2007. november 28.1 Hazai felsőoktatási intézmények kilátásai és lehetőségei az évtized második felében Rudas Imre a Magyar Rektori Konferencia társelnöke.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tamás Kincső, OSZK, Analitikus Feldolgozó Osztály, osztályvezető A részdokumentumok szolgáltatása az ELDORADO-ban ELDORADO konferencia a partnerkönyvtárakkal.
Advertisements


„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
1 TÁMOP B-11/2/KMR Az oktatás és kutatás színvonalának emelése a Szent István Egyetemen AZ OKTATÁS ÉS KUTATÁS SZÍNVONALÁNAK EMELÉSE A SZENT.
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
Felsőoktatási menedzsment MA Felsőoktatás Nyilvánossága Konferencia november 17. dr. Princzinger Péter.
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
1 „ Gazdasági kihívások 2009-ben ” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Dunagáz szakmai napok, Dobogókő Április 15.
1 Kormányszóvivői tájékoztató Az új felsőoktatási törvény március 9. Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének.
Makrogazdasági és részvénypiaci kilátások
Kormányszóvivői tájékoztató Magyar Universitas Program Csatlakozás az Európai Felsőoktatási Térhez - Infrastruktúra-fejlesztési Program magántőke bevonásával.
ÚJ DIMENZIÓK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS SZERKEZETI, TARTALMI ÉS MÓDSZERTANI FEJLESZTÉSE A LEONARDO KÍSÉRLETI.
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
1. oldal A vezetői döntéseket támogató mutatószám rendszer Pilot projektzáró jelentés szeptember 9.
ÁTALAKULÓ FELSŐOKTATÁS Bevezetés a szociológiába WJLF ÁSZM I. évf. nappali tagozat.
Dr. Sztachó-Pekáry István A főiskolák jövője a kétszintű képzési rendszerben FELSŐOKTATÁS NYILVÁNOSSÁGA KONFERENCIA NOVEMBER 4-7.
MFG-Pro váll-ir. rendszer bemutatása
Természettudományok és műszaki tudományok területén végzett diplomások száma a éve korcsoportban 1000 főre számolva 2010-re az EU-ban 15 %-os növekedést.
Egy év az Európai Unióban Arató Gergely Budapest, április 29.
1 Területi koordinációs kapacitások Nemzetgazdasági Tervezési Hivatal (NTH) Péti Márton főtervező.
1 Kormányszóvivői tájékoztató Magyar Universitas Program június 16. A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja.
A tételek eljuttatása az iskolákba
A bolognai folyamat – Párizs: Sorbonne-i Nyilatkozat Franciaország, Egyesült Királyság, Olaszország, Németország  hallgatói és oktatói mobilitás.
Védőgázas hegesztések
A mesterképzések lehetőségei a Bologna- rendszerben.
Szerkezeti elemek teherbírásvizsgálata összetett terhelés esetén:
Szilágyi Barnabás Minőségi oktatás hatékony vezetéssel az európai dimenzióban HEFOP/2004/3.3.1-P /1.1 NYF MIR rendszere, minőségfejlesztési.
1 Kétségek között Göd, November 6-7. dr. Kiss József magánszemély.
Stratégiai dékánhelyettes önértékelése. Közreműködtem karunk oktatás-fejlesztési portfóliójának kialakításában. Feladatom ezen túl: az új szakok akkreditáltatása.
1 Magyarország 2020 perspektívájában Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt november 29.
A költségvetési intézmények feltételrendszereinek változása recessziós gazdasági környezetben, egy felsőoktatási intézmény szemszögéből Mag Zoltán Debreceni.
„Felsőoktatás új utakon” Fejlesztési célok és források a felsőoktatásban november 28. Budapest.
A fejlesztések hasznosulása az ágazati tervezésben október 18.
