A távközlés szabályozása

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A számítógépes hálózatok és az Internet
Advertisements

1 XVIII. Országos Postás Konferencia A január 1-jén hatályba lépő postatörvény a nemzetközi összehasonlításban Dr. Sümegi Péter Hatósági Kapcsolatok.
MINŐSÉGMENEDZSMENT 11. előadás PTE PMMK MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK
Hírlevél küldés WEB-SET-tel. Törvényi háttér • évi XLVIII. törvény a gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól (reklámtörvény)
TCP/IP protokollverem
modul Szövegfeldolgozás Speciális informatikai feladatok.
INTERNET.
A JOGHARMONIZÁCIÓ. Az államok konszenzusa alapján elfogadott, szerződéses és szokásjogi magatartási normák összessége, amelyek a nemzetközi jogalanyok:
Nemzetbiztonsági Szakszolgálat Kormányzati Eseménykezelő Központ
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
A távközlési piac állami felügyelete dr. Orosi Renáta Hírközlési Felügyelet Hírközlési Felügyelet.
Hálózati alapfogalmak, topológiák
HÁLÓZATOK.
A kritikus infrastruktúra védelem nemzetközi háttere és a magyar nemzeti program kialakítása, az ebből fakadó szakmai feladatok Balatonföldvár, március.
Elkülönített állami pénzalapok
Hálózati architektúrák
2008. augusztus 6.Budapest New Technology Meetup Group1 Zoltan Kalmar: Hahó Zoltan Kalmar: Hahó Kalmár Zoltán Internet Szolgáltatók.
Hálózatok.
HÁLÓZATOK.
A földgázpiac jelenlegi szereplői, működési tapasztalatok, várható változások. A Magyar Gázipari Egyesülés működésének bemutatása Molnár.
A távközlés szabályozása
HÁLÓZATOK.
Az egyes termékek kiegészítő oltalmára vonatkozó európai közösségi szabályozás (SPC) és annak hazai végrehajtása dr. Kiss Marietta Magyar Szabadalmi Hivatal.
OSI Modell.
Számítógép-hálózat • Önálló számítógépek összekapcsolt rendszere
Állam munkavédelmi feladatai
Számítógépes hálózatok világa Készítette: Orbán Judit ORJPAAI.ELTE.
Az Európai Unió intézményrendszere Unger Anna december 1.
HÁLÓZAT INTERNET. Weblap címek xikon/index.html xikon/index.html.
Dr. Molnár-Bíró György A piacok újragondolása (avagy hogyan készül az EU elektronikus hírközlési szakpolitikája) Kende Ügyvédi Iroda 1113 Budapest, Karolina.
Elektronikus kereskedelem
Az első lépések Dr. Kadocsa Ildikó, osztályvezető
Az államigazgatási adatvagyon közcélú hasznosításának lehetőségei Kodaj Katalin.
Hálózati és Internet ismeretek
INTERNET.
Vince Péter MTA Közgazdaságtudományi Intézet
Lakosságriasztás a médiaszolgáltatók közreműködésével
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
1 Az EMC témaköre, EMC Irányelv Zavarok frekvencia tartomány szerinti elhelyezkedése Az EMC megvalósításának módszere.
Munkahelyi egészség és biztonság
Állami és önkormányzati vállalatok átláthatósága - a FŐTÁV Zrt. esetében Budapest, április 28.
MUNKÁLTATÓ ÉS AZ ÜZEMI TANÁCS KAPCSOLATA (Mt. 267.§)
A protokoll A protokoll fogalma.
Hálózati ismeretek ismétlés.
Hálózati alapismeretek
Az érintettek jogai, jogérvényesítési lehetőségek.
A felszíni vizek védelmének új szabályozása Botond György vezető főtanácsos Környezetvédelmi Minisztérium Környezeti Elemek Védelmének Főosztálya.
Házatok: egymással összekötött számítógépek. Ahhoz, hogy gépünket a hálózatra kapcsoljuk szükségünk van hálózati kártyára, és kábelre.
Hálózati alapok 1. Fejezet. A számítógépes hálózat definíciója A számítógép hálózat olyan függőségben lévő vagy független számítógépek egymással összekapcsolt.
A hálózatok működésének alapelvei
Spektrumliberalizáció és hatósági spektrum stratégia Bánhidi Ferenc Hírközlés 2008 Budapest 2008 november 14.
Kommunikáció a hálózaton Kommunikáció a hálózaton.
Hálózatok osztályozása
A pilóta nélküli légijármű rendszerek hatósági tanúsítása
Az Európai Unió.
Számítógép hálózatok.
DNS. Az interneten használt osztott név adatbázis, a DNS (Domain Name Service) folyton használatos: –minden web lap letöltésnél, –levél közvetítésnél.
Az adatvédelem szabályozása
BMGE Közgazdaságtan Tanszék1 A hozzáférés és az összekapcsolás szabályozása Az összekapcsolási szolgáltatások piaca Az EU 97/33/EC összekapcsolási.
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
Európai Uniós ismeretek Az Európai Unió jogrendszere; Versenyjog.
112 Dr. Dósa Imre.  Áttekintő  Új adatvédelmi törvény  Alapjogi beágyazás  Ráncfelvarrás  Újdonságok  Javaslatok a felkészüléshez.
Simon Gábor a Fogyasztóvédelmi bizottság elnöke Budapest, december 16. A fogyasztóvédelem ügyei a évi őszi ülésszakban.
A környezet védelmének általános szabályairól szóló évi LIII. tv.
Adatvédelmi kihívások a modern információ- technológiában
ISO/IEC Software Asset Management szabvány
Internet és kommunikáció
Új adatvédelmi szabályok – Az EU adatvédelmi rendelete
ECRIS-TCN dr. Borza Gabriella Nemzetközi és Belső Koordinációs Osztály
Előadás másolata:

