A kísérletek szerepe a modern tudományban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Georg Simon Ohm ( ).
Advertisements

A FÖLD, ÉLETÜNK SZÍNTERE
Készítette Varga István 1 VEGYÉSZETI-ÉLELMISZERIPARI KÖZÉPISKOLA CSÓKA.
1 Európai Nukleáris Kutatási Szervezet Európai Részecskefizikai Laboratórium CERN: Tudomány és technológia gyorsítója.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Tudás, közösség, hatalom
A kvantummechanika úttörői
A FÖLD MÁGNESES TERE Készítette: Tölgyesi Kinga
Fizika Bevezető 6. osztály.
Albert Einstein idézetek.
Készítette: Tóth Enikő 11.A
Az elemek keletkezésének története
Vírusok a számítógépben A HIV-járvány eredetének szimulációja
A mikrorészecskék fizikája 3. Neutrínó-fizika
AZ ÉGHAJLATTAN FOGALMA, TÁRGYA, MÓDSZEREI
Matematika Eredete és története Kaszás Tamás.
A számírás története.
F. Bacon ( ) és a modern tudományok alapvetése.
Albert Einstein idézetek.
A társadalomtudományi kutatás módszerei
 2 egér  Sorozat feladatok: 80 pénz érme 4 mérés  Egymásután következő számok és csak a szembelévőét látja 5-ször mondják, hogy nem tudom utána tudom.
Hurrikánok, Tájfunok, Tornádók
A HOLD A Hold a Földhöz legközelebb eső égi test, mely a Föld körül km.-nyi közepes távolságban 27 nap 7 ó. 43 p. 11,5 mp. alatt kering.
Magfúzió.
Mágneses kölcsönhatás
Aerosztatikai nyomás, LÉGNYOMÁS
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
BEVEZETŐ A FIZIKA TÁRGYA
Kölcsönhatások.
Történeti érdekességek
BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 1111 Budapest, Egry J.. u. 1. E 610. Dr. Margitay Tihamér 10. óra.
Isaac Newton.
A modell fogalma, a modellezés jelentősége
A csillagászat keletkezése
Tk.: oldal + Tk.:19. oldal első két bekezdése
Bemutatjuk a híres/fontos W  és Z 0 Bozonokat Sheldon Glashow Steven WeinbergAbdus Salam Ők jósolták meg elméletileg. Nobel díj: 1979 Ők pedig felfedezték.
Mágneses mező jellemzése
Marie Curie Skłodowska (Varsó,1867-Sallanches, 1934)
Térszemlélet, időérzék fejlesztése
A tudományfilozófia két nagy tradíciója Bevett (elfogadott) nézet Kb A logikai pozitivizmus eszmei áramlatához tartozik R. Carnap, M. Schlick,
Lecke a vadludaktól.
Georg Simon Ohm Életrajza..
Lecke a vad-ludaktól.
A valószínűségi magyarázat induktív jellege
7.Az elméleti redukció 1.A mechanizmus-vitalizmus vita –Szélesebb értelemben: redukálható-e a biológia a fizikára és a kémiára, vagy beszélhetünk-e autonóm.
VI.1. A Principia jelentősége: a szintetikus elmélet A forradalmiság tartalma A forradalmiság tartalma a szintézis a szintézis a halmozódó tudás szükségszerűen.
Számrendszerek kialakulása
Energia megmaradás Kalacsi Péter.
Hő és áram kapcsolata.
Milétoszi filozófusok
Szemléletes hiperbolikus geometria I.
Készítette: Ivic Zsófia 10.d
Készítette: Brindzik Milán 9.b
Kutatásmódszertani dilemmák
Csereklei Levente. Tartalomjegyzék Élete és tanulmányai Későbbi évei Tudományos eredményei Forrás.
Luigi Galvani.
Alessandro Volta Oláh Szófia 10.b.
Fótos Bálint.  Született Június 13.  Edinburgh, Skócia  3 évesen a katolikus anyja kezdte tanítani  8 évesen elvesztette az anyját  Ezek.
Fizika Dr. Beszeda Imre jegyzete alapján.
Lecke a vad- ludaktól Ismertelen szerző Kattintással válthatsz! ♫ Turn on your speakers! ♫ A hangszórót légyszi !... ♫ Turn on your speakers! ♫ A hangszórót.
Találkozás a „vadakkal” Filozófia és Tudománytörténet Tanszék BME 1111 Budapest, Sztoczek J. u fsz. 2. Telefon:
EGYENÁRAM Egyenáram (angolul Direct Current/DC): ha az áramkörben a töltéshordozók állandó vagy változó mennyiségben,
FAZEKAS ANDRÁS ISTVÁN PhD c. egyetemi docens
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
A fizika mint természettudomány
Az újkori bölcselet első jelentős képviselői: F. Bacon és Descartes
avagy hogyan birkózzunk meg szorongást okozó tanítási helyzetekkel?
egymáson elgördülve (diffúzió!)
KÖZGAZDASÁGI ELMÉLETTÖRTÉNET I.
Bevezető Mivel foglalkozik a fizika? Az anyag megjelenési formái a természetben 6. osztály Fizika.
Előadás másolata:

A kísérletek szerepe a modern tudományban kínzás, megismerés, igazolás, feltárás, stabilizálás, stb.

A kísérletek megítélésének története Hagyományos tudománytörténetekben a „techné” szféráját kevéssé vizsgálják. Itt nyilvánvalóan rengeteg „kísérlet” (pigmentkeverés, habarcskészítés, fegyvergyártás, metallurgia, stb.) Klasszikus (görög) tudományban kevés, „vegyes” matematikai területeken alig: a beavatkozás nem a „természetet” ismeri meg, hanem a „mesterséget” (Arisztotelész) Biológiában sok megfigyelés, orvostudományban felfogástól függően:

Hellenisztikus orvoslás I.e. 3. sz. - Alexandriában Herophilosz és Erazisztratosz elkezdenek boncolni I.e. 2. sz. Ptolemaiosz Phüszkon elűzi a tudósokat Alexandriából Specializálódott orvosok „klinikákon” Számos egyéb, egymással polemizáló szekta, mint „empirikusok”, „racionalisták” ill. „dogmatikusok”, „metodisták”, „pneumatisták”

Herophilosz kivégzés módja: boncolás… agy és idegrendszer vizsgálata, a dura és pia mater, petefészkek, érző- és mozgatóidegek, szem rétegei, vénák és artériák elkülönítése, szívbillentyűk Életműködések alapja négy erő máj: tápláló szív: melegítő agy: gondolkodó ideg: érző

Erazisztratosz Két- és háromzsebes billentyűk, szívben a vér egy irányban halad, vér a vénákba - pneuma az artériákba, artériák kitágulása passzív folyamat Inkább funkcionális anatómia, mint csak szervleírások Sztoikus pneuma-tan horror vacui betegségek oka gyakran a „plethora” -rosszul megemésztett tápanyagok felhalmozódása Diéta, fürdetés, izzasztás, ledörzsölés

A kísérleti szemlélet térnyerése 17. század – Francis Bacon és mások a retorikában hangsúlyozzák az ókortól eltérő szemléletet: a jelenségek feltárása, a „természet kínpadra vonása”: a megismerés aktív („tudás és hatalom egy és ugyanaz”) a mágikus tradíció esetleges hatása (Yates) az experimentum szó mint kísérlet és az experientia szó, mint tapasztalat elválik a létrejövő akadémiák egyik fő céljuknak a természeti jelenségek kísérleti feltárását tartják.

A francia lapokban némileg nagyobb a matematikai munkák aránya Gross és munkatársai a Philosophical Transactions 1700 előtti cikkeit vizsgálják: a megfigyelések (36%), mechanikai magyarázatok (27%) kísérleti eredmények ismertetése (15%) a jelenségek matematikai magyarázata (6%) (Gross, Harmon és Reidy 2000). A francia lapokban némileg nagyobb a matematikai munkák aránya

Az „arisztoteliánus” kísérletezők A Liège-i angol jezsuita kollégium munkáját összefoglaló 1685-ös Florus Anglo-Bavaricus „A filozófia oktatásában a professzorok nem csak a peripatetikus iskola doktrínáit tanítják három éven keresztül, hanem többen szorgoskodnak azon, hogy a természet titkait kísérleteken keresztül tárják fel, hogy diákjaink azon tudásterületeket is megismerjék, amelyeket, különösen Angliában, igen nagyra értékelnek. … Nem hiányzik az algebra, az oszthatatlanok módszerének, vagy az apolloniusi kúpszeletek vizsgálata… Általánosságban elmondható, hogy nincs olyan, akár fizikai akár matematikai felfedezése a Királyi Társaságnak, amelyet II. Károly alapított Londonban, amely ne lenne megvizsgálva és továbbfejlesztve kollégiumunkban” (Reilly 1962: 225).

