Hogyan alakítsunk ki informatika controlling rendszert?

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tájékoztatás a szakmai programok megvalósításáról június 26. BARTÓK TAMÁSNÉ.
Advertisements

Logisztika alapvetések.
Kreitl Péter Gemini-IT Magyarország Kft.
Szoftverminőség, 2010 Farkas Péter. SG - Sajátos célok  SG 1. Termék / komponens megoldás kiválasztása  SP 1.1. Alternatívák és kiválasztási kritériumok.
Mennyire projekt érett a mai magyar társadalom? 1022 Budapest, Bimbó út 3. Telefon/fax:
Adatmenedzsment és kontrolling. ADAT Adott folyamat pillanatnyi állapotának jellemzője, mely önmagában nem értékeli az adott folyamatot.  Mennyi?130.
Magyarországi cloud computing megoldások, belépési területek a hazai kis- és közepes méretű vállalatok számára Riba István.
Tájékoztató a Kormányzati Ügyféltájékoztató Központról
Több szerződés, lojális ügyfél Erdős Mihály elnök-vezérigazgató.
Önkormányzati informatika ASP alapokon
• országos program vállalatok és intézmények energiahatékonyságának növelésére • védnökök, műszaki tudományos partnerek, gazdasági-társadalmi partnerek.
BEVEZETÉS A HUMÁN ERŐFORRÁS MENEDZSMENTBE
Microsoft Üzleti Megoldások Konferencia Az informatika szerepe a vállalati kultúra és versenyképesség javításában Dr. Kornai Gábor AAM Tanácsadó.
Microsoft Üzleti Megoldások Konferencia Naprakész Microsoft technológiák banki környezetben Bessenyei László Magyar Külkereskedelmi Bank Rt.
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
Fáy András EADS, Védelmi és biztonsági divízió április
Hatékonyságnövelés IT biztonsági megoldásokkal Szincsák Tamás IT tanácsadó 2012.Október 17.
Informatikai megoldások egy kézből
MFG-Pro váll-ir. rendszer bemutatása
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
Benchmarking.
Szervezet, információs rendszer. Az információs rendszer és a szervezet illeszkedése Mi szervezet? Az egyszerű struktúra Funkcionális felépítés Termék.
Szállodavezetés és gazdálkodás I. „Szállodák tevékenységei”
Üzleti intelligencia Kecskemét 2007 ősz. BI Business Intelligence Üzleti Intelligencia Bevételnövelő és költségcsökkentő lehetőségek feltárása, döntéstámogatás.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Készítette: Csató Csilla (DVI3UH)
Robert S. Kaplan – David P. Norton Csanádi Gábor Tamás C8ITGY 2007.
Robert Kaplan – David Norton: Balanced Scorecard
Humánerőforrás Kontrolling
HUMÁNKONTROLLING Készítette: Buránszki Szilvia – MRDA9O, KGKIEG I.ÉVF.
A szervezeteken belüli funkcionális területek kontrollingja
2009. december 8. Pomázi Gyula SZTE felsőoktatási stratégiai szakértő
Miért felügyeljük az ügyfélkörnyezetet? Tervezési segédlet Ügynök nélküli felügyelet A fontos ügyfelekről Riportok, trendek és amit ezekből tanulhatunk.
Ipari középvállalat projektvezetőjének tapasztalatai az integrált vállalatirányítási szoftver bevezetési szakaszában Projektmenedzsment Fórum A kis-
A Stratégia értékelése, visszacsatolása
Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem
A controlling és vezetői számviteli rendszer architektúrája
Állami és önkormányzati vállalatok átláthatósága - a FŐTÁV Zrt. esetében Budapest, április 28.
Munkavédelem és controlling
1 Gazdasági változások a rendszerváltás után 1990-es évek: Első multinacionális cégek megjelenése Új management kultúra Keleti piac helyett nyugati piac.