A távközlés szabályozása Balogh Zsolt György egyetemi docens Pécsi Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Kar Informatikai- és Kommunikációs Jogi Tanszék BALOGH@ajk.pte.hu

A hálózatok osztályozása Kommunikáció iránya szerint Szimplex Félduplex Duplex Kapcsolás módja szerint Vonalkapcsolt Üzenetkapcsolt Csomagkapcsolt Kiterjedtség szerint LAN (Local Area Network) WAN (Wide Area Network) GAN (Global Accessing Network) Topológia szerint Sín-hálózat Gyűrű hálózat Csillag hálózat

A sínhálózatok Egyszerű sínhálózat Összetett sínhálózat (Fa)

A gyűrűhálózatok Egyszerű gyűrűhálózat Összetett gyűrűhálózat

A csillaghálózatok Egyszerű csillaghálózat Összetett csillaghálózat („Hópehely”)

Az Internet hálózat A kezdetek Az Internet ma 1969 – ARPANET (Advanced Research Project Agency) Katonai fejlesztés Csomagkapcsolt hálózat Biztonságos, többirányú kommunikáció Egyetemek, kutatóintézetek, közgyűjtemények Az Internet ma 1990-es évektől szélesedő civil hozzáférés Kereskedelmi felhasználás Új távközlési ágazat

Az Arpanet első egységei Network Measurement Center of University of California Los Angeles (UCLA), Stanford Research Institute's Augmentation Research Center, Culler-Fried Interactive Mathematics Centre of University of California, Santa Barbara, Graphics Department of University of Utah.

Az Internet hálózat A TCP/IP TCP = Transmission Control Protocol Feladata: Az üzenetek hibátlan továbbításának vezérlése, ellenőrzése. Üzenet csomagokra bontása, majd ismételt összeállítása. IP = Internet Protocol Az üzenetcsomagok útvonalának meghatározása. A forrás és a rendeltetési hely címének kezelése.

