Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Nemzetközi gazdaságtan – Nemzetközi kereskedelem

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Nemzetközi gazdaságtan – Nemzetközi kereskedelem"— Előadás másolata:

1 Nemzetközi gazdaságtan – Nemzetközi kereskedelem
Fontosabb összefüggések függvényszerű ábrázolása Összeállította: Dr. Novotny Ádám

2 Belföld TLH-görbéje QW = L/aLW – (aLC /aLW )QC aLC /aLW

3 Komparatív előny és a kombinált TLH
Összegzett (belföld+külföld) TLH kereskedelem esetén Wine Ha mindkét ország specializálódik a komparatív előnyök szerint és kereskedik, akkor a saját TLH-ikon túl tudnak fogyasztani. Foreign+Home 5,000 4,000 Foreign 3,000 A kombinált TLH meredekségét a legalacsonyabb alternatív költséggel bíró ország határozza meg. 2,000 Home 1,000 Cheese 1 2 3 4 5 3-3

4 A TLH tényezőhelyettesítés nélkül: Példa
K=3000, L=2000 aKC = 2 aKF = 3 aLC = 2 aLF = 1 Food - L Food - K Cloth - L Cloth - K

5 A TLH tényezőhelyettesítéssel: növekvő határ alternatív költség
The principle of increasing marginal opportunity cost states that opportunity costs increase the more you concentrate on the activity (a határ alt. ktg. egyre nagyobb, ha növeljük egy termék előállítását) Wine A Slope is flat at A (lapos a görbe) This means there is a low opportunity cost to produce more cheese (a további sajtgyártás alternatív költsége alacsony) Slope is steep at B (meredek a görbe) This means there is a high opportunity cost to produce more cheese (a további sajtgyártás alternatív költsége magas) B Cheese 3-5

6 A termékárakról az input-döntésekig (H-O model)
Suppose the price of cloth relative to the price of food is calculated as (PC/PF)1. If we also know the direct relationship between relative output prices and relative factor prices given by the SS curve, then we can determine relative factor prices--the wage/rental ratio. Once we determine the wage/rental ratio and determine the CC and FF curves, we can determine the capital to labor ratio in both the cloth and food industries. In sum, given output prices, we can determine not only factor prices, but factor levels in the Heckscher-Ohlin model.

7 A kereskedelem hatására a relatív árak konvergálnak a világban
With trade, the relative price of cloth rises in the relatively labor abundant (home) country and falls in the relatively labor scarce (foreign) country. In Home, the rise in the relative price of cloth leads to a rise in the relative production of cloth and a fall in relative consumption of cloth. Home becomes an exporter of cloth and an importer of food.

8 A létrehozott előny fontossága
Nincs garancia arra, hogy a megfelelő (legolcsóbb) ország fogja a terméket gyártani! A szerencsén és egyéb nem szándékolt tényezőkön is múlik, hogy ki lesz a „nyerő” (piacvezető) a világpiacon.

9 A külső méretgazdaságosság és a kereskedelem okozta veszteség

10 Tanulási görbe (Learning curve)
A dinamikusan növekvő hozam behozhatatlan előnyt adhat egy vállalatnak. A felhalmozott tudás egy termékről, szolgáltatásról költségcsökkenéshez vezet hosszú távon. A protekcionizmus igazolására is használható érv: Újdonsült iparág érv (Infant industry argument) Azonban nehéz megjósolni, hogy milyen iparában lesz majd külső méretgazdaságosság.

11 A vám hatása

12 Vám egy kis országban

13 A vám költsége és haszna az importáló országban

14 A vám nettó jóléti hatása


Letölteni ppt "Nemzetközi gazdaságtan – Nemzetközi kereskedelem"

Hasonló előadás


Google Hirdetések