm a figyelmet!