Fejlesztési technikák Szántóné Solymosi Ildikó

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
MINŐSÉGMENEDZSMENT 6. előadás
Advertisements

PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
Minőségbiztosítási ismeretek
AZ EURÓPAI KIVÁLÓSÁG MODELL ÉS SZEREPE AZ EU CSATLAKOZÁSBAN STRATOSZ KIADVÁNY 2003.
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
ENERGIAIRÁNYÍTÁSI SZABVÁNYOK
MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. előadás PTE PMMK MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK 2011.
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
Minőségköltségek.
Minőségmenedzsment alapelvek
A szolgáltatások minőségének biztosítása és értékelése
MINŐSÉGMENEDZSMENT 3. előadás
Dr. Kollár Gábor vezető auditor Det Norske Veritas Magyarország
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
Minőségmenedzsment 5. előadás
MinőségIrányítási Rendszer (MIR) elektronikus dokumentációjához
Minőségirányítás a felsőoktatásban
MINŐSÉGMENEDZSMENT Értékteremtő folyamatok menedzsmentje - IX. előadás
Zalayné Kovács Éva: Minőség és könyvtár
MEGVALÓSÍTÁSA, MÓDSZEREI, ESZKÖZEI
A KÖZPONT MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSA. Szabvány Ismétlődő műszaki, gazdasági és más feladatok optimális megoldásának MINTÁJA.
PDCA módszer és a folyamatok
A minőségirányítási rendszerek fejlesztésének aktuális kérdései Dr. Borda Jenő alprogramvezető.
INFORMATIKA E-management E-business E-gyártás. Információ alapú gazdálkodás E-management E-business E-gyártás – E-minőségirányítás.
Brachmann Ferenc PTE-TTK/KTK 2009
A Mezőgazdaságtudományi Kar minőségbiztosítási rendszere
Minőségdíjak.
A MINŐSÉG FOGALMA A minőség az egység (az egyedileg leírható és vizsgálható folyamat, termék, szervezet, illetve ezek kombinációja) azon jellemzőinek összessége,
Controlling a gyakorlatban
3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő
A teljeskörű minőségirányítás (Total Quality Management)
MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI RENDSZEREK (ISO, TQM, HACCP)
MEGVALÓSÍTÁSA, MÓDSZEREI, ESZKÖZEI
A MÁV-TRAKCIÓ Zrt. minőségirányítási rendszere
A teljesítménymérés helye és szerepe a minőségmenedzsmentben
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott.
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
TQM-ISO Minőségügyi kérdések a Pécsi Tudományegyetemen Szellőné Fábián Mária főigazgató-helyettes PTE Egyetemi Könyvtár Budapest december.
1 Bemutatkozik a K21 Kulcsfontosságú folyamatok (4) munkacsoportja EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI SZOLGÁLAT K-21 MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI PROJEKT.
ÜZLETI STRATÉGIÁTÓL A MINŐSÉGTERVEZÉSIG
Rugalmas keretrendszer a minőségbiztosítási adatok kezeléséhez XII. abas Vevőfórum, Balatonlelle június 5-7.
Készítette: Szirmai István
Minőségbiztosítás LB-II.
Minőségbiztosítási ismeretek
VÁLTOZÁSOK AZ ISO 9001 SZABVÁNYBAN 2015.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Integrált Irányítási Rendszer
2003. A környezeti helyzetfelméréstől a környezetirányítási rendszer auditálásáig Dr. Szegh Imre.
Minőségköltségek.
ISO 9000:2000 A minőségügy rendszerének új
„Információvédelem menedzselése” LXVI. Szakmai Fórum Budapest, május 20. „Az idő lejárt” – hazai és nemzetközi átállási tapasztalatok az ISO/IEC.
PTE PMMIK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. ELŐADÁS.
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
Minőségmenedzsment alapjai Minőségmenedzsment alapjai November 27. Dénes Rita.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
Minőségirányítás és Akkreditáció Bőhm Zoltán Budapest,
Az ISO/IEC szabvány követelményeihez kapcsolódó feladatok az önkormányzati, államigazgatási szerveknél Lábodi Csaba PhD jelölt Témavezető: Dr. Dimény.
A problémamegoldás 7 lépéses módszere:
MILYEN LEGYEN A MAGYAR MODELL?
Az ISO 9001 jelenlegi helyzete
MIÉRT stabilak (jók??) a minőségrendszereik?.
MILYEN LEGYEN A MAGYAR MODELL?
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 4
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 3
Králik Tibor igazgató, minőségfejlesztési szakértő
Szakképzési Önértékelési Modell II. Fejlesztési szint ADOTTSÁGOK 4. 3
Az SZMBK Intézményi Modell
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

