Az MTA Pedagógiai Tudományos Bizottsága Pedagógusképzési Albizottsága 2014. január 30. Sáska Géza

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az új felsőoktatási törvény koncepciója Mi várható a felsőoktatásban
Advertisements

A felsőoktatási szakképzési programok
Alapképzések kreditjeinek elismerése a mesterképzésben - a TTK-s megfontolások Dr. Varga Zsuzsa OKT egyetemi docens SZTE-TTIK.
FSZOE szakmai nap OKJ –hoz kapcsolódó kérdések.
ÉRETTSÉGI UTÁN TANÉV.
A tanári mesterszakról és a TÁMOP 3.1.5/A pályázatról Stéger Csilla OKM Felsőoktatási Főosztály Pécs, november 18.
A piacgazdaságra nyitott rugalmas képzési rendszer intézményi jogi megvalósulása. A szak- és felnőtt képzőkkel szemben támasztott szakmai jogi feltételek.
FELSŐOKTATÁSI SZAKKÉPZÉSI SZAKÉRTŐK FELKÉSZÍTÉSE
. Az általános felsőoktatási felvételi eljárás 2012-ben Stéger Csilla főosztályvezető Oktatási Hivatal - Felsőoktatási Főosztály Pécs, december 5.
Aktualitások a felsőoktatási felvételiben
Szlávi Péter: VISz Oktatói-díj
A rendszerépítés változó jogszabályi környezetben A pedagógusképzés a magyar bolognai rendszerben – ELTE IV. Pedagógusképzési nap Papp Lajos ELTE Pedagogikum.
PEDAGÓGUSKÉPZÉS. REFORM? MAJEN? MI A JÓ EBBEN NEKEM?
A tételek eljuttatása az iskolákba
A hazai pedagógusképzés stratégiai problémái, a. alapképzés/továbbképzés Érdemi lezárása képesítő vizsgával vagy szakvizsgával 1. BA/MA Szakosodás.
A közoktatás fejlesztési tervei az Új Széchenyi Terv keretein belül Az Európai Unió 2010 nyarán indította útjára az Európa 2020 Stratégiát, amely.
Andragógia MA Debreceni Egyetem Tudományegyetemi Karok Bölcsészettudományi Kar Neveléstudományok Intézete.
Tanári mesterszakok Felvételi eljárás Bartáné Kustár Katalin
Az alapképzések bevezetésének tapasztalatai
Mesterképzés az EKF-en
„Tanár leszek!” Hogyan tovább?
„Tanár leszek!” Hogyan tovább?
Pontszámítás BSc,osztatlan képzések és felsőfokú szakképzések esetén, 2011 Nagy Pontszámítási Nap Felvételi összpontszám ( pont): -Tanulmányi.
Változások a felvételi eljárásban Előadó: Németh Péter hivatalvezető.
FELVÉTELI Előadó: Németh Péter igazgató. NEM VÁLTOZIK… …a pontos rendszer (emelt szintűért 50 többletpont, ha min 45%-os az eredmény), a.
Szakma és hivatás Kihívások és válaszok a közoktatásban és a pedagógusképzésben Budapest 2009 október 8. Átalakuló felsőoktatás: A Bologna folyamat 10.
ISKOLAI MENTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
A megújuló tanárképzés
Képzések a pécsi bölcsészkaron
Tájékoztató Tájékoztató a BA/BSc képzésekben résztvevő hallgatóknak a szakirány választás, a tanári mesterképzésbe való belépés feltételeiről és lehetőségeiről.
Az új szakképzési törvény alkalmazása, a tanulók gyakorlati képzése
Benedek András – BME GTK APPI A Bolognai Folyamat hatása a szakmai pedagógusképzésre Budapest, október 25.
Pedagógus oklevelek elismerése
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