Web Architecture. Development of Computing Architectures Monolithic mainframe programming Client Server Real Client Server Web Programming.
Kulturális Projekt Ciklus Menedzsment A kultúra gazdaságtana
Emma telefonos ügyfélszolgálat
ÜZLETI STRATÉGIÁTÓL A MINŐSÉGTERVEZÉSIG
Microsoft Üzleti Megoldások Konferencia IT HelpDesk – CRM házon belül Microsoft Operations Manager 2005 és Microsoft CRM Ügyfélszolgálat Fülöp Miklós.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
VÁLTOZÁSOK AZ ISO 9001 SZABVÁNYBAN 2015.
Iskolai számítógépes hálózat bővítése Készítette Tóth László Ferenc.
„Szervezeti hatékonyság fejlesztése az egészségügyi ellátórendszerben – Területi együttműködések kialakítása” TÁMOP B Magyar kórházszövetség XXVII.
Emberi erőforrás tudatos fejlesztése
Irány a felhő Előnyök, tapasztalatok Sárdy Tibor
Sági Sándor (Kontroll Pont ‘91 Kft). A kontrolling a modern vállalatvezetés közgazdasági eszköze Megteremti a vállalkozás pénzügyi folyamatai szabályozási.
1 VIIR Vállalatirányítási Integrált Információs rendszerek I. (Történeti áttekintés - TEI) Szent István Egyetem TATA Kiválósági Központ és Informatikai.
B ALANCED S CORE C ARD BSC Dr. Kovács Árpád Endre SZIE – GTK TATA Kiválósági Központ és Informatikai Intézet (TKI) március 25.
INFORMATIKA- SZOLGÁLTATÁS és INFORMÁCIÓ- BIZTONSÁG Krauth Péter
Szent István Egyetem Közgazdaságtudományi Jogi és Módszertani Intézet
Megjelentek az infokommunikációs pályázatok
Az ISO/IEC szabvány követelményeihez kapcsolódó feladatok az önkormányzati, államigazgatási szerveknél Lábodi Csaba PhD jelölt Témavezető: Dr. Dimény.
Az ORACLE JDE EnterpriseOne ERP rendszer bevezetésének tapasztalatai
Dr. Beck György Compaq Computer Mo. Kft. Vezérigazgató
ECONOMSOL a Kis- és Középvállalkozások kontrolling szolgáltatója
Az információs infrastruktúra pénzügyi - üzemgazdasági kontrollja
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Hauser Zoltán szakmai vezető Oktatási Hivatal EFOP VEKOP
Humán-controlling.
ELMŰ Hálózati Kft. ÉMÁSZ Hálózati Kft.
Vállalatirányítási rendszerek alapjai
Előadás másolata:

Hogyan alakítsunk ki informatika controlling rendszert? Előadó: Véry Zoltán

A „digitális szakadék” áthidalása Pénzügyi-vezető (CFO) Pénzügyi-vezetés Logisztikai-vezetés HR-vezetés Pénzügyi Auditorok Minőségi Auditorok Vezetési Tanácsadók Chief Information Officer (CIO) Technológiai-vezető(CTO) Sw. Fejlesztési-vezető Üzletfejlesztési-vezető IS Auditorok IT Tanácsadók BUSINESS Business Focus iTechnology Focus

Sajátos nyelvezet CIO Log File ERP Router CRM CPU Load Bandwith Total Cost of Ownership Log File Real Cost of Ownership CIO CPU Load Lowest Cost of Ownership Bandwith Total Value of Ownership IT-CONTROL Cost of Ownership IT-Balance Activity Based Costing IT Benchmark IT Scorecard Switch CIM

Szükségünk van-e, milyen mértékben az informatikára? Dilemmák 1. Szükségünk van-e, milyen mértékben az informatikára? Mennyit költsünk informatikára? Mennyit költsünk informatikai továbbképzésekre? Mely üzleti folyamataink épüljenek az informatikára? Mely informatikai szolgáltatások terjedjenek ki az egész vállalatra? Milyen szintű informatikai szolgáltatásokra van szükségünk és milyen áron? A suttogó controllingot felváltsa a transzparens controlling.

Milyen szervezeti formában irányítsuk az informatikát? Dilemmák 2. Milyen szervezeti formában irányítsuk az informatikát? Miképp támogatja az informatika az üzleti változásokat? Milyen informatikai beruházásaink voltak és milyen eredményeket hoztak? Milyen kockázatokat vállalhatunk? Miképp kezeljük a kockázatokat? A suttogó controllingot felváltsa a transzparens controlling.

Az informatika helye és szerepe a vállalatirányítási rendszerben Többéves tervek készítése, alakítása Stratégiai irányítási kör A tervek megvalósításának irányítása Controlling Centrum Időszaki tervezés Források A működés irányítása Pénz, tőke, hitel Operatív irányítási körök Funkcionális-területek irányítása K + F Beáramlás Előállítás, Készletezés Kiáramlás Szolgáltatás Ügyfél- centrum Értékek Erőforrások Termékek, Szolgáltatások Materiális, Immateriális Informatika Létesítmény-gazdálkodás Copyright@very.zoltan

