KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, 2006. október 25. Storczer László balesetvizsgáló KÖZFORGALMI REPÜLÉS (NAGYGÉPEK) REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZETE 2006-BAN.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
KBSZ Repülésbiztonsági Fórum, 2008 Octóber 7 Repülésbiztonság menedzsment rendszer – SMS bevezetése II.
Advertisements

5700 KG FELSZÁLLÓ TÖMEG ALATTI LÉGIJÁRMŰVEK BIZTONSÁGI HELYZETE KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS Agárd, április 12. Badovszky György balesetvizsgáló.
Jelentés a fizetési mérleg alakulásáról
TÁJÉKOZTATÓ A ÉV REPÜLÉSBIZTONSÁGI MUTATÓIRÓL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Dusa János balesetvizsgáló.
HungaroControl fejlesztései a GA repülésbiztonság fokozására
REPÜLÉSBIZTONSÁG ÉV ÉRTÉKELÉSE Siklóernyős és ejtőernyős szakágak KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Janovics Ferenc balesetvizsgáló.
1 10 ÉVES A KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI SZAKMAI VIZSGÁLAT Budapest, október 10. Háy György Balesetvizsgáló LÉGIKÖZLEKEDÉS.
KBSZ szakmai találkozó Siófok, április 08.
2008. I.-VIII. HÓNAP ESEMÉNYEI KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok, Orosz Dalma főosztályvezető.
KBSZ STRATÉGIA KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Siófok, április 10. Bajkó Erika kommunikációs vezető.
NAGYGÉPES ESEMÉNYEK I-IX. hó KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS Budapest, október 27. Háy György balesetvizsgáló.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, október 26. Badovszky György balesetvizsgáló 5700 kg alatti helikopterek és merevszárnyú repülőgépek eseményei.
Az APEH-hoz benyújtott bevallások adatai alapján
KBSZ SZAKMAI NAPOK Siófok, október Bajkó Erika kommunikációs vezető A KBSZ JELENTÉSI ÉS TÁJÉKOZTATÁSI KÖTELEZETTSÉGEI.
KÖZFORGALMI REPÜLÉS (NAGYGÉPEK) REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZETE KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok, április 8. Storczer László balesetvizsgáló.
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok, április 8. Sipos Sándor főosztályvezető.
KBSZ HAJÓZÁSI FŐOSZTÁLY 2006 év eseményei beszámoló és értékelés /Azért dolgozunk, hogy ne legyen több munkánk/ KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Agárd, 2007.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, október 25. Pál László balesetvizsgáló LÉGIFORGALMI SZOLGÁLATOKKAL KAPCSOLATOS ESEMÉNYEK.
HELIKOPTER REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest,
SÁRKÁNYREPÜLÉS VITORLÁZÓREPÜLÉS ULTRAKÖNNYŰ REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok, április 8. dr. Ordódy Márton balesetvizsgáló.
KBSZ Repülésbiztonsági Fórum, 2008 Április 8 Repülésbiztonsági menedzsment rendszer – SMS bevezetése.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS SIÓFOK, OKTÓBER 25. JANOVICS FERENC BALESETVIZSGÁLÓ EJTŐERNYŐS ÉS SIKLÓERNYŐS ESEMÉNYEK 2006 JANUÁR-SZEPTEMBER.
2007. ÉV ÖSSZEFOGLALÁSA KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚT Siófok, április 10. Gincsai János főosztályvezető.
KÖZFORGALMI REPÜLÉS (NAGYGÉPEK) REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZETE KBSZ SZAKMAI NAPOK Jakabszállás, október 9. Storczer László balesetvizsgáló.
AZ 5700 KG FELSZÁLLÓ TÖMEG FELETTI LÉGIJÁRMŰVEK BIZTONSÁGI HELYZETE KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Agárd, április 12. Storczer László balesetvizsgáló.
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL (I-IX. HÓ) KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 29. Sipos Sándor repülési főosztályvezető.
KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS Agárd, április 12. Pál László balesetvizsgáló ATM VONATKOZÁSÚ ESEMÉNYEK 2006.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, október 25. Sipos Sándor Repülési főosztályvezető LÉGIKÖZLEKEDÉS.
