A FENNTARTHATÓ KÖZLEKEDÉS EGYES KÉRDÉSEI BUDAPESTEN Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet Tech.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
VASÚTI KEREKASZTAL A MAGYAR KÖZLEKEDÉSI KLUB RENDEZÉSÉBEN JÚNIUS 2.
Advertisements

KLÍMAVÁLTOZÁS, KÖZLEKEDÉS, VÁROS, EURÓPAI UNIÓ, VISEGRÁGIAK
Turizmuspolitika Turizmus irányítási eszközei: Turizmuspolitika
A fenntartható fejlődés és a Nemzeti Fenntartható Fejlődési Stratégia
Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
Ifjúságpolitika - A fiatalok, mint erőforrás -
Záhony térsége gazdaságfejlesztési „zászlós program” Kálnoki Kis Sándor miniszterelnöki megbízott.
A térségi vasutak, az élhető vidék október 27. A térségi vasutak, az élhető vidék – október 27. Közlekedési szövetségek alakítása, lehet ő.
FENNTARTHATÓ VÁROS – A VÁROSI KÖZTÉRRŐL, A VÁROSI KÖZLEKEDÉSRŐL Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet
Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium
Nemzeti Közlekedési Stratégia kialakítása Magyarországon Szűcs Lajos, főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Közlekedési Infrastruktúra Főosztály.
Foktő – Kalocsai repülőtér önkormányzati fejlesztése
INTEGRÁLT ÖSSZKÖZLEKEDÉSI MODELL
A VÁROSI KÖZTÉRRŐL, A VÁROSI KÖZLEKEDÉSRŐL (BEVEZETÉS A VÁROS ÉS A KÖZLEKEDÉS VISZONYÁBA) Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet
FENNTARTHATÓ VÁROS: KÖZLEKEDÉS ÉS TELEPÜLÉS
Vörös Attila, Gáspár László, Kálnoki Kis Sándor Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet ERTRAC-Hungary.
Stratégiai javaslatok a nehézségeinek megoldására
Intelligens közlekedési rendszerek (ITS) alkalmazása a városi villamos fejlesztésekben Baán Tímea NFÜ, KÖZOP IH június 17.
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
Az Ulmi Folyamat és az európai Duna-stratégia
TELEPÜLÉSTAN 5. Településrendszer, régió. MI A RÉGIÓ? Vonzáskörzet (régió)
CSŐVÉGI MEGOLDATLANSÁGOK A BUDAI ALSÓ RAKPART SZÉLESÍTÉSE KAPCSÁN Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet PÓDIUMBESZÉLGETÉS A VÉDEGYLET ÉS A MAGYAR.
„URBANISZTIKAI PROBLÉMÁK” – KÖZLEKEDÉS Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet ELTE Társadalomtudományi.
TIME TO DECIDE ÉS MAGYAR KÖZLEKEDÉSPOLITIKA Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
1 A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK ÉRVÉNYESÍTÉSI LEHETŐSÉGEI A TERVEZÉSI GYAKORLATBAN A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.
Galovicz Mihály, IH vezető
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Gazdaságfejlesztési politika – II. NFT ( ) Eszes Gábor GKM Miniszteri Kabinet Nyíregyháza, december 14.
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
Területpolitikai eszközök és a klímaváltozás
Előtérbe kerül-e a természeti erőforrások fenntartható használata, vagy a gazdaság és a fogyasztás okozta környezetszennyezést minimalizálandó még ebben.
Kővári János országgyűlési képviselő,
Közlekedés-szervezési és Hálózatfejlesztési Tagozat
„Erős pillérek – javuló közlekedésbiztonság” c. konferencia ORFK, Budapest, október 20. 1/19 Közlekedésbiztonsági trendek az Európai Unióban és Magyarországon.
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
„Stratégia az intelligens közlekedési rendszerek hazai fejlesztéséhez” május 17. Dr.-habil. Lindenbach Ágnes egyetemi magántanár.
