Az innováció-menedzsment alapjai IV. Innovációs projektek menedzselése

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Zséger Ádám vezető munkatárs
Advertisements

Szellemi tulajdonjogok, mint hitelfedezeti biztosítékok
OTP Kockázati Tőkealap I.
To protect the confidential and proprietary information included in this material, it may not be disclosed or provided to any third parties without the.
Az üzleti terv.
Competitive NanoMedicines for the Global Market ITDH, 2009, Január 21. A projektgenerálás módszertana a klaszterekben Name:Lisziewicz Zsolt, PhD Position:Chief.
„ T ő lünk függ minden, csak akarjuk!” Széchenyi István Forrás: MAG Zrt.
Kémiai Technológia Transzfer Kft. Egy pályázat előkészítése Hasznos tanácsok kutatóknak egy sikeres pályázat benyújtásához.
VÁLLALATI TANÁCSADÁS Közép-Dunántúli Régió Az OTP Bank vállalkozói szektort támogató szerepe - a KDOP-projekt bemutatása.
Az egyetemek szerepe és a szellemi tulajdon hasznosítása II
10. Tétel Sikeresen működő üzletét az igényeknek megfelelően bővíteni szeretné. Ehhez szüksége van egy üzleti terv elkészítésére. Foglalja össze, hogy.
Eredménytervezés Fedezeti összeg számítás: Értékesítés árbevétele
Versenyelemzés 8.fejezet.
Michael E. Porter Berencsi Balázs GTK – GM ARFWIM
A szénhidrogén bányászat magyar gazdaságban betöltött szerepe
A „TRUEFOOD” projektről  Az Integrált projekt teljes címe: Hagyományos európai élelmiszerek fejlesztése innovatív módszerekkel  Tematikus prioritás:
Miben tud segíteni az egyetemeknek és a kutatóknak a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala? dr. Németh Gábor SZTNH Információs és Oktatási Központ ELTE Pályázati.
A szellemi tulajdon kezelése és a TTTI szolgáltatásai.
© Leading Innovation – RSEU KFT. Minden jog fenntartva! Szellemi Vagyon Menedzsement Keresnyei János, ügyvezető Riglersystem Európa Kft. Pécs.
Értékesítési ajánlat elemei február. A termék koncepciója Tisztázandó a termék vagy szolgáltatás célpiaca.
A külső környezet elemzése
Az egyetemek szerepe és a szellemi tulajdon hasznosítása I. Egyetemi innováció-menedzsment Dr. Buzás Norbert.
Készítette Elmer Elizabet Primusz Flóra
Amikor nem kell biztosíték: tőkefinanszírozás Török József Üzletfejlesztési igazgató Miskolc, március 21.
E-beszerzés Bravo csoport.
Mennyire gátolja a vevőkockázat magyarországi mértéke a gazdasági növekedést? 300 Mrd Ft a tét évente Előadó: Felfalusi Péter ügyvezető.
Fejlesztési, stratégiai útmutató
Hiányzók: Varga László, Horváth Balázs Szervezeti környezet.
Gazdasági kihívások az egészségiparban; Budapest, január Csatlakozás az Európai Unióhoz: iparjogvédelmi hatások az egészségiparban Ficsor Mihály.
Beruházás-kontrolling
Kérdések a második zh-hoz
Gyakorló feladatok Mikroökonómia.
Copyright © 2012, SAS Institute Inc. All rights reserved. STATISZTIKA ÉS VIZUALIZÁCIÓ - ÚJ LEHETŐSÉGEK A STATISZTIKAI ADATOK MEGJELENÍTÉSÉRE ÉS FELTÁRÁSÁRA.
