Szállodai érdekességek

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
1 groupement national interprofessionnel des semences et plants Vetőmagpiac forgalom az Európai Unióban Az EU vetőmag súlya a világ vetőmag termesztésében.
Advertisements

Dél-dakotai Mezőgazdasági Minisztérium
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
Szállodavezetés és gazdálkodás I. „Szálloda – termék - tevékenységek”
Utazás, szabadidő és turizmus csoport Az egészségturizmus éve Oláh László igazgató Stratégiai Termékek Igazgatósága Magyar Fürdőszövetség Közgyűlése.
Házi dolgozat fejezetei
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
Energia – történelem - társadalom
Turizmus gazdaságtan 12..
To protect the confidential and proprietary information included in this material, it may not be disclosed or provided to any third parties without the.
Szállodavezetés és gazdálkodás I. „Szállodák tevékenységei”
1 „ Gazdasági kihívások 2009-ben ” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Dunagáz szakmai napok, Dobogókő Április 15.
A munkabér meghatározásának dilemmái vállalati szempontból IV. Magyar Munkajogi Konferencia október Visegrád Rolek Ferenc vezérigazgató-helyettes.
Szállodaláncok Magyarországon
4.13. Szállodák tulajdonjoga és üzemeltetése „Tulajdon és üzemeltetés”
Agrár- és Vidékfejlesztési Operatív Program Budapest, február 9.
F ARKASVÁR KONFERENCIA ÉS SPORTHOTEL * * Puskás Kata-Rácz Imre-Támba Judit.
Wellness lehetőségek A wellness, mint az egészségturizmus része.
„Piacgazdálkodás a szálláshely szolgáltatásban” – Értékesítés -
Együttműködés a bérleti konstrukciók gyors és rugalmas kiszolgálásában.
Egy vonzóbb város: Biharkeresztes
2. Piaci gazdálkodás a szálláshely szolgáltatásban
Dr. Juhász László1 kereskedelmis zálláshely Belső környezet hatása az ország szállodaiparára érvényesül Turizmus alanyai települések állami szervezetek.
TDM Szakmai Nap november 21.
A MAGYAR AGRÁRGAZDASÁG HELYZETE
A tételek eljuttatása az iskolákba
Európa népessége (egyéb elemek). A., Népsűrűség I. Meghatározó tényezők 1. természeti környezet a., domborzat b., éghajlat 2. gazdasági tényezők II.
A globális világgazdaság és az USA világgazdasági szerepköre
Szállodagazdálkodás és vezetés I (2007 ősz)
Szállodagazdálkodás és vezetés I
Szállodagazdálkodás és vezetés I
Szállodai piac trendjei
Minőség 2012 – minőségbiztosítás a jövő szállodáiban Dr. Juhász László PhD BGF – KVIFK – Turizmus Intézet - Docens 1 Reformok útján Magyar Tudomány Napja.
Szállodavezetés és gazdálkodás I. „Szállodák tevékenységei”
1. IS2PRI2 02/96 B.Könyv SIKER A KÖNYVELÉSHEZ. 2. IS2PRI2 02/96 Mi a B.Könyv KönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDevizaKönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDeviza.
Készítette Elmer Elizabet Primusz Flóra
Luxemburg, Málta,Hollandia
Sárgarépa piaca hasonlóságelemzéssel Gazdaság- és Társadalomtudományi kar Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök I. évfolyam Fekete AlexanderKozma Richárd.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
Fekete László Született: Csillagjegye: Vízöntő
Danubius Hotel Gellért A magyarországi székhelyű Danubius Hotels Group ötvenhat szállodájának egyike a Gellért Hotel, és egyike Európa legjelentősebb.
szakmérnök hallgatók számára
A szelektív gyűjtés helyzete, eredményei Kommunikációs kihívások
A évi demográfiai adatok értékelése
Folie 1 Ausztria mint gazdasági telephely Európai üzleti tevékenységének kiindulópontja Birgit Reiter-Braunwieser ABA-Invest in Austria Sopron, Februar.
A kutatás-fejlesztési tevékenység évi adatai Kiemelt fontosságú diák a 143. diás ppt-s bemutatóból: 2-3, 5,7,20,21,24,42,44,54,55,57-58,60,62,65-66,71-72,73-74,87-89,91-94,95-98, ,,119-
Anyagok 3. feladat 168. oldal.
Logikai szita Izsó Tímea 9.B.
A Kárpátia Magyar-Román Kereskedelmi és Iparkamara
Helyzetkép Nemzetközi gyakorlat a szépkorúak támogatására Stratégia Szabályozás Esettanulmányok Primer kutatás előzetes eredményei.
MVM Trade portfoliója 2009-ben
Előadás Szerda – A. III. 240 Hallgató Előadás Szerda
IV. Terjeszkedés.
Transznacionális és multinacionális vállalatok
Szabó Márton Kopint –Tárki Zrt. ELÁRASZTJA A MAGYAR PIACOT AZ IMPORT ÉLELMISZER ?
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
Forrás allokáció LHH Ft/ 1 Euro HPME katalógus III. tengely Összforrás: Euro Ft LHH forrás: Euro Ft nem LHH.
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
Ágazati GDP előrejelző modell Foglalkoztatási és makro előrejelzés Vincze János Szirák, november 10.
Biztonság Stabilitás. Az emberek stabilitást, biztonságot, megoldást keresnek.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
GAZDASÁGI ADOTTSÁGOK ÉS FEJLŐDÉSI IRÁNYOK A délkelet-európai országok Novák Tamás MTA – VKI május 16.
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
Hotel Kapitány **** Wellness és konferencia Sümeg.
Master of Arts International Hotel Management „ Management” :01 1 Dr. Juhász László PhD.
:14 Master of Arts International Hotel Management Development of Hotels & Hotel Companies 1 Dr. Juhász László PhD.
Master of Arts International Hotel (Companies) Management 7. Szállodavállalatok vezetési struktúrája :09 Dr. Juhász László PhD 1 Szállodavállalatok.
Hotel 2022 Dr. Juhász László - hitvallás credo
Előadás másolata:

Master of Arts International Hotel Management Development of Hotels & Hotel Companies

Szállodai érdekességek Accor 479.000 3.900 123 Intercontinental 620.00 - 4.200 - 148 1-7 = 3.000 7.000 Choise 473.000 5.800 82 8 = 1.000 Wyndham 590.000 – 7.000 - 85 Best W 305.000 4.000 76 Marriott 560.000 – 3.200 -175 Starwood 284.000 942 302 Hilton 550.000 – 3.300 -167 Dr. Juhász László PhD

Evolúciós szervezet fejlődés és láncok és csoportok kialakulása Családi - szálloda egyszerű szervezet Önálló - szálloda növekedés stabilitás Piaci gazdálkodás tudás – terjeszkedés - szállodalánc Funkcionális Bürokrácia márkanév disztribúció foglalás Szakismeret tőkésítése növekedés devirzifikáció márkanév Vagyon – terjeszkedés szállodacsoport Diviziónális szervezet egy vagy több márka Disztribúció Foglalás Tőke felhalmozás innováció diverzifikáció tulajdon Dr. Juhász László PhD

Üzemeltetési rendszerek fejlődési szakaszai 4 jelen Stratégiai – tulajdonosi döntések jövő családi önálló szálloda Tulajdonosi jog alapján Önálló vagy Családi Szálloda Partneri szerződés beszerzés karbantartás Stratégiai partnerség (TKM) (TDM) (CRO) Névhasználati szerződés szintjei 1. márkanév - lógó disztribúció - foglalás Franchise Szálloda 2. értékesítés reklám arculat 3. kínálat színvonal tréning Üzemeltetési Szerződés szálloda építés nyitás 4. technikai, felszereltség rész-tulajdon komplex üzemelési rendszer beszerzés HR könyvelés Management Szálloda bérlés lízing Márkanév, értékesítés, foglalás üdülési jog Bankszámla, dolgozó alkalmazása tulajcég Dr. Juhász László PhD

Értékesítés - Foglalás - Szobakiadás Étteremi szolgáltatás Szervezeti részlegek 1 5 Vendég Értékesítés - Foglalás - Szobakiadás Étteremi szolgáltatás Egyéb szolgáltatások Földszint Szolgáltatás Étterem Karbantartás Adminisztráció Konyha termelés Mosogatás Szálloda Room Division Vendéglátás Tulajdonos Dr. Juhász László PhD 5