FRANCIA NYELV, IRODALOM ÉS KULTÚRA MESTERKÉPZÉSI SZAK.
„A pedagógusképzés tartalmi és szerkezeti fejlesztése” című projekt eredményeinek disszeminációja a Kecskeméti Főiskola Tanítóképző Főiskolai Karának oktatói.
„ A pedagógusképzés tartalmi és szerkezeti fejlesztése” című projekt eredményeinek disszeminációja a Kecskeméti Főiskola Tanítóképző Főiskolai Karának.
Ajánlás-változások Pedagógus-továbbképzés „Kongresszus után - a változások folyamatában” Konferencia Csillag Márta Budapest, május 27.
Bölcsész mesterképzések – kitörési pontok és az akkreditációs folyamat tanulságai Dr. Brenner Koloman ELTE BTK dékáni megbízott.
A bolognai rendszer Jogszabályok: 2005.CXXIX
Változások a közoktatásban és szakképzésben Setényi János 2011 Naszály-Galga TISZK, Vác.
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS JELLEMZŐI HOGYAN TANÍTSUNK EREDMÉNYESEBBEN? TANÉVNYITÓ SZOLNOK, VIII.
A személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatások január 1- jétől hatályos képesítési feltételeinek változásai Szakmai Nap – január.
Kétciklusú képzés a műszaki felsőoktatásban Jobbágy Ákos Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, BME.
Jankovits László egyetemi docens PTE BTK
TANÁRKÉPZÉS A BOLOGNAI RENDSZERBEN Gaál István DE TEK oktatási és tanárképzési elnökhelyettes.
A gyakorló intézmények feladatai a pedagógusképzésben
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Emelt- vagy középszintű felkészítés? Szülői értekezlet Lovassy László Gimnázium március 1.
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
A tanárképzés szerkezete
MTT Felsőoktatási Szekció Tisztelettel köszöntöm a Szekció előadóit, résztvevőit! szeptember 20.
Tájékoztató az Angoltanári MA-ról
FELVÉTELI 2015 SZIE-ABPK JÁSZBERÉNY.
Tanári mesterképzés Tájékoztató Dr. Szabó Antal
A tanári mesterszak gyakorlatai Vezetőtanári tájékoztató szeptember 7. Salát Magdolna PK OTF Tanárképzési Osztály.
Néhány szó az új felsőoktatási képzési rendszer bevezetéséről A Magyar Köztársaság Országgyűlése október 10-én elfogadta a felsőoktatásról szóló.
A SZAKMAI PEDAGÓGUSKÉPZÉS HELYZETE Tóth Béláné október.
SZTE Egyetemi Tavasz TÁJÉKOZTATÓ A KÉTCIKLUSÚ KÉPZÉSRŐL Dr. Szendrei Mária Szegedi Tudományegyetem Bolyai Intézete.
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
A továbbtanulást érintő jogszabályi változások Kalóné Szűcs Erzsébet igazgató.
A nemzeti felsőoktatási törvényről Kaposi József 2015.
A felsőoktatási gyakorlóhelyek nyilvántartása november 27. Laczky Gabriella.
Egy csónakban evezünk Gondolatok a pedagógusképzésről és továbbképzésről dr. Liptai Kálmán az MRK alelnöke Pedagógus Hivatás Munkacsoport.
Tanári mesterszakok Felvételi eljárás Bartáné Kustár Katalin
Osztatlan tanárképzés kompetenciái
Tájékoztató az emelt szintű érettségi felkészítésről 10. évfolyam
A könyvtárostanári képzési lehetőségekről
Köszöntünk mindenkit a Nyíregyházi Egyetem Nyílt Napján!
Előadás másolata:

az MTA Pedagógiai Tudományos Bizottsága Pedagógusképzési Albizottsága január 30. Sáska Géza

Brezsnyánszky Lászlónak, Gáspár Mihálynak és Pukánszky Bélának, Rádli Katalinnak. Külön köszönöm Faragó Magdinak az értékes javaslatait.

Kizárólag a közismereti tárgyakat érintő, két szakos tanárok képzési rendszerének főbb változásait mutatjuk be, mint a „főiskolai” és az „egyetemi-diszciplináris” értékrend képviselőinek konfliktusát a kreditek változásában.* három időszakasz összehasonlításában: 1. Bologna előtti időszak: 111/1997. a tanári képesítés követelményeiről és a 77/2002 Korm. Rendelet kreditrendszerű képzéshez illeszkedő kiegészítéséről, 2. Bologna- reform, 3. poszt-Bologna reform. *Az alacsonyabb kreditértékkel számolva, értéktartomány esetben.

A „jó” tanárképzés mibenlétét „ a főiskolai” és az „egyetemi” érdekkör számos területen folyamatosan ütközik,  Az elérő kultúra,  És egzisztenciális okokból. A közdelem tétje:  A korlátos időkeretből minél nagyobb hányadot kell megszerezni..

Az állandó küzdelem állását mindig jogszabályok rögzítik és mutatják. Az nyer, amelyik több kreditet szerez a korábbi helyzethez képest

Tehát: Nem:  a „jó” és a „rossz”,  a „haladás” és a jövőt veszélyeztető „konzervatív/retrográd,  a diákok érdekeit és az oktatók érdekeinek a küzdelme. Hanem: Két egyen ragú, de egymással ellentétes, kultúrájú és érdekű csoport küzdelméről esik szó.

Legalább 200 éve meglévő iskolarendszer szervezeti különbsége  A népiskolai képzés, a tömegoktatás szempontjait, értékeit a tanítóképző (főiskolák) képviselik, [pedagógiai- pszichológiai értékrend].  A felsőfokú továbbtanulásra felkészítő gimnáziumok értékeit az egyetemi szintű képzést folytatók reprezentálják [diszciplináris értékrend].

1. Kezdetben fizikai értelemben is elkülönült e két terület. 2. Ha érintkeznek, konfliktusok keletkeznek  A polgári iskolai tanárképzés és tanítóképzés között a XX. század első felében. (nem esik erről szó a későbbiekben)  Az általános iskola létrejöttével 1945-ben a felső tagozaton kiszorították a gimnáziumi értékrendet. A főiskolai képzésben részesült tanítói értékend képviselői foglalták el e teret- területet.

 A középfokú oktatás expanziója következtében tömegesen jelennek meg a főiskolai értékrendet követő új fajta gimnáziumok.  Egy ponton a hagyományos gimnáziumok és az értékrendjük kisebbségbe szorul. Következmény: párhozamosan működik  Kétfajta tanárképzési kultúra a középfokú oktatás iskoláiban.  A két, egymást kizáró értékrend őreként az egyetem és a főiskola.

Különböznek: 1. Pedagógiai kultúrájukban, a világról alkotott képükben. 2. Társadalmi-gazdasági státusuk tekintetében. (Nem, származás, jövedelem, házastárs kiválasztása sat.) 3. A tanárképzést adó intézményük jellegében.  A képzés hossza és a PP aránya tekintetében  Az oktatók formális tudományos elismertségében, sat.

A főiskolai tanár/tanítói képzésAz egyetemi közismereti tanárképzés A gyermek ismerete és fejlesztése fontosabb, mint a tudományos diszciplína szempontja. A diszciplína fontosabb, mint a gyermek ismerete és fejlesztésének szempontjai. Alapvető a természeti és társadalmi világ megismertetése, megszerettetése, tájékozódás képessége fejlesztése A tudományos tények és logika ismerete, használata az elsődleges. A műveltség szerkezete flexibilis és ezért kontúrtalan, a szervező elv és az elemek könnyen változtatható. A diszciplináris tudás szerkezete merev, kontúros. A képzés megszakítása a műveltség elvesztését jelenti. Gyakorlatias, módszertan orientált.Mérsékelten gyakorlat, és módszertan orientált. Nem szívesen buktat, de szívesen fegyelmez. Nem fegyelmez, de szívesen eltanácsol, buktat.

