Polgármesteri Akadémia

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Magyar Universitas Program Magyar Bálint oktatási miniszter február 20. Infrastruktúra-fejlesztési programok a felsőoktatásban
Advertisements

Az Európai Unió támogatási alapjai, a as időszak újdonságai.
PPP Projektiroda Antalóczi Zoltán Irodavezető Sportcélú PPP projektek megvalósításának tapasztalatai időszak: június – november Sport szakállamtitkárság.
Gordos Márta Európai Együttműködési Programok Igazgatósága
Önkormányzatok finanszírozása
Kis- és középvállalkozások finanszírozása Készítette: Gál Judit Pálos Attila.
Kormányszóvivői tájékoztató Magyar Universitas Program Csatlakozás az Európai Felsőoktatási Térhez - Infrastruktúra-fejlesztési Program magántőke bevonásával.
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
A vízjog időszerű kérdései
Közmű tulajdon Önkormányzat – önkormányzati törvény – alapfeladat – ellátási kötelezettség – üzemeltető kiválasztása Állam – regionális rendszerek – Vízgazdálkodási.
A közbeszerzési törvény változásai
Tapasztalatok bemutatása a hátrányos helyzetű kistérségek szociális ellátó- rendszerének fejlesztése és a közszolgáltatások kistérségi integrációja területén.
Az öngondoskodás és a magánforrások szerepe az egészségügyi reformban
A hulladéktörvény hatása a pályázati forrásokból megvalósult hulladékgazdálkodási projektekre április Köztisztasági Egyesülés.
1 „Az FSZH hosszú és rövidtávú elképzelései a foglalkoztatási célú civil szervezetekkel való együttműködésre, különös tekintettel a szolgáltatás-vásárlásokra.
„ Tiszaalpár Nagyközség szennyvízelvezetése és tisztítása a település vonzó természeti környezetének, felszíni és felszín alatti vizeinek megóvásáért”
KEOP / A barlangokban egykor kialakított világítási rendszerek energiatakarékos, a lámpaflóra kialakulását és terjedését minimalizáló.
Műszaki ellenőrképzés
375/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet a kisebbségi önkormányzatoknak a központi költségvetésből nyújtott feladatarányos támogatások feltételrendszeréről.
Ambrovics Andrea KEOP IH vezető Nemzeti Fejlesztési Ügynökség
Fenntartható termelési és fogyasztási szokások ösztönzése akcióterv Szántó Szilvia Környezetfejlesztési Főosztály Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
A pályáztatási eljárás általános bemutatása, kiemelt projektek Czégér Zsuzsanna főosztályvezető KvVM FI KEOP KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZET Székesfehérvár 2007.április.
1 A KIFIZETÉSEK ÉS PÉNZÜGYI ELLENŐRZÉSEK FOLYAMATA A KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZETNÉL.
A gazdaságpolitika elméleti alapjai és gyakorlata
Önkormányzati vagyongazdálkodás Kundi Viktória PhD hallgató november 19.
Közforgalmú közlekedés szervezése 1.
Családi napközi.
Pénzügytan II. – február 23. Dr. Farkas Szilveszter
Főigazgatói értekezlet A KÖZFOGLALKOZTATÁSI TERVVEL KAPCSOLATOS KIRENDELTSÉGI FELADATOK AZ ÁLLÁSKERESÉSI MEGÁLLAPODÁS LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSAI november.
Vállalatok pénzügyi folyamatai
Az ÁFA törvény módosulásának következményei a programra „Integrált helyi fejlesztési akciók ösztönzése” című 2002/2003. évi területfejlesztési Phare program.
Kormányszóvivői tájékoztató Public Private Partnership Átfogó hatékonyságjavítási és befektetési-aktivitás növelési program.
Az Állami Számvevőszék szerepe a környezetre káros támogatások ellenőrzésében Dr. Báger Gusztáv egyetemi tanár, főigazgató Állami Számvevőszék Fejlesztési.
főigazgató-helyettes
Dr. Báger Gusztáv A PPP: az állami és magánszektor együttműködésének tapasztalatai és ellenőrzése.
Regionális projekt-előkészítési támogatás 2007-ben (PEA4) Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
1 Változások az önkormányzatok évi tervezésének, gazdálkodásának szabályozásában.
4. számú főút Debrecen elkerülő szakasz
számú főút Jászberény elkerülő szakasz II. ütem
61. számú főút Somogy megyei szakaszainak 11,5 tonnás burkolat - megerősítése IV. szakasz ( km szelvények között) Lakossági fórum 2010.
76. számú főút Zala megyei szakaszának ( km szelvények között) 11,5 tonnás burkolat megerősítése Lakossági fórum február 18.
86. sz. főút Szombathely - Vát szakasz ( – km szelvények között) kivitelezési munkálatai Lakossági fórum október 09.
Lakossági fórum számú főút Zala megyei szakaszának (0+000 – ) km szelvények között) 11,5 tonnás burkolat megerősítése.
Koordináció az egyes környezetvédelmi projekteknél Kis András Térségfejlesztési és Külügyi Iroda irodavezető-helyettes Szolnok szeptember 26.
A pályáztatási eljárás általános bemutatása, kiemelt projektek Tóbiás Zoltán Osztályvezető KvVM FI 2007.április 26.
Gazdasági Tanácsok a felsőoktatási intézményekben január 13.
2005.évi CLXXXIII. törvény a vasúti közlekedésről
ÖNKOMRÁNYZATI PÉNZÜGYI INNOVÁCIÓK május 30. hétfő U D V A R H E L Y I ü g y v é d e k PPP KONSTRUKCIÓK: A VÁLLALKOZÓI TŐKE, AZ ÖNKORMÁNYZATI.
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 2.
„Infrastruktúra-fejlesztés az egészségpólusokban” TIOP-2.2.7/07/2F.
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
Dr. Nagy József elnök Bükk-Térségi LEADER Egyesület Tibolddaróc, január 30.
37. számú főút Szerencs átkelési szakasz rekonstrukciója Lakossági fórum március 29.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
2008. március 12. KÖZÚTI VAGYONGAZDÁLKODÁS Dr. Gáspár László kutató professzor Út- és Hídügyi Tagozat.
Költségvetés ELŐADÁS ÁTTEKINTÉSE. Költségtervezési alapfogalmak A kedvezményezettek finanszírozási funkciói –Költség- és forrástervezés –Pályázat kidolgozása.
AKTUÁLIS KÉRDÉSEK A komplex feltételrendszer megváltozása hagyományos problémáról - problémára szemléletmód felváltása a műszaki, gazdasági és egyéb feltételek.
„I. Alternatív finanszírozási stratégiák” Sopron, október 3.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
Projektfinanszírozás Projektszponzorok Tanácsadók Közös vállalatokkal kapcsolatos kérdések Projekttársaság jellemzői.
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE május 26.. A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE A Magyar Mérnöki Kamara szerepe a közbeszerzési szabályozásban Dr. Virág Rudolf főtitkár.
Projektfinanszírozás
Tamás SZŐKE Szlovák Építésügyi és Régiófejlesztési Minisztérium
Projektfinanszírozás
Az önkormányzati működtetés átvételének tapasztalatai
SZÉKESFEHÉRVÁR MEGYEI JOGÚ VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNAK 2012
Lorem ipsum.
Közbeszerzési szabályok változása és
Előadás másolata:

Polgármesteri Akadémia A PPP-konstrukció az önkormányzatok gazdálkodásában Dr. Lóránt Zoltán főigazgató 2010. február 26-27.

A 90-es évek második felétől egyre nyilvánvalóbbá vált, hogy a nagy ellátórendszerek közszolgáltatási igényei a hagyományos költségvetési bevételekből egyre kevésbé finanszírozhatók. A közfeladat-ellátásában szükségessé vált új típusú „beruházó feladat-ellátó szervezetek" bevonása. • A legfontosabb problémát annak megválaszolása jelentette, hogyan lehet az állam mindenkori költségvetési lehetőségeinél gyorsabb ütemben növekvő közösségi szükségleteket kielégíteni?

A PPP1 a közszféra és a magánszektor egy olyan speciális együttműködési formájának gyűjtőfogalmát jelenti, amely során a magánszféra részt vesz a közfeladatok ellátásában. A PPP-k néhány jellemző tulajdonsága: A magán- és a közszféra partnereinek projektkapcsolata gyakran hosszú távú együttműködésre épül, A projekt finanszírozása részben a magánszférát terheli, de jelentős részben közpénzekből is ki lehet egészíteni, A gazdasági szereplő a projekt különböző szakaszaiban (tervezés, megvalósítás, üzembe helyezés, üzemeltetés és finanszírozás) fontos szerepet játszik. A közszférából származó partner lényegében a céloknak a közérdek, a felkínált szolgáltatás minősége vagy az árpolitika szerint történő meghatározására összpontosít, és őrködik ezeknek a céloknak a betartása felett. Kockázatmegosztásra törekszenek: a magánszférából érkező partnerre gyakran olyan kockázatokat ruháznak át, amelyeket többnyire a közszféra viselne (pl. költségnövekedés az építési szakaszban vagy az üzemeltetés alatt). 1 Public Private Partnership

