- Magyarország lehetőségei -

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
MILLIÁRDOK! FORINTOCSKÁK? figyelem: hatékony szponzoráció
Advertisements

Nyiri Lajos, ZINNIA Group
Jövő Internet technológiák és alkalmazások kutatása Magyarországon A Magyar Tudomány Hónapja Jövő Internet technológiák és alkalmazások kutatása Magyarországon.
Competitive NanoMedicines for the Global Market ITDH, 2009, Január 21. A projektgenerálás módszertana a klaszterekben Name:Lisziewicz Zsolt, PhD Position:Chief.
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Business Process Outsourcing © Arthur Andersen 2001 Szolgáltató központok a harmadik évezredben Várnai Éva partner Andersen, Vezetési tanácsadás.
2. előadás.
Az indiai gazdaság kilátásai a 21. század elején
Innovációmenedzsment. A század jellemzői Az innováció marginálisból központi jelenséggé válik A gazdaság tercierizálódik (szolgáltatás-gazdaság)
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
Outsourcing – varázsszer?
Szent István Egyetem Gépészmérnöki Kar Településüzemeltető Szakirányú továbbképzési szak /szakmérnöki képzés/
AZ ÚJRAIPAROSÍTÁST TÁMOGATÓ INTÉZMÉNYI KÖRNYEZET
Minőségi oktatás, versenyképesség, oktatási innováció A Microsoft magyarországi innovációs napja Magyar Tudományos Akadémia 2009 november 30 Halász Gábor.
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
A vállalkozások környezete
Szoftverfejlesztés és szolgáltatás kiszervezés Folyamatjavítási mérföldkövek a világon és Magyaroszágon Bevezető gondolatok Dr. Biró Miklós.
Interdiszciplináris ellátási lánc- versenyképes vállalat
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
Az RTM kialakulása és koncepciójának lényege
Kulturális tőke (Capital cultural). A kulturális tőke halmozódása, a kultúra (magas kultúra) kialakulása már az ókorban elsősorban városi jellegű, erősen.
1 Prof. emeritus Dr. Knoll Imre egyetemi tanár, MTA doktor Új törekvések a logisztikai közreműködésben Heller Farkas Főiskola Logisztika Szakirány II.
1 Logisztika Szakirány – II. 2. téma Vállalkozási rendszerek átszervezése Bp.2008.febr. Prof.Dr.Knoll Imre.
KNOLL1 Prof.Dr.,Dr.hc. Knoll Imre c.egyetemi tanár, MTA doktor Új törekvések a logisztikai közreműködésben BKF-HFF Kar Logisztika Szakirány II. Budapest,
Regionális innovációs fejlesztési lehetőségek az Új Magyarország Fejlesztési Tervben Kleinheincz Ferenc főosztályvezető, Nemzeti Fejlesztési Ügynökség.
Tudástranszfer egyetemi városokban
A marketing új dimenziója: a geomarketing Kovács András főiskolai tanársegéd Modern Üzleti Tudományok Főiskolája, Tatabánya
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
A tudásintenzív iparágak megjelenése a kelet-közép-európai országok gazdaságfejlesztési stratégiáiban Páger Balázs, PhD-hallgató MRTT X. vándorgyűlés,
III. A logisztika jövője
Innovációs zónák, klaszterek szerepe a regionális fejlesztésekben Szent István Egyetem Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet Dr. Nagy Henrietta,
MOZGÁSBAN AZ ERŐFORRÁS AZ IT OUTSOURCING NEMZETKÖZI TRENDJEI
Kisvállalkozások alkalmazkodás és versenyképesség Kállay László GKM.
Hiányzók: Varga László, Horváth Balázs Szervezeti környezet.
A CONTROLLING MINT INTERDISZCIPLINÁRIS TUDOMÁNY
Az ellátási láncok biztonsága
Tudásszervezetek értékteremtésének anomáliái
Magyar Controlling Egyesület Pécs, 2005 szeptember Cég neve MCE Konferencia 2005 A controlling gyakorlata Controlling Kemény Gyula.
Új tendenciák és kihívások a vasúti szállítmányozó és logisztikai szolgáltató vállalatok piacán.
Tudásalapú társadalom és fenntartható fejlődés a globális felmelegedés korában Milyen globális és európai kihívásokra kell válaszokat találnunk? Herczog.
Az EEM helye a menedzsmentben
Dőry Tibor MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet
A HULLADÉKGAZDÁLKODÁS FEJLESZTÉSE Farkas Endre Projekt Iroda vezető.
Az innováció forrásai.
Transznacionális és multinacionális vállalatok
1 Hogyan tovább minőségügy? XIV. Magyar Minőség Hét november 07.
Európa és Magyarország helyzete az ipari forradalom évszázadában I.
Mikroszintű versenyk é pess é g. Az üzleti szervezetek versenyképességének elemzése, a versenyképesség növelése Egy, a magyar közgazdászok által 1995-ben.
Menni vagy maradni – mit tanácsol a modern közgazdaságtan? Varga Attila PTE KTK KRTI Teret adó miliő? Pécs, november 25.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
Vállalkozásmenedzsment I.
Cégbemutatás 2003 október 7.. Cég háttér AmCham havi magazin Új kétnyelvű befektetési magazin Marketing ügynökség.
BME Részidős Mesterképzés 2015 tavasz Emberi erőforrás menedzsment Bérek, jövedelmek, trendek Emberi erőforrás menedzsment Bérek, jövedelmek, trendek Dr.
Modus -Vitalae Gazdasági Tanácsadó Kft. „Pénzügyek-másként, mint eddig”
PREZENTÁCIÓ AZ EU-HOZ CSATLAKOZÓ ORSZÁG KAMARÁINAK DEBRECEN, MAGYARORSZÁG NOVEMBER 24. (hétfő) Michael Geary Vezérigazgató.
A Széchenyi István Egyetem Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kara által szervezett „Magyarország társadalmi-gazdasági helyzete a 21. század első évtizedeiben”
Gazdasági ismeretek A gazdasági fejlettség mérőszámai.
Dr. Beck György Compaq Computer Mo. Kft. Vezérigazgató
Kérdések a második zh-hoz
Extreme Networks és az Avaya szituáció.
OUTSOURCING Lehetőségek a vállalat építésben
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
40. GLOBALIZÁCIÓ ÉS GLOBÁLIS FOLYAMATOK.
A Székesfehérvári Foglalkoztatási StrAtégia Javasolt célrendszere
A politika feladatai a kutatásban, a fejlesztésben és az innovációban
A szolgáltatási szféra és az infrastruktúra
Vállalatirányítási rendszerek alapjai
Előadás másolata:

- Magyarország lehetőségei - A szolgáltatóipar térnyerése, az informatika hatása az ágazat fejlődésére - Magyarország lehetőségei - Suhajda Attila, HOA MKT Vándorgyűlés, Nyíregyháza 2006 szeptember 1.

Napirend a világgazdaság fejlődési fázisai globális termelés mit értünk szolgáltatások alatt outsourcing definíciója szolgáltatóipar szolgáltatástudomány (SSME) hazai helyzetkép

Történelmi távlatok Korszak Fejlődés 1771 ipari forradalom 1829 pánik 1797 Gyártási technológiák kifejlődése, kereskedelem bővülése 1771 ipari forradalom pánik 1847 Növekvő bevételek, tőketársaságok kialakulása 1829 gőzgép & vasút acél, elektromosság & nehézgépek válság 1893 Transzkontinentális vasút, bankreform 1875 olaj, autó & tömegtermelés összeomlás 1929 1908 Útépítés, IMF, Világbank informatika & telekommunikáció Dot.com összeomlás aktuális korrekciós időszak 1971 forrás: Carlota Perez, Technological Revolution and Financial Capital (2002)

Globális termelési modell Globális erőforrások Globális termelés Eltérő kulturális és jogi környezet Globális Infrastruktúra

Globálisan integrált termelés (szofverfejlesztés) Független fejlesztők (komponensek) Business Competencies Business Competencies Business Competencies A ügyfél B helyszín C szállító Direct Direct Direct Control Control Control Execute Execute Execute

Egyre komplexebb rendszereket alkotunk

Egyre komplexebb termelési formákban Mérnöki tudományok: gépek, folyamatok, szimuláció, elemzés, tesztelés, ….

