A szűk keresztmetszetet okozó termelési tényező

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Termeléstervezési számítások
Advertisements

Befektetett eszközök, tárgyi eszközök, forgóeszközök
ITE az innovatív Tudás Egyeteme az Innováció Innovációja Innovatív kérdések és válaszok a fenntartható gazdasági, társadalmi, környezeti-ökológiai, kulturális.
A konfliktusok és kezelésük
Miskolci Egyetem Gépészmérnöki és Informatikai Kar Alkalmazott Informatikai Tanszék 2013/14 1. félév 7. Előadás Dr. Kulcsár Gyula egyetemi docens.
Foglalkoztatás és létpénz
5. hét: Solow-modell Csortos Orsolya
Az éghajlatváltozás problémája egy fizikus szemszögéből Geresdi István egyetemi tanár Pécsi Tudományegyetem Természettudományi Kar.
Makroökonómia 5. előadás.
Hivatásos csapatsportágak értékteremtése - számokban (Magyarországon)
Kisvállalkozói Szakirány Belső vállalkozásokkal dinamizálni a nagyvállalatokat! Kisvállalkozói Szakirány!
Microsoft Üzleti Megoldások Konferencia Az informatika szerepe a vállalati kultúra és versenyképesség javításában Dr. Kornai Gábor AAM Tanácsadó.
VI. Köztudatos vállalati magatartás A vállalatok társadalmi felelősségvállalása Szlávik János az MTA doktora tanszékvezető, egyetemi tanár Budapesti.
„Magánpraxis 2013” konferencia, 1. nap, Budapest, január 25. (C) ALGY1.
Majó Zoltán, egyetemi adjunktus SZTE GTK Üzleti Tudományok Intézete Minőségbiztosítás és PR „Vajon befér-e egy elefánt a hűtőbe?”
Regionális gazdaságtan 4.
Egy esély a felzárkózásra: Magyarország mint Európa egyik logisztikai központja Chikán Attila A Budapesti Corvinus Egyetem egyetemi tanára, a Magyar Logisztikai,
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Költségtani gyakorló feladatok
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
A sokezer éves birodalom kihívásai az új évezredben Kína népességének jövője a növekedés és a környezeti tudatosság tükrében május 11.
1 Prof. emeritus Dr. Knoll Imre egyetemi tanár, MTA doktor Új törekvések a logisztikai közreműködésben Heller Farkas Főiskola Logisztika Szakirány II.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
MagNet Magyar Közösségi Bank Magyarország első újbankja „Túlélés és fejlődés a közösség részeként” Dakó Andrea Piac & Profit konferencia.
Mezőgazdasági szerkezetátalakulás hatása a területfejlesztésre  : 2103 Gödöllő, Páter Károly u. 1.  : 2103 Gödöllő, Páter Károly u. 1. Dr. Káposzta József.
Innovációs zónák, klaszterek szerepe a regionális fejlesztésekben Szent István Egyetem Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet Dr. Nagy Henrietta,
Elméleti közgazdaságtan
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
Válságmenedzsment Magyarországon Mi a leghatékonyabb út?
Gazdaságpolitikai mozgástér Bod Péter Ákos Budapesti Corvinus Egyetem, Gazdaságpolitika Tanszék, Corvinus School of Management
Mentori rendszer a tudásmenedzsment szolgálatában
A partneri kapcsolatok értékelése hálózati együttműködés esetén
A válság kapcsolata az emberi erőforrások szerkezetével Magyarországon Csanády András.
A Lean és az emberi tényező kapcsolata
Összehasonlító gazdaságtan
A Stratégia értékelése, visszacsatolása
Managerek éjszakája.
Az informatikai tanácsadás jövője – mit tehetünk érte? Hetyei József Certified Management Consultant (CMC) NJSZT szakértő főiskolai vezető oktató, szakvezető.
GKI Zrt., A válság: veszély és esély Balatonfüred, október 8. EGVE Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt.
ÜZLETI TERVEZÉS levelező hallgatóknak ÖSSZEFOGLALÁS.
Munkapont - Szabályozás
A gazdasági helyreállítás folyamata a II
FOGLALKOZTATÁSI PAKTUM, MINT A HELYI ÖSSZEFOGÁS FÓRUMA Gödöllő, március 9.
A jelenlegi válság és a reálszféra Chikán Attila egyetemi tanár, igazgató Budapesti Corvinus Egyetem Vállalatgazdaságtan Intézet Versenyképesség Kutató.
A világgazdasági régiók növekedése (előző év = 100)
Gazdasági időtávok A közgazdasági időtávok arra utalnak, hogy milyen módon képes a vállalat reagálni a piaci eseményekre.
Új technológiák elterjedésének modellezése
A pénz bőségének és a hitelesség hiányának kora: kommentár Nemzetközi konferencia a GKI Gazdaságkutató megalakulásának 20. évfordulója alkalmából Budapest,
A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május Az intézmény partnerségi kapcsolatainak.
HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ A gazdasági növekedés társadalmi feltételei: értékek, intézmények, kizáródás, tudás, egészség - Panelbeszélgetés.
A termelés költségei.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Menni vagy maradni – mit tanácsol a modern közgazdaságtan? Varga Attila PTE KTK KRTI Teret adó miliő? Pécs, november 25.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A termelés költségei.
Dr. M Egyetemi prezentációs sablon 1. HOFFER ILONA A MÚZSA CSÓKJA ÉS AZ ALKOTÁS MŰVÉSZETE AZ INNOVÁCIÓBAN INNOVÁCIÓ A SZOLGÁLTATÁSOKBAN BUKARESTRMÜE 2015.
KÖZGAZDASÁGTANI ALAPFOGALMAK II. Előadó: Bod Péter Ákos.
Dr. Tokár-Szadai Ágnes Adjunktus Miskolci Egyetem, Gazdálkodástani Intézet VI. Országos Tanácsadási Konferencia, BKIK Budapest, március 21. (ISBN.
BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNY I EGYETEM MŰSZAKI MENEDZSER SZAK KIG Pályaválasztási Napok Papp Gabriella (KIG )
Önkormányzati Egészségügyi Napok
Szociokulturális és identitáselemek a versenyképességben
Az éhezés.
Regionális és vidékfejlesztési ismeretek
Intelligens szakosodást szolgáló intézményi fejlesztések a Budapesti Corvinus Egyetem székesfehérvári Campusán című projekt rövid bemutatása EFOP
Prof. Dr. Illés Béla* tanszékvezető egyetemi tanár
Üzleti gazdaságtan Andor György.
Miskolci Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Gazdaságelméleti Intézet
A tudásalapú gazdaság és társadalom: helyzetkép és kihívások Dr
A szolgáltatási szféra és az infrastruktúra
A nagyváros–vidék kettősség az európai térszerkezetben
Előadás másolata:

A szűk keresztmetszetet okozó termelési tényező Budapest, 2010 március 4 Dr. Boda György Egyetemi docens Budapesti Corvinus Egyetem Vállalatgazdaságtan Intézet Üzleti Gazdaságtan Tanszék 1

6 x 5 perc A trendvonal fogalma A magyar trendvonal Termelési tényezők karavánja a trendvonal mögött A szűk keresztmetszet A gyökerek a mikró szintről erednek Mozgástér

Jánossy trendvonal elméletének összefoglalása C Ábra: Jánossy Trendvonalról szóló könyvében (Jánossy, 1975, 24. oldal)

Hogy alakulhat Magyarország trendvonala? Egy trendvonal modell Rózsaszín álom Elérendő cél Legrosszabb változat

Mi van a trendvonal mögött? A trendvonal mögött termelési tényezők vannak A tőke lét következménye: A GDP (Y) akkor lesz maximális, ha minden termelési tényező megkapja a befektetés arányos hozadékát Y-ból. Ellenkező esetben visszafogja a befektetéseit. Ezek nem csak termelési tényezők. Ezek a társadalom meghatározott csoportjai által monopolizált termelési tényezők – azaz tőkék. Ezekért folyamatos harc folyik, még akkor is, ha a célt nem lehet totálisan elérni.