A főiskolai tanár/tanítói képzésben: a pszichológia és a pedagógia területéről, (szak képzésből csak a tantárgy pedagógia) Az egyetemi tanárképzésben: a különböző diszciplínák reprezentánsai. (pszichológia, mind diszciplína igen, azonban a pedagógia elemeként már nem: (A felsőoktatás pedagógiáját-módszertanát mereven visszautasítják.)

Alacsonyabb helyzetűnek/presztízsűnek tekintik: Az általános iskolai, főiskolai végzettségű tanárt, és képzőhelyét, tudását, kultúráját, iskoláját, mint a Gimnáziumi(középiskolai), egyetemi végzettségűt és képzőhelyét, az (elit) gimnáziumokat) és a műveltségének fajtáját.

A főiskola és az egyetem legyen egyenrangú, mert  Mindkét szintnek a tanárképzéshez van pedagógiája és pszichológiája, amely az évfolyamok lényegében azonos.  A közoktatásban a tanítói [általános iskolai] értékrendet követő iskolák többségben vannak.  A tanárképzés alávetettsége a szakmai igazságtalansághoz vezet, amelyhez a resentiment is tapad.

1. A szakok között: tanárképzésre és a diszciplináris képzésre fordítható időmennyiség aránya. 2. A képzési szakaszok (évfolyamok) között a képzési idő elosztása.  a képzés végén lévő időkeret megszerzése különösen értékes, mert a képzésjellegét a felhasználás módja sugallja. 3. Az évfolyam bővítése: rendelkezésre álló képzési idő meghosszabbítása és elfoglalása.

1. Hierarchia megszüntetése/növelése, 2. Területfoglalás, az adott időmennyiség keretei között, kreditben számolva 3. Az expanziós területnövelésből minél nagyobb hányad birtoklása. Az állandó küzdelem eredményét jogszabályok rögzítik és mutatják.

A pedagógia-pszichológia képzés területén szűnt meg a főiskola és egyetem közötti hierarchikus különbség a 111/1997. (VI. 27.) Korm. a tanári képesítés követelményeiről szóló rendelettel. Feltehető: a tanárképzésben az egyetemi és főiskolai szintű pedagógia és pszichológia felfogás között a különbség könnyen áthidalható. Azaz: az egyetemi és a főiskolai PP tanárképzési felfogás egylényegű. (A főiskolai pp kultúra valamikor felváltotta az egyetemit.)

1. Felosztja a képzést és a rendelkezésre álló időt a szak, és a pedagógia-pszichológia területe között. 2. Tagolják a pedagógia-pszichológia területét és időterjedelmét:  Pedagógiai és pszichológiai általános elméleti és gyakorlati ismeretekre, képességek megszerzésére irányuló képzésre,  Szakmódszertanra (tantárgy-pedagógiára).  Iskolai gyakorlatokra. 3. A PP területét tovább bontják.

1. A képzés osztott. 2. A diszciplináris képzés és a pedagógia és pszichológia területe élesen elkülönül egymástól. 3. A főiskola és az egyetem között a hierarchikus különbséget a szakterületi képzésre fordított idő többlete mutatja (egy év, 90 kredit). 4. Az főiskolai és az egyetemi képzésben pedagógia és a pszichológia modul azonos, éppen ezért  A főiskolai képzésben nagyobb a pedagógiai és pszichológia súlya 20,8%,  az egyetemié 15.6 %-ponttal kevesebb.

77/2002. (IV. 13.) Korm. rendelet 2. számú melléklete bölcsész szakcsoport 1. és 2 pontja a tanári képesítés képesítési követelményeinek kreditrendszeréről Közismereti tanár szakokon szakpárban folyó képzés esetén Általános iskolai kétszakos tanári szakképzettség (Főiskola) Középiskolai kétszakos tanári szakképzettség (Egyetem) időtartam 8 félév10 félév szakterületi, szaktudományos tudás 2x95= 1902x140=280 pedagógiai, pszichológiai elmélet és gyakorlat (23 k) 50 szakmódszertani és tantárgy-pedagógia szakonként (7k) összefüggő, egyéni iskolai gyakorlat (10 k) kredit, összesen pedagógiai, pszichológiai képzés kreditjeinek aránya 20.8% 15,2%

A felsőoktatás rendszerének radikális átalakításának kényszere a képzési terület új szerkezetét és időarányainak (kredit-hányad) kialakítását teszi lehetővé. Felidézve a korábbiakat: Az a szakmai csoport az erősebb, amelyik érdekeit államigazgatási dimenzióba tudja helyezni, jogszabályban megjeleníteni.