A szolgáltatóipar térnyerése United States Japan Germany India China forrás: IBM

Szolgáltatások típusai specializáció és a személyes kapcsolat mértéke Munkaintenzitás mértéke A munkaerő és a tőkeköltség aránya Specializáció és a személyes kapcsolat mértéke Az ügyféllel való kapcsolati viszony mértéke alacsony magas munka intenzitás mértéke Szolgáltató vállalatok: légitársaság hotel Szolgáltató üzemek: kórház autójavító Tömegszolgáltatók: kereskedelem oktatás Professzionális szolgáltatók: orvos ügyvéd építész IT alacsony magas Lovelock (1983) and Fitzsimmons & Fitzsimmons (2003) után

Szolgáltatási ágazatok (példa) Government & security Health & education Financial & insurance Professional & business Information & communication Retail & wholesale Leisure & hospitality Transportation & utilities Önálló, magasan képzett munkakörök executive, judge doctor, professor, dean broker, partner executive, lawyer, scientist, engineer, architect, entrepreneur executive, engineer executive, proprietor producer, director, proprietor, designer, star athlete performer pilot, executive, engineer Félig- független munkakörök legislator, policy researcher, patent analyst pharmacist, nurse, teacher, technician analyst, actuary, underwriters manager, accountant, HR, PR, marketing, business dev technician, system administrator, journalist, writer, announcer buyer, high end sales actor, performer, artist, technician attendant, maintenance technician, plumber, electrician Nem munka intenzív pozíciók police, firefighter, security guard nurses aid, day care worker, ambulance driver adjustors, auditor, investigators admin. assistant, hiring specialist, door to door sales call center specialist, librarian sales clerk, stocker, shipping & receiving maid, janitor, waiter, gardener, cook, barber truck driver, field force technician, machine operator Szorosan szabályozott munkakörök inspectors, data entry data entry bank teller, check proofers inspectors, receptionist telephone operator sales counter clerks fast food worker inspectors Ügyfelek citizen, plaintiff, defendant, inventor patient, student, subscriber shareholder, client, subscriber client subscriber consumer, shopper guest subscriber, commuter - forrás: Herzeberg et al, (1998).

Erőforrás-kihelyezés Mi is az az outsourcing? Outsourcing Kiszervezés Erőforrás-kihelyezés Működő szervezet belső kötelékében meglévő tevékenység megszüntetése, és külső szolgáltatótól való igénybe vétele több dia forrása: Matlák Tamás

Milyen erőforrásokat helyezhetünk ki? Munkaerő Tárgyi eszközök Szoftver eszközök Ingatlanok Az outsourcing kulcseleme mindig a szolgáltatás visszavásárlása

BONYOLULTSÁG ÉS SZAKÉRTŐI JELLEG Kiszervezett tevékenységek BONYOLULTSÁG ÉS SZAKÉRTŐI JELLEG BACK OFFICE FELADATOK ÜGYFÉL- KAPCSO- LATOK VÁLLALATI ALAP- FUNKCIÓK SZAKÉRTŐI TEVÉ- KENYSÉGEK K + F ADAT- BEVITEL ADATFEL- DOLGOZÁS TRANZAK- CIÓ FELD. DOKUMEN- TUM ME- NEDZSMENT CALL CENTER TELEFONOS ÜGYFÉLSZ. TELE- MARKETING CRM PÉNZÜGYEK KÖNYVELÉS HR BESZERZÉS IT PIAC- ELEMZÉS PORTFOLIÓ KOCKÁZAT MENEDZS- MENT HITELKÉPES- SÉG ÉRTÉ- KELÉS TERMÉK FEJL. TECHNOLÓ- GIA FEJL. DESIGN TESZTELÉS Forrás: Bőgel György

