A katasztrófavédelem ellenőrzési rendszere

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
Advertisements

A Kormányzati szolgálati és a közszolgálati jogviszony
Az esemény vagy eseménysorozat katasztrófává minősítése Jogszabályi háttér § §1999. évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról, szervezetéről.
Szervezetfejlesztési Program
26. § (1) A Hivatal a köznevelési intézmény és fenntartója ellenőrzésére jogosult szervek számára a KIR honlapján zárt rendszert biztosít annak érdekében,
Humán rendszerek, közszféra
Molnár László tanügy-igazgatási igazgatóhelyettes BPI
Nemzetbiztonsági Szakszolgálat Kormányzati Eseménykezelő Központ
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
AZ ÚJ SZABÁLYSÉRTÉSI TÖRVÉNY
A polgári védelmi tervezés Jogszabályi háttér § §1949. évi XX. törvény a Magyar Köztársaság Alkotmánya § §1996. évi XXXVII. törvény a polgári védelemről.
DOKUMENTUMKEZELÉS.
A 100%-os helyszíni ellenőrzés koncepciója
TŰZ ÉS MUNKAVÉDELMI MEGBÍZOTTAK ÉVI TOVÁBBKÉPZÉSE A Debreceni Egyetem GF Munkabiztonsági Önálló Osztály (MBO) Szervezésében.
Állam munkavédelmi feladatai
ÜZEMBENTARTÓI BALESETVIZSGÁLAT első tapasztalatok
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Ellenőrzés fajtái. 6. TÉMAKÖR: AZ ELLENŐRZÉS ÉS BEAVATKOZÁS JELENTŐSÉGE A HATÉKONY KONTROLLINGBAN –
A POLGÁRMESTEREK VÉDELMI IGAZGATÁSI FELADATAI A JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN MISKOLC, JÚNIUS 06. FAZEKAS GYÖRGY ALEZREDES.
ÖNKORMÁNYZATI SZAKMAI NAP
Polgári védelmi feladatok a nem rendszeres hulladékszállítás során
Biztosítók irányítási rendszere
1 MER ellenőrzés ek egységes értelmezése Budapest, szeptember 5. Munkácsi Márta A Minőségellenőrzési Bizottság tagja.
Az erdők megelőző tűzvédelme Magyarországon (aktualitások, tervek)
Új kihívások a katasztrófavédelemben
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
„A tivadari térségben lefolytatott supervisori ellenőrzés tapasztalati” Készítette: Gyenge László tű. őrnagy.
17. tétel.
MUNKAESZKÖZÖK IDŐSZAKOS ELLENŐRZŐ FELÜLVIZSGÁLATAINAK ELJÁRÁSI RENDJE
Munkahelyi egészség és biztonság
A évi Integritás Felmérés eredményei a belső kontrollok és a korrupciós kockázatelemzés tükrében Budapest, január 19. Dr. Benkő János, ÁSZ.
Tisztelettel köszöntöm a konferencia résztvevőit! Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi Bányakapitányság Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi.
KÖZBESZERZÉSEK ELLENŐRZÉSE
Szakképzési dokumentumok
Miért szükséges? Önkormányzati feladatok irányításának alapköve Kinek és miért hasznos? Képviselőtestületek és bizottságai Polgármester Polgármesteri hivatal.
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
Az igazgatás és az ápolás-szakfelügyelet kapcsolata
MINŐSÉG A SZAKFELÜGYELETBEN
A közszolgálati Tisztviselők jogviszonya
Ellenőrzés, karbantartás, felülvizsgálat
KÖZIGAZGATÁSI ELJÁRÁS
Belső ellenőrzés az önkormányzatoknál
Muzeológiai szakfelügyelet
Vizsgabizottsági tag jogai, kötelességei, elvárások
Stratégiai emberi erőforrás gazdálkodás Hajdúnánás Város Önkormányzatánál (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a Hajdúnánási Közös.
A tűz-, a polgári- és a katasztrófavédelem kérdései Hoffmann Imre tű. ddtbk. Hatósági Főigazgató-helyettes.
A Bit módosítása évi LXXXVI. tv június január január 1.
Az adatvédelem szabályozása
A munkavégzéssel kapcsolatos legfontosabb munkavédelmi ismeretek
Stipkovits István ISZ auditor SGS Hungária Kft.
„Információvédelem menedzselése VIII. Szakmai Fórum Budapest, november 19. Aktualitások az információvédelemben Tarján Gábor ügyvezető igazgató.
Könyvvizsgálók tevékenységére vonatkozó tapasztalatok XIII. Országos Minőségellenőrzési Továbbképzés - Siófok Vámosi Anikó
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
A külterületi kármentesítést meghatározó feltételrendszer és a kivitelezés összehangolása, együttműködés az irányító szervekkel.
HEVES MEGYEI KORMÁNYHIVATAL „A évi közszolgálati ellenőrzések tapasztalatai.” Jegyzői értekezlet – Heves Megyei Kormányhivatal december 3.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
MUNKAÜGYI FELÜGYELŐSÉGI NYÍLT NAP ÁPRILIS 03.
1 XIV. Országos Minőségellenőrzési Továbbképzés MER ellenőrzések módszertana Siófok, Munkácsi Márta A Minőségellenőrzési Bizottság tagja.
Tűzvédelmi Szabályzat
A közigazgatási eljárás II.
A közszolgálati Tisztviselők jogviszonya
Előzetes piaci konzultáció
A hivatalos statisztikára vonatkozó új jogszabályok bemutatása Dr
A hivatalos statisztikáról szóló évi CLV. törvény bemutatása Dr
MUNKAVÉDELMI ELLENŐRZÉS ZÖKKENŐMENTESEN? munkabiztonsági szakmérnök
A SZÁMVITELI TÖRVÉNY évi C. törvény
Kötelezettségvállalás nyilvántartása, számvitele
Szakfelügyeleti tapasztalatok
Egészségügyi ellátás tárgyi és humán erőforrás feltételeinek szabályozása.
Előadás másolata:

A katasztrófavédelem ellenőrzési rendszere Készítette: Mecsei Judit tű. ezredes szolgálatvezető

Hatályba lépett 2013. január 8-án A Hivatásos Katasztrófavédelmi Szervek Ellenőrzési és Felügyeleti Szabályzata A BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgató 1/2013. számú Intézkedése a katasztrófavédelem hivatásos szervei Ellenőrzési és Felügyeleti Szabályzatának kiadásáról Hatályba lépett 2013. január 8-án A 37/2012. Főigazgatói intézkedést váltotta fel

Az ellenőrzés fogalma (Szabályzat I./1. pont) Az ellenőrzés a szolgálati és szakmai elöljárók azon tervszerű és terven kívüli tevékenysége, amelyet a szabályzat rendelkezései szerint személyesen vagy meghatalmazottaik útján végeznek annak érdekében, hogy megállapítsák alárendeltjeik tevékenységének jogszerűségét, szakszerűségét, eredményességét, fegyelmét, elvégzett munkájuk hatékonyságát, felderítsék a munkavégzés hiányosságait, kivizsgálják a bekövetkezett események okait. A felügyeleti és hatósági ellenőrzés a katasztrófavédelmi hatóság azon tervszerű és terven felüli tevékenysége, melyet jogszabályban biztosított hatáskörében, illetékességi területén hajt végre, abból a célból, hogy biztosítsa az anyagi jogi szabályok érvényesülését.

Az ellenőrzés célja (Szabályzat I./1.4 pont) Az ellenőrzésre jogosult vezető meggyőződjön a hatáskörébe tartozó kérdésekben az alárendelt, felügyelt, a hatósági ellenőrzés alá vont megítélje a működést, következtetésekre jusson a hiányosságok kijavítását szolgáló kötelezések meghatározásához. működésének jogszerűségéről, szakszerűségéről, a működés feltételeinek rendelkezésre állásáról

Az ellenőrzés alapelvei (Szabályzat I./1.6 pont) tervszerűség: az ellenőrzéseknek összhangban kell lenni a BM OKF Éves munkaprogramjában rögzített célokkal, a munka és ellenőrzési tervekkel, az ellenőrzött szervezet feladataival, a korábbi ellenőrzések tapasztalataival. törvényesség: az ellenőrzést végző köteles betartani az ellenőrzésre és az ellenőrzés tárgyára vonatkozó hatályos jogszabályokat, belső szabályozókat, a hatósági jogalkalmazás gyakorlatát. meglepetésszerűség: az ellenőr váratlan időpontban és helyszínen történő megjelenésével biztosítható. objektivitás: az ellenőrzés a tények és az ezekből levonható valós következtetések, összefüggések megállapítására irányul. (abból következtetések levonására kell törekedni)

Az ellenőrzés alapelvei (Szabályzat I./1.6 pont) szakszerűség: az ellenőr köteles az ellenőrzésre felkészülni, a jogszabályokban és belső szabályozókban foglaltakat részleteiben ismerni. gazdaságosság: a felhasznált erőforrások optimális kihasználása. megalapozottság: a megállapítások alátámasztása tényekkel és a jogszabályi vagy belső szabályozói előírásokkal. összeférhetetlenség kizárása: az ellenőrző és az ellenőrzött között nem lehet olyan kapcsolat, amely az objektivitást kizárhatja. segítő jelleg: a pozitív tapasztalatok megosztása, javaslat a feltárt hibák, hiányosságok megszüntetésére.

Az ellenőrzéssel szemben támasztott követelmények tervszerűség, az ellenőrzés tárgyához igazított végrehajtás a szükségtelen átfedések és párhuzamosságok kiküszöbölése szabályszerűség, célszerűség, gazdaságosság, hatékonyság, eredményesség vizsgálata a legcélszerűbb módszer kiválasztása legyen folyamatos, fogja át egy szervezet teljes tevékenységét nem irányulhat feltétlen hibakeresésre, nem sérthet emberi méltóságot, szolgálati és rendfokozati tekintélyt megállapításai legyenek megalapozottak, objektívek; következtetései reálisak rögzítse az általánosan alkalmazható pozitív tapasztalatokat is megállapításait írásban kell rögzíteni

Az ellenőrzések fajtái a következők: vezetői ellenőrzés, irányítószervi ellenőrzés, szakmai ellenőrzés, revíziós ellenőrzés, felügyeleti ellenőrzés, hatósági ellenőrzés, vizsgálat.