Honnan származik a pozitív nettó jelenérték? Richard A. Brealey Stewart C. Myers MODERN VÁLLALATI PÉNZÜGYEK Panem, fejezet McGraw Hill/Irwin Copyright.
A bioszféra 2 kísérlet. A bioszféra 2 kísérlet.
A lánc menti együttműködés és az innováció: a képességek és a meghatározó szakértelem kombinálása dr. Sebők András Campden BRI Magyarország Nonprofit Kft.
Hiszünk minden egyes ügyfél fontosságában. Minden egyes vásárlásuk, látogatásuk fontosságában. Annak részleteiben, ahogyan Ők ezt megélik. Kiváló ügyfélkiszolgálás.
Online értékesítési modellek
„Az igazi kérdés nem az, mennyit javultál tegnapi önmagadhoz képest, hanem, hogy milyen jól teszed a dolgod versenytársaidhoz képest.”
A szellemi tulajdon védelme Alapinformációk március
Elemezze cége innovációs potenciálját! ‘800 európai vállalkozás mint összehasonlítási alap’
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
Dr. Makra Zsolt projektvezető
A MARKETING FOLYAMATA.
Zsembery Levente vezérigazgató
Észak-Magyarországi Regionális Fejlesztési Ügynökség - Innovációs tevékenységekhez felhasználható forrás lehetőségek augusztus 26. – dr. Nyiry Attila.
i.e. SMART üzleti ötletek versenye SWOT analízis workshop
IBM- Lenovo Készítette: Elmer Elizabet Primusz Flóra.
Külpiacra lépés az Európai Unióban – Gyurácz Németh Iván.
Szellemi alkotások és a versenyjog évi LVII. Új törvény (Versenytörvény), amely január 1-jén lépett hatályba évi LVII. Új törvény (Versenytörvény),
Mitől innovatív egy vállalkozás?
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Okos pénzt az okos egészségügynek – kockázati tőkebefektetések az élettudományok területén április 29. Zsembery Levente vezérigazgató X-Ventures.
Vállalkozásmenedzsment I.
IVSZ START-UP KONFERENCIA ÉS VERSENY ÁPRILIS 4. A versenyre való jelentkezés határideje: március 10..
Cégnév Üzleti terv. Célkitűzések A cég hosszú távú céljainak egyértelmű bemutatása –Használjon a cég növekedését alátámasztó kifejezéseket, de legyen.
Mit tartogat a Horizont 2020 keretprogram innovatív KKV-knak? Regionális Igazgató Dr. Wootsch Attila.
Decsi Zoltán Kaposvár, március 01. Prototípus, termék-, technológia- és szolgáltatásfejlesztés pályázat.
„Virtuális Genom Projekt” Richnovszky Ádám – menedzsment Pitlik László (PhD) – tudásmérnökség Szöllössy Dániel – forráskutatás Kócs Róbert – rendszerszervezés.
A high-tech cégalapítás gyakorlati szempontjai
A TERMÉK- ÉS A MARKETINGKONCEPCIÓ KIFEJLESZTÉSE
A külső környezet elemzése
“Tudásmegosztás és szervezeti problémamegoldás a mesterséges intelligencia korában” Levente Szabados Technológiai Igazgató.
Üzleti terv bemutatása
Vállalati terv bemutató
Projekt neve Cég neve Előadó neve
Innovációmenedzsmenti alapok
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Üzleti terv bemutatása
Cégnév Üzleti terv.
Előadás másolata:

