A kerékpáros közlekedés fejlesztése Budapesten hallgató: Gajárszki Áron belső konzulens: dr. Koren Csaba külső konzulens: Szele András Széchenyi István Egyetem Környezetmérnöki Tanszék
A szakdolgozat céljai Tapasztaltszerzés a közlekedésfejlesztés területén A lakosság ötleteinek, igényeinek összegyűjtése A kerékpározók felvetéseinek használható tálalása a döntéshozók felé A jelenlegi fejlesztési tervek és az érintettek problémái közötti ellentétek feltárása A konfliktusok megoldásainak vizsgálata
A szakdolgozat elkészítésének menete A kérdőív elkészítése és elhelyezése a weben (2005. december) A szakirodalom, internetes anyagok és a BKRFT beszerzése (2006. jan-márc) A szakdolgozat vázlatának részletes kibontása, információval való feltöltés (2006. márc-ápr.) A kérdőív lezárása és a szakdolgozat végleges változatának kidolgozása (2005. május)
A szakdolgozat által feltárt igények A legnagyobb igény a biztonságos tárolóhelyekre van (pályaudvarokon, ill. kísérletként mobil2KP-kkel) A második legfontosabb a meglévő hálózat karbantartása, minőségének javítása Az új utak építése, a hálózatfejlesztés még magas prioritású igény
Bem rakpart, vegyes kerékpárút
A feltárt legfontosabb útépítési igények A hidakon átvezető útvonalak A Duna két partján a felső rakpartok nyomvonalán vezető utak A körutakon (kis- és nagy) kiépítendő vonalak A sugárutak mellett, vagy azokkal párhuzamos utakon a peremkerületeket feltáró útvonalak építése
Bringasztráda: megoldás a nagykörúton forrás:
A feltárt legfontosabb közlekedésfejlesztési igények Az egyirányú utcákba való behajtás egyszerű lehetőségének megteremtése A kerékpárút-autóút csomópontokban a lámpák előnypozicionálása A kereszteződések biztonságosabbá tétele (piros burkolat, hágai küszöb)
Andrássy út, kerékpársáv
Konfliktusok - kerékpárút A főváros az autóútfelújításokhoz kapcsolódóan tervezi az új utak kiépítését –A hálózat megvalósulása így közép távon sem biztosított Egyes kerületek nem foglalkoznak a kérdéssel, máshol kiváló utak épülnek –A kerékpározási igény általános, a lakosságnak azonban nem mindenhol biztosítottak a környezetbarát közlekedés feltételei
Konfliktusok – kerékpársáv A kerékpársávok kialakítása, használati kultúrája rossz (pedig olcsóbb és jobb megoldás) A rossz kialakítás miatt a döntéshozók és a kerékpárosok sem támogatják a sávok létesítését – el kell vontatni a ráparkoló autókat A karbantartás nem biztosított ami a használat csökkenéséhez vezet
Konfliktusok - közlekedésszervezés A döntéshozók (és a lakosság) többsége még az autós közlekedés fejlesztését tartja az egyetlen lehetséges megoldásnak A kerékpáros közlekedés minősége az autósé alá van rendelve, veszélyes csomópontok Nincs meg a jogi háttér az egyirányú utcák kétirányú használatához – drága műtárgyak
További tennivalók (NGO-k) A kerékpáros szervezetek munkáját koordináló, összefogó társaság életre hívása A kerékpárosok és az autósok közötti konfliktusok felszámolása példamutatással A kerékpáros rendezvényekről intenzívebb tájékoztatás az autósok felé is
További tennivalók (önkormányzatok) Keret elkülönítése a kerékpáros közlekedés fejlesztésére Jó kapcsolat és folyamatos kapcsolattartás kialakítása az NGO-kal Közös kampány a kerékpározás népszerűsítése érdekében (GKM, NGOk, Főv. Önk, egyéb érintettek)
A szakdolgozat céljainak megvalósulása A tapasztalatszerzés sikerült A lakossági igények felmérése jó hatásfokkal sikerült (sok ismétlődő válasz) A jegyzet használhatóságát a bizottság és az érintettek döntik el A konfliktusok legjobb megoldásainak megtalálásához csapatmunka és „brainstorming” lenne szükséges
Zárszó A téma fontos kérdés, beszélni kell róla Bízom benne, hogy sikerül(t) hozzátennem valamit a főváros élhetőbbé tételéhez Nagy kihívás (nehéz a gondolatformálás) Hitelesség, tanulságok