Egocentrikus-szociotropikus, illetve szimbolikus-gazdasági szavazás

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Dupláz-e a Jobbik? Mérők Klubja, január 30. Előadó: Závecz Tibor.
Advertisements

Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
Döntés, kormányzat, kormányzati döntés Kormányzati és politikai döntéshozatal  kurtán óra.
Tájékoztató a licenszdolgozattal kapcsolatban
Készítette: Geszler Nikolett
Hotel Eger Park Konferenciaközpont október
Az első házasság felbomlása
Történeti episztemológia
1. 2 Hol vásárol? Hogyan vásárol? Mikor vásárol? Milyen szempontok alapján dönt? Ki vagy mi befolyásolja a döntést? ( fekete doboz elmélet)
Internetezők az elektronikus kormányzatról és az Európai Unióról április 3. II. online média mobil- kommunikáció autók, márkák, vásárlás idegenforgalom,
Mit olvas az utca embere – Mit olvasunk mi?. Bevezetés  Az én személyes kíváncsiságom  Szövegértési kompetencia fejlesztése az 5-8. évfolyamokon (TÁMOP.
Iskolai teljesítmény pszichológiai determinánsai
Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban?
Adatok a romániai 1- és 2%-os kampányokról Határtalan Civil Nap, Budapest, május
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
Konfliktus és kooperáció
1 Pluralizmuselméletek © kurtán sándor 2011 érdekegyeztetés és érdekérvényesítés az eu-ban
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS FOLYAMATA
Az MDF és az issue-voting A tematikus szavazás a 2010-es kampányban Készítette: Fehér Zsolt Pénzváltó Tamás Reich Jenő Stipkovits Péter Varga Szabolcs.
SZÉLSŐSÉGES POLITIKAI IFJÚSÁGI CSOPORTOK SZERVEZŐDÉSE ÉS ÉRTÉKVILÁGA. A szélsőjobboldali ideológia reprezentációja a debreceni egyetemisták körében Campus-lét.
A BA/BSc végzettség hasznosíthatóságának vizsgálata a Debreceni Egyetemen és Nyíregyházi Főiskolán végzett fiatalok körében Seres Edina
DÖNTÉSELMÉLET A DÖNTÉS = VÁLASZTÁS A döntéshozatal feltételei:
1 A magyar gazdaság helyzete, perspektívái 2008 tavaszán Dr. Papanek Gábor Előadás Egerben május 7.-én.
Dr. Szalka Éva, Ph.D.1 Statisztika II. VII.. Dr. Szalka Éva, Ph.D.2 Mintavétel Mintavétel célja: következtetést levonni a –sokaságra vonatkozóan Mintavétel.
Társadalom – politika – média Komplex digitális tananyag- és taneszköz- fejlesztés a társadalomtudományi képzés számára (TÁMOP /1/A )
FONTOS FOGALMAK AZ INTERJÚZÁS ÉS A KÉRDŐÍVEZÉS MÓDSZEREIHEZ A politikai szocializáció kutatás (1990) példáján Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe.
Az árrugalmasság és az infláció területi különbségei: Jóléti és monetáris politikai vonatkozások Márkusné Zsibók Zsuzsanna MTA KRTK Regionális Kutatások.
A munkanélküliség és az infláció kapcsolata
A gazdasági várakozások, mint kaotikus attraktorok a jövő eseményeiben? Vagy egy újabb buborékhatás előidézői?
Virtuális jelenlét a Facebook-on avagy adalékok az egészségügy számára Egészségtelen emberek egészséges profilja a Facebook-on.
„Listen to Your Heart”: Populáris kultúra és politikai azonosulás Reich Jenő Budapesti Corvinus Egyetem, Politikatudomány MA konzulens : Karácsony Gergely.
Fiatalok az új magyar demokráciában a politikai magatartás és részvétel aspektusából Készítette: Kovács Tamás PTE BTK Politikai Tanulmányok Tanszék MA.
Sós Ildikó OTDK Megosztott szavazat a magyar országgyűlési választásokon.
Összehasonlító elemzés egyes külföldi választási reformok tapasztalatairól, társadalmi, politikai költségeiről Keil András OTDK április 16.