MÁV - elővárosi vasutak: vonattal a városba
Az Európai Duna Régió Stratégia a környezet- és természetvédelem szempontjából Dr. Rácz András környezet- és természetvédelemért felelős helyettes államtitkár.
Településszerkezet, Humán erőforrás Korompai Attila – TFTE 2012 május 31. Budapest.
Duna menti Városok Együttműködési Fóruma Duna térségi programalkotó tanácskozás A Duna Menti Városok együttműködésének aktuális feladatai, javasolt cselekvési.
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS SZEMPONTJAI A VÁROSI KÖZLEKEDÉSBEN Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet Szolnoki Főiskola Felnőttképzési Központ Európai.
A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS SZEMPONTJAI A VÁROSI KÖZLEKEDÉSBEN Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet Szolnoki Főiskola Felnőttképzési Központ Európai.
FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS - KÖZLEKEDÉS ÉS INFRASTRUKTÚRA Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet Tudományos ülés Scharle Péter egyetemi tanár 65.
Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok Módszertana Tanszék Humánökológia szakirány Város, közlekedés,
BERZSENYI DÁNIEL FŐISKOLA EURÓPA TANULMÁNYOK EGYETEMI SZAK Európai Politikák szakirány 2004/05 tanév első félév Oktató neve: Fleischer Tamás Kurzus címe:
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ A gazdasági növekedés társadalmi feltételei: értékek, intézmények, kizáródás, tudás, egészség - Panelbeszélgetés.
1 A közlekedési infrastruktúra fejlesztésével és a közlekedési rendszerek működtetésével összefüggő harmonizációs feladatok a balkáni térséggel bővülő.
TIME TO DECIDE „MOZGÁSBA HOZNI EURÓPÁT” Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet NEMZETKÖZI.
Iparpolitikai és regionális szempontok a GKM Stratégiájában és az ÚMFT-ben Dr. Cservenyák Ildikó Főosztályvezető, GKM MRTT, V. vándorgyűlése október.
Közl_kvéd071 Az EU közlekedéspolitikája Az EU közlekedéspolitikája.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
SZOLNOK VK és IVS sz. bemutató 2013 szeptember.
1 A városfejlesztési stratégia dilemmái A Magyar Regionális Tudományi Társaság IV. Vándorgyűlése Szeged, október Önkormányzati és Területfejlesztési.
Regionális gazdaságtan 7.
Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet ELTE Társadalomtudományi Kar Empirikus Tanulmányok Intézete Társadalomtudományok Módszertana Tanszék Településtudományi.
Logisztikai fejlesztési irányok a hazai és az EU szakpolitikák tükrében CEBC „A győztesek felelőssége” konferencia február 2. Dr. Bokor Zoltán BME.
A NEMZETI STRATÉGIAI REFERENCIAKERET (2007–2013) KÉSZÍTÉSÉNEK TAPASZTALATAI Dr. Faragó László MTA RKK Sopron március 1.
A történelmi városszerkezet megújításának súlyponti kérdései – a belvárosok, az örökségelemek potenciáljának növelése az akciótervezés eszközeivel XX.
Csongrád megye as területfejlesztési programja május 15.
Az intermodalitás szakpolitikai illeszkedése Közlekedéstudományi Konferencia Győr március
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
A befektetők nem maguktól jönnek, és nem is az autópálya hozza őket! Egy jó hír, és ami abból következik Márkaépítés 2015 Konferencia Budapest,
Hozzászóló: Takács Miklós (FŐMTERV Zrt.) Budapest, október 21.
Előadás másolata:

A FENNTARTHATÓ KÖZLEKEDÉS EGYES KÉRDÉSEI BUDAPESTEN Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet Tech Clinic SST – Café Scientifique Fenntartható városi mobilitás a kelet-európai nagyvárosokban BME Út- Vasútépítési Tanszék Budapest, 2009 március 17.

A fenntartható közlekedés egyes kérdései Budapesten 4 A fenntarthatóságról, a fenntartható fejlődésről. Nem fenntartható mobilitás 4 Modern - versus posztmodern, posztindusztriális város 4 A házak közötti hely, mint városi közterület 4 Elfordulás az utcától 4 Budapesti példák 4 Visszafordulás az utcához – de nem a múltba

A fenntartható fejlődésről 4 A „három krumpli” 4 Gyenge fenntarthatóság: a (környezeti, társadalmi, gazdasági) tőke összességében ne csökkenjen KÖRNYEZET TÁRSADALOM GAZDASÁG

4 A „három krumpli” rendszerösszefüggésbe rendezve 4 Erős fenntarthatóság: a környezeti korlátokat önmagukban be kell tartani A fenntartható fejlődésről KÖRNYEZET TÁRSADALOM GAZDASÁG

A fenntartható fejlődésről 4 A fenntarthatóság lényegéhez tartozik, hogy csak a környezetünk figyelembevételével választhatjuk meg a céljainkat. (integráció) 4 Itt a természeti és művi környezet mellett a társadalmi környezetet is értsük bele a környezetbe. (társadalmi integráció) 4 Budapest esetében értelemszerűen a környezetet képezi az agglomeráció, a megye, az ország stb. azaz a területi beágyazottság is. (területi integráció) 4 A városi közlekedés környezetét képezi a város, mint élettér és az ebben zajló folyamatok. (a város életébe történő integráció) 4 Az egyes közlekedési ágak beleágyazódnak a közlekedés egészébe (közlekedésen belüli integráció, intermodalitás, interoperabilitás) 4 Míg a modernitást az jellemzi, hogy egy-egy domináns eszközzel akar tervszerű megoldást nyújtani „mindenre” (lakótelep, autó stb. ) a posztmodern, poszt-indusztriális korszakot a megoldások egymásmellettisége, együttélése írja le.

Brüsszel 2003 A városi köztérről, a városi közlekedésről

4 Mumford, Lewis: a város Hajlék, Erőd, Templom, - azaz védelem természeti, társadalmi és spirituális vonatkozásban 4 Mi a házak közti teret, a közteret, az utcát állítjuk középpontba: a város: Fórum, Korzó, Piac – azaz eszmék, emberek és áruk találkozási tere 4 A város találkozási pont

1/b. ábra. Szolnok ábrázolása

Sopron, Kolostor utca Forrás: Sterbencz Károly illusztrációja. Sopron útikalauz, Sopron, 1956 illetve saját felvétel 2003 október

A városi köztérről, a városi közlekedésről 4 Helyek és nem-helyek ( Augé, Marc: Non-places: Introduction of an Anthropology of Super-modernity 1995 ) 4 Nem-hely-ek: az utazás, kereskedelem, találkozás terei. 4 A hely attribútumai: identitás, reláció és történet 4 [FT:] a nem-helyeken egy dimenziónkkal vagyunk jelen: utas, vevő, ügyfél, „ketteske” 4 Otthonossá - de legalább több-dimenzióssá tenni a nem- helyeket 4 Pl. a pályaudvarok új szerepe a városban a város közterületének része, váróterem helyett bevásárlóközpont stb.

Párizs, Quartiere Latine Forrás: Engwicht, David: Towards an Eco-city. Calming the traffic. Envirobook, Sydney, 1992

Székely kapu kispaddal Forrás: Szatyor Győző rajza, Tarján Gábor: Mindennapi hagyomány. Mezőgazdasági Kiadó, 1984

Elfordulás az utcától – öt felvonásban (1) Forrás: Engwicht, David: Towards an Eco-city. Calming the traffic. Envirobook, Sydney, 1992

Elfordulás az utcától – öt felvonásban (2) Forrás: Engwicht, David: Towards an Eco-city. Calming the traffic. Envirobook, Sydney, 1992

Elfordulás az utcától – öt felvonásban (3) Forrás: Engwicht, David: Towards an Eco-city. Calming the traffic. Envirobook, Sydney, 1992

Elfordulás az utcától – öt felvonásban (4) Forrás: Engwicht, David: Towards an Eco-city. Calming the traffic. Envirobook, Sydney, 1992

Elfordulás az utcától – öt felvonásban (5) Forrás: Engwicht, David: Towards an Eco-city. Calming the traffic. Envirobook, Sydney, 1992