Szolgáltató rendszerek komponensei A szolgáltatások kritikus tényezője az ember és technológia közös értékteremtő képessége Technológia segítségével együttműködő emberek értékteremtő képessége Mérnöki tudományok Business & Management üzleti Innováció Technológiai innováció Közgazdaság Társadalomtudományok Szociális Innováció Keresleti Innovation

Társadalomtudományok Komplex ismeretek Műszaki tudományok (termékek) Társadalomtudományok (emberek) Management (üzlet)

SSME? - Services Sciences, Management, and Engineering A tudományos, irányítási és mérnöki ismeretek alkalmazása annak érdekében, hogy egy szervezet hatékonyan teljesítsen mások számára (szolgáltasson) A szolgáltató rendszerek értékteremtő együttműködések emberek, technológia, szervezetek és megosztott információk által Science : tudás, ismeretek létrehozásának módja Engineering : tudás alkalmazása új értékek létrehozása érdekében Management : értékteremtő folyamatok tökéletesítése

A tények… #1/2 Minden nemzeti gazdaság elmozdult a szolgáltatások felé a legfejlettebb ipari országokban >75%-a a szolgáltatóiparban dolgozik, fejlődő országok is csak kevéssel lemaradva A szolgáltatóipar az informatika elsődleges felhasználója (világ IT kiadásainak 80%-a) Ahhoz, hogy jobban megismerjük, menedzseljük és tervezzük szolgáltatási rendszereket új típusú tudás szükséges üzleti + szervezeti és technológiai ismeretek kombinációja Oktatási rendszerek lassan mozdulnak el a szolgáltatások irányába szolgáltatás management, marketing, és mérnöki kurzusok, programok léteznek

A tények… #2/2 A legtöbb iparágban a szolgáltatások (pl. logisztika, ügyfélszolgálat) a legfontosabbak a versenyképesség szempontjából A szolgáltatásokba fektetett innovációnak és megnövekedett produktivitásnak (pl., pénzügyi, szállítmányozási, kommunikációs, egészségügy) jelentős hatása van a gazdaság egészének termelékenységére. Mindezek ellenére az akadémiai kutatások nem foglalkoznak a szolgáltatóipar igényeivel az elvárható módon. National Academy of Engineering (2003). "The Impact of Academic Research on Industrial Performance"

Szolgáltatóipar nem szerepel a K+F stratégiában Hazai helyzet Szolgáltatóipar nem szerepel a K+F stratégiában Nincs speciális képzési program Egyetemek nem foglalkoznak vele Képzett munkaerő gyakorlatilag elfogyott

Összefoglalva: Services Sciences, Management and Engineering (SSME) Gazdasági fejlődés az innovációtól függ – nemzeti és vállalati szinten USA GDP több mint 75%-át a szolgáltatási szektor termeli (a Világ többi országában is hasonló a trend) Leggyorsabb fejlődés az üzleti szolgáltatások területén várható Szolgáltatóipari innováció gyakorlatilag ismeretlen több mint technológiai innováció, interdiszciplináris terület (üzleti, szervezeti és technológiai innováció) SSME: egy új akadémiai diszciplína és kutatási terület Feladat a felsőoktatásnak Lehetőség a gazdaságnak A kormánynak kiemelt priritással kell kezelnie a kérdést a szolgáltatóipar jövője és versenyképessége, GDP termelésben betöltött szerepe miatt. Invesztálni kell a kutatásba és az oktatásba

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET… www.hoa.hu Suhajda Attila attila.suhajda@hoa.hu