A kettős oklevelet nyújtó tanár szakokra vonatkozó források:  évi CXXXIX. törvény a felsőoktatásról,  289/2005. (XII. 22.) Korm. rendelet a felsőoktatási alap- és mesterképzésről, valamint a szakindítás eljárási rendjéről.  15/2006. (IV. 3.) OM rendelet az alap- és mesterképzési szakok képzési és kimeneti követelményeiről, 4. számú melléklet Tanári Mesterképzési Szak

 Az általános és a középiskolai tanárképzés egységes és nem hierarchikus, de osztott és ciklusos.  Az alapképzés diszciplína a túlsúlyos (93,3%).  Az Ma szinten a pedagógia-pszichológia a meghatározó 56%.  Az alap (Ba) szinten új a tanári képzést megalapozó 10 kreditnyi képzés, a diszciplína időkeretének a terhére jön létre.  Ma szinten a tantárgy-pedagógia és a szakmódszertan tantárgyanként 7-7, (azaz 14) kredit a szakterületi tudás időkeretének a terhére helyezik el.  Az iskolai gyakorlat 1 félévvel (30 kredittel) hosszabb lett a képzési rendszer (3+2+0,5 év),

Alapképzési szint (Ba) Ma szint kétszakos tanári szakképzettség** Összesen Tanári felkészítést megalapozó, pályaorientáció és ideje 10 (2 félév)---10 (2 félév) Szaktudományos tudás** Összefüggő, egyéni iskolai gyakorlat és ideje (1 félév)30 Ped. Pszich. elmélet és gyakorlat Szakmódszertani és tantárgy-pedagógia Kredit, összesen Ped. Pszich. kreditjeinek aránya 6,7% 56,0% 28,5% * Bölcsész szakcsoport **BA szinten a 10 kredit pályaorientáció beszámításával, az Ma szinten a tantárgy- pedagógia + szakmódszertan 14 kreditjével csökkentve

A Bologna előtti 2002-es és a állapot összehasonlítása Kérdés: Melyik terület veszett vagy nyert időt (kreditet)és hol?

 A középiskolai tanárképzés helyzete kredit-tömeget tekintve változatlanul 330 kredit.  Az egyetemi szintű szakterületi képzés veszített 44 kreditet, 20-at az összefüggő iskolai gyakorlatból, 10 már volt, 14-et a szakmódszertan, tantárgy pedagógia miatt, 10-et a tanári felkészítést megalapozó tantárgyak miatt.  A főiskolai képzés összességében nyert 70 kreditet.  A főiskolai szakterületi képzés nyert 46 kreditet.

Bolognai reform előtti állapot kreditekben Bolognai reform kreditekben Egyenleg kredit-különbségben Általános iskolai tanári szakképzettsé g (Főiskola) Középiskolai tanári szakképzettsé g (Egyetem) Alapképzés (Ba) és Ma képzés együtt Ált. iskolai Szakképzett- ségre vetítve Középiskolai szakképzett- ségre vetítve időtartam 8 félév10 félév11 félév+3 félév+1 félév szakterületi, szaktudomá- nyos tudás kredit, összesen Ped. Pszich. kreditjeinek aránya 20.8% 15,2%28,5%+ 7,7%+13,3% *pedagógiai, pszichológiai elmélet és gyakorlat, szakmódszertani és tantárgy-pedagógia, összefüggő, egyéni iskolai gyakorlat és a Bologna reformban a pályaorientáció kreditjei

A korábbi kétszakos egyetemi képzésre nincs elegendő idő,  ezért van egyetemi jellegű major szak, kb. 140 kredittel és főiskolai minor kb. 96 kredittel.  Hivatalosan: első, és második tanárszak. Megjegyzés: MAB kötelezően létrehozandó tanárképzési bizottsága részben e sérelem okozta ellenállás kivédésére hozhatták létre.