infokommunikációs erőforrások Az informatika feladatai (Controller aspektusból) Felhasználók megosztás infokommunikációs erőforrások hozzáférés Info előállítás – tárolás - továbbítás Informatikai szakemberek Kapcsolódás és használat Hálózatok Adatbázisok Alkalmazások Szerverek,Opsys Kliens eszközök IT teljesítmények IT kapacitások IT kompetenciák Digitális javak ? az információs-erőforrások (hálózatok, szerverek, kliens eszközök, alkalmazások, adatbázisok, szaktudás) készenlétben (readiness) tartása, információs-erőforrások elérhetőségének, rendelkezésre állásának (availability) és használatának (usage) biztosítása illetve felügyelete, az információtechnológia kínálta lehetőségek és az üzleti célok illetve az üzleti folyamatok ciklikus összehangolása (alignment), Copyright@veryz

IT IM MC Az informatikai felmérés fókuszai: Információ és Irányítás SZERVEZET és HUMÁN ERŐFORRÁS ÜZLETI FOLYAMATOK MC Informatikai ALKALMAZÁSOK IT Informatikai GÉPEK-BEREND. IM Informatikai BELSŐ HÁLÓZAT

Koncepció IT KontrollHáz© SZOLGÁLTATÁS BERUHÁZÁS ÜZEMELTETÉS ELEMZÉS TERVEZÉS Döntés IT & IM FELÜGYELET IT- BIZ ÖSSZEHANGOLÁS VEZETŐI INFOELLÁTÁS Felhasználó Termék Szolgáltatás Projekt Kompetencia Kapacitás Teljesítmény Új architektúra Új folyamat Változtatás Optimalizálás Integrálás Kiterjesztés Kihelyezés ITX Adattárház Informatikai SZOLGÁLTATÁS Informatikai FEJLESZTÉS IT CONTROLLING Informatikai BERUHÁZÁS Informatikai ÜZEMELTETÉS Kliens eszközök Szakemberek Alkalmazások Erőforrások Hálózatok Adatbázisok Nyomtatók Szerverek Védelmi eszközök Copyright@veryz

Milyen pénzügyi, illetve gazdasági célokat tűzzünk ki, hogy tulajdonosainkat kielégítsük? 5 dimenziós IT-BSC Stratégiai Mutatók Cél- Intéz- cél értékek kedések A vevői igények kielégítése terén milyen stratégiai célokat fogalmazzunk meg, hogy ezáltal elérjük pénzügyi céljainkat? Vevők Stratégiai Mutatók Cél- Intéz- cél értékek kedések Mely teljesítmények és folyamatok terén kell kiemelkedőt nyújtanunk, hogy piacainkon ezzel mértéket teremtsünk és vevői céljainkat elérjük? Folyamatok Stratégiai Mutatók Cél- Intéz- cél értékek kedések Hogyan javíthatjuk munkatársaink és szervezetünk fejlődési és változási képességét, hogy ezáltal elérjük céljainkat? Munkatársak ( Képességek) Stratégiai Mutatók Cél- Intéz- cél értékek kedések Hogyan fejleszthetjük az üzleti folyamatokat, az informatikai eszközöket és a humán erőforrást, hogy ezáltal jobbítsuk a versenyképességünket ? Fejlesztés Stratégiai Mutatók Cél- Intéz- cél értékek kedések

Az IT szolgáltatás fókusza – a Help Desk Belső szakértők Diszpécser Help Desk Server Műszaki problémák A problémák Alkalmazás bevitele Adminisztrátor problémák Problémák bejelentése Telefonon, eMail-en, Interneten Tudás- bázis Külső szakértők Tartalmi problémák

Help Desk – Internet eléréssel

A Help Desk előnyei a felhasználók szemszögéből: Böngésző alapú, egyszerű kezelés; Személyre szabott tájékoztatás; A teljes tudásbázis elérhető; Tájékoztatás bárhol és bármikor; A felmerülő problémák követhetők; Vevői elégedettség kifejezhető A suttogó controllingot felváltsa a transzparens controlling.

A Help Desk előnyei a szolgáltatók szemszögéből: Teljes kapcsolat követés, dokumentálás; SMS riasztás (bejelentés érkezett) Böngésző alapú, egyszerű kezelés; Kifinomult riasztórendszer; Lekérdezések: állapotok, kiterjesztett keresés... Vevői elégedettség mérhető Költségek, teljesítmények kimutathatók A hibák, problémák elemezhetők A suttogó controllingot felváltsa a transzparens controlling.

A Help Desk előnyei a controllerek szemszögéből: Ügyfélszolgálati erőforrások optimalizálása, költsé-geinek csökkentése; Hatékonysági/ráfordítási jelentések, mutatók; Folyamatos, éjjel–nappal működő virtuális ügyfélszolgálat; Beépített riasztórendszer; Alacsony működési/működtetési költség. A suttogó controllingot felváltsa a transzparens controlling.