9. ábra. Szolnoki képeslap: így képzelték száz éve a mai várost

Visszafordulni az utca felé 4 A visszafordulás nem a múltba való visszafordulást jelenti 4 Elemzésre van szükség: mit nyertünk és mit vesztettünk? 4 Idő-csapda: sebesség = időmegtakarítás ? Hol ez az idő? 4 Tér-csapda: „autóval több dolgot tudunk elintézni” – de közben az utca kiürül, a célpontok átrendeződnek 4 Társadalmi csapda: az autó kényszerré válik a másik ember számára is

4 Vissza az autókhoz: társadalmi csapda az utcák kiürítése, a helyi célpontok leépülése. 4 Kényszeresen terel a távoli pontokba; autóhasználati kényszer ( USA, bevásárlóközpontok, autós létesítmények) 4 „jogosítványfüggőség” 4 Sebesség, vele a távolság nő => tranzit szakasz hossza nő, => ipari megoldások előtérbe kerülése a közlekedésben A közlegelők tragédiája

Áramlás-centrikus közlekedéstervezés 4 Hatvanas – hetvenes évek; cél helyet csinálni a gépkocsinak, a gépkocsi-közlekedésnek 4 Kiiktatni, ami útban van: a villamosmegálló, a járda, az átkelőhely, a rakodó autó, a fák, a házak… – 4 …vagyis maga a város… és a gyalogosok, az emberek. 4 A város alárendelése az átmenő forgalomnak. Példa: egyirányú utcák; a városi úthálózat integritása megszűnik, hogy az országos úthálózat egységben legyen kezelhető.

Az Erzsébet-híd pesti hídfője 19??

Forrás: Szabóki Zsolt – Gera Mihály: A Belváros. Képzőművészeti, Budapest, ábra. Az Erzsébet híd hat forgalmi sávot présel át a Belvároson

Az Erzsébet-híd képe díszítette az akkor új ötszázforintost

A pozsonyi híd is felkerült a korabeli csehszlovák pénzre

A Kacsoh Pongrác úti csomópont

Az Andrássy út másik vége…

Az Andrássy-út. Háry Gyulától Forrás: Osztrák-Magyar Monarchia irásban és képben Az Andrássy út másik vége…

A városi köztérről, a városi közlekedésről Mit lehet tenni? Új prioritásokra van szükség

A városi köztérről, a városi közlekedésről 4 (1) prioritások megváltoztatása: kínálat-növelő közlekedési prioritás helyett kereslet-csökkentő beavatkozások 4 (2) intézményi (tervezési, szabályozási) változások: integrációk szorgalmazása - integrált terület- (város-) politika és közlekedéspolitika, - integrált települési s településkörnyéki közlekedés (szövetség), - az egyes közlekedési módok integrációja (intermodalitás, interoperabilitás), - az infrastruktúra finanszírozás és a működés megfizettetésének összekapcsolása, - a döntéshozatali folyamatok társadalmi integrációja, - az értékelés integrálása a tervezési és fejlesztési tevékenységbe

Egy környezetbarát közlekedéspolitika elemei

Egy környezetbarát közlekedés- politika elemei

Budapest közlekedésfejlesztésének céljai és városfejlesztési összefüggései a Közlekedésfejlesztési Rendszerterv ( BKRFT ) alapján 4 BKRFT kb. 300 oldal 4 Fontos dokumentum, szakszerű formai megjelenés, professzionális kiállítás 4 1 átfogó cél, 3 stratégiai cél, 6 operatív cél, 12 prioritás, kb. 100 (12 x 7-12) intézkedés – megfelel egy stratégiai dokumentum követelményeinek 4 Előző éves. Mi indokolja? Hiány:rangsor, területfh kapcs + értékrend + EU. Nem telj. Kötöttp-f, közútf, parkf, intézm. 4 Előző „Stratégiájának súlypontjába a kötöttpályás közösségi közlekedés fejlesztése került” 4 de ez a 4-es metró fedőneve volt.. Valójában az intermodális csp-ok kerültek a súlypontba (M-állomások) nagy eszközváltó HUB- ok 4 Most intelligens (nem tervszerű vs. spontán…) 4 EU Zöld Könyv torlódások; kibocsátások és környezet, klíma; intelligens, akadálymentes, balesetek csökkentése + Előmozdítani a kevésbé költséges közlekedési módokat: busz, mint gyorsközlekedési elem