REPÜLÉSBIZTONSÁG STATISZTIKAI ADATAINAK ÁLTALÁNOS ISMERTETÉSE − (2008. I-VIII. hónapok) és a biztonsági ajánlások KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok,
ATM ESEMÉNYEK TENDENCIÁI KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, Németh Zoltán balesetvizsgáló.
A év áttekintése KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚTI KÖZLEKEDÉS Agárd, április 11. Gincsai János főosztályvezető.
MŰSZAKI MEGHIBÁSODÁS? - Avagy mi okozhat műszaki meghibásodást
A KBSZ ÉVI BESZÁMOLÓJA A KORMÁNY FELÉ KBSZ SZAKMAI NAPOK Jakabszállás, október 9. Mészáros László főigazgató.
1 A REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZET NEMZETKÖZI ÉS HAZAI ÁTTEKINTÉSE KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Budapest, november 29. Bíró Ottó Balesetvizsgáló.
A REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZET HAZAI STATISZTIKAI ADATOK ALAPJÁN
SIKLÓERNYŐ-EJTŐERNYŐ-SÁRKÁNY statisztika és összehasonlítás
RIASZTÁS, KUTATÁS-MENTÉS ÉS AZ
MIHÁLY PÉTER Nemzeti Közlekedési Hatóság
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK – kg tömegű légijárművek KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 27. Kovács Márk balesetvizsgáló.
HELIKOPTER REPÜLÉS – KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
VITORLÁZÓREPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
NAGYGÉPES ESEMÉNYEK KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
1 KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, március 30. dr. Gincsai János főosztályvezető A évi tevékenység összefoglalása.
1 TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, március 29. Sipos Sándor főosztályvezető.
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 27. Sipos Sándor főosztályvezető.
1 ATM ESEMÉNYEK 2010-BEN KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, március 29. Németh Zoltán balesetvizsgáló.
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK 2010
A MÁV Zrt. helyzete és szerepe a vasúti közlekedés biztonságában
1 A REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZET ALAKULÁSA KISGÉPES TERÜLETEN A HALÁLOS BALESETEK TÜKRÉBEN KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS BUDAPEST, november 11. Sipos.
1 KBSZ SZAKMAI NAPOK – HAJÓZÁS Budapest, dr. Becske Loránd főigazgató A ÉVI CLXXXIV. TÖRVÉNY JÚLIUS 13-TÓL HATÁLYBA LÉPETT MÓDOSÍTÁSA.
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Sipos Sándor főosztályvezető.
ATM ESEMÉNYEK KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Németh Zoltán balesetvizsgáló.
LÉGIKÖZLEKEDÉSI ESEMÉNYEK – Vitorlázó repülőgépek és UL légijárművek
1 VÁLTOZÁSOK A SZAKMAI ÉS AZ ÜZEMBEN TARTÓI VIZSGÁLATRA VONATKOZÓ SZABÁLYOKBAN KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS BUDAPEST, november 11. dr. Horváth Diána.
LENDÜLETBEN AZ ORSZÁG A Magyar Köztársaság kormánya.
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK kg és 5700 kg közötti légijárművek KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Dusa János balesetvizsgáló.
Biztonságkutató Mérnöki Iroda
MOTOROS-SÁRKÁNY BALESET
~ COMLOSS REPÜLÉSEK Szarka Ágoston légiközlekedés védelmi tiszt.
Kvantitatív módszerek
A pilóta nélküli légijármű rendszerek hatósági tanúsítása
1 MEE Szegedi Szervezet évi beszámoló, évi tervek.
NAGYGÉPES ESEMÉNYEK KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
1 A VITORLÁZÓ PILÓTÁK KOLLEKTÍV HIBAFELDOLGOZÁSÁNAK POZITÍV REPÜLÉSBIZTONSÁGI HATÁSAI KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest / dr. Nacsa Zsuzsanna.
NAGYGÉPES ESEMÉNYEK KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS Budapest, Háy György balesetvizsgáló.
NÉHÁNY GONDOLAT A KISREPÜLŐTEREKRŐL …
KBSZ ÚJ BEJELENTŐ FELÜLETÉNEK BEMUTATÁSA
KBSZ Alapító: Gazdasági és Közlekedési Miniszter Alapítva: január 01. Jogállása: országos illetékességű, központi hivatal, alkalmazottai kormánytisztviselők.
A polgári légiközlekedés általános repülésbiztonsági helyzete 2016-ban
Előadás másolata:

KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, október 25. Storczer László balesetvizsgáló KÖZFORGALMI REPÜLÉS (NAGYGÉPEK) REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZETE 2006-BAN

2 Storczer László, Siófok KÖZFORGALMI (NAGYGÉPES) REPÜLÉS ÉVES REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZET ELEMZÉSE BUDAPEST FIR, ILLETVE MAGYAR LAJSTROMBA VETT REPÜLŐGÉPEK VONATKOZÁSÁBAN FOGALOM - MEGHATÁROZÁSOK

3 Közforgalmi repülés: (Air Transport Flight): Nyilvános (az adott repülési szolgáltatást mindenki által igénybevehető), az 5700 kg-ot meghaladó maximális engedélyezett felszállótömegű, túlnyomású kabinnal rendelkező, minimálisan 2 fő hajózó-személyzetet igénylő légijárművel végrehajtott repülés. Ezeket a repüléseket az úgynevezett nagygépekkel hajtják végre, bár ez az elnevezés némi félreértést is adhat, mert az EC 2042/2003 Article 2 / g szerint a két motoros helikopter is idetartozik! Budapest FIR: (Budapest Flight Information Region): A Magyar Köztársaság államhatára által körbetárt terület feletti (a földfelszíntől repülésre fizikailag igénybevehető) légtér.

4 Storczer László, Siófok Repült óra: Felszállástól (nekifutást megkezdésétől földetérésig) leszállásig terjedő időtartam. Repülési szám (fel, illetve leszállásszám): Légijármű törzs (sárkány) ciklusideje, amely megegyezik a mindenkori tényleges fel, és leszállás-számmal, függetlenül, hogy hány repülési feladatot teljesít (pl. touch and go esetén mindenegyes földetérés). Fajlagos mutatók: egymillió repült órára eső légiközlekedési balesetek, halálos kimenetelű balesetek száma (nemzetközi viszonylatban ezek a legfontosabb fajlagos mutatók)

I. FÉLÉVBEN A BEJELENTÉSEK ELOSZLÁSA Storczer László, Siófok A tárgyidőszakban 207 (2005. II. félévben 149) bejelentés érkezett a KBSZ ügyeletére. Ebből 148 (2005. II. félévében 96) nagygépes közforgalmi repülést érintett. Zárójelben II. félévi adat látható. A 148 bejelentés üzembentartó szerinti eloszlása, az alábbi: MALÉV Rt.43(53) WIZZ-Air Hungary Ltd.18(08) SkyEurope Airlines Hungary Kft.03(03) TRAVEL SERVICE02(02) CITYLINE HUNGARY Légiforgalmi Kft. 00(00) FARNAIR Europe 00(02) Budapest Aircraft Service Ltd.01(00) Külföldi lajstromban lévő81(27)

6 A tárgyidőszakban 120 bejelentés érkezett a KBSZ ügyeletére. Ebből 72 a nagygépes közforgalmi repülést érintett. Zárójelben I. féléves adata látható. A 72 bejelentés üzembentartó szerinti eloszlása: MALÉV Rt.38(43) WIZZ-Air Hungary Ltd.07(18) SkyEurope Airlines Hungary Kft.01(03) TRAVEL SERVICE00(02) CITYLINE HUNGARY Légiforgalmi Kft. 01(00) FARNAIR Europe 02(01) Budapest Aircraft Service Ltd.00(01) Külföldi lajstromban lévő43(81) Storczer László, Siófok III. NEGYEDÉVÉBEN A BEJELENTÉSEK ELOSZLÁSA