Lineáris egyenletrendszerek (Az evolúciótól a megoldáshalmaz szerkezetéig) dr. Szalkai István Pannon Egyetem, Veszprém /' /
szakmérnök hallgatók számára
Mit kell tennünk: - Célok, tények, tervek Rós László
Aktualitások, változások, újdonságok az agrár-szakképzésben Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium VIDÉKFEJLESZTÉSI, KÉPZÉSI ÉS SZAKTANÁCSADÁSI.
Alberti Rita Apró Zoltán Bálint Zsolt Baranyi Zsuzsanna Balázs Dorottya Szabó Gergely.
Alberti Rita Apró Zoltán Balogh Zsolt Baranyi Zsuzsanna Balázs Dorottya Szabó Gergely.
Az intézményi kapacitások hatásai az oktatásszervezésre Bakonyi László elnök, Oktatási Hivatal ZMNE október 28.
Tóth Gergely Gróf Széchenyi István Műszaki Szakközépiskola Informatikai jellegű szakképzés iránti igények és elhelyezkedési.
A nagyvárosi intézményhálózat működtetése
Átalakulási prognózisok Temesi József egyetemi tanár, Bologna tanácsadó „Mesterképzések Magyarországon” Országos oktatási konferencia Felvételi Információs.
Bologna Hungaricum - Perspektíva Hungaricum? Dr. Vass László CSc. rektor, főiskolai tanár
Tanulási célú migráció a világban és itthon
4. Feladat (1) Foci VB 2006 Különböző országok taktikái.
˝ FELSŐOKTATÁS 2007 Hiller István Oktatási és kulturális miniszter November 8.
A bolognai rendszer Jogszabályok: 2005.CXXIX
2007. május 22. Debrecen Digitalizálás és elektronikus hozzáférés 1 DEA: a Debreceni Egyetem elektronikus Archívuma Karácsony Gyöngyi DE Egyetemi és Nemzeti.
Mesterszakok Dr. Bazsa György, a MAB elnöke → Listák FTT ülés – október 10.
Sapientia-EMTE informatikai rendszerének kialakítása és fejlesztése Dr. Dávid László Dr. Györfi Jenő Budapest, November 11.
Dr. Roóz József TÍZ ÉVES A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS VITAINDÍTÓ.
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS JELLEMZŐI HOGYAN TANÍTSUNK EREDMÉNYESEBBEN? TANÉVNYITÓ SZOLNOK, VIII.
© 2005 The Gallup Organization T HE G ALLUP O RGANIZATION Országos Kreditmonitoring vizsgálat az oktatók körében - ábrasor
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
Kutatási kiválóság egytemi-akadémiai együttműködésben: egyetemi perspektíva Szabó Gábor elnök, MRK Egyetemi Tagozat rektor, Szegedi Tudományegyetem
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
Az Oktatási Hivatal és a felvételi eljárás
Reform vagy megszorítás?. Hozzáférés Minőség Hatékonyság.
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés az OKKR szempontjából Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet OKKR Műhelykonferencia 2010.
Néhány szó az új felsőoktatási képzési rendszer bevezetéséről A Magyar Köztársaság Országgyűlése október 10-én elfogadta a felsőoktatásról szóló.
A felsőoktatási expanzió befolyása a regionális munkaerőpiacra Sándor Mária 2013.
A Magyar Nemzeti Bank új gondolkodásmódja és programja Veszprém Dr. Ferkelt Balázs főosztályvezető, MNB, Oktatási Igazgatóság március 17.
A SZAKKÉPZÉS-FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TARTALMI IRÁNYAI MFKB megbeszélés február 5.
KÜLFÖLDI FELSŐOKTATÁSI INTÉZMÉNYEK MAGYARORSZÁGON a felsőoktatásról szóló évi CXXXIX. törvény alapján.
REKTOR Előadó: Dr. Mészáros Tamás, rektor, egyetemi tanár Egyetemi stratégia bizonytalan környezetben.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
A képesítési keretrendszer a felsőoktatás szempontjából
Előadás másolata:

2007. november 28.1 Hazai felsőoktatási intézmények kilátásai és lehetőségei az évtized második felében Rudas Imre a Magyar Rektori Konferencia társelnöke

2007. november 28.2 Tartalom Az évtized első felének fő jellemzői A hazai felsőoktatás előtt álló kihívások A felsőoktatás globális piacának kialakulása Csatlakozás az európai felsőoktatási térséghez Demográfiai hullámvölgy Államilag finanszírozott hallgatói létszám csökkenése Intézményhálózat túlméretezettsége Az évtized tanulságai

2007. november 28.3 Az évtized első felének fő jellemzői Permanens reformizgalom Nem múlik el tanév, hogy ne változzon a törvény, az intézmények szerkezete, valamely egyetemi, főiskolai tevékenység (oktatás, kutatás, ösztöndíjak stb.). Fiskális pénzügyi nyomás Zárolás, maradványképzés stb. Adminisztrációs terhek jelentős növekedése Forrás: Szabó Gábor - A felsőoktatási intézmények gazdasági szerepének, kapcsolatainak kiterjedése, megújítása

2007. november 28.4 Az évtized első felének fő jellemzői Turbulens környezet Az intézmények az újgazdaság tudásmunkásait képezik a globalizációs hatások mellett. Új fogalmakat sajátítanak el (Bologna, Life Long Learning, KKK, RET, stb.) új rendszereket vezetnek be (kredit, ETR, VIR, stb.) és új technikákat tanulnak meg (e-learning, menedzserizmus, PPP, stb.). Forrás: Szabó Gábor - A felsőoktatási intézmények gazdasági szerepének, kapcsolatainak kiterjedése, megújítása

2007. november 28.5 Az évtized első felének fő jellemzői „Mindig új recepttel álltunk elő, de a hosszú előkészítési és „sütési idő” miatt sosem ettük meg, amit főztünk, ráadásul nem volt elég pénzünk a recetúrában foglalt hozzávalókra sem.” Forrás: Szabó Gábor - A felsőoktatási intézmények gazdasági szerepének, kapcsolatainak kiterjedése, megújítása

2007. november 28.6 A hazai felsőoktatás előtt álló kihívások A felsőoktatás globális piacának kialakulása Csatlakozás az európai felsőoktatási térséghez Demográfiai hullámvölgy Államilag finanszírozott hallgatói létszám csökkenése Intézményhálózat túlméretezettsége

2007. november 28.7 A hazai felsőoktatás előtt álló kihívások A felsőoktatás globális piacának kialakulása Csatlakozás az európai felsőoktatási térséghez Demográfiai hullámvölgy Államilag finanszírozott hallgatói létszám csökkenése Intézményhálózat túlméretezettsége

2007. november 28.8 A felsőoktatás globális piacának kialakulása Jellemzői A felsőoktatás üzleti vállalkozássá is vált. Világméretű verseny indult meg a felsőoktatási piacért. A felsőoktatás értékes árucikké vált. Aki a piacon meg akar élni, annak jól eladható, minőségi szolgáltatást kell nyújtania!

2007. november 28.9 Verseny A meghatározó régiók között NAFTA (North American Free Trade Agreement – Egyesült Államok, Kanada, Mexikó) Európai Közösség Távol-kelet Verseny a régiók országai között. Verseny az egyes országok intézményei között.

2007. november Hazai hatásai Elszívó hatás – a külföldön tanuló magyar hallgatók száma növekszik. Külföldi felsőoktatási intézmények betörése a hazai piacra.

2007. november Magyarországon engedéllyel működő külföldi felsőoktatási intézmények listája Anglia Polytechnic University (Nagy-Britannia) 2. Anglia Ruskin University (Nagy-Britannia) 3. Buckinghamshire Chilterns University College (Nagy-Britannia) 4. Case Western Reserve University of Cleveland, Ohio (Amerikai Egyesült Államok) 5. Central European University, New York (Amerikai Egyesült Államok) 6. Champlain College (Amerikai Egyesült Államok) 7. FernUniversität Gesamthochschule in Hagen (Németország) 8. Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg (Németország) 9. Liverpool John Moores University (Nagy-Britannia) 10. McDaniel College (Amerikai Egyesült Államok) 11. Oxford Brookes University (Nagy-Britannia) 12. Swinburne University of Technology (Ausztrália) 13. University of Durham (Nagy-Britannia) 14. University of Hertfordshire (Nagy-Britannia) 15. University of San Francisco (Amerikai Egyesült Államok) 16. University of Sunderland (Nagy-Britannia) Forrás: Oktatási Hivatal Felsőoktatási Regisztrációs Központ

2007. november Hazai felsőoktatási intézmények lehetőségei Nyitás a nemzetközi piac irányába Idegen nyelvű képzések növelése. Képzések indítása külföldön (kiemelten a környező országokban). Közös képzések indítása külföldi egyetemekkel.