A BKFRT cél-struktúrája Átfogó cél A nagyvárosi régió (Budapest és környéke) élhetőségének és versenyképességének javítása – működőképességi, hatékonysági és finanszírozhatósági tényezők figyelembevételével Stratégiai célok A város közlekedésének fenntarthatatlanságához és hatékonyságához a feltételek biztosítása A város közlekedési szerkezetének, felsze- reltségének és eszköz- állományának fejleszt. A nagyvárosi szerepkör betöltéséhez a térségi és távolsági elérhetőség javítása Operatív célok A motorizált mobilitás csökkentése, a nem motorizált helyváltoztatás ok támogatása a fenntartható mobilitás érdekében A meglévő közlekedési hálózat, ill. közlekedési infrastruktúra adottságainak jobb kihasználása a hatékonyság növelése érdekében A közösségi közlekedés hálózatának és szolgáltatásain ak fejlesztése a módválasz- tás befolyáso- lása ill. az utazásokból való nagyobb részesedése érdekében A közút- hálózat és az egyéni közlekedés feltételeinek szabályozása és szelektív fejlesztése a térszerkezet jobb kiegyen- súlyozása, és a zsúfoltság csökkentése érdekében A városkörnyéki kapcsolatok (a kistérségi elérhetőség) biztosítása a térségi kohézió növelése és az együttműködé s javítása érdekében A nagytérségi kapcsolatok, (a távolsági elérhetőség) biztosítása a versenyképess ég növelése és a logisztikai alkalmasság javítása érdekében Prioritások

A BKFRT cél-struktúrája Átfogó cél A nagyvárosi régió (Budapest és környéke) élhetőségének és versenyképességének javítása – működőképességi, hatékonysági és finanszírozhatósági tényezők figyelembevételével Javasolt Stratégiai célok Az intézményi, a városszerkezeti és a közlekedési környezet feltételeinek együttes, összehangolt javítása A város közlekedési szerkezetének, felsze- reltségének és eszköz- állományának fejleszt. A nagyvárosi szerepkör betöltéséhez a térségi és távolsági elérhetőség javítása Operatív célok A motorizált mobilitás csökkentése, a nem motorizált helyváltoztatások támogatása a fenntartható mobilitás érdekében A meglévő közlekedési hálózat, ill. közlekedési infrastruktúra adottságainak jobb kihasználása a hatékonyság növelése érdekében A közösségi közlekedés hálózatának és szolgáltatásainak fejlesztése a módválasz-tás befolyáso-lása ill. az utazásokból való nagyobb részesedése érdekében A közút-hálózat és az egyéni közlekedés feltételeinek szabályozása és szelektív fejlesztése a térszerkezet jobb kiegyen-súlyozása, és a zsúfoltság csökkentése érdekében A városkörnyéki kapcsolatok (a kistérségi elérhetőség) biztosítása a térségi kohézió növelése és az együttműködés javítása érdekében A nagytérségi kapcsolatok, (a távolsági elérhetőség) biztosítása a versenyképesség növelése és a logisztikai alkalmasság javítása érdekében Prioritások (1) területfejlesztéssel integrált közlfejl, (4) k+t intézményrdsz, (10) BKSz intézményrdsz (9) város-előváros integrált