7 AZ I. FÉLÉVES 148 BEJELENTÉS JELLEGE SZERINT Storczer László, Siófok repülőgép műszaki meghibásodása miatt:50(39) -műszaki személyzet hibás tevékenysége miatt:02(01) -fedélzeti utas egészségi állapotának romlása miatt:06(02) -összetett okok miatt: 0(00) -madárral, ill. állattal való ütközés végett:08(11) -légiforgalmi konfliktus miatt:10(15) -villámcsapás, illetve elektromos kisülés miatt:01(01) -reptechnikai probléma miatt:14(04) -egyéb ok miatt:61(19)

8 AZ III. NEGYEDÉVES BEJELENTÉSEK JELLEGE SZERINTI MEGOSZLÁSA -repülőgép műszaki meghibásodása miatt35(50) -műszaki személyzet hibás tevékenysége miatt:00(02) -fedélzeti utas egészségi állapotának romlása miatt:03(06) -összetett okok miatt:01(00) -madárral, ill. állattal való ütközés végett:11(08) -légiforgalmi konfliktus miatt:11(10) -villámcsapás, illetve elektromos kisülés miatt:01(01) -reptechnikai probléma miatt:07(14) -egyéb ok miatt:22(61) Storczer László, Siófok

9 Egyéb okok alá van besorolva minden más bejelentés, amely nem sorolható be a többi csoportosításba. Döntően repülőgépek földi illetve az előkészítési folyamat során észrevett kisebb gépsérülések. Kisebb mértékben bizonytalan eredetű anyag felfedezése a csomagtérben a repülőgépek földi kiszolgálása közben és a futópályáról való legurulás utáni frekvencia váltás elmaradása. A repülőgépek műszaki meghibásodása alatt szerepel minden olyan légijármű meghibásodás, amely műszaki okra vezethető vissza, függetlenül attól, hogy az hibás gyártási, javítási, karbantartási, illetve helytelen üzembentartás következménye. MEGJEGYZÉSEK:

10 Döntő mértékben a műszaki meghibásodások nem hozhatok összefüggésbe az üzemeltető hibás tevékenységével. Csökkenő számú az olyan jellegű meghibásodás, amely a légijármű fedélzeti számítógépének működési zavara vált ki, és un. „reset” eljárással megszűnik. Növekszik az idősödő repülőgépek elhasználódásából eredő meghibásodások száma. Új elem a reptechnikai probléma, pl. oldalszél miatti begyorsulás a megközelítésnél, átstartolás, leszálló konfiguráció hiánya miatti átstartolás stb. Összetett okok közé azok kerülnek besorolásra, amelyeket (jelzőjéből is kitűnik) több fajta ok váltott ki. A tárgyidőszakban nem volt ilyen, és máskor sem szokott nagy számba előfordulni.

11 Storczer László, Siófok A 148 közforgalmú repülést érintő bejelentés közül 6 (az előző félévben 95 közül 10) bizonyult súlyos repülőeseménynek. Ezek kiváltója; -2 esetben légiforgalmi konfliktus, nem megfelelő elkülönítési minimum; -2 esetben futópálya túlfutás; -1 esetben „füst a kabinban” miatti kényszerleszállás; -1 esetben kéthajtóműves repülőgéppel az egyik hajtómű meghibásodása miatti kényszerleszállás. Érdekesség, hogy a III. negyedéves statisztika negyed év alatt ugyanennyi súlyos eseményt produkált.

12 Storczer László, Siófok Közforgalmi repülés körében a tárgyidőszakban, ha nem számolom a Borsó hegyen bekövetkezett katasztrófát, akkor nem volt légiköz-lekedési baleset (az utolsó 2000-ben Thessaloniki- ben volt). Súlyos repülőesemény a I. félévben 06 volt, szemben a 2005 II. félévi 10-el. A három legnagyobb hazai üzemeltetőnél a repülési teljesítmény növekedése mellett a súlyos repülőesemények száma alig változott. A súlyos repülőesemények döntő többségét a légijárművek közötti elkülönítés elégtelensége idézte elő. A repülésbiztonsági helyzet javításának fő iránya a hazai közforgalmi repülés terén a légiforgalmi irányítás tevékenységének javítása kell, hogy legyen. ÖSSZEFOGLALÁS:

13 Név, hely dátum KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!