A szűk keresztmetszet Lecserélhető tevék Lecserélhetetlen tevék Új gépek és berendezések Új vevők I1K I1B I2T I2J I2M Vevői kapcsolatok Belső szervezettség Személyes tudás Jártasság Motiváció Anyagi tőke Új szervezési eljárások Őt átmenetileg be lehet lelkesíteni Lecserélhetetlen tevék Jánossy féle szakmastruktúra

A makro szintű jelenség gyökerei a mikró szintről erednek Kisebb kockázat, innovációs lehetőségek, növekedés gyorsul Minél inkább elmarad a tényleges kompetencia szint a megkívánttól, annál nagyobb a termelési kockázat és annál lassabb az innováció! Alkalmazás esetén nagy kockázat, a növekedés lassul „A munkakör 1” betöltőjének fejlesztése : „0” szintről legalább az „1” szintre Kötelező Ha nem csináljuk meg csökkentjük a vállat értékét : nem tudja használni a szervezteti és technológiai eszközöket („nem használjuk ki maximálisan a lehetőségeinket”, nem maximális a teljesítmény) A fejlesztés eredménye: Megszűnik a „vállalat értékének herdálása” Lehetőség lesz az egyéni teljesítmény növelésére (magasabb szinten látja el a feladatot) Lehetőség arra hogy a „munkakör 3” pozícióra belső utódként figyelembe vegyük (de a „munkakör 1”-be nem) „A munkakör 2” betöltőjének fejlesztése : „4” szintről legalább az „5” szintre „Túlképzett” lesz a „munkakör 2”-re, (szükségtelen beruházás a kompetenciájának fejlesztésébe) Nincs lehetőség az egyéni teljesítmény növelésére (már így is a maximum szinten látja el a feladatot) Lehetőség lehet arra, hogy a „munkakör 3” pozícióra belső utódként figyelembe vegyük. Azonban, ha soha nem lép előre ebbe a pozícióba, akkor kidobott pénz marad amit ráköltöttünk. 7

Mozgástér A leglassúbb teve a foglalkoztatható lakosság kompetenciája. Ennek az egyébként töretlen, de nem túl magas ütemű fejlődését csak a többi termelési tényezővel összhangban, tervezett módon lehet gyorsítani. Nem értünk egyet azokkal a nézetekkel, amelyek egyoldalúan hangsúlyozzák a közoktatás és a szociális juttatások fejlesztésének fontosságát és ezt a területet a többitől elszakítva, azoktól függetlenül képzelik fejleszteni. Magyarul az anyagi, a pénz, az ügyfél és a szervezeti tőkétől független kompetencia fejlesztés nem lehetséges. A szociális szempontok egyedüli hangoztatása is félrevisz. Négy dolgot kellene átgondolni: Milyen a legfejlettebb országokban foglalkoztatható népességnek a kompetencia halmaza (mennyiségi és minőségi összetétele), amely összhangban van az ott kifejlesztett anyagi, pénz, ügyfél és szervezeti tőkével? Ezzel szemben milyen a magyar foglalkoztatható népesség kompetencia halmaza (mennyiségi és minőségi összetétele), beleértve a szakmátlanok tömegeit is? Milyen a multinacionális tőke és a hazai foglalkoztathatóktól elvárt kompetencia halmaz, amit az országon belül működő vállalkozók keresnek? Ők nyilván nem a jelenlegi kompetencia halmazra kívánnak támaszkodni, hanem annál valamivel korszerűbbre, de nem a legkorszerűbbre.  Végül azt is meg kéne vizsgálni, hogy a magyar közoktatási rendszer által biztosított kompetencia halmaz? A feladat ennek a négy kompetencia halmaznak a közelítése, nem FEOR alapokon, elsősorban a 3-as és a 4-es halmazok összehozásával.

név1: györgy.boda@uni-corvinus.hu név2: www.bodaandpartners.com Köszönjük a figyelmet! név1: györgy.boda@uni-corvinus.hu név2: www.bodaandpartners.com