Szervezeti részlegek 2 Vendég Tulajdonos - Tulajdonosok 6 Vendég Értékesítés - Foglalás - Szobakiadás Étteremi szolgáltatás Egyéb szolgáltatások Corporate Torurism Földszint Emelet Szolgáltatás Gyógyászat Étterem Természet- gyógyászat Közös terek Karbantartó Pénzügy Konferencia Bár - Kávézó H R Termál Area Konyha termelés Munkaügy Kertészet Front Office földszint Housekeeping emelet Fitnesz Stúdió Bér számfejtés Energia Mosogatás Szépségápolás Parkoló Könyvelés Wellness Club IT Sport Értékesítés Szálloda Room Division Vendéglátás Műszak Igazgatás Specializációk Szállodaigazgató Tulajdonos - Tulajdonosok Dr. Juhász László PhD 6

Szervezeti részlegek 3 Vendég 7 Vendég Értékesítés - Foglalás - Szobakiadás Étteremi szolgáltatás Egyéb szolgáltatások Corporate Bankett Gyógyászat Földszint Emelet Szolgáltatás Gyógyászat Mosoda Étterem Természet- gyógyászat Szabadidő animátor Közös terek Bankett Karbantartó Pénzügy Tourism WEB Csoport Utazási irodák Konferencia Bár - Kávézó Biztonság H R Ajándékbolt Termál Area Konyha termelés Munkaügy Kertészet Front Office földszint Housekeeping emelet Fitnesz Stúdió Bér számfejtés Energia Mosogatás Szépségápolás Parkoló Könyvelés Wellness Club Beszerzés adminisztráció Biztonság védelem IT Sport Értékesítés Szálloda Room Division Vendéglátás Műszak Igazgatás Specializációk Szállodaigazgató Tulajdonos - Tulajdonosok – Irányító központ – Képviseleti tulajdonos Dr. Juhász László PhD 7

Szervezeti részlegek 4 Vendég 8 Értékesítés - Foglalás - Szobakiadás Étteremi szolgáltatás Egyéb szolgáltatások Corporate Bankett Gyógyászat Földszint Emelet Szolgáltatás Gyógyászat Mosoda Étterem Természet- gyógyászat Szabadidő animátor Közös terek Bankett Karbantartó Pénzügy Tourism WEB Csoport Utazási irodák Konferencia Bár - Kávézó Biztonság H R Ajándékbolt Termál Area Konyha termelés Munkaügy Kertészet Front Office földszint Housekeeping emelet Fitnesz Stúdió Bér számfejtés Energia Mosogatás Szépségápolás Parkoló Könyvelés Wellness Club Beszerzés adminisztráció Biztonság védelem IT Sport Értékesítés Szálloda Room Division Vendéglátás Műszak Igazgatás Specializációk Szállodaigazgató Tulajdonos - Tulajdonosok – Irányító központ – Képviseleti tulajdonos Dr. Juhász László PhD 8

Szállodai vállalat szervezeti felépítése 9 Vezérigazgató - Chief Executive Officer Támogató Központ (HQ) Vezérigazgató helyettes VH Vezérigazgató helyettes Üzemeltetés Operation Gazdasági Administration Humán- politika Fejlesztés Értékesítés Tréning Kutatás Könyvelés Munkaügy Beszerzés Beruházás Pénzügy Karbantartás Motiváció Ingatlan Számítástechnika Jogi képviselet Szállodák Márkák Régiók Dr. Juhász László PhD

Szállodai vállalat szervezeti felépítése 10 Vezérigazgató - Chief Executive Officer Támogató Központ (HQ) Vezérigazgató helyettes VH Vezérigazgató helyettes Üzemeltetés Operation Gazdasági Administration Humán- politika Fejlesztés Értékesítés Tréning Kutatás Könyvelés Munkaügy Beszerzés Beruházás Pénzügy Karbantartás Motiváció Ingatlan Számítástechnika Jogi képviselet Szállodák Márkák Régiók Dr. Juhász László PhD

Világ kínálat 11 Europe147.000 independent hotel 5.200.000 rooms 35 average Europe11.500 chain hotel 1.300.000 rooms 113 average Europe 158.500 hotel 6.500.000 rooms 41 average Europe chain share Unit 8% Supply 25% USA Chain penetration Supply 70% Dr. Juhász László PhD

Világ kínálata 12 Dr. Juhász László PhD

Szállodai érdekességek Accor Hospitality Sofitel luxury 111 -27.500 – 248 Pullman 68 - 20.400- 300 MGalerry 50 – 6.000 – 120 Novotel 396 – 74.520 – 188 Suit Novotel 29 – 3.600 - 124 Mercure 724 – 88.174 – 122 Adagio Apartman 88 – 9.720 – 110 Ibis 957 - 117.200 – 122 Ibis Style 166 – 14.400 – 87 Ibis Budget 528 – 47.500 – 90 HotelF1 240 – 18.100 – 75 Thalassa & Spa 15 destinations