Ellenőrzési módszerek Az ellenőrzések végrehajtásának módszerei az alábbiak: átfogó ellenőrzés, témavizsgálat, célellenőrzés, szemle, beszámoltatás, adatszolgáltatás elemzése, referáda, hatósági (ezen belül supervisori) ell., mobil (fővizsgálói) ellenőrzés, KMSZ speciális ellenőrzés, ellenőrző gyakorlat. vezetői célellenőrzés, átadás-átvétel ellenőrzése utóellenőrzés visszatérő ellenőrzés, felülellenőrzés.

Végrehajtott ellenőrzések megoszlása 195 db (6%) 837 db (25%) 2349 db (69%) 3381 db

MEO ellenőrzések megoszlása Összesen: 67 db

A mobil ellenőrzések dokumentálása A megállapítások rögzítése történhet: Ellenőrzési jelentésben, az ellenőrzött ellenőrzési naplójában, a MEO (vagy fővizsgáló) saját ellenőrzési naplójában. Egyéb dokumentálási kötelezettség: Havi jelentés készítése, adatszolgáltatás. Állásfoglalások kérése. Válasz a panaszbejelentőnek. A megtett intézkedések vizsgálata, lefűzése. Nyilvántartás készítése, vezetése.

Nyilvántartás A MEO nyilvántartása az alábbiakat tartalmazza: Ellenőrzés sorszáma, napló/jelentés száma, tárgya, ellenőrzött szervezet, ellenőrzés kezdete/vége (óra, perc pontossággal), feltárt hiányosságok, ellenőrök.

Nyilvántartás

A mobil ellenőrzésekről A MEO összesen 96 db ellenőrzést hajtott végre megalakulása óta. Ezek leggyakrabban a következőkre terjedtek ki: HTP-k szolgálatellátása, HTP-k szolgálatváltása, rezsimellenőrzések, külső/belső védelmi terv gyakorlatok ellenőrzése, veszélyesáru-szállítás hatósági ellenőrzés, közbiztonsági referens képzés/vizsga, KMSZ ellenőrzések, a KOK képzései.

Az ellenőrzéseken tapasztalt leggyakoribb hiányosságok HTP szolgálatváltás, szolgálatellátás esetén: Jelentések beadásának hiánya, szakmai ismeretek hiánya (tűzoltó szakmai, lakosságvédelmi, valamint a veszélyes áruk azonosításával kapcsolatos témakörben), a meghatározott 120 mp riasztási idő túllépése, egyéni védőeszközök hiányosságai, alakiság, a szolgálatváltás nem a vonatkozó szabályozóban meghatározottak alapján történt.

Az ellenőrzéseken tapasztalt leggyakoribb hiányosságok Rezsimellenőrzések esetén: Jelenléti ívek nem megfelelő vezetése, Kulcsdobozokkal, pecsétnyomókkal kapcsolatos problémák, személyes adatokat tartalmazó ügyiratok fénymásolóban, íróasztalon felejtése, késések, szabadságok, sportfoglalkozások nem megfelelő dokumentálása.

Az ellenőrzéseken tapasztalt leggyakoribb hiányosságok Külső és belső védelmi terv gyakorlatok ellenőrzése esetén: Rádióforgalmazás szabályainak figyelmen kívül hagyása, szerelési szabályzat előírásainak figyelmen kívül hagyása (taktikai hiányosságok), polgári védelmi szervezeteket nem vonnak be a gyakorlat végrehajtásába, a gyakorlat során a maga a KVT és a BVT nem áll rendelkezésre, narratív gyakorlatvezetés forgatókönyvből olvasva, eseménynapló/munkanapló nem megfelelő vezetése, operatív törzs nem látja el a feladatát.

Az ellenőrzéseken tapasztalt leggyakoribb hiányosságok Veszélyesáru-szállítás ellenőrzés esetén: Szolgálati jelvények viselésének elhagyása, nem megfelelő viselése, ellenőrzési jegyzék/jegyzőkönyv sorszámának elhagyása, nem megfelelő ruházat viselése, a VÁSZIR rendszer töltésének hiánya. Közbiztonsági referensképzés/vizsga ellenőrzés esetén: Vizsgajelentkezési lapok nem megfelelő iktatása, Személyi igazolványok ellenőrzésének hiánya.

Az ellenőrzéseken tapasztalt leggyakoribb hiányosságok KMSZ ellenőrzések felülellenőrzése esetén: Nem megfelelő nyílt parancs (szolgálati igazolványszám), ellenőrzési napló hiánya, szerelési feladat végrehajtás során időmérés elmaradása, a feladat-végrehajtás nyomon követésének hiánya. KOK képzések ellenőrzése esetén: Oktatási naplók nem megfelelő vezetése, a kiírt vizsgaidőpontok betartása, betegségek, szolgálat nem megfelelő vezetése.

Köszönöm a figyelmet!