Fejlesztési technikák Szántóné Solymosi Ildikó vezető auditor Budapest, 2017. április 4.

Szántóné Solymosi Ildikó – Fejlesztési technikák Fogalmak Minőségirányítás: összehangolt tevékenységek egy szervezet vezetésére és szabályozására, a minőség szempontjából. (minőségtervezés+minőségszabályozás+ minőségbiztosítás+ minőségfejlesztés) Minőség tökéletesítése: A minőségirányítás része, melynek központjában a hatásosság és a hatékonyság növelése áll. Szántóné Solymosi Ildikó – Fejlesztési technikák

A termék/szolgáltatás Szántóné Solymosi Ildikó – Fejlesztési technikák A minőségirányítási rendszer modellje FOLYAMATOS FEJLESZTÉS A vezetőség felelősségi köre V E Ő V E Ő Gazdálkodás az erőforrásokkal Mérés, elemzés, javítás A termék/szolgáltatás megvalósítása TERMÉK/ SZOLGÁLTATÁS Szántóné Solymosi Ildikó – Fejlesztési technikák

Szántóné Solymosi Ildikó – Fejlesztési technikák PDCA ciklus AVATKOZZ BE TERVEZD MEG ACT PLAN CHECK DO ELLENŐRIZD HAJTSD VÉGRE Szántóné Solymosi Ildikó – Fejlesztési technikák

P Tervezés, mérhető cél megfogalmazása A folyamatos fejlesztés körforgása P Tervezés, mérhető cél megfogalmazása Folyamatszabályozás D Megvalósítás A C Mérés, értékelés Beavatkozás/intézkedés Szántóné Solymosi Ildikó – Fejlesztési technikák

A minőség nem fék, hanem gázpedál a továbbhaladáshoz! A minőség: megfelelés… A minőség nem fék, hanem gázpedál a továbbhaladáshoz! Szántóné Solymosi Ildikó – Fejlesztési technikák

Szántóné Solymosi Ildikó – Fejlesztési technikák A vevő elemzésének fontossága a termék/szolgáltatás használatának, a szolgáltatás igénybevételének céljai, okai; a termék, szolgáltatás haszna a vevő számára (haszonelvűség); nyújtunk-e kiegészítő előnyöket, hasznot?; többet nyújtunk-e a szükségesnél, a kelleténél? (értékelemzés); értéknövelő fejlesztések, módosítások; megvennénk-e saját termékeinket, szolgáltatásainkat? Szántóné Solymosi Ildikó – Fejlesztési technikák

Szántóné Solymosi Ildikó – Fejlesztési technikák A vevői megelégedettség mérésének lehetőségei (1) Közvetett mérőszámokkal: az eladások, értékesítések mennyisége; az újravásárlási arány; a törzsvevők aránya; az üzleti kapcsolatok átlagos élettartama; a továbbajánlások száma és aránya; a reklamációk, panaszok száma és aránya; a piaci részesedés és annak változása; a vevők megtartásának, illetve elvesztésének száma, aránya. Szántóné Solymosi Ildikó – Fejlesztési technikák