Átalakulás – Az európai zöld pártok és struktúrájuk viszonya a klasszikus bázisdemokratikus elvekhez Országos Tudományos Diákköri Konferencia, Budapest,
Elméleti és Kísérletes Nyelvészeti Osztály
1 “Oly távol vagy tőlem és mégis közel...” Az Európai Unióval kapcsolatos attitűdök a hazai választók körében Göncz Borbála – Hegedűs István „Részvétel.
A politikai képviselettel és a bal-jobb dimenzióval kapcsolatok attitűdök Enyedi Zsolt (CEU) Részvétel és demokrácia, Politikai Viselkedés Szakosztály,
Projektek monitorozása. Elvek és módszerek
A háború és a modern fegyveres erő
Az élettársi kapcsolatban élők házasságkötése - az értékek és beállítódások szerepe a párkapcsolatok (ki)alakulásában Spéder Zsolt Kapitány Balázs KSH.
Tóth István György – KellerTamás A redisztribúciós kereslet az európai országokban [Income distributions, inequality perceptions and redistributive claims.
Az egyenlőséggel kapcsolatos attitűdök Lelkes Orsolya European Centre for Social Welfare Policy and Research, Bécs.
Kevés- vagy sokpártrendszer Enyedi Zsolt (CEU). Pártrendszer-fragmentáció a választók szintjén.
GfK Custom ResearchSugatagi Gábor - A magyar fogyasztó politikai preferenciái2010. február 17. Sugatagi Gábor : A magyar fogyasztó preferenciái a politikai.
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Szabados Tímea és Wéber Andrea (EBH) október 26. Intézményekbe vetett bizalom és jogtudatosság a mai magyar társadalomban (Kutatási eredményeink.
TÁMOP-5.5.5/08/1 A diszkrimináció elleni küzdelem – a társadalmi szemléletformálás és hatósági munka erősítése Az egyenlő bánásmód érvényesítése és a társadalmi.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
1 Konjunktúrajelentés 2009  Az üzleti helyzet és várakozások  A befektői környezet A DUIHK 15. konjunktúrafelmérése Dirk Wölfer április 21.
KÖZVÉLEMÉNYKUTATÁS 2011 BÁTAAPÁTI TÉRSÉG NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC. TETT.
TETT KUTATÁS NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC.
Közösségi érték (public value) vizsgálat Budapest, Szonda Ipsos.
Puszta Sándor: Rendeltetés „Amit kigondoltál vidd tovább, ami lettél vállald, de soha ne feledd ami még lehetnél.” - Iskolarendszeren kívüli - Falusi gyakorlati.
Personal Vote és Pártosság
Szakdolgozat védés A társadalmi felelősség megjelenése a vállalati döntésekben és gyakorlatban Készítette: Harmati Andrea.
Adalékok a magyar tizenévesek vallásosságáról a rendszerváltás után Csákó Mihály CSc egyetemi docens WJLF Pedagógiai Tanszék.
2005. március 24.Politika és iskola - az Eötvös Károly Intézet konferenciája ISKOLA ÉS POLITIKAI SZOCIALIZÁCIÓ Csákó Mihály ELTE TáTK.
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola április.
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Iszony vagy viszony - Magyarország megítélése az Európai Unió tagállamaként - Pavlics Tamás -
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Szakértelmek és tudások integrációja Horváth Zsuzsanna Budapest 2013.
Európa és Magyarország helyzete az ipari forradalom évszázadában I.
Kutatásmódszertani dilemmák
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
Milyen tényezők hatnak a fogyasztói viselkedésre?.
A politikai tájékozódás forrásai Magyarországon A médiastruktúra átalakulása előtti és az utána következő állapot Hann Endre előadása a SZEF-Akadémián.
Regionális identitás és öntudat: létező jelenség Magyarországon?
Szociálpszichológia-2 Attitűd
Szani Ferenc, Pitlik László, Balogh Anikó
Előadás másolata:

Egocentrikus-szociotropikus, illetve szimbolikus-gazdasági szavazás A média szerepe az egocentrikus és a szimbolikus választói döntésekben Alföldy-Boruss Dániel Csiki Nikoletta Katalin Gér Mihály Tamás Pestalics Adrienn Puskás Dorina Rácz Mónika Szenes Laura 2010.04.01 Összehasonlító választói magatartás előadás

Összehasonlító választói magatartás előadás Az előadás tartalma Fogalommagyarázat Szimbolikus médiatartalmak elemzés Kutatási módszertan Értékelés 2010.04.01 Összehasonlító választói magatartás előadás

Összehasonlító választói magatartás előadás A szavazói magatartás Történeti áttekintés Egocentrikus szavazás elmélete mint racionális/gazdasági modell eszköze Szociotropikus szavazás mint a szimbolikus/pártidentifikációs modell eszköze Az egocentrikus választói magatartás: az egyéni érdekek maximalizálása az anyagi jólét tekintetében, valamint az egyén effektív magánjóléti veszteségeinek minimalizálása. Az egyén azért alakít ki önérdekű álláspontot, mert a múltbéli tapasztalataira, avagy a jövőbeni elvárásaira alapoz. 2010.04.01 Összehasonlító választói magatartás előadás

Összehasonlító választói magatartás előadás Szavazói magatartás A szociotropikus választói magatartás: az egyén a választói döntését a vélt vagy valós politikai szimbólumok alapján hozza meg, ami a tömeges és egyéni szocializáció során valósul meg. Az ország gazdasági helyzetéről kialakult képük irányítja a szavazatukat. („Rosszabbul élünk, mint négy éve!”) Ez már nem közvetlenül egyéni tapasztalat. 2010.04.01 Összehasonlító választói magatartás előadás

Mi jellemző a szociotropikus szavazóra? Általános gazdasági helyzet befolyásolja A személyes gazdasági helyzetnek számottevően kisebb szerepet tulajdonít Érdeklődési kör: munkanélküliség mértéke gazdasági növekedés infláció mértéke 2010.04.01 Összehasonlító választói magatartás előadás

Összehasonlító választói magatartás előadás Döntéseiket inkább retrospektíven alakítják ki, mint jövőre való tekintettel. Időhorizontja szűk, a távoli múltban és aq távoli jövőben történő változások kevésbé befolyásolják. Negatív változásokra erősebben reagál, mint a pozitívakra. 2010.04.01 Összehasonlító választói magatartás előadás

A szimbolikus szavazás Eredete (Sears-Huddy-Schaffer) Esszerint az emberek a klasszikus kondicionálás folyamatában az egyes szimbólumokra vonatkozó szilárd érzelmi válaszokat sajátítanak el, és ez döntően a viszonylag korai életszakaszban történik. A legerősebbek ezek közül a prediszpozíciók. (Pl. pártazonosulás, politikai ideológia, faji előítélet → amerikai kultúrában) 2010.04.01 Összehasonlító választói magatartás előadás

Összehasonlító választói magatartás előadás Prediszpozíciók Amikor ezek a prediszpozíciók aktiválódnak , akkor megjelenik egy tanult affektív válasz→a szavazás eredménye. A prediszpozíciók függnek: milyen gyakorisággal jelenik meg az adott politikai jelkép mennyire konzisztens az egyén értékelésével 2010.04.01 Összehasonlító választói magatartás előadás

Összehasonlító választói magatartás előadás Prediszpozíciók A prediszpozíciók hatnak más politikai attitűdökre is. A politikai és választási jelöltekre vonatkozó preferenciákat befolyásolják (pl. szociális értékek, tartós pártidentifikáció, faji attitűdök) Viszonylag korai életkorban szerezzük meg őket és fennmaradnak egy életen át. 2010.04.01 Összehasonlító választói magatartás előadás

Összehasonlító választói magatartás előadás Kutatási kérdés A média mennyiben befolyásolja ezeket a prediszpozíciókat? A választási kampányok során az egyes pártok melyik választási magatartásra épitik fel kampányukat? 2010.04.01 Összehasonlító választói magatartás előadás

Összehasonlító választói magatartás előadás Hipotézisek A médiában mindkét magatartásforma megjelenik, de döntően inkább a szimbolikus magatartásformára építenek. A média hatására az emberekre inkább a szimbolikus választói magatartásmód jellemző. (Edelman, Murray 2004: A politika szimbolikus valósága; Edelman, Murray 2004: A politika szimbolikus valósága. Budapest. L’Harmattan) 2010.04.01 Összehasonlító választói magatartás előadás

Összehasonlító választói magatartás előadás Szimbolikus tartalmak diszkurzív elemzése a 2010-es választási kampányban Sajtófotó Kampányfotó 2010.04.01 Összehasonlító választói magatartás előadás

Összehasonlító választói magatartás előadás Szimbolikus tartalmak diszkurzív elemzése a 2010-es választási kampányban Pártimázs Egyéni Logó 2010.04.01 Összehasonlító választói magatartás előadás