Az ügykezelés menete 1.

Eredmények - Ügyfélszolgálat A pontosabb tájékoztatás miatt csökken a reklamációk száma Nincsenek elveszett e-mail-ek, parlagon hagyott ügyek A tudásbázis használata miatt csökken a feltett kérdések száma (önkiszolgálás) A mérhetőség motiválja az ügyfélszolgálatot A riasztási funkciók miatt minden határidőre el van intézve Elégedettebb ügyfelek

Eredmények – Szervezetfejlesztés A kérdések száma, tartalma és eloszlása alapján mérhető az oktatási szükséglet Ugyanez az ügyfélszolgálati munkatársak esetében is A szolgáltatási színvonal mérésével lehetővé válik az emberi erőforrások átcsoportosítása, bővítése Szorosabb együttműködés a szervezet tagjai és az IT részleg között, pontosabb tájékoztatás

Mit és hogyan mérjünk? Help hívások Hívás fogadás perc, db. Tevékenységek: Telj./Egységár Help hívások Hívás fogadás perc, db. Telefonos segítségnyújtás perc Jelszó beállítás perc Adminisztráció perc PC support Helyszíni javítás óra, kiszállás Külső javítás Ft Vírusirtás, helyreállítás óra Új munkahely üzembe helyezése óra+Ft Munkahely kiléptetése a r.-ből perc Anyagmozgatás Költöztetés óra/fő Raktárrendezés perc Leltározás perc Projekt support Workshop 1. óra/fő Workshop 2. óra/fő Alkalmazások Windows upgrade perc MS Office upgrade perc ERP upgrade … óra Oktatás Excel tanfolyam … óra/fő Beszerzés Hw beszerzés …. óra

Mit és hogyan mérjünk – help desk ? Tevékenységek: Teljesítmény Bejelentett hibák száma hiba ok szerint Hiba ok / db. Automatikusan feltárt hibák hiba ok szerint Hiba ok / db. Hibaelhárítás átfutási ideje óra, nap Átlagos hibaelhárítás átfutási ideje Hiba ok / óra, nap Hibák osztályozása súlyosság szerint Súly / db. Egy főre jutó bejelentések száma Fő / db. Rendszer leállások száma és ideje db. / perc Illetéktelen bejutások száma db. Felhasználói konzultációk perc Bejelentések száma állapot szerint db. Új bejelentések száma db. Bejelentések száma állapot és „illetékes” szerint állapot/db. …

Az informatika üzemeltetési költségek összetétele Homo SAPiens ! Kliens-eszközök és felhasználók költségei Hálózati-költségek (LAN, WAN, WLAN) ERP Alk. EPMS Alk. <Üzleti alkalmazás> PRINT-Server Karbantartási költségek Karbantartási költségek Karbantartási költségek Licenc költségek Licenc költségek Licenc költségek Támogatási költségek Támogatási költségek Támogatási költségek Fejlesztési költségek Fejlesztési költségek Fejlesztési költségek Szerver01 gépköltségek Szerver02 gépköltségek Szerver12 gépköltségek ERP = Enterprise Resources Planning EPMS = Enterprise Project Management System

Intuite Track-IT komponensek Audit Workstations Import Users CR9 Pro Receive Audit Plus Alert Remote Mac Audit KnowledgeBase Self Service

12 ajánlás, miképp alakítsuk ki az informatika-controlling rendszert: 1. Jussunk konszenzusra: az INFORMATIKA => a stratégia része. 2. Tervezzük meg az összes kontroll elemet és a kontroll rendszert. 3. Szerezzünk be rendszer-felügyeleti és mérési eszközöket. 4. Készítsünk IT-komponens szintű leltárt. (kliens, szerver, hálózat) 5. Vezessünk be, működtessünk Help Desk szolgáltatást. (User Segment) 6. Készítsünk IT-szolgáltatási katalógust. (SLA, szolgáltatások és díjak) 7. Alakítsuk ki típusszerződéseket. (Service Level Agreement) 8. Dolgozzuk ki az informatikai tervezési- és jelentési-rendszert. 9. Azonosítsuk az informatikai-kockázatokat és azok kezelési módját. 10. Delegáljunk pénzügyi-üzemgazdasági szakértést az INF Proj.-be. 11. Működtessünk IT – BIZ összehangolás (alignment) kerekasztalt. 12. Folyamatosan működjünk együtt az informatikai felelősökkel.