Mi az, hogy biztosítási alkusz, az alkusz helye és szerepe - egy nemzetközi alkusz szemszögéből n Az Alkusz szerepe, az alkuszi etika. n A szolgáltatási folyamat. n Specifikus-e a magyar piac ? n Mi a jövő ?
Az alkusz szerepe, alkuszi etika n Az ügyfél oldalán áll, ezért az ő érdekeit képviseli. n Vevőként jelenik meg a biztosítási piacon nem eladóként. n A biztosítókkal együttműködési megállapodásai vannak nem értékesítésiek. n Tanácsadói szerepkör, azt kell javasolni ami az ügyfélnek jó. Nincs önálló döntési jogkör.
Az Alkusz szerepe, alkuszi etika n Megfelelő szakmai tudás az adott területen, szakmai alapokon nyugvó szolgáltatás. n Az ügyfél tevékenységeinek ismerete. n Megbízhatóság, pontosság - mindkét irányba (ügyfél, biztosító). n Elfogulatlanság - függetlenség. Ez a legnagyobb kincs. n Nagyon könnyen el lehet veszíteni a nehezen kivívott bizalmat.
A szolgáltatási folyamat n Az alkuszi tevékenység iránti igény felkeltése. n Kockázatok felmérése, testreszabott kockázatkezelési és biztosítási program kidolgozása (mérnöki és gazdasági elemzések). n A kidolgozott biztosítási program megversenyeztetése a biztosítási piacon. n Az ajánlatok szakszerű, alkuszi etikának megfelelő elfogulatlan kiértékelése.
A szolgáltatás folyamata n A program életbe léptetése. n Folyamatos kezelése a programnak, beleértve a kockázati viszonyok alakulásának nyomon követését és a kárrendezésben való közreműködést. n A vállalt kötelezettségek megvalósulásának figyelemmel kísérése mindkét irányába. n Adminisztráció megkönnyítése az ügyfél és a biztosító részére is.
Specifikus-e a magyar piac ? n Több időt kell eltölteni az ügyfelekkel, hogy megismerjék mire is van szükségük. n A magyar biztosítási piac igen versenyképes (volt már rá példa, hogy jobb árat lehetett elérni mint pl. Londonban). n A piaci szereplők nem mindig úgy viselkednek, ahogy azt szerepükből / tevékenységükből adódóan kellene. (pl. a biztosító az alkuszt ne ügynökének tekintse)
Mi a jövő ? n Megjelennek a minőségi vevők. n A tanácsadói szerepkör dominanciája. n Tranzakciós szerep csökkenése. n Risk Management szolgáltatások elterjedése. n Szakmai specifikáció, kevés alkusz cég tud majd mindennel foglalkozni. n A munkafolyamatok nagymértékű számítógépesítése. n Elkerülhetetlen a tiszta piaci kép, ki kicsoda is valójában.