Ez a terület 44 kreditet nyert. 10 kreditet az alapképzésben a pályaorientáció bevezetésével. 14 kreditet a szakmódszertan diszciplína terhére történő elszámolásából. 20 kreditet a féléves iskolai gyakorlatból, amely az egyetemi képzés terhére hosszabbodott meg a tanárképzés.

A legtöbbet nyert kredit tömegben: 1. a főiskolai szint az expanzióval  a szaktudományos,  a pedagógia és pszichológia területén. (Egzisztenciális és kulturális győzelem) 2. Az egyetemi tanárképzésben pedagógia és pszichológia területe. (Gyengült a egyetem tudományos jellege.)

A Bologna reform okozta sebekre a gyógyírt a 2010 választások után került gyógyír, amelyet, rögzít:  évi CCIV. törvény a nemzeti felsőoktatásról szóló törvény  283/2012. (X. 4.) Korm. Rendelet a tanárképzés rendszeréről, a szakosodás rendjéről és a tanárszakok jegyzékéről  8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet A tanári felkészítés közös követelményeiről és az egyes tanárszakok képzési és kimeneti követelményeiről

 Visszaáll az osztatlan képzés rendje.  Visszaállítják a korábbi hierarchiát,  A főiskolai jellegű képzésben a Bologna reformhoz képest erősödik a pp jellege, az egyetemin némileg csökken.  Az iskolai gyakorlat idejét megduplázzák, a képzési idő további fél évvel növekszik.  A tantárgy pedagógia kikerül a szak időkeretéből.  A MAB hatáskörébe utalják a tanárképzési bizottság felállítását.  Megszűnik a pályaorientáció, helyébe(?) az alkalmasság vizsgálata kerül.

A 83/2012. (X. 4.)a tanárképzés rendszeréről, a szakosodás rendjéről és a tanárszakok jegyzékéről szerint kormány rendelet visszatér a 111/1997 sz. korm. rend. logikájához, de nem ment hátrább ! 3. § (1) A tanári szakképzettség elemei: a) a tanárszak szerinti szakterületi … tudás, valamint b) a tanári munkához szükséges  ba) pedagógiai, pszichológiai elméleti és gyakorlati,  bb) szakmódszertani … tantárgy-pedagógiai …, és  bc) a képzéssel párhuzamosan megszerzett pedagógiai, pszichológiai és tanítási gyakorlat, továbbá c) … egyéni iskolai gyakorlat.

* Bolognai reform kreditekben Bologna után 2012 Egyenleg Alapképzés (Ba) és a Ma képzés együtt Általános iskolai tanári szak- képzettség Közép-iskolai tanári szakképzettség Általános iskolai tanári szak- képzettség Közép-iskolai tanári szakképzettség Időtartam 11 félév 10 félév12 félév +1 Szakterületi tudás A Ped. Pszich. kreditje* kredit, összesen Ped.,pszich. aránya 28,5 33.3%27,7% +4,8 -0,8 *pedagógiai, pszichológiai elmélet és gyakorlat, szakmódszertani és tantárgy-pedagógia, összefüggő, egyéni iskolai gyakorlat és a Bologna reformban a pályaorientáció kreditje

 A diszciplináris szféra a Bolognai reformban elszenvedett 44 kreditnyi veszteségéből 24-et visszakap.  A pedagógia, pszichológia a főiskolai és egyetemi szinten 6-6 kreditet nyer (a gyakorlattal együtt).  Az egyetemi és a főiskolai szakos képzés rendje visszaállításával megszűnik a major/minor rendszer.  A pp aránya (a gyakorlati képzés megnövelésével) a főiskolai szinten 4,8, százalékponttal nő.  Az egyetemi szintű képzés nyer 30 kreditet, 1 félévet a gyakorlati képzéssel.

