Egyetemi üzleti inkubátorok lehetőségei a hazai nagyvárosokban Bajmócy Zoltán egyetemi tanársegéd Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar Közgazdaságtani és Gazdaságfejlesztési Intézet MRTT IV. Vándorgyűlése, Szeged,
Egyetemi üzleti inkubáció (EÜI) értelmezése •Induló, innovatív vállalkozások komplex támogatás átmeneti jelleggel (életpálya kezdeti szakaszában): –Induló vállalkozások segítése, működési tér, üzletfejlesztési szolgáltatások, (esetenként) pénzügyi szolgáltatások, lehetőség a hálózati kapcsolatok kiszélesítésére –Speciális környezet, miliő (térbeli közelség) –Lényegében egy tudás-intenzív üzleti szolgáltatási csomag –Két szintű folyamat •Keresleti oldal: magas bukási arány, tőke és tudásszakadék: –Technológiai tudás hiányosságai –Menedzsment képességek és készségek hiányosságai –Hálózati kapcsolatok hiányosságai (hiányzó készségeket és erőforrásokat helyettesíthetnék) –Tőkéhez jutás nehézségei •Kínálati oldal: vállalati inkubátorok, gazdaságfejlesztési célú inkubátorok MRTT IV. Vándorgyűlése, Szeged,
Az EÜI előtérbe kerülése •A tudás felértékelődésével az innovációs rendszer meghatározó elemeivé váltak az egyetemek, kutatóintézetek •Lokális szinten: az egyetemeken felhalmozódó (technológiai) tudás, illetve a képzett humán erőforrás helyi hasznosításának igénye •Szinte minden nagy vidéki egyetemvárosban előtérbe került az EÜI létrehozásának igénye •Az inkubáció sikeressége jelentősen függ a lokális (üzleti) környezettől – az egyetemvárosok kínálják a legkedvezőbb lehetőségeket •A hazai tradicionális inkubátorok gazdaságfejlesztési hatásai megkérdőjelezhetőek –Bázis szektor erősítése (multiplikátor hatások) –Innovációs aktvitás erősítése MRTT IV. Vándorgyűlése, Szeged,
Kutatási kérdés •Ki lehet a potenciális célcsoportja az EÜI-nak? –Egyetemi spin-off képződés –Hallgatók, PhD hallgatók vállalakozói tevékenysége –Helyi tudás-intenzív vállalati szektor jellemzői •Mi áll az inkubáció iránti érdeklődés mögött? –Vajon az azonosított célcsoport érdeklődne-e az inkubáció iránt? MRTT IV. Vándorgyűlése, Szeged,
Előzmények •A klasszikus akadémiai spin-off képződés szórványos (és nem várható, hogy tömegessé válik) •PhD hallgatók: átlag feletti vállalkozói aktivitás (a vállalkozók és potenciális vállalkozók azonos jellemzői – a konkrét vállalatalapítási döntés nem a felmért tényezőktől függ) •Az ötletek jelentős részét már egy piacra lépés előtti szelekciós környezet kirostálja – PREINKUBÁCIÓ fontossága •A kritikus tömeg (érdemi hatások) eléréséhez döntőek a helyi egyetem-vállalkozói szektor kapcsolatok MRTT IV. Vándorgyűlése, Szeged,
Módszertan és minta •Kérdőíves vizsgálat (2006 első félév) •401 elemű minta •Reprezentatív a szegedi tudás- intenzív vállalati szektor ágazati összetételére (Leydesdorff 2006 alapján) MintaAlapsokaság TEAORmegnevezésdarabmegoszlás (%)darabszázakék 24Vegyi anyag, termék gyártása61,51150,66 29Gép, berendezés gyártása71,76431,89 30Iroda-, számítógép gyártása20,5070,31 31Máshova nem sorolt villamos-gép gyártás30,75140,62 32Híradás-technikai termék, készülék gyártás30,75160,70 33Műszergyártás51,26371,63 34Közúti jármű gyártása00,0090,40 35Egyéb jármű gyártása00,0030,13 61Vízi szállítás00,0020,09 62Légi szállítás10,2510,04 64Posta, távközlés51,26170,75 65Pénzügyi közvetítés30,75100,44 66Biztosítás, nyugdíjalap00,000 67Pénzügyi kiegészítő tevékenység143,52803,52 72Számítástechnikai tevékenység6015, ,44 73Kutatás, fejlesztés30,75431,89 74Egyéb gazdasági szolgáltatás21554, ,89 80Oktatás307,541597,00 85Egészségügyi, szociális ellátás379, ,07 92Szórakoztatás, kultúra, sport41,01351,54 Összesen Tudás-intenzív feldolgozó ipar266,531446,34 Tudás-intenzív szolgáltatások37293, ,66 Összesen MRTT IV. Vándorgyűlése, Szeged,
Innovációs minták („keresési” rutinok) MRTT IV. Vándorgyűlése, Szeged, Végső klaszter középpontok Klaszterek 1 (Innováló) 2 (Imitáló) 3 (Bezárkózó) 14,5%53,1%32,4% Költ-e a vállalat az alkalmazottak továbbképzésére0,4040,025-0,316 Költ-e a vállalat kutatás-fejlesztésre1,689-0,354-0,251 Szabadalom, védjegy, stb. oltalom1,074-0,182-0,248 Vásárolt-e licencet vagy know-how-t0,881-0,106-0,293 Vevők (új tudás)0,5670,343-0,882 Szállítók (új tudás)0,6560,313-0,832 Azonos iparági más cégek (új tudás)0,5340,460-1,011 Felsőoktatási intézmény (új tudás)0,5990,080-0,440 Személyes ismerősök (új tudás)0,3870,394-0,819 Tanácsadás jellegű KIBS1,249-0,133-0,397 IT jellegű KIBS0,8590,077-0,543
„Keresési” rutinok stabilitása MRTT IV. Vándorgyűlése, Szeged,
Inkubációs szolgáltatások iránti érdeklődés MRTT IV. Vándorgyűlése, Szeged,
Inkubációs szolgáltatások iránti érdeklődés MRTT IV. Vándorgyűlése, Szeged,
Következtetések •A direkt technológia-hasznosítás (spin-off képződés) esetén a pre-inkubáció a legfőbb kihívás •A helyi vállalkozói szféra oldaláról a potenciális célcsoport igen szűk •Az érdeklődők és a potenciális célcsoport nem esik egybe (szelekciós politika fontossága) •A tudás-intenzív szolgáltatáscsomag fontosabb, mint a fizikai infrastruktúra MRTT IV. Vándorgyűlése, Szeged,
Köszönöm a figyelmet! MRTT IV. Vándorgyűlése, Szeged,