A tizennyolcadik század Szalonokban Európa-szerte kísérleteket mutatnak be Stabilizált jelenségek, megbízható leírások A kémia – „levegők” felfedezése, majd Lavoisier révén a modern kémia kialakulása pontos kvantitatív viszonyok vizsgálata szemben az adeptuselmélettel a kísérlet „hozzáférhető” mindenki számára aki elég képzett növekvő igény az ipar felől

Milyen típusai vannak a kísérletezésnek? Klasszikus tudományfilozófiában a kísérleteket általában „elmélettesztelésre” használják. Néhány esettanulmány: Charles Dufay Ampère néhány hete…

Charles Dufay 1730 körül kísérleteket kezd az elektromossággal a terület zavaros, nincs kialakult terminológia. Kb. ennyit tudtak: Some materials could be electrified by rubbing,others sometimes,again others not at all. Sometimes bodies could be made electric by contact with others, sometimes not. Sometimes electricity acted as attraction,sometimes as repulsion. Sometimes sudden changes regarding attractive and repulsive effects occurred.

A kísérletek Különböző anyagok, formák, hőmérséklet, szín, páratartalom, légnyomás Az anyagok érinthették egymást, közel lehettek, távol, harmadik testtel összekötve Az eredmények merész következtetésre vezettek: a fémeken kívül minden anyag dörzsöléssel elektromossá tehető, és a lángon kívül minden anyaghoz lehet elektromosságot juttatni.

Vonzások és taszítások De mitől vonzották egy ideig egymást az anyagok, majd kezdték hirtelen taszítani? közös mintázat: vonzás – kontaktus – taszítás de harmadik tárgyak ezek a testek vagy vonzottak, vagy taszítottak – nem lehetett megjósolni! Merész feltételezés: beszéljünk két elektromosságról! üveg és gyanta alapú elektromosság

Az eredmény Kísérletek százait lehetett értelmezni „létrehozták” a fogalmat, holott ma teljesen „természetesnek” tűnik Dufay nem „felfedezte” a kétfajta elektromosságot, hanem hipotézisként használta, hogy magyarázni tudjon vele jelenségeket A kísérlettel nem elméletet próbált tesztelni, hanem szabályszerűséget feltárni, stabilizálni jelenségeket, stb.

Ampère 1. Kísérlet, mint feltárás 1820 júliusa – Oersted ismerteti az elektromos és mágneses erő közt felfedezett kapcsolatot Európaszerte lázas kísérletezés – mi is a jelenség? galvánelemre kötött vezető kitéríti a mágnestűt helyzetéből – hogyan is pontosan? más más szöget mérnek nem „vonzás” vagy „taszítás” – hanem mi? a mágnestű máshogy viselkedik a drót alatt, mint felett magyarázható mindez vonzó, központi erők jelenlétével (Laplace fizikája)?

André Marie Ampère – nem elkötelezett Laplace felfogása iránt („romantikus fizika”) néhány hónap alatt új fogalmak, új jelenségek, új műszerek, új kísérleti módszerek: az „elektrodimanika” születése (1826 írott munka megjelenése, de az elmélet fő vonalai három hét alatt megvannak)

Mi is történik? Ampère lázas kísérletekkel tölt el három hetet – matematikus, nem gyakorlott kísérletező Kezdetben – másokhoz hasonlóan bonyolult magyarázgatás a jelenségleírás a „reciprok hatást” keresi – ha a galvanikus áram megmozgatja a mágnest, akkor a mágnes is a vezetéket? ki akarja küszöbölni a Föld mágnesességének hatását

Az „asztatikus tű” a földmágnesesség kiküszöbölése galvánelem erejének és polaritásának változtatása a tű anyaga és hossza a tű és a drót helyzete: alatta, felette, mellette, függőlegesen, vízszintesen ?Mitől fordul el a tű és merre?