 A főiskolai képzés veszít 1 félévet, 30 kreditet.  A szakterületi képzésből 36 kreditet.

Az 1997-es és a 2012 reform összevetése Azaz: A Bologna reform korrekciójának az eredménye, Másképpen: a Bologna reform hatása.

Bologna előtt 2002 Bologna után 2012 Egyenleg Általános iskolai tanári szakkép- zettség Közép-iskolai tanári szakkép- zettség Általános iskolai tanári szakkép- zettség Közép-iskolai tanári szakkép- zettség Általános iskolai tanári szakkép- zettség Közép-iskolai tanári szakkép- zettség időtartam8 félév10 félév 12 félév+2 Szakterü- leti tudás összefüggő egyéni iskolai gyakorlat (2 félév) 50 (2 félév) r. kkk felosztása szerint kredit, összesen Ebből a 10 kreditet meghaladó gyak. nélkül Ped. pszich. aránya %27,7%+7% p+12,6%p

 Az iskolai-gyakorlat orientáltság képviselői.  Az egyetemi és a főiskolai szakos képzés rendje visszaáll.  Megszűnik a major/minor rendszer.  A főiskolai két szakos képzés terjedelme 10 kredittel bővül 1997-hez képest.  Az egyetemi képzés a Bolognai reformban elszenvedett 44 kreditnyi veszteségéből 24-et visszakap, 20-t veszít.

 A középiskolai tanárképzésre fordítható időkeretben 12.6, az általános iskolaiéban 7 %-ponttal nőtt a pedagógia és a pszichológia hányada, főként az iskolai gyakorlat miatt, de  A Pedagógia és Pszichológia területe is kap még10 kredit pontot az összefüggő iskolai gyakorlat időkeretéből.  A középiskolai tanárképzésben a diszciplína területéről elvett 20 kredit a pedagógiai- pszichológiai felhasználásra került.

 Noha az egyetemi diszciplináris szféra 20 kreditet veszítet, de visszaszerezheti, ha a főiskolai szakképzést folytató intézményét az egyetemivel összevonja.  Ebben az esetben egyetemi jellegű diszciplináris képzésben lesz részük a leendő általános iskolai tanároknak.  De veszítenek azok a főiskolák, ahol nincs egyetem.

 A hierarchia elutasítói, a főiskolai/tanítóképző érdekeit képviselő csoport, mert megmarad a főiskolai és az egyetemi értékrend kettőssége.  Akik, a tanárképzés jelleg adó elemének pedagógiát- és a pszichológiát tekintik.  Az utolsó öt félévében 56,0%-ról, megközelítőleg 30%-ra csökken a pp a poszt-Bologna rendszerű képzésben.

 A gyakorlat orientált kétszakos tanárképzési modellben,  az elméleti pedagógiai és pszichológiai képzés aránya romlott, különösen a pszichológiáé.

 A tanárképzés expanziója a gyakorlati képzés idejének bővítésével.  Némileg közeledett egymáshoz a főiskolai és egyetemi képzés kultúrája, azáltal, hogy az egyetemen növekedett a pp aránya, és csökkent a szakos elem, a főiskolákon mindkettő növekedett.  A két, egymást kizáró és egyenrangú diszciplína és pedagógia-pszichológia értékrendet képviselő csoport intézményes elkülönítése az általános iskolai és középiskolai képzés mentén.  A pedagógiai gyakorlat tovább erősödött.

A restaurációval életre keltették a régi feszültségeket is:  Az általános iskolai és a gimnáziumi tanárképzés szakos eleme diszciplináris logikájú.  a pedagógiai-pszichológiai képzés főiskolai, tanítóképzős értékrendet követ. Kódolt e két kultúra bizonytalan kimenetű ütközése várható. Továbbá: a pszichológia és a pedagógia között támadt új feszültség oldása a gyakorlati képzés rovására történhet.

Köszönöm figyelmüket!