Az Európai Unió négy fő PPP típusú együttműködést különböztet meg: a magánszféra tervez és épít, tulajdonos és finanszírozó az állam/önkormányzat, amely működtetési kötelezettségeket is viseli. a közszolgáltatás ellátása érdekében a magánszektor az építtető és a működtető, melynek ellenében az állam/önkormányzat díjat fizet, majd a szerződés lejártakor a tulajdonjog az államra száll. határozott idejű szerződésben a magánszféra tervez, épít, működtet és finanszíroz, majd a szerződés lejártát követően a létesítmény az állam/önkormányzat tulajdonába kerül. A szerződés alatt az állam szolgáltatási díjat fizet (vagy szubvenciót nyújt). PPP esetén teljes mértékben (100 %) a magán szférára hárul a beruházás finanszírozási forrásainak előteremtése (ebben az esetben a köz- és a magánszereplők megosztják egymás között az azonosított kockázatokat).

Magyarországi új szabályozás A PPP-modell hazai szabályozásának jogforrásai: » az állami és a magánszektor közötti fejlesztési, illetve szolgáltatási együttműködés (PPP) újszerű formáinak alkalmazásáról szóló 2028/2007. (II. 28.) Korm. határozat (a 2098/2003 (V.29.) Korm. hat. módosítása) » a hosszú távú kötelezettségek vállalásának egyes szabályairól szóló 24/2007. (II. 28.) Korm. rendelet (a továbbiakban: HTKV). » A HTKV hatására a PPP TB elkészítette a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium által 2004 októberében publikált – elméleti szempontú, külföldi tapasztalatokra alapozott - „PPP Kézikönyv" aktualizálását, amelynek eredményeképpen 2008 januárjára elkészült a „PPP Útmutató„ (Általános bemutatás, Eljárásrend, KSH információk). (tárcastatútumok, Kbt., Áht. 2010. évtől)

A közszférabeli partner számára a PPP konstrukcióban megvalósított projektből adott esetben a következő előnyök származhatnak: • magántőke bevonása a közérdekű beruházások finanszírozásába, ami költségvetési megtakarítást és a beruházási költségek csökkentését jelenti, a beruházási kockázat azon elemeinek átadása, amelyeket a magánszférabeli partner jobban tud kezelni, mint az állami partner, a tervezett beruházások és a hozzájuk kapcsolódó közszolgáltatások nyújtása ütemének felgyorsítása, tekintve, hogy a magánszektor rugalmasabban és gyorsabban működik, a helyi közszféra finanszírozási forrásai körének kibővítése, a projektek megbízható megvalósításának biztosítása, mivel a megtervezett és megépített, illetve renovált létesítményt magánvállalkozó fogja működtetni vagy fenntartani – aki ezért érdekelt a munkálatok megbízható és pontos elvégzésében – a közszférabeli partner felügyelete alatt, minőségi közszolgáltatások nyújtása hosszú távon, többéves szerződések keretében. verseny! árcsökkenés!

A köz- és a magánszféra közti együttműködésben az alábbi feltételek nélkülözhetetlenek ahhoz, hogy a PPP-k megfeleljenek a következő és szakszerű pénzügyi-jogi kereteknek: stabil helyi és regionális (ön)kormányzati rendszer, a pénzpiacok és a mindenkori partnerek bizalma, a köz- és a magánszférabeli partnerek szilárd pénzügyi helyzete, átlátható és konkrét szerződési feltételek, melyek erőhatalom (vis maior) esetében átdolgozási mechanizmust és szabályozást irányoznak elő, a projekt pontos pénzügyi terve, mindkét fél jogi védelmének biztosítása., ha (a(z) önkormányzat a szolgáltatás fő vásárlója, közvetlenül vagy közvetve, a tényleges igénybevevők helyett fizet ún. árnyékdíjak formájában.

