Árpolitika a turizmusban
A marketingmix alapelemei:
mi az ár? „termék értékének ellenértéke” fogyasztó előállító termelőnek: előállítási érték fogyasztónak: összeg feláldozása valami megszerzése érdekében + minőségi mutató
Mi is az árpolitika? a vállalkozás által kínált termékek árának meghatározása változásokra való reagálás ezekre vonatkozó elvek és módszerek összessége
Az árfunkció politikaként értelmezése azt jelenti
meghatározza a hosszabb távon is alkalmazandó stratégiáját, hogy a vállalat az árak területén is kialakítja hosszú távon elérendő céljait, meghatározza a hosszabb távon is alkalmazandó stratégiáját, elveket állapít meg az árak gyakorlati alkalmazására ellenőrzi az árfunkció érvényesülését
Az ár szerepe a marketingben a marketingmix egyik fontos eleme önmagában nem létezik csak a termékekkel, szolgáltatásokkal együtt és marketingmix további elemeivel kölcsönhatásban értelmezhető
Az ár funkciói: a forgalom növelése, csökkentése piaci részesedés fenntartása (adott piacon hány vendég az „enyém”) kereslet tér-és időbeli befolyásolása
Az árat befolyásoló tényezők: a vállalat marketing céljai az árképzés céljai: megtérülés piaci részesedés cash flow költségek (állandó és változó)
alkalmazott értékesítési csatorna, közvetítők elvárásai: fizetési feltételek jutalék mértéke piaci környezet: társadalmi elvárások jogi előírások gazdasági szabályok a fogyasztók jellemzői, fizetőképessége: ÁRÉRZÉKENYSÉG
Az árérzékenységet befolyásoló tényezők
2. Helyettesítők ismerete 3. Összahasonlíthatóság 4. Vásárlás nagysága 1. Egyediség 2. Helyettesítők ismerete 3. Összahasonlíthatóság 4. Vásárlás nagysága 5. Költségmegosztás lehetőségei 6. Ár-érték arány 7. Tartalékolás, készletezési hatás 8. „Fut a pénze után” hatás 9. Egyéb kiegészítő kiadások
alapvető árképzési stratégiák: konkurenciaorientált árképzés költségorientált árképzés keresletvezérelt árképzés megkülönböztető árképzés
-megkülönböztető árazás… fogyasztói szegmentumok szerint: diák, nyugdíjas, törzsutas kedvezmény termék-image alapján: milyen értéket hordoz a vevőnek elhelyezkedés szerint: szoba fekvése Pl.: tengerre néző szoba felárat artalmazhat. Idő szerint: szezon: főszezoni ár last minute, first minute napszak, esti árak alkalmazása
Árdifferenciálás időbeli (elő-, fő-, utószezoni árak) célcsoport-vonatkozású forgalom-vonatkozású értékesítési csatorna szerinti
Leggyakoribb szállodai árkategóriák
1. Napi szobaár (Rack Rate) 2. Speciális, egyéni/kedvezményes ár 3. „WALK IN” ár 4. Package ár 5. Corporate ár 6. CRS ár 7. Konferencia ár 8. Speciális szerződéses ár 9. Akciós ár 10. Study tour ár 11. Önköltségi ár
Köszönöm a figyelmet!!