www.hungas.hu A földgázpiac jelenlegi szereplői, működési tapasztalatok, várható változások. A Magyar Gázipari Egyesülés működésének bemutatása Molnár Gábor, az MGE igazgatója Gázipari Konferencia Budapest 2007. 05. 22.
Előadás tartalma: Az MGE bemutatása. A jelenlegi gázpiaci modell. Jogszabályi környezet változása. Az új gázpiaci modell átalakításának ügyfélkapcsolati hatásai.
MGE tagvállalatai TIGÁZ Zrt. ÉGÁZ-DÉGÁZ Zrt. E.ON DDGÁZ ZRt. 50% ENI 44% RWE 6% others FŐGÁZ Zrt. 50%+1Budapest local g. 49,83% RWE 99,8% GdF 0,2% others TIGÁZ Zrt. ÉGÁZ-DÉGÁZ Zrt. E.ON DDGÁZ ZRt. ÉGÁZ-DÉGÁZ Zrt. 99,42% GdF 0,58% others E.ON KÖGÁZ Zrt. 98,1% E.ON 1,9% others E.ON Földgáz Trade Zrt. 100 % E.ON Ruhrgas Int. Ag. 99,95 % E.ON, 0,05% others
Magyar Gázipari Egyesülés Az Egyesülés 1991. Július 1-én alakult Fő tevékenység: érdekképviselet Struktúra: Elnök Taggyűlés, Igazgatóság Elnök-helyettes Igazgató 6 tagvállalat, 6 IG Tag
Az MGE szervezeti felépítése I r oda Igazgatóság EU Humán Jogi Közgazdasági Elosztói Kereskedelmi és Ügyfélszolgálati Kereskedelmi
Az MGE Gázszolgáltató tagvállalatainak összesített adatai
Az MGE Gázszolgáltató tagvállalatainak összesített adatai
Piaci szereplők MOL Földgázszállító Zrt. Szállítói Engedélyes Tárolói Engedélyes Közüzemi Nagykereskedő Elosztói Engedélyesek Közüzemi Szolgáltatók Kereskedők MOL Földgázszállító Zrt. E.ON Földgáz Storage Zrt. E.ON Földgáz Trade Zrt. DDGÁZ, ÉGÁZ-DÉGÁZ, FŐGÁZ, KÖGÁZ, TIGÁZ, + 4 kicsi EMFESZ Kft. E.ON Kft. Euro-Bridge Kft. Édenergia Kft. Fővárosi Gázkereskedelmi Kft. MOL Földgázellátó Zrt. Panrusgaz Zrt. TIGÁZ Zrt. további engedélyesek
Közüzemi Nagykereskedő Feljogosított Fogyasztók Jelenlegi Gázpiaci Modell Szabályozott hozzáférés Tárgyalásos hozzáférés Egyensúlyozás Ellátási lánc Szabad Piac Közüzemi Piac Hazai Termelés Közüzemi Nagykereskedő Közüzemi Szolgáltató Közüzemi Fogyasztó Import Tárolás Szállítás Elosztás Tőzsde Kereskedők Feljogosított Fogyasztók
Jogszabályi környezet változása (1) 2003. évi XLII. Földgázellátásról szóló törvény Hatályba lépése 2004. január 1. Hatályba lépése óta mintegy 16 alkalommal változott 2005. augusztus 1-n jelentős mértékben megváltozott 111/2003. Kormány rendelet a GET végrehajtásáról Hatályba lépése óta 3 alkalommal változott 96/2003. GKM rendelet a földgáz közüzemi díjainak megállapításáról Hatályba lépése óta mintegy 10 alkalommal változott
Jogszabályi környezet változása (2) Néhány jelentős változás az említett törvényekben Jogi szétválasztás Szociális földgázellátás 1.,2. ártarifa kialakítása, megszüntetése A Jogszabályi környezet változása nem csak a szolgáltatói engedélyesek működését befolyásolja negatívan, hanem kihat azok ügyfélkapcsolataira is.
Jogszabályi környezet változása (3) 1., 2. árkategória bevezetése ill. megszűnése 2003. május 15. az 1. (pl. kommunális fogyasztás esetén), 2-s árkategória került meghatározásra a közüzemi díjak vonatkozásában 2004. január 1. megszűnt a két árkategóriás bontás 2005. november 1. ismét bevezetésre került a 1., 2. árkategória, azonban már más tartalommal 1. árkategória háztartási célú földgázfogyasztásra vonatkozott 2. árkategória nem háztartási célú földgázfogyasztásra 2006. augusztus 1. megszűnt a két árkategóriás bontás A tarifacsoportok inkonzisztens változásai megnövelik a hibás számlázás előfordulásának lehetőségét.