Variable Lease 22% Fixed lease 12% Leased 35% Manage 31% Franchise 25% Owned 10%

TOP 10 Managed Hotels % 28 53 82 14 15 44 59 76 Dr. Juhász László PhD

Top 10 Franchised Hotels % 97 100 85 67 35 Dr. Juhász László PhD

First five franchising group 1 Wyndham Group 588 893 2 Choice 487 410 Világ kínálata 17 First five franchising group 1 Wyndham Group 588 893 2 Choice 487 410 3 IHG 483 379 4 Hilton Hotels 404 866 5 Best Western 308 477 First five managing group 1 Marriott Int. 265 545 2 IHG 154 764 3 Starwood Resorts 153 791 4 Hilton Hotels 153 110 5 Accor 108 219 First five owning group 1 Accor 282 477 2 NH Hoteles 58 355 3 MGM Mirage 48 268 4 La Quinta 47 149 5 Home Inns 46 410 Dr. Juhász László PhD

Worldwide Hotel Group ranking 2010 May by MKG Világ kínálata 18 Worldwide Hotel Group ranking 2010 May by MKG 10 09 1 1 IHG GB 4 432 4 186 643 787 619 851 23 936 3,9% 2 2 Wyndham Hotel Group USA 7 112 7 043 597 674 592 880 4 794 0,8% 3 4 Hilton Hotels USA 3 526 3 259 587 813 544 361 43 452 8,0% 4 3 Marriott International USA 3 329 3 088 580 876 545 705 35 171 6,4% 5 5 Accor FRA 4 111 3 984 492 675 479 069 13 606 2,8% 6 6 Choice USA 6 021 5 827 487 410 472 526 14 884 3,1% 7 7 Best Western USA 4 048 4 032 308 477 305 387 3 090 1,0% 8 8 Starwood Hotels USA 979 942 291 638 284 800 6 838 2,4% 9 9 Carlson USA 1 059 1 013 159 756 151 487 8 269 5,5% 10 10 Hyatt Hotels Corp. USA 399 373 120 031 114 343 5 688 5,0% MKG Hospitality Dr. Juhász László PhD

Európai szállodaipar általános jellemzői 19 amerikai szállodaláncok egy-egy európai nagyvárosokra üdülő helyekre koncentrálnak európai szállodaláncok hazai piacra koncentrálnak egy város több szálloda családi tulajdon dominál 1900-as évek jellemző építészete meghatározó 75 % független szálloda (Mo 73%) Európán belül az országok piaca nagyon elérő EU bővítés kereslet növekedést generált kínálat fejlesztés beruházás Általános jellemző kínálat növekedés fiatalodik a munkaerő Szakképzett élőmunka kínálat csökken Társadalmi elismertség csökken átlagos szobaszámok EU 40 - USA 70 MO 60 - Budapest 114 - Balaton 68 Dr. Juhász László PhD

Európai szállodaipar növekedési trendje 20 Belföldi turizmus magas részaránya miatt a szállodaláncok országon belüli régiós attrakciókra irányba több szállodával terjeszkedtek Európai szállodaláncok fejlődése követi a nemzeti turizmus fejlődését és irányát, ahogy az utazási szokások és irányok változnak arra fejlődik a lánc Termék szegmentáció növekszik heterogén, sokszínű piacot jól definiálható ismérvek szerint homogén részekre osztjuk (geográfiai, demográfiai, társadalmi gazdasági, magatartási, utazási motiváció különbségei szerint) Családi szálloda – Önálló szálloda - Szállodalánc – Szállodacsoport Tulajdonlás - Franchise – Management – Bérlés – Lízing eltérő terjeszkedési stratégiák kavalkádja Multi specifikáció, szegmentáció elterjed a szálloda csoportoknál Accor Hungary ?? Dr. Juhász László PhD

Európa szálloda láncai Európában TOP 5 21 Best Western 8 országból 5-ben van Finn csak hazai és északi Corinthia 2 db szoba Dr. Juhász László PhD