Az innováció-menedzsment alapjai IV. Innovációs projektek menedzselése Dr. Buzás Norbert

Az ötlet megvalósítható-ságának Értéknövekedés Kockázat-csökkenés Az ötlet megvalósítható-ságának bizonyítéka A piac létezésének bizonyítéka Az üzleti modell bizonyítéka A befektetési döntés bizonyítéka Korai fázis Expanzió Idő Prototípus 1. vásárló vagy sikeres széria „Breakeven” Exit Forrás: Gamma Capital

A technológia transzfer sikerháromszöge Ember Technológia Piac

A piaci potenciál meghatározásának „térképe” Forrás: ValDeal Innovációs Zrt.

A technológia lehetséges előnyei   1. Melyek azok a fő problémák, melyekre megoldást nyújt a fejlesztés, mennyire jellemzőek ezen igények, és az új ötlet milyen mértékben nyújt megoldást erre a problémára; 2. Kik lennének azok, akiknek ezen igényei felmerültek, milyen sürgős ennek a problémának a megoldása és mekkora nyereség származhat abból, hogy megjelennek ezzel a technológiával; 3. Milyen közvetett előnyök realizálhatóak ezáltal, melyek azok, mennyire számottevőek; 4. Milyen költségkalkulációval alapozták meg az új technológiát, az új technológiára való áttérés milyen többletköltségeket eredményezne. A fejlesztés állapota 1. Készítettek- e már prototípust, ha igen, akkor milyen mértékben használható. Ha eddig nem készítettek, akkor felmérni, hogy a későbbiekben szükséges lenne-e, megoldható-e ennek az elkészítése és mikor lehetne elérhető a prototípus; 2. Van-e már olyan termék, melyet befejeztek, a kifejlesztés (tesztelések, ellenőrzések…) milyen fázisában van a technológia, milyen erőforrásokra van még szükség ahhoz, hogy készterméket tudjanak előállítani, illetve mikor lenne ez elérhető; 3. Hogyan és milyen átfogóan tesztelték már le a fejlesztést, milyen eredményekkel jártak, az mennyire megbízható.

Versenytársak és konkurens termékek   1. Jelenleg kik és milyen eljárással oldják meg az új technológia által is megcélzott problémát, mennyire lehet nehéz belépni a célpiacra; 2. Miben különbözik a kifejlesztett technológia a jelenlegiektől; 3. Mit tesznek a versenytársak a fogyasztók megtartása érdekében, melyek a fő erősségeik és gyengeségeik, milyen a piaci részesedésük. Lehetséges célpiacok 1. A megvizsgált piacok leírása, a struktúra, méret, a fogyasztói szegmensek feltárása; 2. Lehetséges előnyök elemzése, piaci részesedés meghatározása, a piackutatás során alkalmazott módszerek és eredmények ismertetése, miért tetszett és miért nem a lehetséges technológia a megkérdezetteknek; 3. A piacra való belépés korlátainak elemzése, az árszínvonal meghatározása, az értékesítési csatornák elemzése, a szokásos rendelési mennyiség és gyakoriság, a termék elvárt tulajdonságai, engedélyekre vonatkozó előírások.

Mindenki követhet el hibákat … „The phonograph…is not of any commercial value” Thomas Edison, 1880 „ Heavier-than-air flying machines are impossible” Lord Kelvin, 1895 „I think there is a world market for about five computers” Tom Watson, IBM, 1943 „There is no reason for any individual to have a computer in their home” Ken Olson, DEC, 1977

Az innovatív projektek fejlesztésének kulcstényezői Szilárd alapokon nyugvó szellemi tulajdon Gondos mérlegeléssel meghozott ‘vállalkozás alapítása vagy hasznosításba adás’ döntés Világos üzleti stratégiára alapozott üzletfejlesztés

Szilárd alapokon nyugvó szellemi tulajdon

A szellemi tulajdon szükségessége egyes iparágakban a „nem kézzel-fogható” javak értéke az összértéknek akár 80-85%-a is lehet a Coca-Cola 39 mrd USD-ra értékelte védjegyét 2000-ben a U.S. Court of Appeals egyik döntését követően, amelyben 2000-ben érvénytelenítette az Eli Lilly egyik szabadalmát, a vállalat piaci értéke 36 milliárd USD-vel csökkent

A szellemi tulajdon fajtái Szabadalom (Patent) Használati minta-oltalom (Utility model) Formatervezési minta-oltalom (Industrial design) Védjegy (Trademark) Földrajzi árujelző (Geographical indication) Növényfajta oltalom (Plant variety) Topográfia oltalom (Topography) Domén regisztráció (Domain registration) Szerzői jog (Copyright) Üzleti titok (Trade secret)

A szabadalom lényege A szabadalom valójában egy szerződés személy(ek) és/vagy szervezete(ek) valamint egy, az adott kormányzatot képviselő nemzeti hivatal között, melyben: A kormányzat meghatározott időre kizárólagossággal garantálja a szabadalmasnak a szabadalomban foglalt találmány gyártási, forgalmazási és értékesítési jogait A szabadalmas beleegyezik, hogy teljes mértékben nyilvánosságra hozza a találmányt