Az új gázpiaci modell Bevezetés Egyetemes Szolgáltatás (ESZ) Végső Menedékes (VM) Kapacitáslekötés Jelentős Piaci Erő (JPE) Mérlegkörök
Az EU ESZ koncepciója a jelenlegi közüzemi ellátás célkitűzéseivel nagy mértékben analóg Standard minőségű szolgáltatás Ellátásbiztonság Méltányos ár A lakosság közüzemi ellátásakor kitűzött célok definiálják az ESZ-t is
Az ESZ volumen legalább a piac 1/3-a Lehetséges ESZ volumen Hazai fogyasztás: 14 Mrd m3 Fogyasztói csoport(2) Részesedés 0.37 <20 m3/h (nem lakossági) 2.65% Kisfogyasztók 4.58 <20 m3/h (lakossági) 32.78% Középfogyasztók 20-100 m3/h 0.89 6.37% 101-500 m3/h 6.66% 0.93 Nagyfogyasztók 2.74 >500 m3/h 19.61% 32% Nem a közüzemi szolgáltatók által ellátott fogyasztók(1) 4.49 Szabadpiacra kilépett fogyasztók és a közvetlenül a szállítórendszerről vételező közüzemi fogyasztók Gázmérő alapján Forrás: Magyar Energia Hivatal
A jelenlegi rendszer a hosszú távú ellátáson alapul A hazai gázellátás a hosszútávú szerződéseken alapul… A MEH által javasolt ESZ koncepció az összköltség emelkedését hozhatja Évek 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 A javasolt időszakos pályáztatás miatt a hosszú távú szerződések megkötésére nincs mód, hiszen egy szolgáltató vevőbázisa nem stabil; A javasolt rendszerhez alkalmazkodó rugalmasság biztosítása nem várható el a forrás birtokosától; Rövid távú szerződések megkötése esetén a beszerzési ár magasabb lesz, így pont a kiszolgáltatott, védelemre szoruló fogyasztói csoport esetében lesz drágább a földgáz. Szerződések Import szerződések (max) Szolgáltatói szerződések (max) …ami összhangban van az európai gyakorlattal A gáziparban nincs a villamos energiapiachoz hasonló megszüntetés; A francia, német és olasz hosszú távú földgázvásárlási szerződéseket a közelmúltban hosszabbították meg; Az ellátásbiztonságról szóló Direktíva szerint a hosszú távú szerződések a jövőben is jelentősen hozzájárulnak majd a gázellátás biztonságához(1). Ki köt 20 éves szerződést egy ESZ piacra? (1) Lásd 2004/67/EK Direktíva a földgázellátás biztonságát garantáló intézkedésekről
Az EU célja versenypiaci körülmények megteremtése Az MGE piaci alapú ESZ rendszer bevezetését ajánlja Vevői elégedettség A kiszolgáltatott fogyasztók esetében a Direktíva mint lehetőség definiálja az ellátási kötelezettséget a méltányos ár és ellátásbiztonság garantálása érdekében Méltányos árak és ellátásbiztonság Versenypiac Szabad hozzáférés a rendszerhez Az EU célja versenypiaci körülmények megteremtése
Az MGE az EU-val összhangban piaci alapú ESZ koncepciót javasol Fogyasztói csoport Kis alkuerejű fogyasztók Az ESZ terméket bárki kínálhatja, a volt közüzemi szolgáltatóknak kötelező ajánlani ESZ módja Átmeneti időszakban a volt közüzemi szolgáltatók, utána más is, aki hajlandó rá ESZ szereplő Hosszú távú ellátás, a fogyasztók kiszámítható migrációjával
Az MGE javaslata a megoldásra A piaci liberalizációt a fogyasztók szabad ellátó választása érdekében kell megvalósítani. A gázfogyasztók számára zavarmentes modellváltást kell bevezetni. A jelenlegi közüzemi szolgáltatók automatikus kijelölést kapjanak a szolgáltatási területükön az egyetemes szolgáltatások nyújtására. A szolgáltatáshoz kapcsolódó engedélyt csak az átmeneti időszakban tartjuk szükségesnek. Az átmeneti időszak után a kereskedelmi engedélyesek rendelkezhetnek olyan egyetemes szolgáltatói termékcsomagokkal, amelyeket versenypiaci feltételek között a kis alku erejű fogyasztóknak ajánlhatnak fel. Ki kell alakítani az egyetemes szolgáltatáshoz kapcsolódó szolgáltatási és minőségi követelményrendszert.
A szakmai véleményeket befogadó törvény előkészítést várunk el. Összefoglalás A szakmai véleményeket befogadó törvény előkészítést várunk el. Megfontoltságot kérünk a jogszabályalkotóktól. Az átmeneti időszakra türelmet kérünk az ügyfeleinktől. Ellátásbiztonságot, tervezhetőséget ígérünk a szolgáltatók részéről. Az átlátható és tiszta verseny kialakulásához időre van szükség. Koncepciónk lényege: kizárólag a fogyasztó döntsön!
Köszönöm a figyelmüket!