Összehasonlító választói magatartás előadás Szimbolikus tartalmak diszkurzív elemzése a 2010-es választási kampányban Sajtókarikatúra Audiovizuális elemzés - MSZP-s vírusvideó http://www.youtube.com/watch?v=CX2GeB80mso 2010.04.01 Összehasonlító választói magatartás előadás

Egocenrtikus szavazásra építő kampány Az első hipotézisünk az általunk vizsgált médiatartalmak alapján érvényesnek mutatkozik. 2010.04.01 Összehasonlító választói magatartás előadás

Összehasonlító választói magatartás előadás Kutatás Mintavétel: egyszerű véletlen → a kutatás objektívebb lesz. Minden elemnek egyforma esélye van a mintába kerülésre. (véletlen számgenerátor, postai úton, az ország bármely területére szavazati joggal rendelkező embereknek) Előnye: egyrészt közvetlenül az egyes cselekvők szintjén tárhatjuk fel az összefüggéseket, másrészt teljes egészében elméleti feltevéseink határozzák meg azt, hogy a cselekvők mely jellemzőire nézve gyűjtünk adatokat. 2010.04.01 Összehasonlító választói magatartás előadás

Összehasonlító választói magatartás előadás Likert-skála Nem/Kor/Iskolai végzettség Egyáltalán nem fontos Kevésbé fontos Közepesen fontos Fontos Nagyon fontos A párt programja A pártjelölt személyisége A pártjelölt szakértelme A kampány elemei 2010.04.01 Összehasonlító választói magatartás előadás

Összehasonlító választói magatartás előadás Likert-skála Egyáltalán nem fontos Kevésbé fontos Közepesen fontos Fontos Nagyon fontos Oktatásfejlesztés Munkahelyteremtés Társadalmi felelősségvállalás Adóterhek csökkentése 2010.04.01 Összehasonlító választói magatartás előadás

Összehasonlító választói magatartás előadás Értékelés Egocentrikus magatartást tükrözi: a pártjelölt személyisége a pártjelölt szakértelme nyugdíjemelés, nyugdíjkorhatár kérdése adóterhek csökkentése (különböző adónemek) szociális segélyek növelése 2010.04.01 Összehasonlító választói magatartás előadás

Összehasonlító választói magatartás előadás Értékelés Szociotropikus magatartást tükrözi: társadalmi felelősségvállalás környezetvédelem oktatás egészségügy közbiztonság infrastruktúrafejlesztés infláció 2010.04.01 Összehasonlító választói magatartás előadás

Összehasonlító választói magatartás előadás Értékelés A kutatás feldolgozása SPSS-rendszerben(statisztikai parancsprogram) történik Második hipotézisünk (véleményünk szerint) csak a vizsgálat elvégzésével igazolódhatna vagy nem igazolódhatna, noha Magyarország történelme alapján inkább azt feltételezhetjük, hogy az egocentrikus szavazói viselkedés kerülne túlsúlyba. Ennél azonban árnyaltabb a kép az Európai Uniós tendenciák miatt. (Joska Fischer, zöld párt) 2010.04.01 Összehasonlító választói magatartás előadás

Összehasonlító választói magatartás előadás Köszönjük a figyelmet! 2010.04.01 Összehasonlító választói magatartás előadás

Összehasonlító választói magatartás előadás Források Tóka Gábor: A szavazó magatartás In: Török Gábor, Gallai Sándor (szerk.): Politika és politikatudomány. Aula, 2005, Bp., p. 457-477 Edelman, Murray 2004: A politika szimbolikus valósága. Budapest. L’Harmattan.7-23. o. Sears, David O., and Carl P. Hensler, and Leslie K. Speer. 1979. "Whites' Opposition to 'Busing': Self-Interest or Symbolic Politics?" American Political Science Review 73: 369-84. Lewis-Beck S.M. and Stegmaier, M. (2007): Economic Models of Voting. In: Dalton, R. J. és Klingemann, H-D. (eds): The Oxford handbook of political behavior. pp 518-538. Oxford: Oxford Univerity Press Sears, David O.: Szimbolikus politika. Társadalom-lélektani elmélet. In: Hunyadi György (szerk): Történeti és politikai pszichológia. Budapest: Osiris. Pp. 608-638. Karácsony Gergely: A pártok szava és a nép zsebe In: A népszavazási döntések motivációi Magyarországon. In Enyedi Zsolt (szerk.): A népakarat dilemmái 2010.04.01 Összehasonlító választói magatartás előadás