Szántóné Solymosi Ildikó – Fejlesztési technikák A vevői megelégedettség mérésének lehetőségei (2) Közvetlen módszerekkel: kérdőívek; telefonos megkérdezés; személyes megkeresés, interjú. Szántóné Solymosi Ildikó – Fejlesztési technikák

Szántóné Solymosi Ildikó – Fejlesztési technikák Minőségköltségek Hibamegelőzés Hibafeltárás Ft Tervezés Megvalósítás Végellenőrzés A felfedezés ideje Szántóné Solymosi Ildikó – Fejlesztési technikák

6 lépés Fejlesztési eszközök, technikák, módszerek (1) PDCA PLAN 1. Probléma/téma meghatározása Brainstorming, Ishikawa/ok-okozati (halszálka) elemzés, Interjú, KJ-S módszer, stb. PLAN 2. Helyzetfelmérés, adatgyűjtés, adatelemzés, ok-okozati (probléma) elemzés Adatgyűjtő lap, Kérdőív, Interjú, Korreláció és regresszió elemzés, Hisztogram, Pareto diagram/ABC elemzés, Brainstorming, Ishikawa (halszálka) diagram, Fa –diagram, Pareto diagram diagram/ABC elemzés, KJ-S módszer, Benchmarking, Páros összehasonlítás, Gráf (Kapcsolat diagram) SWOT analízis, stb. 3. Megoldási lehetőségek feltárása, megtervezése Folyamatábra, GANTT diagram, Hálótervezés, Gráf (Kapcsolat diagram), Projekttervezés Szántóné Solymosi Ildikó – Fejlesztési technikák

Fejlesztési eszközök, technikák, módszerek (2) PDCA 6 lépés Fejlesztési eszközök, technikák, módszerek (2) PDCA 4. A kiválasztott megoldás bevezetése, kipróbálása Team munka, Képzések DO 5. Eredmények értékelése, elemzése Adatgyűjtő-, Ellenőrző lap, Hisztogram, Pareto diagram/ABC elemzés, Korreláció és regresszió elemzés CHECK 6. Folyamatba illesztés, beavatkozás, továbblépés Folyamatábra, Dokumentált folyamatszabályozás, Képzés ACT Szántóné Solymosi Ildikó – Fejlesztési technikák

Oktató neve – A képzés címe Brainsorming tartalom Oktató neve – A képzés címe

Oktató neve – A képzés címe Feladat tartalom Oktató neve – A képzés címe

Oktató neve – A képzés címe SWOT analízis tartalom Oktató neve – A képzés címe

Oktató neve – A képzés címe Feladat tartalom Oktató neve – A képzés címe

Oktató neve – A képzés címe Ok-okozati (halszálka) elemzés tartalom Oktató neve – A képzés címe

Oktató neve – A képzés címe Feladat tartalom Oktató neve – A képzés címe

Szántóné Solymosi Ildikó – Fejlesztési technikák Pareto (ABC) elemzés Szántóné Solymosi Ildikó – Fejlesztési technikák

Oktató neve – A képzés címe Feladat tartalom Oktató neve – A képzés címe

Oktató neve – A képzés címe Fa diagram tartalom Oktató neve – A képzés címe

Oktató neve – A képzés címe Feladat tartalom Oktató neve – A képzés címe

Oktató neve – A képzés címe Gantt diagram tartalom Oktató neve – A képzés címe

Oktató neve – A képzés címe Feladat tartalom Oktató neve – A képzés címe

Szántóné Solymosi Ildikó – Fejlesztési technikák A minőségtudatos szervezet továbbfejlesztésének lehetőségei…(1) Vevő/ügyfélközpontúság fejlesztése Belső képzések „erősítése” az ügyfelekkel kapcsolatba kerülő munkatársak számára. (pl. konfliktuskezelés, asszertivitás fejlesztése, stb.) Szántóné Solymosi Ildikó – Fejlesztési technikák

