Foglalkozási és munkaerő-piaci ismeretek Dr. Borbély-Pecze Tibor Bors
Munkapiaci és képzési információk Mire kellenek? Kinek kellenek? - Alapkérdések Makroszinten: 1.) piaci információs asszimetria, mint alaphelyzet (piaci kudarc) 2.) ugyanakkor az állam információ-gyűjtési, feldolgozási képessége is véges (állami kudarc) Az egyén oldaláról: 3.) hátrányos helyzetű egyén – mihez képest az? (deficit vs. kompetencia elv érvényesül-e?) - jövedelmi helyzet - földrajzi lokáció - műveltségbeli hátrányok - tanulástechnika (hiány) - önismeret, önreflexió (hiánya) - viselkedés és kommunikáció (asszertívitás vs. agresszió/ szubmisszív (behódoló) viselkedés) - információszerzési és feldolgozási készségek (hiányok)
Gyűjtsünk össze … 10 perc páros munka a támogató szakember által befolyásolható, a kliens által befolyásolható a BV intézet által módosítható és külső tényezőket
Mindezekből mit célozhat a támogató szakember? (McMachon 1992)
Életpálya pályaadaptáció pályatevékenység általános képzés szakmai képzés szakmai beilleszkedés hasznos szakmai tevékenység pályaválasztási érettség pályaérettség önmegvalósítási érettség Személyiségfejlődési folyamat Szakképzésre való alkalmasság beválás pályaalkalmasság Alkalmasság kialakulásának folyamata Pszichológiai összetevők Szilágyi-féle modell
Mit keres a támogatott? (pályaismeret) Hivatás: olyan foglalkozási tevékenység, amely megfelel a személyiség erkölcsi értékeinek, érzelmi szükségleteinek, gyakorta intellektuális forrásból táplálkozik. Foglalkozás: egy előzetes tanulást megkívánó különböző tevékenységekből álló összetett, célirányos cselekvések sorozata. A képzési igényük, tevékenységtípusuk és felelősségszintjük szerint hasonló munkaköröket is foglalkozásnak nevezik. Szakma: tulajdonképpen azonos a foglalkozással, de a magyar nyelvben a középfokú foglalkozásokat szoktuk így megnevezni. Állás: fizetett munkatevékenység, melyben a dolgozó az elérendő cél érdekében egy adott munkafelosztásnak megfelelően gyakorolja foglalkozását (egy szervezeten belül az állás azonos a munkahelyek számával.) Az angol nyelv tárhódításának köszönhetően a pozíció szót az állás analógiájaként használjuk, holott eredeti jelentésük eltérő lásd alább. Munkakör: a szervezeti struktúra alapegysége, mely dinamikus, eredményorientált; meghatározott tudás, tartalom, folyamatok, felelősségek, hatáskörök tartoznak hozzá. Foglalkozási tevékenység (job operation): egy adott szervezeten belül a szervezeti funkciók Feladat (duty) (Völgyesy, 1995)
A munkapiac átalakulása Határesetek a fizetett és az önálló foglalkozás között - bizonytalan (precarious) foglalkozásúak - bedolgozók - (szerződéses) beszállító - franchise formában üzemeltető Atipikus fizetett alkalmazott - Jogi személyiségű vállalkozás tulajdonos menedzsere, - munkacsapat tag - időszakos munkára közvetítő (munkaerő-kölcsönző) ügynökség (kiközvetítendő) alkalmazottja; ipari tanuló és gyakornok - a szabadfoglalkozásúak (freelancers) ugyancsak önállóak, de ha rendszeresen egy azonos munkáltatónak dolgoznak, akkor alkalmazottnak tekinthetők. Atipikus önálló - segítő családtag - napszámos - őstermelő (feles/harmados bérlő) - közösségi tulajdont (földet, vizet, erdőt stb.) (Laky 2003)
CÉL: önálló életpálya-építési készségeinek (CMS) fejlesztése Akkor hát hogyan támogassunk? C/ csoportos pályatanácsadás/ egyéni pályatanácsadás B/ támogatott önálló tájékozódás, pálya vs. önmagunk megismerése A / önálló pályainformáció szerzés D/ tanácsadó pszichológus / rehabilitációs tanácsadó/ reintegrációs tanácsadó Normál Gauss eloszlás esetén a fiatalok 80%-nak az A, B, C területeken van szüksége támogatásra a pályaválasztáshoz, önálló pályavitelhez CÉL: önálló életpálya-építési készségeinek (CMS) fejlesztése
Finn modell az ügyfél-szegmentációra (profiling) és kiszolgálásra Dia címsor Sultana és Watts (2005) p.67
transzparenciáját támogató eszközök A képzési és munkapiac transzparenciáját támogató eszközök ENSZ 1.) ISCED (UNESCO) 2. ) ISCO (ILO) EU 1.) EQF- (NKKR) 2.) ESCO 3.) NACE … ECVET, ECTS, DS (EUROPASS) … Magyarország 1.) MKKR 2.) FEOR 3.) „OSZK” (NFSZ) 4.) TEÁOR 5.) OKJ (SZVK) 6.) „Bologna” (KKK)
A magyar oktatási rendszer 2011/12-ben ReferNet VET jelentés 2013
A magyar oktatási rendszer 2013-tól
Munkapiaci információk asszisztált gyűjtése: On-line rendszerek funkciói
Hazai rendszerek: pályasúgó
Nemzeti Pályaorientációs Portál
Felvi
Kortárs segítés A kortárs segítés (vagy kortárs tanácsadás, kortárs konzultáció, kortárs támogatás (peer helping, peer counseling, peer supporting) azonos vagy hasonló korcsoportba tartozó személyek (általában fiatalok) között megvalósuló segítség- és támogatásnyújtás (Rácz- Szabó 2008)
Kortárs támogató szerepe Kortárs tanácsadó (counselor): fő feladata az odafigyelés és a támasznyújtás. Kortárs tutor: elsősorban iskolai tanulási problémáknál, az iskolai előmenetel és beilleszkedés elősegítésére alkalmazható. Kortárs facilitátor: feladata csoportos beszélgetések facilitálása, gyakran a tanár vagy más szakember által vezetett program kiegészítéséül. Kortárs átmenet elősegítése: új iskolába kerülőknél, bevándorlóknál a kulturális különbségek feldolgozásában segítségnyújtás a feladata. Kortárs orientáció: cél a továbbtanulással és munkavállallással kapcsolatos problémák megbeszélése; általában középiskolás vagy főiskolás végzi a fiatalabb diákok számára. Kortárs oktató: feladata osztálytermi előadás és workshop-vezetés a legkülönbözőbb témában, pl. felvilágosítás a biztonságos szexről, a HIV/AIDS terjedéséről, a droghasználatról. Sorstárs segítő: ahogy erre utaltunk, ha egyértelműen kiderül, hogy nemcsak életkori hasonlóság, hanem egy, többnyire veszélyeztetett vagy nehezen elérhető közösségbeli tagság is társul a segítőhöz, akkor ezt a kifejezést fogjuk használni! (Rácz et al. 2008)
Köszönöm a figyelmet!