Hazai szállodalánc vállalatok Hazai szállodaláncok 22 Hazai szállodalánc vállalatok A szerves „evolúciós” fejlődés megszakadt 1950 és 1989 közt. Az állami irányítású szakaszban csak szállodacsoportok alakultak ki. Szállodaláncok hiányának okai (11) államosításkor egy szállodavállalat alakult szállodavállalatok a turistaszállótól az ötcsillagosig üzemeltek piaci diverzifikáció a vállalatok közt földrajzi alapú volt szocialista rendszerben nem volt magántulajdon belföldi turizmus egyértelműen, szociálisturizmus volt állami vállalati és szakszervezeti üdülők voltak a „brandek” nemzetközi terjeszkedésre csak a 1980-as években nyílt lehetőség, külföldi turistáknak a szállodákat ismerték hazai piac keresleti volt, minden szállodai szobát el lehetett adni, hiányzott a meghatározó piaci-gazdálkodási orientáció, vezetés nem rendelkezett a megfelelő nemzetközi tapasztalattal (első Accor szálloda nyitásakor a Pannonia 25 szállodát üzemeltetett) Dr. Juhász László PhD

Hazai szállodaipar trendjei kereslet kínálat 1993-94 +12-12% 2004-05 +8-8% 1987 +14% 1978 +12% 1984 +10% 1969 19% 2009 -8% 1966 +22% 1990-91 -13% 1988 -6% 1980 -12% 1972 -5% Dr. Juhász László PhD – BGF – KVIFK – Turizmus Intézet

Magyarország szállodaipar (állami irányítású) fejlődése 24 Szerves fejlődés I. Önálló szállodák Gellért, Royal, Béke, Duna, Margitsziget, Metropol, Nemzeti, Palace, Park 1950 HungarHotels 1966 Brüsszeli világkiállítás Motel program Continental, motelek Balaton, Velence, Siófok szállodasor, Marina, Annabella Pannonia Wien, Volga, Balaton, Keszthely, Hévíz, Visegrád, Dobogókő, Thermal 1972 Vadászati világkiállítás Panel-szállodák Danubius 1982 „a nagy szállodák” Buda, Sofitel, Hilton, Kongresszusi központ, Forum, Ferihegy II., határátkelők Osztrák program Franchise Penta, Hyatt, Novotel, Ramada Privatizáció Danubius tőzsde Hungarhotels állami Pannonia Accor 1990 Cégek, márkanevek Szerves fejlődés II. Kempinsky, Mariott, Meridien, magyar cégek Dr. Juhász László PhD

Magyarországi szálloda piac napjainkban Szakszervezeti üdülők 25 Magyarország 836 - 1.035 Budapest 143 -175 Balaton 229 - 222 2008 év Vidék 464 - 642 Danubius 25 szálloda, 11 Budapest, 10 külföld Szakszervezeti üdülők Hunguest 25 szálloda, 7 Budapest Accor – Pannonia 18 szálloda 15 Budapest Taverna 2 – 2 (eladva 2006) ?!! Mellow Mood Group 19 Budapest Civis 6 Debrecen / Szoboszló / Gyula Abbázia 8 Aktív 1? Civis 5 Gerand 5 Taverna 6 Starlight 2 For Hotels 4 Nemzetközi láncok Egyedi szállodák hazai tulajdonosok nemzetközi tulajdonosok Egy – egy szálloda Kempinsky, Mariott, … Mellow Mood Group 19 Zara 2 Hazaiak külföldön hazai láncok Dr. Juhász László PhD

Európai szállodaláncok piaci részesedéséről Európai szálloda piac 26 Európai szállodaláncok piaci részesedéséről 2010 végi: ~15.300 szálloda, 1,92 millió szállodai szoba . 4700 városban és településen 2009 végi ~15.000 szálloda, 1,87 millió szállodai szoba (növekedési ráta 2009-ről 2010-re: 2,3 % volt vagyis 43.000 szállodai szoba) London kb. 83,650 szállodalánchoz tartozó szobával rendelkezett Paris 70,230 szobával Berlin 31,120 szobával Ez a három város 185.000 szállodalánchoz köthető szállodai szobával rendelkezik, mely megközelítően a fele a 40 legnagyobb európai város szállodai szobakapacitásának Source and further information: Otus Analytics and Hotel Analyst www.hotelanalyst.co.uk Dr. Juhász László PhD

Európai szálloda piac 27 Dr. Juhász László PhD Source and further information: Otus Analytics and Hotel Analyst www.hotelanalyst.co.uk Dr. Juhász László PhD