A tanulmányi versenyek helyzete egy vizsgálat tükrében

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TÁMOP / TÁMOP / A kompetencia alapú oktatás megvalósítása Mosonmagyaróváron A pályázati kiírás forrását az Európai.
Advertisements

„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
VERES PÉTER GIMNÁZIUM Tanulmányi eredmények 2006.
Tehetséggondozás a gyakorlatban Opening Doors Program ( )
„EZERARCÚ CSALÁD” A fiatalokkal való kapcsolatfelvétel és sikeres bizalmi kapcsolat kialakításának egyik lehetősége Pistyur Gabriella Sóti Beáta Törzsökné.
Iskolánkról.
Jó gyakorlatok a Kazinczy Ferenc Tagiskolában
KAPCSOLÓDÁS A NEMZETI TEHETSÉG PROGRAMHOZ MEGYEI PROGRAMFEJLESZTÉS HÁLÓZATÉPÍTÉS Kormos Dénes fejlesztő-kutató szakpedagógus.
TÁMOP /2 „Lenni, akik vagyunk, és azzá válni, amivé válni tehetségünk adatott: ez életünk egyetlen célja.” Robert Louis Stevenson.
VERES PÉTER GIMNÁZIUM Tanulmányi eredmények
Könyvtárhasználati verseny
A Megyei Pedagógiai Intézet szolgáltatásai a 2011/2012-es tanévben Győr-Moson-Sopron Megyei Pedagógiai Intézet Győr, augusztus 24. Készítette: Széles.
Szeretettel köszöntjük az iskolánk, és ezen belül az informatika-matematika szakirány után érdeklődő nyolcadikos tanulókat.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Beiskolázási tájékoztató december
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
Nemzeti alaptanterv Választható kerettantervek Vizsgák és mérések követelményei Helyi tantervek Oktatási program- csomagok A tanítás gyakorlata A háromszintű.
Tehetségsegítő hálózat kialakítása a Zrínyi Ilona Gimnázium és Kollégiumban TÁMOP-3.4.4/B/08/1.
VPG es tanév átlagai 12. évfolyam érettségi eredményei egyetemi továbbtanulás OKTV II. forduló OKTV döntő Országos tanulmányi.
Didaktika 2. Tanügyi és iskolai szabályozás
Beszámoló a Szatmári Kistérségi Tehetségsegítő Tanács évi munkájáról.
Esélyegyenlőségen alapuló tehetség- felismerés, tehetséggondozás egy innovatív Észak-Pest megyei gimnáziumban (TÁMOP 3.4.4/B-08/2/KMR) Az Európai Unió.
Készítette: Bónisné Fürjesi Magdolna
NYELVI EL Ő KÉSZÍT Ő ÉVFOLYAMMAL INDULÓ EMELT IDEGEN NYELVI KÉPZÉS NYELVI EL Ő KÉSZÍT Ő ÉVFOLYAMMAL INDULÓ EMELT IDEGEN NYELVI KÉPZÉS.
Az iskolai könyvtár és a gyermek könyvtár együttműködésének lehetőségei.
Szaktanácsadói értekezlet május 27.. Pedagógiai szakmai szolgáltatás a pedagógiai értékelés (benne az azt megalapozó mérés), a szaktanácsadás, a.
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Komplexen funkcionáló megyei tehetségpont
Iskolák határok nélküli együttműködése.
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
VERES PÉTER GIMNÁZIUM Tanulmányi eredmények.
VERES PÉTER GIMNÁZIUM Tanulmányi eredmények 2005.
EREDMÉNYEK TANULMÁNYI. Tanulmányi eredmények 2012 kompetenciamérés érettségi tanulmányi átlagok egyetemi továbbtanulás országos versenyeredmények.
A pedagógiai-szakmai szolgáltatások rendszere
Közgazdaság szakmacsoport
V ARJÚ L AJOS R EGIONÁLIS T ERMÉSZETTUDOMÁNYI E MLÉKVERSENY Bevált Jó Gyakorlat.
KUTATÓ KERESTETIK című projekt a Pro Scientia Aranyérmesek Társasága szervezésében, a Nemzeti Tehetség Program támogatásával "A tehetséggondozás területén.
ügyvivő szakértő, országos versenyszervező
Esélyegyenlőség az oktatásban Ifi István ügyosztályvezető október 28.
Nagyné Horváth Emília.
„Az ormokra nem hívják az embert, oda fel kell kapaszkodni!”
„Együtt a tehetségekért a Barcsi Nevelési és Oktatási Intézményben” TÁMOP-3.4.4/B/08/ Projektindító rendezvény Készítette: Vizváriné.
A Magyar Tehetséggondozó Társaság tehetségfejlesztést segítő tevékenysége a gyakorlati programokban Debrecen, szept Dr. Polonkai Mária a.
A MAGYAR TEHETSÉGGONDOZÓ TÁRSASÁG DEBRECENI JUBILEUMI KONFERENCIÁJA Az MTT-Kelet-magyarországi szekció rendezvényeinek szerepe a Taktaharkányi Apáczai.
VASVÁR ÚTI ÁLTALÁNOS ISKOLA ÓZD
VEZETÉKNÉV KERESZTNÉV | az előadás címe „Pont ÉRTED, pont VELED, pont NEKED. Érték-tehetség-siker” Szeretettel köszöntjük a Kollégákat a „Pont ÉRTED, pont.
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
A Magyar Nemzeti Bank új gondolkodásmódja és programja Veszprém Dr. Ferkelt Balázs főosztályvezető, MNB, Oktatási Igazgatóság március 17.
Iskolai tehetséggondozó tevékenység az online kérdőíves felmérés tükrében Sági Matild.
Pedagógiai szakszolgálatok és pedagógiai szakmai szolgáltatók a tehetséggondozásban Kállai Gabriella.
A Commitment Köznevelési Kht. MOHAY GERGELY március 31. ÉS A KECSKEMÉTI IRODA BEMUTATKOZÁSA.
Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet szerepe/feladata a médiaoktatás területén.
Pedagógiai Könyvtár és Múzeum Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Verseny __________________________________________________________________________________________________________.
1961-ben alapított intézmény Létszám: 770 fő Osztályok száma: 24 Az engedélyezett pedagógus státusz: 63 Az engedélyezett pedagógiai munkát segítő: 9,5.
Pedagógiai Könyvtár és Múzeum Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Verseny __________________________________________________________________________________________________________.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
ANDRÁSSY GYULA GIMNÁZIUM ÉS KOLLÉGIUM
NPK Ember és természet szakmai tagozat
„Lépj feljebb. Tanulj tovább. Segítünk
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL

Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
Napjaink magyar nyelvű oktatása Vajdaságban
A Szatmári Kistérségi Tehetségsegítő 2017-es beszámolója
FELVÉTELI Berzsenyi Dániel Gimnázium 1858
VÁLTOZÁSOK címszavakban.
Felvételi a középfokú iskolákban a 2014/2015. tanévben
Gimnáziumi statisztika
Szatmári Kistérségi Tehetségsegítő Tanács
Előadás másolata:

A tanulmányi versenyek helyzete egy vizsgálat tükrében Sarka Ferenc MTT alelnök

1.A vizsgálatot végezte Készült: az Országos Köznevelési Tanács Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Pedagógiai Szakmai és Szakszolgálati Intézet és a Magyar Tehetséggondozó Társaság Készült: az Országos Köznevelési Tanács felkérésére

2. Előzmények 2001-ben a PEDIG versenyszervezői munkacsoportja által összeállított anyag (teljesség nélkül) kiemelt területei 1. Alapelvek: kidolgozandó 2. A versenyek célja: tehetségek kiválasztása és gondozása 3. A meghirdetők és a lebonyolítók rendelkezzenek: szakemberekkel kapcsolatrendszerrel anyagi, technikai eszközökkel pályázati kiírással versenyfelhívással; versenynaptárral közalapítványi támogatással 4. Tisztázandó: az OKÉV és a megyei pedagógiai intézetek szerepe az átfedések elkerülése a finanszírozás

3. Mit vizsgáltunk ? Négy verseny típust Ezen versenyekre vonatkozóan OKTV Művészeti versenyek Oktatási Minisztérium által anyagilag támogatott versenyek Oktatási Minisztérium által szakmailag támogatott versenyek Ezen versenyekre vonatkozóan Személyes tapasztalatok Szervezés fontossága Elégedettség Rangsor Változtatás szükségessége Versenyeredmények beszámítása Az ideális verseny

A versenyek finanszírozását Ki? Miből? Milyen tevékenységet? A versenyek követelményrendszere Mire épüljenek a feladatok? Egyéni vagy csapat? Felmenő rendszerű versenyek fordulóinak szükségességét Az elismerés formái tanuló pedagógus

