„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TÉMÁK FELDOLGOZÁSA PEDAGÓGIAI PROJEKTEKKEL Rádai Péter (Nyíregyházi Főiskola)
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 2 egyedi szervezeti környezetben történik összefüggő tevékenységek sorozata kontextustól függő cél vagy célok megvalósítása meghatározott idő alatt meghatározott humán- és anyagi erőforrásokkal, eszközökkel kollektív tevékenységek folyamata egyedi és előre meghatározott eredményt és hatást hoz létre szükségszerűen tartalmaz értékelést A PROJEKT JELLEMZŐI A projekt:
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 3 SzemélyeskompetenciákSzociáliskompetenciák Önálló cselekvésre, feladatmegoldásra való képesség Ismeretek és ezek alkalmazására való képesség Problémák, feladatok megoldásához szükséges stratégiák, technikák ismerete és alkalmazásuk képessége KOMPETENCIA-FEJLESZTÉS PEDAGÓGIAI PROJEKTEKKEL
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 4 A PEDAGÓGIAI PROJEKT FOGALMA „A pedagógiai projekt […] a dolgokhoz való alkotó viszonyulás és az alkotó típusú munkához szükséges képességek nevelésének sajátos műfaja.” (Hortobágyi 2002:15) „… a tanulást valami külsőnek az elsajátításából valami külsőnek a létrehozásában való részvétellé változtatja.” (Hortobágyi 2002:15)
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 5 1.Valóságos tárgyi vagy szellemi produktum létrehozásának valóságos vagy szimulált folyamata 2.A pedagógia projekt mindig komplex 3.A pedagógia projekt szükségképpen kooperatív 4.A pedagógia projekt a differenciálás eszköze A PEDAGÓGIAI PROJEKT FŐ ISMÉRVEI
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 6 Pedagógiai projekt: valamely összetett, komplex, gyakran a mindennapi életből származó téma; a témafel- dolgozáshoz kapcsolódó célok, a feladatok meghatározása, a munkamenet és az eredmények megtervezése, az eredmények prezentálása. […] A téma felvetése és a témával való foglalkozás a tanulók valódi önállóságán alapul, a pedagógusok, szakértők szerepe ennek az önállóságnak a segítése. Az egyes témák projektként való feldolgozása a mindenkori pedagógiai folyamatnak alárendelten egyedi jegyeket mutat. (M. Nádasi 2003:16) ÖSSZEFOGLALÓ DEFINÍCIÓ
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 7 Kezdeményezés Tervezés Megvalósítás Értékelés FOLYAMATKÖVETÉS DOKUMENTÁLÁS TERJESZTÉS A PROJEKT FOLYAMATÁBRÁJA
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 8 PROJEKTTÍPUSOK ÉS EGYÜTTMŰKÖDÉSI FORMÁK 3-5 órás tantárgyi projekt Tantárgyközi projekt: 2-3 pedagógus és tantárgyaik Iskolai szintű erőforrásokra épülő projekt (pl. projekt-nap / hét, nemz. együttműködés) Egyéni munka Pár- és csoportmunka Osztálykereteket és korcsoportokat átívelő együttműködés Másoktól tanulás lehetősége
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 9 Hortobágyi Katalin: Projekt kézikönyv. Válogatás a hazai és külföldi projekt-irodalomból. /ALTERN/ Iskolafejlesztési Alapítvány. OKI Iskolafejlesztési Központ, M. Nádasi Mária: Projektoktatás. Gondolat Kiadói Kör, Budapest Rádai Péter: Projektalapú oktatás. [Hoppá disszeminációs füzetek.] Tempus Közalapítvány, Budapest Elektronikus, letölthető változat: d=155 d=155 d=155 FELHASZNÁLT IRODALOM