Az Internet címtartománya Minden Internetre csatlakoztatott gépnek egyedi azonosítóval kell rendelkeznie Az IP-címek 4 byte hosszúságú címek. Pl: 192.65.167.88 Korlátos erőforrás. 2564 = 4.294.967.296 Domain (Címtartomány)

Az Internet címtartománya Gépi címzés IP azonosító 4 byte. Pl: 192.65.167.88 Szimbolikus címzés (DOMAIN) Szavak, rövidítések. Pl: www.law.pte.hu

Az Internet címtartománya DNS (Domain Name Server) A gépi és a szimbolikus címzés összekapcsolása ajk.pte.hu = 193.6.49.100 www.law.pte.hu = 193.6.49.3 mini.pte.hu =193.6.50.101 A domain-ek hierarchikus rendszere Top Level Domain (TLD) general Top Level Domain (gTLD) .com . edu .org .int .net Country code Top Level Domain (ccTLD) .hu .de .uk .at .it Second Level Domain pte.hu

Az Internet címtartománya Jel Régi név Operátor Hely A ns.internic.net VeriSign Dulles, Virginia, USA B ns1.isi.edu ISI Marina Del Rey, California, USA C c.psi.net Cogent Communications distributed using anycast D terp.umd.edu University of Maryland College Park, Maryland, USA E ns.nasa.gov NASA Mountain View, California, USA F ns.isc.org ISC G ns.nic.ddn.mil U.S. DoD NIC Columbus, Ohio, USA H aos.arl.army.mil U.S. Army Research Lab Aberdeen Proving Ground, Maryland, USA I nic.nordu.net Autonomica J K RIPE NCC L ICANN Los Angeles, California, USA M WIDE Project

Az Internet címtartomány kezelése Nemzetközi szinten 1992-1999. NSI = Network Solutions Incorporated 1995-1999. IANA = Internet Assigned Names Authority 1999- ICANN = Internet Corporation for Assigned Names and Numbers

Az Internet címtartomány kezelése Jon Bruce Postel 1943. aug. 6. – 1998. okt. 16. Puccs 1998. január 28. A.ROOT-SERVERS.NET. (198.41.0.4) DNSROOT.IANA.ORG (198.32.1.98)

Az Internet címtartomány kezelése Ira Magaziner Clinton elnök Internet-policy szakértője Az ICANN megalapításának kezdeményezője.

Az Internet címtartomány kezelési modelljei Kötött modell Csak pontosan meghatározott, névhasználati jogosultsággal bíró kör igényelhet domain-nevet. Finnország, Spanyolország, Portugália Liberalizált modell Bárki lehet igénylő, igénylése azonban harmadik személy jogát nem sértheti vagy korlátozhatja. Ezt a regisztrátor előzetesen vizsgálja. Magyarország, Németország, Ausztria, Svájc, Franciaország Szabad modell Bárki bármilyen nevet igényelhet. Nincs előzetes regisztrátori kontrol. Belgium, Hollandia

Az Internet címtartomány kezelése Magyarországon Liberalizált domain-kezelés 2000. március 1. ISZT = Internet Szolgáltatók Tanácsa

Az Internet címtartomány kezelése Igénylő Regisztrátor Nyilvántartó

A távközlés, mint természetes monopólium A monopolhelyzet okai… A mérethatékonyság követelménye Befektetések volumene Stratégiai jelentőség Egyetemes szolgáltatás legendája …és következményei Az szabályoz, aki szolgáltat Verseny és piacidegen működés Technológiai innovációs kényszer alacsony foka

Budapest. Széchenyi Lánchíd 1849

Budapest. Margit híd 1876

Kizárólagos és különleges jogok Lánchíd társaság (koncessziós társaság) Hídhasználati díj 1-1 (felfelé ill. lefelé a Duna mentén) magyar mérföldön belül nem épülhet állandó híd. Megváltás – 1870 (1870. évi XXX. törvénycikk)

A távközlés, mint versenyágazat Monopólium felszámolása Szabályozói és szolgáltatói szerep elválasztása Új piacok megnyitása Piacra lépés egyszerűsítése Versenyképes helyettesítő szolgáltatások Hatékony versenyjogi megoldások Technológiai megújulás Egyetemes szolgáltatás fenntartása