2007. november Hazai felsőoktatási piac kihívásai A munkaerőpiac elvárásai, az elhelyezkedési lehetőségek meghatározóvá válnak. A hallgatók a FER bevezetésével (de anélkül is) fizető szolgáltatás vásárlókká válnak.

2007. november Piaci igények A hallgató mint vásárló igényei Képzési szolgáltatások képzés színvonala oktatói kar minősége hallgatói bánásmód oktatás infrastruktúrája Képzés színvonala

2007. november Piaci igények A hallgató mint vásárló igényei Képzés szerkezete rendelkezésre álló alapszak mesterképzés lehetősége doktori képzés lehetősége Intézmény ismertsége, elismertsége Diploma értéke Elhelyezkedési lehetőségek

2007. november Piaci igények Munkaerőpiac igényei Intézmény ismertsége, elismertsége Korábban végzettek beválása Ismeretanyag korszerűsége Végzettek azonnali alkalmazhatósága (gyakorlati képzési háttér)

2007. november A hazai felsőoktatás előtt álló kihívások A felsőoktatás globális piacának kialakulása Csatlakozás az európai felsőoktatási térséghez Demográfiai hullámvölgy Államilag finanszírozott hallgatói létszám csökkenése Intézményhálózat túlméretezettsége

2007. november Elvárások a magyar felsőoktatástól, a hazai intézményektől Megújuló képzési szerkezet - Bologna-folyamat adaptálása, új szervezeti keretek, hatékonyabb működés, környezeti folyamatokra történő gyorsabb reagálás.

2007. november Bologna-folyamat

2007. november 28.20

2007. november 28.21

2007. november A hazai felsőoktatás előtt álló kihívások A felsőoktatás globális piacának kialakulása Csatlakozás az európai felsőoktatási térséghez Demográfiai hullámvölgy Államilag finanszírozott hallgatói létszám csökkenése Intézményhálózat túlméretezettsége

2007. november Demográfiai változások,

2007. november Demográfiai adatok

2007. november Érettségizettek várható száma 2007 és 2013 között

2007. november A hazai felsőoktatás előtt álló kihívások A felsőoktatás globális piacának kialakulása Csatlakozás az európai felsőoktatási térséghez Demográfiai hullámvölgy Államilag finanszírozott hallgatói létszám csökkenése Intézményhálózat túlméretezettsége

2007. november Államilag finanszírozott keretszámok

2007. november Államilag finanszírozott beiskolázási létszám csökken 2006/ /2008 Államilag finanszírozott FSZ FSZ nélkül

2007. november Képzés létszámát befolyásoló tényezők Állami finanszírozás struktúrája változik Informatika és műszaki képzés finanszírozott létszáma növekszik, Bölcsészképzés, gazdasági képzés finanszírozott létszáma csökken.

2007. november Képzés létszámát befolyásoló tényezők Demográfiai hullámvölgy miatt merítési alap csökken. Új beiskolázási algoritmus: a jobb intézmények először töltik fel a létszámukat.

2007. november A hazai felsőoktatás előtt álló kihívások A felsőoktatás globális piacának kialakulása Csatlakozás az európai felsőoktatási térséghez Demográfiai hullámvölgy Államilag finanszírozott hallgatói létszám csökkenése Intézményhálózat túlméretezettsége

2007. november Felsőoktatási intézmények (72) EgyetemFőiskola Állami1813 Magán, egyházi734 Összesen2547

2007. november Nyilvántartásba vett, működési engedéllyel nem rendelkező felsőoktatási intézmények listája ( ) 1. SOTER Nemzetközi és Informatikai felsőoktatási intézmény, állami elismerése folyamatban 2. Euroszféra Nemzetközi Menedzserképző Intézet és Üzleti felsőoktatási intézmény, állami elismerése folyamatban 3. Teller Ede felsőoktatási intézmény, állami elismerése folyamatban Forrás: Oktatási Hivatal Felsőoktatási Regisztrációs Központ