A szabadalom főbb jellemzői Egy találmány üzleti kiaknázására engedélyezett kizárólagos jog Meghatározott időre (20 év) érvényes Nemzeti hatáskörben adományozható Feltalálói és jogosulti (szabadalmasi) jogokat garantál Vagyontárgyként viselkedik, azaz átruházható, valamint „bérbe” (licenciába) adható

2. Gondos mérlegeléssel meghozott ‘vállalkozás alapítása vagy hasznosításba adás’ döntés

Egyes esetekben a szellemi alkotások hasznosítására kifejezetten a vállalkozás alapítása az optimális megoldás Ha nincs proof-of-concept, és emiatt a licencia nehezen lenne értékesíthető. Cégalapítás esetében megvan a külső finanszírozás bevonásának lehetősége; Ha megvan a proof-of-concept, de a koncepció túlságosan új és a piac még nincs rá felkészülve, ezért nehezen értékesíthető licenciaként; Ha a találmány nem szabadalmaztatható, de üzletileg ennek ellenére jól kiaknázható lenne (pl. értéknövelt szolgáltatással, ahol gyors piaci belépéssel védhető és profitábilis üzlet építhető ki ): ez esetben az egyedüli út lehet a termékként ill. szolgáltatásként való értékesítés, amihez viszont előbb céget kell alapítani, amely létrehozza a terméket vagy szolgáltatást. Egy termékkel rendelkező céget általában jobb áron lehet értékesíteni, mint egy hasznosítási jogot, hiszen nagyobb a projekt hozzáadott értéke és alacsonyabb a piaci kockázata Forrás: Convincive Consulting

A licencia főbb jellegzetességei Fizetési módok (lumpsum; milestone payment, annual minimum; upfront + royalty) Területi hatály Időbeni érvényesség Felhasználási terület Kizárólagosság

3. Világos üzleti stratégiára alapozott üzletfejlesztés

Fontos tudni: Első az üzleti stratégia! Milyen piacon vagyunk? Meghatározhatatlanul nagy piac nincs! Sok kockázatra még csak nem is gondolunk! "Customers don't complain. They just leave."

Első az üzleti stratégia! technológia – üzleti stratégia – termékstratégia Mi lehet az üzletté formálás módja? Milyen termék (szolgáltatás) alkalmas a modell megvalósítására?

Milyen piacon vagyunk? ?

Meghatározhatatlanul nagy piac nincs! Mekkora a hotelsamponok világpiaca? Hány doboz hotelsampont gyártanak egy évben a világban? Nyugodtan feltételezhetjük, hogy ilyen terméket csak a jobb hotelek számára gyártanak. A jobb hotelek számát a következőképpen határozhatjuk meg. A Földön kb. 200 ország van, bennük átlagosan 10 nagyváros, s egy nagyvárosban átlagosan 20 jobb hotel van. Ez mindösszesen kb. 40.000 hotel. A samponfelhasználást hotelenként szintén megbecsülhetjük. Hotelenként átlagosan 100 szoba van, amelyek 50%-os kihasználtsággal működnek, az év 365 napján. Sampont azonban csak minden második nap használ az átlag vendég. Ez mindösszesen 365 millió doboz sampon. Egy sampon ára kb. 25 cent, amit 365 millió-val megszorozva 90 millió USD-t kapunk. Forrás: Convincive Consulting

Sok kockázatra még csak nem is gondolunk! egy „medical device” piacképessé tételét 3 dolog akadályozhatja: 1. technikai fejlesztési korlátok (méret, real time, könnyen értelmezhető jel) 2. „regulatory” akadályok 3. tradíciók leküzdhetetlensége

"Customers don't complain. They just leave." When you understand the customer, you understand your business opportunity and strategy to seize that

Akit a téma bővebben is érdekel Dr. Buzás Norbert Cogito Consulting Kft. buzas@cogitoconsulting.eu