Szántóné Solymosi Ildikó – Fejlesztési technikák A minőségtudatos szervezet továbbfejlesztésének lehetőségei…(2) A folyamatok hatékonyságának növelése TQM eszközökkel, testre szabott megoldásokkal A folyamatok jelenlegi/tényleges működési lépéseinek belső átvizsgálása az érintettek bevonásával. (pl. SWOT, 5S, stb.) Az alkalmazott informatikai és papíralapú eszközök lehetőség szerinti egyszerűsítése, egységesítése, hiányzó „láncszemek” pótlása. Az előforduló problémák gyűjtése, kiértékelése, okkeresés. (pl. belső auditok, Pareto (ABC) elemzés, ISHIKAWA, stb.) Szántóné Solymosi Ildikó – Fejlesztési technikák

Szántóné Solymosi Ildikó – Fejlesztési technikák A minőségtudatos szervezet továbbfejlesztésének lehetőségei…(3) A minőségirányítási rendszerünk megmérettetése… Nemzeti Minőség Díj, Európai Minőség Díj (EFQM modell) Az MSZ EN ISO minőségirányítási rendszerünk kibővítése egyéb területekre is… (integrált rendszer(ek) bevezetése, működtetése) KIR (MSZ EN ISO 14001:2005) „környezetközpontúság” MEBIR (MSZ 28001:2003) „egészségvédelem” IBIR (MSZ ISO/IEC 27001:2006) „információvédelem” TQM vezetési filozófiának megfelelő működés Szántóné Solymosi Ildikó – Fejlesztési technikák

Szántóné Solymosi Ildikó – Fejlesztési technikák A jól működtetett irányítási rendszer haszna „lehet” (1) az üzleti stratégia kidolgozásának, megvalósításának támogatása, a piaci elvárásoknak megfelelő termék-és szolgáltatásminőség létrehozása, a kapacitások, erőforrások jobb kihasználása, az ajánlat, megrendelés, szerződés megfelelő bizonylatolási képessége, a hatékonyság fokozása, Szántóné Solymosi Ildikó – Fejlesztési technikák

Szántóné Solymosi Ildikó – Fejlesztési technikák A jól működtetett irányítási rendszer haszna „lehet” (2) a megfelelő termék/szolgáltatási minőség biztosításával kapcsolatos költségek csökkentése a hibák megelőzése révén, a szervezés gyenge pontjainak kiküszöbölése, a szervezet versenyképességének, piaci pozícióinak fenntartása, növelése, a termékfelelősség követelményeinek kielégítése. Szántóné Solymosi Ildikó – Fejlesztési technikák

Szántóné Solymosi Ildikó – Fejlesztési technikák …és még néhány gondolat… A minőség nemcsak valamely termék/szolgáltatás, hanem az azt előállító folyamat jellemzőinek együttese, csak valamennyi munkatárs együttműködésével jöhet létre. A minőség fejlesztésének hangsúlyozott szerepet kell kapnia az adott cég folyamataiban. A minőség a megrendelő, vevő igényeivel egyezzen meg (vevőközpontú szemlélet). Bár a minőség mindenki ügye, de ha nincs felelőse, az egész el fog sikkadni. Mindez csak olyan irányítási rendszerrel valósítható meg, amelyet mindenki ért és megért… és be is tart! Szántóné Solymosi Ildikó – Fejlesztési technikák

Szántóné Solymosi Ildikó – Fejlesztési technikák A jövőbeli irány… a teljes körű minőségmenedzsment (TQM) elveinek előretörése integrált rendszerek eredményes kidolgozása és hatékony működtetése pl. (KIR, MEBIR, IBIR, stb.) Szántóné Solymosi Ildikó – Fejlesztési technikák

Szántóné Solymosi Ildikó – Fejlesztési technikák „Csak akkor fejlődhetünk, ha mindig megpróbálunk újat csinálni, ami túlmutat mindazon, amit már sikerült elsajátítani.” Ronald Osborn Szántóné Solymosi Ildikó – Fejlesztési technikák

Köszönöm a megtisztelő figyelmet!