Szállodai tevékenységek Készítették: Szalai Emese Bolla Alexandra Pereszlényi Rita
A szállodai tevékenység Alaptevékenységek: Elszállásolás Ellátás, vendéglátás Kapcsolódó egyéb szolgáltatások
Külső tényezők: Társadalmi, politikai (pl. dél-szláv háborús helyzet turizmusra kifejtett csökkentő hatása) Gazdasági ( a térség gazdasági szolgáltatásinak színvonala és ezzel összhangban kialakított árpolitika) Közbiztonsági feltételek (gyakori utcai robbantások, turistákat veszélyeztető utcai zsebesek) Infrastruktúra (közművesítés, úthálózat, orvosi ellátás) Természeti káros jelenségek (angolnavész a Balatonon, algásodás)
Belső tényezők: A szálloda kialakított műszaki-technikai színvonala Az élő munkaerő szakképzettsége, nyelvtudása, a vendéggel való kapcsolattartás, viselkedés kultúrája A szolgáltatások összessége és azok színvonala A korszerű üzem- és munkaszervezés Marketing: értékesítési és árpolitika Az üzemelést a háttérből megfelelően kiszolgáló ügyvitelrendszer
A szállodai alaptevékenységek Elszállásolás Feladata: Szobarendelés felvétele, amely érkezhet: rezervációs rendszeren keresztül, levélben, szóban, telefonon, e-mail-en Szabad szobakapacitás esetén a keresletnek megfelelő szobát biztosítják A telt házas időszakokban a beérkezett szobarendeléseket az érkezésük sorrendjében várólistára teszik Váratlan esemény bekövetkezése, vis maior miatt (pl.: időjárás, vagy műszaki meghibásodás miatt nem indul a repülőjárat), a szobafoglalást szintén nem tudják teljesíteni
A vendég szállodába érkezése pillanatától feladatunk: Udvarias fogadás Vendégszerető bánásmód Szükséges információszolgáltatás Teljes pihenés biztosítása, a nyugodt, jó alvás lehetőségének megteremtése: kényelmes ágy A külső zajok megfelelő módon történő kiszűrése Tiszta, komfortos vendégszobai környezet
Ellátás Étkezés és szórakozás házon belül Legfontosabb a reggeli (kontinentális, büfé) A kínálat változatos Az ideális időpont 6:30-10:00 Igénybevétel reggeliző kártya alapján, de lehet külső vendég is Ide tartoznak a vendéglátó üzemek, üzletek (étterem, drinkbár, söröző, kávézó, stb.)
Egy foglaláson belül csak azonos ellátás foglalható: Kontinentális reggeli (általában ismétlődő kínálat – kávé, tea, péksütemény vagy kenyér, vaj, dzsem) Kontinentális reggeli, bővített (kontinentális reggelin tartalmazhat még egy szelet sajtot vagy szalámit, tojást) Büféreggeli, büféebéd, büfévacsora (önkiszolgáló étkezési rendszer a meleg- és hidegkonyha kínálatával) Svédasztalok (önkiszolgáló étkezési rendszer, csak a hidegkonyha kínálatával) All inclusive (teljes ellátást jelent büférendszerben, amely a helyi italok korlátlan fogyasztását is magába foglalja, a konkrét étkezés választéka a szállodától függ) Ultra all inclusive (általában feljogosít más szolgáltatások ingyenes igénybevételére is a hotel keretén belül, pl.: sport és szórakozási lehetőségek
Szobaszerviz – Room service: Reggelinél, a főétkezések idején, és amikor a szálloda vendéglátó helyei nem üzemelnek Rendelni a szobákban elhelyezett menükártya alapján lehet, ami szűkebb választék Szervízdíjat számolnak fel érte Minibár: Alkoholos, és alkoholmentes italok Édes és sós harapnivalók Elszámolása naponta történik, és mindig újra feltöltik Italkínálatával kiegészíti a szobaszerviz választékát
Rendezvényszervezés: Ismeretek, tudományos eredmények, új információk kicserélése, népszerűsítése, közzététele Belföldön vagy nemzetközi viszonylatban szakmai tanácskozások Hazánkban összefoglaló neve: kongresszusi turizmus Nemzetköziek Többnyire több, de minimum háromnyelvűek Jellemző a presztízsfogyasztás Műszaki-technikai feltételek biztosítása, amely megfelelő nagyságú különteremmel kezdődik
További technikai berendezések: Flipp chart – állványon elhelyezett, jegyzetelésre alkalmas nagy notesz, filctollal Kép- és írásvetítő Hangosítási technika: erősítők, mikrofonok, hangszórók Tolmácsberendezés Számítógépes csatlakozás kiépítése Internet-lehetőséggel, E-mail Telefonvonalak és faxbrendezés