A BKFRT cél-struktúrája Átfogó cél A nagyvárosi régió (Budapest és környéke) élhetőségének és versenyképességének javítása – működőképességi, hatékonysági és finanszírozhatósági tényezők figyelembevételével Javasolt Stratégiai célok Az intézményi, a városszerkezeti és a közlekedési környezet feltételeinek együttes, összehangolt javítása A korszerű, fenntartható közlekedés kreatív pillérei A nagyvárosi szerepkör betöltéséhez a térségi és távolsági elérhetőség javítása Operatív célok A motorizált mobilitás csökkentése, a nem motorizált helyváltoztatások támogatása a fenntartható mobilitás érdekében A meglévő közlekedési hálózat, ill. közlekedési infrastruktúra adottságainak jobb kihasználása a hatékonyság növelése érdekében A közösségi közlekedés hálózatának és szolgáltatásainak fejlesztése a módválasz-tás befolyáso-lása ill. az utazásokból való nagyobb részesedése érdekében A közút-hálózat és az egyéni közlekedés feltételeinek szabályozása és szelektív fejlesztése a térszerkezet jobb kiegyen-súlyozása, és a zsúfoltság csökkentése érdekében A városkörnyéki kapcsolatok (a kistérségi elérhetőség) biztosítása a térségi kohézió növelése és az együttműködés javítása érdekében A nagytérségi kapcsolatok, (a távolsági elérhetőség) biztosítása a versenyképesség növelése és a logisztikai alkalmasság javítása érdekében Prioritások (5) közösségi közlekedés, (6) közösségi közl-i járművek, (2) nem motorizált közl. (3) intelligens rdsz-k, infotech a szervezésben és szabályozásban

A BKFRT cél-struktúrája Átfogó cél A nagyvárosi régió (Budapest és környéke) élhetőségének és versenyképességének javítása – működőképességi, hatékonysági és finanszírozhatósági tényezők figyelembevételével Javasolt Stratégiai célok Az intézményi, a városszerkezeti és a közlekedési környezet feltételeinek együttes, összehangolt javítása A korszerű, fenntartható közlekedés kreatív pillérei A városi életet legin- kább zavaró közlekedési összetevők kulturált, de a forgalmat visszafogó indítékú fejlesztése Operatív célok A motorizált mobilitás csökkentése, a nem motorizált helyváltoztatások támogatása a fenntartható mobilitás érdekében A meglévő közlekedési hálózat, ill. közlekedési infrastruktúra adottságainak jobb kihasználása a hatékonyság növelése érdekében A közösségi közlekedés hálózatának és szolgáltatásainak fejlesztése a módválasz-tás befolyáso-lása ill. az utazásokból való nagyobb részesedése érdekében A közút-hálózat és az egyéni közlekedés feltételeinek szabályozása és szelektív fejlesztése a térszerkezet jobb kiegyen-súlyozása, és a zsúfoltság csökkentése érdekében A városkörnyéki kapcsolatok (a kistérségi elérhetőség) biztosítása a térségi kohézió növelése és az együttműködés javítása érdekében A nagytérségi kapcsolatok, (a távolsági elérhetőség) biztosítása a versenyképesség növelése és a logisztikai alkalmasság javítása érdekében Prioritások (7) közúti fejlesztések, (8) parkolás, (11) a város külső megközelíthetősége, (12) teherforgalom, áruelosztás, citylogisztika

A tanulságok összefoglalása 4 A városi közterületek találkozási hely funkciója fokozatosan kiüresedett, bezárkózás, a közterületnek való hátat fordítás jellemzi a köztérhez való viszonyunkat. 4 A változásoknak az egyik elősegítője volt az autó, és a városi térnek az autók folyamatos áramlása érdekében végzett áttervezése, a nem- hely funkciójú terek szaporodása. 4 A városi gépkocsi-használatot jól modellezi a ‘közlegelők tragédiája’ – miközben rövid távon és a magunk szempontjából racionális döntést hozunk, egyben (önmagunkat is beleértve) mindenkinek rontjuk az utazási körülményeit. 4 A lakható város megteremtése érdekében vissza kell fordulnunk az utca, a közterület felé, és meg kell változtatnunk a mára ott kialakult prioritásokat. 4 Ez részben várostervezési, várospolitikai feladat, de emellett mindenki maga is tehet azért, hogy gyalogosként visszafoglaljon valamit a városi köztérből.

A FENNTARTHATÓ KÖZLEKEDÉS EGYES KÉRDÉSEI BUDAPESTEN Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet Tech Clinic SST – Café Scientifique Fenntartható városi mobilitás a kelet-európai nagyvárosokban BME Út- Vasútépítési Tanszék Budapest, 2009 március 17. KÖSZÖNÖM A FIGYELMET !