4.Eredmények (nagyon sokan vannak) Kutató Diákokért Alapítvány 4.1.Tehetséggondozással foglalkozó szervezetek (nagyon sokan vannak) Kutató Diákokért Alapítvány Aranyelme Tehetséggondozó Egyesület MTT Pedagógiai intézetek Arany János Tehetséggondozó Program Curie Tehetséggondozó Alapítvány Bolyai János Matematikai Társulat Magyar Természettudományi Társulat Eötvös Loránd Fizikai Társulat Qualitas Tehetséggondozó Alapítvány Észak-Pest Megyei Matematikai Tehetségfejlesztő Központ Magyar Drámapedagógiai Társaság Magyar Úttörők Szövetsége Örökség Gyermekművészeti Egylet

4.2.A négy versenytípus ismertsége

4.3.Jónak tartott versenyek OKTV A válaszadók által jónak ítélt versenyek Matematika Magyar irodalom Biológia Történelem A válaszadók által pontszerző helyre javasolt versenyek

Művészeti versenyek A válaszok alapján nincsen olyan verseny, amelyet kiemelkedően jónak tartanának a megkérdezettek Nincsen olyan verseny sem, amelyet egységesen alkalmasnak ítéltek volna arra hogy pontszerző legyen

OM által anyagilag támogatott versenyek Az alábbi versenyeket tartották a legtöbben jónak Varga Tamás Matematika verseny Simonyi Zsigmond Kárpát-medencei Helyesírási verseny Országos Történelem tantárgyi verseny „Szép magyar beszéd” verseny Zrínyi Ilona matematikaverseny Országos angol nyelvi verseny Pontszerző helyre javasolt versenyek Savaria Országos Történelem tantárgyi verseny Arany Dániel Matematika verseny Mikola Sándor Országos Tehetségkutató Fizikaverseny Varga Tamás Országos Matematikaverseny

OM által szakmailag támogatott versenyek Jónak ítélt versenyek Hevesy György Országos Kémia Verseny Herman Ottó Országos Biológia Verseny Teleki Pál Országos Földrajz-, Földtan Verseny Kitaibel Pál Középiskolai Biológiai Környezetvédelmi Tanulmányi Verseny Kaán Károly Országos Természet és Környezetismereti Verseny Pontszerzőnek javasolt versenyek

4.4.A versenyekkel való elégedettség OKTV Elégedettek a következőkkel: Szervezéssel A versenyek időpontjával A versenyek szakmai színvonalával A résztvevők és a szervezők közötti együttműködéssel Értékeléssel Nem elégedettek finanszírozással Művészeti versenyek Elégedettek a következőkkel A versenyek helyszínével Finanszírozással Információkhoz való hozzájutással

OM által anyagilag támogatott versenyek Elégedettek a következőkkel: Szervezéssel A versenyek helyszínével A versenyek időpontjával A versenyek szakmai színvonalával A résztvevők és a szervezők közötti együttműködéssel Értékeléssel Információkhoz való hozzájutás Nem elégedettek Finanszírozással OM által szakmailag támogatott versenyek Elégedettek a következőkkel

4.5. Hol van szükség leginkább változtatásra ? A válaszadók mind a négy versenytípus esetében a finanszírozást tették a rangsor elejére .

4.6. A finanszírozásra vonatkozó javaslatok Kiemelt szerepet szánnak: az Oktatási Minisztériumnak az önkormányzatoknak a közalapítványoknak Finanszírozandók: a szakértők, pedagógusok bére a dologi kiadások az utazás költségei a pedagógusok helyettesítése

Az OM finanszíroz mindent Megosztott finanszírozás Lehetséges variációk Az OM finanszíroz mindent Megosztott finanszírozás Iskolai fordulót finanszírozzák: Fenntartó önkormányzat Iskola Kistérség Kistérségi fordulót Nem tartják fontosnak megrendezni egy felmenő rendszerben Megyei fordulót finanszírozzák OM: 50%-ban Megyei Önkormányzat 50%-ban Országos fordulót finanszírozza: OM

A finanszírozásra vonatkozó javaslatok

A finanszírozásra vonatkozó javaslatok ! Minden szintű verseny megszervezéséhez a kiíró teremtse meg a feltételeket a tanév rendjében az OM hangolja össze a versenyek időpontját (ütközések elkerülése) Adjanak nagyobb anyagi támogatást a megyei közalapítványok

A válaszadók egyetértettek a következő kérdésekben 5. Egyéb javaslatok A válaszadók egyetértettek a következő kérdésekben Csoportos és egyéni versenyekre egyaránt szükség van A tantárgyakra illetve a készségekre épülő versenyek egyaránt fontosak A versenyek szakmailag komplexek legyenek, és épüljenek a NAT műveltségi területére illetve a kerettanterv által meghatározott követelményekre