Egyéb szolgáltatások Térítés nélküli saját szolgáltatások: Poggyászhordás, -megőrzés Safe Üzenetközvetítés, ébresztés Információszolgálat, portai vendégszolgálat Tv Uszoda
Poggyászhordás, -megőrzés: Londiner feladata Csomagokat a csomaghordó kocsin szállítják Csoportlista alapján fölviszik a vendégszobákba a csomagokat ,,chek out time”(kijelentkezési idő) – általában 10-12 óra után díjmentes a csomagok tárolása a csomagszobában
Safe: Vagyonbiztonságot szolgálja A szálloda felelőssége csak akkor érvényes, ha az értékeket a safe-ben helyezik el Megoldás pl.: szobákban, vagy központi helyeken recepció Megnyitáskor ellenőrző kártya kitöltése: név, szobaszám, safe-nyitás kezdete, aláírás Minden nyitáskor rögzítik az időpontot, ellenőrzik a vendég azonosságát Kulcs elvesztésekor jegyzőkönyvet kell felvenni, a kulcsot lecserélni, melynek költségét a vendég fizeti meg
Üzenetközvetítés: Üzenetrögzítő kártya (üzenő fél neve, visszahívás kérése esetén a telefonszám, üzenet átvételének időpontja, vendég neve, szobaszáma, üzenet átvételének helye) Jelzőrendszer a szobában (éjjeliszekrény-panel, tv) Ébresztés: A vendég külön kérésére történik Éjszakai portás az igények alapján kiállítja (vagy kinyomtatja) az ébresztési listát Ébresztés módja lehet többféle telefonon keresztül a telefonközpontos, közvetlenül a porta, kopogtatás, tv vagy rádió bekapcsolása, stb.
Információszolgálat: A portásnak tájékozottnak kell lennie a szállodai – házon belüli- eseményekről, és a legfontosabb helyi információkról (pl. látnivalók, színházi előadások, múzeumok tárlatai, aktuális sportesemények, menetrendek, városi közlekedés, stb.) Portai vendégszolgálat: Házon kívüli megbízásokat is teljesíthetnekkomissió (szolgáltatás díja + megbízási díj) felszámítása ellenében
Ide tartozhat: Színházjegy beszerzése Vasúti jegy beszerzése, nyitott repülőjegy érvényesítése az adott napra Virágvásárlás, ajándék beszerzése és küldése Postai küldemények továbbítása Vízum ügyintézése
Térítéses saját szolgáltatások: Hírközlés (telefon, pay-tv) Mosás és vegytisztítás Parkolás, garázs Transzfer Uszoda Szauna Szolárium Fitness Szolgálat Program szervezése, értékesítése Business center Technikai berendezések Minibár Portai vendégszolgálat
Hírközlés (térítéses és térítés nélküli) Tv: Általában Satelit, a tv-n elhelyezett információs tábla alapján választhat a vendég Működtetnek házi információs csatornákat is Külön térítés esetében házi videó csatorna (pay-tv) is lehet, bekapcsolása után a szolgáltatás árával automatikusan megterhelik a vendég számláját
Számítógép-csatlakozás, Internet: Eleinte főleg az üzletemberek által látogatott szállodákban volt Ma már elterjedtebb Ingyenes (beleépítve a szoba árába) Business Center: Minden olyan berendezés és felszerelés megtalálható, ami egy irodai szolgáltatáshoz szükséges Általában külön szinten hozzák létre
Rádió: Legtöbb szállodában alapfelszerelés Rendkívüli esetben (tűzriadó, bombariadó) automatikusan bekapcsolható a információközlésre Telefon: Telefonközponton keresztül történik, a vendég számláját közvetlenül terhelik A szobában található mappában részletes információt kap a vendég Házon belül is működik 400%-kal is drágább lehet, mint az utcai telefonok
Mosás, vegytisztítás: A szálloda saját textíliáit mossa Vendégeknek térítés ellenében, általában tárgyi napon néhány órán, de maximum 24 órán belül Tételes mosatási jegyzék alapján veszik át; szobaszám, vendég neve (jegyzék és árjegyzék a szobai mappában található) Nyelvtudás szükséges az egyedi igények miatt Alkalmaznak a mosodák varrónőt is az apróbb javítások elvégzésére valamint mosómestert, szakképzett vegytisztítót, betanított dolgozókat, kalanderkezelőt
Parkoló, garázs: Őrzött parkoló, vagy garázs ma már alapkövetelmény Garázs esetén díjat kell fizetni; tárolás, őrzés, esetleg külső-belső mosás, akkumulátor-töltés, levegőnyomás mérés és beállítás Garázsmester végzi Szervizelni, javítani szigorúan tilos!