2007. november Működési engedéllyel rendelkező, államilag nem elismert felsőoktatási intézmények listája ( ) Wekerle Sándor Üzleti felsőoktatási intézmény, állam elismerés folyamatban Forrás: Oktatási Hivatal Felsőoktatási Regisztrációs Központ

2007. november A magyar felsőoktatás lehetőségei Intézmények számának csökkentése! Állami intézmények integrációja parlamenti döntéssel piac által diktált saját kezdeményezésű intézményi integrációk Állami és nem állami intézmények integrációja – jogszabályi háttér kell!! Indirekt beavatkozás – felvételi rendszer

2007. november Felvételi rendszer A 2007-es felvételi eljárás tapasztalatai /elemzés és javaslatok a Magyar Rektori Konferencia számára/

2007. november Összefoglaló javaslatok I. a) A Magyar Rektori Konferencia nyilvánítsa ki, hogy nem tartja szükségesnek a felvételi eljárás már korábban elhatározottakon túli megváltoztatását. (Egy kísérleti év után ez egyébként is irracionális lenne.) b) A Magyar Rektori Konferencia, annak nem kívánatos következményei miatt, megfontolásra javasolja az 2007-es felvételi rendszer felülvizsgálatát és átalakítását. (lásd. az előterjesztés függeléke)

2007. november Összefoglaló javaslatok II. A MRK kapjon tájékoztatást az FTT irányításával folyó projektről, amely hosszabb távon a képzési területekhez rendelhető hallgatói létszámok eldöntésének megalapozását szolgálja. A MRK tegyen meg mindent, hogy az általa kidolgozott és elfogadott kapacitásszámítási elvek kapjanak támogatást az illetékeseknél. Tartalmazza az új számítás, a képzési területeken belüli átcsoportosíthatóság lehetőségét is.

2007. november Összefoglaló javaslatok III. MRK kérje fel az OFIK-ot, hogy az elmúlt évben észrevételezett technikai hibákat javítsa ki és tegyen meg mindent annak érdekében, hogy az intézmények és a jelentkezők bizalma maximális legyen az eljárás minden lépcsőfokánál. A felvételi eljárás során, az intézményi magatartásokat szabályozandó, készüljön etikai kódex.

2007. november Összefoglaló javaslatok IV. A MRK hívja fel az intézmények figyelmét az alábbiakra: az intézmények alkalmazkodjanak jobban a megváltozott képzési területi felvehető létszám arányokhoz és növeljék a toborzás aktivitását azokon a területeken, ahol kevés a jelentkező; a felsőfokú szakképzési lehetőségeket jobban használják ki azok az intézmények, ahol a kapacitások megvannak hozzá; általában az intézmények gondolják át és az új felvételi rendszernek megfelelően dolgozzák ki a szakindítási, jelentkező-toborzási stratégiájukat, gondolva pl. az együttműködések lehetőségére.

2007. november Az évtized tanulságai – hogyan tovább? Permanens reform „izgalom” helyett permanens innováció Forrás: Szabó Gábor - A felsőoktatási intézmények gazdasági szerepének, kapcsolatainak kiterjedése, megújítása

2007. november A permanens innováció lehetséges gyújtópontjai ÉLMÉNY EGYETEM KUTATÓEGYETEM VÁLLALKOZÓ EGYETEM SZOLGÁLTATÓ EGYETEM

2007. november Az évtized tanulságai – hogyan tovább? Fiskális pénzügyi nyomás helyett középtávú (3-5 éves) szerződések a fenntartókkal, finanszírozókkal, érintettekkel Turbulens környezet mellett mérhetőség és átláthatóság A teljesítmény értékelés és a minőségbiztosítás alapja a mérhetőség, mely megteremtése olyan eszközrendszerhez juttatja a döntéshozókat, ami az intézményrendszer illetve az egyes intézmények irányításának sarokköve.

2007. november Köszönöm a figyelmet!