Projektszintű kockázatvállalás Kockázat típusai: beruházási kockázat rendelkezésre állási kockázat keresleti kockázat Az EUROSTAT feltételrendszere az eszköz államháztartáson kívüli minősítésének: a beruházási kockázatot a magán partner viseli valamint az eszköz rendelkezésre állási kockázatának, illetve keresleti kockázatának egyikét szintén a magántársaság viseli.

A PPP alkalmazásának területei Közúti infrastruktúra (az M5-ös és M6-os autópálya) Stadionok-sportlétesítmények, fürdők Oktatási, kulturális beruházások: kollégiumok, múzeumok (Nemzeti Színház, Művészetek Palotája) Büntetés-végrehajtási intézetek: javító- és nevelő-intézetekhez kapcsolódó beruházások (Szombathely, Tiszalök)

A felsőoktatási kollégium beruházási program célkitűzései 2207/2004. (VIII. 27.) Kormányhatározat Diákotthon építési program Kollégiumi rekonstrukciós program 10 455 új diákotthoni férőhely 30 Mrd Ft nettó bekerülési költség 20 000 kollégiumi férőhely korszerűsítése 25 Mrd Ft nettó bekerülési költség Megvalósítás: 2004-2006 között PPP-konstrukcióban

A legáltalánosabb hibák az önkormányzati PPP-k területén Elsődleges cél: az államháztartáson kívüli elszámolás biztosítása/néha állami támogatás elnyerése → figyelembe nem véve az üzemeltetéshez és a megépítéshez szükséges tényezőket, a piacosíthatóság, mint attraktív tényező mellőzése. Hatástanulmányok hiánya (csak a gazdaságossági szempontok figyelembe vétele) → a PPP többnyire ultima ratio az önkormányzatok számára. A PPP „kerete” pontosan nem körülhatárolható szerződés változatokat takar.

Projekttervezés (német minták): szinte teljesen hiányoznak, vagy csak műszaki, pénzügyi, netán politikai célok által vezérelt → a közfeladat fogalma a homályba vész… Rossz költségterv/beruházási kalkuláció (Árnyoldal: a számviteli szabályok miatt a hosszú távú kötelezettség vállalásokra vonatkozó adatokat nem kell feltüntetni) Közbeszerzési eljárások Gyakran nincsenek, ha vannak hibásak, de ha jogszerűek, akkor hiányzik a verseny. Az előzetes ismeretek hiányában az alkalmazandó szerződéstípus rossz megválasztása, illetve az ebből adódó értelmezési problémák. A közcélú igénybevétel tartalmának és tartamának meghatározásának átgondolatlansága/a szolgáltatási díj „feltornázásának” igénye. Könyveléstechnikai problémák: a magánfél tulajdonában/haszná- latában álló jószágelemek feltüntetése a közszféra oldalán a főkönyvi nyilvántartásokban.

Kockázatmegosztás: „háttérszerződések”→ a rendelkezésre állási kockázat átterhelése a jogi problémák tucatjait vonja maga után Nincs „jó példa” előttünk és még sokáig nem is lesz. A magánfél változásának/kiszállásának lehetősége biztosított. A közjogi felelősség szorosabb értelemben vett átruházhatóságának hiánya.

Miért tudna a magánszféra a közszféránál olcsóbban infrastruktúrát építeni és üzemeltetni? a magántőkével történő finanszírozás drágább, mint a közszféra általi hitelfelvétel, az állami hatóságoktól eltérően a magánvállalkozások jelentős nyereséget várnak el befektetéseiktől, a PPP beruházások előkészítése hosszú és költséges folyamat, amortizáció kérdése nő a működési forráshiány összege?!!

Egy PPP projekt akkor „deficitkímélő”, ha: a PPP-társaság magán- vagy többségi magántulajdonú; a PPP eszköz létrehozásának és üzemeltetésének finanszírozásában a(z) (ön)kormányzat nem, vagy csak kisebb mértékben vesz részt, - az indulásnál a kormány által felvett és esetleg továbbkölcsönzött hitel nem éri el a projektköltség 50%-át (hitelek árfolyamkockázatát a magánszéfra viseli) a kockázatokat többségében a PPP-befektető viseli (Építési, rendelkezésre állási, keresleti kockázat) hiánypótló beruházások valósulnak meg (magas kihasználtsággal!!) ! Az Áht. 8. § (6) bek. szerint 2010. január 1-jétől megkötött szerződéseknél már nem teszi lehetővé az államháztartási körön kívüli elszámolást.