Transzfer: Nemzetközi szállodaláncok saját gépkocsiparkot biztosítanak a vendégek közlekedtetésére (ez reklámnak is kitűnő) Külső, erre a tevékenységre szakosodott szállító cégekkel kötnek szerződést Utazási irodák által szervezett városnéző programokhoz az iroda biztosítja a közlekedési eszközt Szállodaportás közvetlenül rendeli autóbusztársaságoktól, repülőtéri minibusztársaságoktól, vagy taxitársaságoktól
Uszoda, szauna, szolárium, fitness: Belső és külső vendégek részére egyaránt Közfürdőszabályzat és ÁNTSZ előírások betartása Technológiai utasítások Műszaki adatok Vízminőség-ellenőrzés szabályai Személyi feltételek
Kapcsolódó egyéb szolgáltatások: Squash Bowling Teke Biliárd Darts Golf Stb.
Gyógyászat: Csak a gyógyszállóknál Pénzváltás: Naponta ki kell írni az érvényes váltási árfolyamot Megfelelő végzettség szükséges Általában valamelyik bankkal köt a szálloda megállapodást
Térítéses idegen szolgáltatások: Üzemeltetőknek feltételül szabják, hogy áruminőségeikkel, termékeikkel, áruszínvonalukkal nem térhetnek el a szálloda színvonalától Például: Fodrászat, kozmetika Divatcikk Régiség Antik műtárgy Ajándéktárgyak árusítására létesített üzletek Virágbolt Kozmetikai cikkek Dohányáru Hírlapok Édesség Italok
Járulékos, kiegészítő tevékenységek Igazgatási, gazdasági tevékenységek: Számviteli feladatok Pénzügyi feladatok Munkaügyi, bérszámfejtési feladatok Anyag- és eszközszámoltatási feladatok Ügyvitelszervezési feladatok
Termelőüzemi tevékenységek: Hideg-meleg, kávés- és cukrászkonyhában zajlik a chef irányításával ÁNTSZ előírások betartása A személyzeti menü is itt készül Ételmintát kell eltenni Műszaki, technikai tevékenységek: A gépek, berendezések, és elszerelések folyamatos üzemben tartását, tervszerű, megelőző karbantartását (TMK) biztosítja a műszaki és technikai részleg Bizonyos területekhez külső, szakcégeket kérnek fel (pl.: mosoda, felvonó) Kisebb átalakításokat végeznek, de termelői munkát nem
Rendészeti tevékenységek: Vendégek élet- és vagyonvédelme A szállodai vagyon, az eszközök, berendezések védelme A szállodai dolgozókat tűz- és munkavédelmi oktatásban kell részesíteni A munkaterületeken a tűz- és munkavédelmi előírások betartása A tűzvédelmi berendezések folyamatos ellenőrzése Tűzvédelmi terv kidolgozása, időszakosan tűz- és bombariadó gyakorlat megtartása Biztosítják a szállodai személyzeti portaszolgálatot
Szociális intézkedések: Forma- és védőruha biztosítása Korszerű öltöző és zuhanyzó biztosítása Személyzeti étterem és büfé Beiskolázási segély Hosszú lejáratú, alacsony kamatozású vállalati hitel Hűség és kiemelkedő teljesítmény elismerése Kedvezményes üdülés
Köszönjük figyelmüket!