6. Elismerések Tanulóknak Pedagógusoknak Oklevél Tárgyjutalom Kirándulás Táborozás Felvételi pont Emlékérem Ösztöndíj kutatómunkához Tanulmányút Más tehetséggondozó programba való bevonás Pedagógusoknak Bérpótlék, anyagi elismerés Kitüntetés Emlékplakett Vásárlási utalvány tanulmányút

7. Általános tapasztalatok 7.1.Formai kérdések: megnőtt a tanulmányi versenyek száma a közlönyben való eligazodás gondot jelent a meg növekedett számú versenyek nagy terhet rónak a pedagógiai intézetekre nem arányos az egyes versenyek színvonala („erőssége”) anyagi támogatottságuk nagyságával az anyagi támogatás nincs összhangban a verseny színvonalával egyes tantárgyakból, tantárgycsoportokból aránytalanul nagy számban hirdetnek versenyt

Kevésbé érvényesül a versenyek átfogó jellege 7.2.Tartalmi megállapítások : Kevésbé érvényesül a versenyek átfogó jellege Egyaránt jelen vannak az egyedi tantárgyakhoz kötött és a komplex versenyek Célszerű lenne, ha a komplex versenyek kerülnének fokozatosan előtérbe, meghagyva a „nívós” tantárgyi versenyeket Viszonylag kevés a problémamegoldó, adott témához kapcsolódó, alkalmanként kiírandó verseny A több évre visszatekintő versenyek a legszínvonalasabbak

8. Mit mérnek ? Még ma is gyakran tapasztalható, hogy lexikális tudást kérnek számon a versenyzőktől Az ismeretek alkalmazására kellene a hangsúlyt helyezni Alapvető követelmény legyen a versenyek egymásra épülése

9. A megfogalmazott alapelvek A tanulmányi versenyek célja: a tehetségek kiválasztása és gondozása A tanulmányi verseny meghirdetője rendelkezzen felkészült szakemberekkel kapcsolatrendszerrel együttműködési képességgel a versenyek szervezése és összehangolása terén Egymásra épüljenek a versenyek (kevesebb, áttekinthetőbb, nívós versenyek) Komplex versenyek szorgalmazása, meghagyva a magas színvonalú tantárgyi versenyeket

10. A vizsgálat utóélete A megyei pedagógiai intézetek tanulmányi versenyszervező szakemberei kapták meg a vizsgálat teljes anyagát tanulmányozásra A bizottság elkészített egy javaslati tervezetet az országos tanulmányi versenyekkel kapcsolatban az OM részére

Javaslataik 1. A versenyekkel kapcsolatos feladatok tisztázásához egyértelmű rendeleti szabályozásra lenne szükség Az OM támogatása anyagi értelemben is érvényesüljön ezáltal nagyobb rangot kaphatnának a támogatott versenyek A kiemelt versenyek biztonságos szervezése érdekében a nyertes pályázók és az OMAI/OM szerződése több évre szóljon Szakmai kontrollra lenne szükség a versenyek számának emelésében

Javaslataik 2. A különböző versenyfelhívások Oktatási Közlönyben való közzététele előtt ki kellene kérni a PEDIG versenyszervezői munkacsoportjának a szakmai véleményét Meg kell szüntetni a versenyek egymásra szervezését A tanév közben ne jelenjenek meg az iskolákat, diákokat vagy Pedagógiai Intézeteket érintő versenyfelhívások Fontos lenne, hogy a tantárgyi versenyek mellett a komplex műveltségi területeket érintő, illetve a csapat versenyek is beépüljenek a versenyrendszerbe

Javaslataik 3. Szerződésben kell rögzíteni hogy az egyes versenyszinteken kinek mi a feladata A pedagógiai intézetek anyagi kiszolgáltatottságát meg kell szüntetni Tehetségalap létrehozása lenne kívánatos, a versenyeket támogató szponzorok megnyerése érdekében Szükség lenne egy országosan elfogadott és helyi sajátosságokat figyelembe vevő versenyszabályzatra

11. Felhasznált szakanyagok A PEDIG versenyszervező munkacsoportja által 2001-ben összeállított javaslat Az Országos közlekedési verseny pályázati anyaga (2004) Ember és társadalom műveltségterületi verseny pályázati anyaga (2004; 2005)

Közreműködtek az anyag összeállításában Trencsényi László egyetemi docens Kormos Dénes oktatáskutató egyetemi oktató Tóth Tamás pedagógiai szakértő Miléné Kisházi Edit pedagógiai szakértő Drahos Judit pedagógiai szakértő Vasné Dömötör Rozália pedagógiai szakértő

Köszönöm a megtisztelő figyelmüket!