A megfigyelések leírása Ampère megfigyelte, hogy derékszögben áll be a tű, ha „szimmetrikus” helyzetben van a dróttal (ha a drót a tű forgástengelyéhez van a legközelebb) De melyik irányban mozdul ki? Be kellett vezetni az „áram(lás)” fogalmát – ráadásul ennek jobb és bal oldalát Az „úszószabály” bevezetése – az áramban egy úszó, aki arccal a tű felé néz…

A galvánelem hatása Maga a galvánelem is kimozdítja a tűt fel kellett tételeznie, hogy itt is folyik „áram”, de nem a réztől a cink pólus felé, hanem fordítva. Pár nappal később már egy folyamatos körforgásról beszél Mindezeket a fogalmakat azért alkotta, hogy kezelhetővé váljanak a jelenségek „ha – akkor” jellegű szabályszerűségek

Ampère 2. Elmélettesztelés Ampère kialakította az elméleti magyarázatot is a magnetizmus oka: kis, körkörös áramkörök a mágneses testekben (akár matematikailag is tárgyalhatóvá válik!!!) ez esetben körkörös áramok egymásra is kellene, hogy hassanak, nem csak a mágnesre!

Az áram hatására kimozdul a másik drót nincs hatás – súrlódás? hogyan oldható meg a jó vezetés + a kevés súrlódás? Félhavi fizetésével megveszi Párizs legerősebb galvánelemét a műhelyben működik, pár óra múlva már bejelenti az Akadémián: egyértelmű bizonyítékot talált elmélete igazolására a megtervezett apparátust tökéletesítette, optimalizálás nem „ha akkor”, hanem „bizonyíték”.

Egy „mai” kísérlet 2002: Raymond Davies ¼ Nobelt kap a napneutrínók detektálásáért Kísérlet: 1967/68-tól Probléma: neutrínók észlelése: igen bonyolult apparátust kíván Legalább két dolog kell: (1) tudni, hogy mennyi neutrínó várható a napból: John Bahcall modellje

A Napban végbemenő reakciók ún proton-proton ciklusa:

A Napból érkező neutrínók spektruma

(2): Tudni kell ezeket detektálni  alapreakció: νe + 37Cl → 37Ar + e– Mivel a 37Ar elbomlik, 37Cl lesz belőle  gyorsan „ki kell söpörni” az argont Homestake kísérlet: egy bányában >100 tonna C2Cl4  néhány 100 Ar-atom detektálható Ray Davies

A Homestake-kísérlet:

Eredmény: kevesebb mint fele annyi neutrínó, mint amennyit várnánk Vajon el kell vetni az elméletet? De melyiket? 1. Napreakciók elmélete 2. neutrínók elmélete 3. radioaktív bomlás elmélete stb… Óriási viták: Hol lehet a hiba?

A napneutrínó-kutatásokban résztvevők diszciplináris megoszlása

Eredmény: Később újabb, más elveken működő detektorokat is építenek Fejlődnek a releváns elméletek Hosszas egyezkedés vége: neutrínó-oszcillációs elmélet 35 évvel később Nobel-díj

Néhány tanulság A kísérletek túl bonyolultak ahhoz, hogy elméleteket teszteljenek: aluldetermináltság Elméletek és kísérletek nem válnak szét, hanem egy egységes tudás-hálót alkotnak A kísérletek szerves részei a tudásnak

Irodalom Gross, Alan G., Joseph E. Harmon és Michael S. Reidy. 2000. Argument and 17th-Century Science: A Rhetorical Analysis with Sociological Implications. Social Studies of Science 30 (3):371-396 Reilly, Conor S. J. 1962. Francis Line, Peripatetic. Osiris 14:222-253. Bahcall, J.N., N.A. Bahcall és G. Shaviv 1968: „Present status of the theoretical predictions for the 36Cl solar-neutrino experiment” Phys. Rev. Lett. 20/21, 1209-1212. o Pinch, T. 1986: Confronting Nature: The Sociology of Solar-Neutrino Detection. Dordrecht/Boston: D. Reidel.