Integrációtörténet 2. témakör.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A logisztika szerepe országunk és vállalataink versenyképességében Chikán Attila Igazgató, Versenyképesség Kutató Központ, BCE Társelnök, Magyar Logisztikai,
Advertisements

Infláció Készítette: Beck Petra Pap Bettina.
Makroökonómia 5. előadás.
Kereskedelem- politikai eszközök. Célja…  kereskedelem korlátozása  kereskedelem támogatása  kereskedelmi feltételek meghatározása  Σ kereskedelem.
A piac Szakiskola.
A három pólusú világgazdaság kialakulása és a világkereskedelem
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing
A gazdasági fejlettség mutatói
Makroökonómia Árupiaci egyensúly.
Makroökonómia Pénzpiaci egyensúly.
Műszaki haladás közgazdasági szempontból Meyer Dietmar március 3.
Kereskedelempolitika
A kurzus programja Dátum Témakör december Piaci elégtelenségek
A ppt fájlokat a GTK honlapján…
A kurzus programja Dátum Témakör november 17.
Bevezetés a közgazdaságtanba I.2006/2007. tanév, 1. félév 10. előadás 1 A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
Piaci kereslet és kínálat
A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS KÉRDŐJELEI A TÁRSADALOM, A GAZDASÁG ÉS AZ ÖKOLÓGIA ÖSSZEFÜGGÉSE A GLOBÁLIS WILÁGBAN.
Makroökonómia Mundell-Fleming.
Nemzetközi gazdaságtan – Nemzetközi kereskedelem
KÖRNYEZETSZENNYEZÉS GAZDASÁGTANA
Versengő tézisek a fenntartható fejlődésről: a piaci és az alternatív gazdasági modell Boda Zsolt MTA PTI, BCE, Védegylet.
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
A fogyasztóvédelem gazdasági alapjai
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. EU ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
III. A logisztika jövője
Latin-Amerika. Alapadatok 21 millió km² 560 millió lakos 20 ország.
NOVÁK TAMÁS Nemzetközi Gazdaságtan X.
NOVÁK TAMÁS Nemzetközi Gazdaságtan
Nemzetközi agrárkereskedelem
Vállalkozások. A vállalat: olyan szervezeti egység, amely a piac más szerepl ő it ő l elkülönülten gazdálkodik, ezekhez piaci kapcsolatok f ű zik, megteremti.
Elméleti közgazdaságtan
Pénzügytan II. – február 23. Dr. Farkas Szilveszter
II. Gazdasági unió A, Pénzügyi unió Közös pénz → összemérhetőség, könnyebb elszámolás - Euro bevezetése 2002-ben.
A NEM KONZISZTENS VERSENYMODELL VESZÉLYEI A HÁLÓZATOS KÖZSZOLGÁLTATÁSOKBAN Kaderják Péter Kutatóközpont vezető Budapesti Corvinus Egyetem, REKK.
Közgazdasági elméletek története
Kalandorok kíméljenek! Július 29.. A címadás indoka Reklám céljai: –Termékeladás –Márkanév ismertsége –Márkakép kialakítása –Márkahűség kialakítása.
Nemzetközi marketing A globalizáció és ami utána jön
TÖRÖKORSZÁG ÉS AZ EURÓPAI UNIÓ Készítette: Harcsa Henrietta.
Intergrációtörténet 1. előadás.
Szervezeti struktúra és kultúra
Nemzetközi kereskedelem
Nemzetközi kereskedelem Alapelvek és intézmények.
Az üzleti vállalkozás kialakulása, fogalma, a vállalkozás környezete
Megállapításunk célja:  biztosítani a termelés megszervezését és hozzáigazítását a kereslethez, különösen a minőség és a mennyiség tekintetében;  Ösztönözni.
Kereslet, kínálat, ármechanizmus, fogyasztói-, és termelői többlet
Termék & Márka Kopcsay László.
Az EU agrárrendszere 30 óra Heti két óra. Az élelmiszertermelés területi kapcsolatai Agglomeratív tényezők túlsúlyban Regionális tényezők túlsúlyban Súlyvesztő.
A gazdasági élet problémái
I NTEGRÁCIÓ ÉS TURIZMUS Dr. Kovács Ernő egyetemi docens
Gazdaságpolitika II. 6. Gazdasági ciklusok 7
Tantárgy teljesítésének feltételei:  Tankönyv nincs. Tananyag: prezik+elmondottak.  Katalógus van  Hiányozni 3 X 2 óráról lehet.  Több hiányzás esetén.
Gazdaságpolitika Az állam gazdasági szerepe. A gazdaságpolitika típusai. Költségvetési deficit, lehetséges kezelési módjai és következményei.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
(gazdasági ismeretek gyors, velős átismétlése)
1 Versenyképesség – Befektetési klíma – Adórendszer dr. László Csaba, partner augusztus 27.
AZ ELLÁTÁS FEJLŐDÉSE ÉS A MARKETING KIALAKULÁSA
Az értékkategóriák.
Szabadkereskedelmi társulások
MTA Regionális Kutatások Központja A pénzügyi szolgáltatások területi dilemmái Magyarországon KOVÁCS Sándor Zsolt tudományos segédmunkatárs MTA Regionális.
A piac és a piacgazdaság. A piac fogalma Több értelmezése lehet: I. A piac a javak (termelés, szolgáltatás) realizálásának színtere, a tényleges és a.
9. fejezet Megjelenés a nemzetközi piacon
A külső környezet elemzése
A foglalkoztatáspolitika és egyéb politikák
A piac és a piacgazdaság
A REGIONÁLIS INTEGRÁCIÓK
A regionális gazdasági integrációk
A kereskedelem fogalma, szerepe a gazdaságban
Előadás másolata:

Integrációtörténet 2. témakör

Vámunió Előnyök és hátrányok Kereskedelmi tömörülés Belső szabad kereskedelem Közös külső vámok Közös kereskedelempolitika Regionális szabad kereskedelem Közös Protekcionizmus Nemzetközi munkamegosztás

Vámunió Jacob Viner Klasszikus elmélete Kereskedelem teremtés (trade creation) Kereskedelem eltérítés (trade diversion) Példa

Vámunió - hatásai Vámok törlése: Állam elesik bevételtől Mennyiségi korlátozások – jóléti hatással jár együtt Partnerországgal új kereskedelmet teremt Kereskedelembővülést eredményez Gazdasági határok: szubvenciók, adók, valutaárfolyamok

Vámunió Strukturális protekcionizmust mérsékeli Fizikai értelemben: a termékek mozgását Vámbürokrácia Költségek, munka, időmegtakarítás

Nyereségek és vesztességek Szabadkereskedelem és protekcionizmus közötti megoldás Kereskedelemteremtés van túlsúlyba: VÁMUNIÓ jó Ha kereskedelemeltérítés: VÁMUNIÓ ROSSZ Hatékonyság nem jó

Kereskedelem teremtés és eltérés mértéke függ Milyen magas vámokat törölnek Magas vámok törlése a hatékony termelőknek kedvez Több termelő védtelen Tehát kedvező minél kisebb a külső vámszínvonal

Eredmény Kitágulnak a piacok Verseny élesedik Csökken a monopolisztikus összejátszás Rivalizáció: hatékonyság javítása Makro teljesítmény: gazd. Növekedés, nagyobb fogyasztói kielégülés

Vámok Protektív vámok Restriktív vámok Hazai gazdaság védelme Fogyasztói hatásuk van Olyan termékek melyre hazai termelés nem lehetséges Pl. déli gyümölcsök

Vámunió mérete - Kritika Nagy vámunió Neoklasszikus külkereskedelmi elméleteken nyugszik Komparatív előnyök kihasználása Specializáció- „önellátás” Protekcionista gazdaságpolitika Kicsi vámunió Jobban ráutalt a külsőkkel való munkamegosztásra

Kritika: gazdasági szerkezet Nyereség annál nagyobb minél riválisabb országok egyesülnek Párhuzamos kapacitások csak protekcionizmusban alakulhatnak ki Racionális munkamegosztás bontakozik ki Fejlettségi különbségek egyirányú kereskedelemteremtéshez vezet Előnyök strukturális hátrányokból származik

Kritika - Költség Termelők változatlan költségszintjét feltételezi Kínálati oldalt adottnak tekinti Csak kereslet változik Nem veszi figyelembe a termékinnovációt Szerkezetátalakító hatásokat

Kritika - költség Statikus elméletek Dinamikus elméletek Reáljövedelmek csak onnan származhatnak, hogy kereskedelmet teremtünk Ezáltal jövedelmet takarítunk meg Dinamikus elméletek Intenzívebb verseny miatt technikai fejlesztésekre fektetik a hangsúlyt

Kritika. Dinamikus elméletek Feloldják a változatlan költségszintek feltételezését Termelő nem ál félre a hatékony javára Koncentrálja erőforrásait Verseny nyomására korszerűbb technikát alkalmazz Racionálisabban gazdálkodik Folyamatos fejlesztés +kutatás