Az EU új távközlési irányelvei Hozzáférési irányelv 2002/19/EK irányelv az elektronikus távközlési hálózatokhoz kapcsolódó eszközökhöz való hozzáférésről és azok összekapcsolásáról Engedélyezési irányelv 2002/20/EK irányelv az elektronikus távközlési hálózatok és szolgáltatások engedélyezéséről Keretirányelv 2002/21/EK irányelv az elektronikus távközlési hálózatok és szolgáltatások közös keretszabályozásáról Egyetemes szolgáltatási irányelv 2002/22/EK irányelv az egyetemes szolgáltatásról és az elektronikus távközlési hálózatokhoz és szolgáltatásokhoz kapcsolódó felhasználói jogokról Az adatvédelemről és az elektronikus távközlésről szóló irányelv 2002/58/EK irányelv a személyes adatoknak az elektronikus távközlési ágazatban történő feldolgozásáról és magánjellegének védelméről Távközlési versenyjogi irányelv 2002/77/EK irányelv a versenyről az elektronikus távközlési hálózatok és szolgáltatások piacán

A verseny szabadsága Kizárólagos és különleges jogok felszámolása Koncesszió megszüntetése Monopólium megszüntetése A piacra lépés feltétele… …a tevékenység megkezdése Hatósági engedélyezési eljárás megszüntetése

Platformfüggetlenség Az „elektronikus távközlési hálózat” olyan átviteli rendszereket és vonatkozó esetben kapcsoló vagy útvonalválasztó (routing) berendezéseket és egyéb erőforrásokat jelent, melyek lehetővé teszik a jelek kábelen, rádió, optikai vagy egyéb elektromágneses úton történő továbbítását, beleértve a műholdas hálózatokat, vezetékes (kör- és csomagkapcsolásos, beleértve az Internetet) és mobil földfelszíni hálózatokat, elektromos kábelrendszereket, olyan mértékben, amennyiben azt jelek továbbítására használják, a rádiós és televíziós műsorszórásra használt hálózatokat és kábeltelevíziós hálózatokat, tekintet nélkül a továbbított információ típusára.

Platformfüggetlenség Az „elektronikus hírközlési hálózat” olyan átviteli rendszereket és vonatkozó esetben kapcsoló vagy útvonalválasztó (routing) berendezéseket és egyéb erőforrásokat jelent, melyek lehetővé teszik jelek továbbítását kábelen, rádió, optikai vagy egyéb elektromágneses úton, beleértve a műholdas hálózatokat, vezetékes (kör- és csomagkapcsolásos, beleértve az Internetet) és mobil földfelszíni hálózatokat, elektromos kábelrendszereket, olyan mértékben, amennyiben azt jelek továbbítására használják, a rádiós és televíziós műsorszórásra használt hálózatokat és kábeltelevíziós hálózatokat, tekintet nélkül a továbbított információ típusára.

Egyetemes szolgáltatás Egyetemes szolgáltatási irányelv 3. cikkely olyan szolgáltatások, amelyek a tagállamok területén, földrajzi elhelyezkedéstől függetlenül, meghatározott minőségben és megfizethető áron (a konkrét nemzeti feltételek fényében) minden végfelhasználónak rendelkezésére állnak.

Egyetemes szolgáltatás Helyhez kötött hozzáférés biztosítása a nyilvános telefonhálózathoz történő helyhez kötött csatlakozás és a nyilvánosan elérhető, helyhez kötött telefonszolgáltatásokhoz történő hozzáférés helyi, belföldi és nemzetközi telefonhívások kezdeményezését és fogadását telefax-hívások kezdeményezését és fogadását más adatátvitel kezdeményezését és fogadását, a funkcionális internet-hozzáféréshez elegendő adatátviteli sebességgel. Tudakozószolgálatok és telefonkönyvek Nyilvános telefonállomások Segélyhívás nyilvános telefonállomásról "112" egységes európai segélyhívószám és egyéb nemzeti segélyhívószámok használatával, díjmentesen és mindennemű fizetőeszköz használata nélkül segélyhívásokat lehessen kezdeményezni Különleges intézkedések fogyatékkal élő felhasználók javára Szolgáltatások elérhetősége és egyenértékűsége

Egyetemes szolgáltatás Kompenzáció és/vagy költségmegosztás A tagállam határozata alapján bevezethető olyan mechanizmus, amely az adott vállalkozásnak állami forrásokból, átlátható feltételek mellett a meghatározott nettó költségekre vonatkozóan kompenzációt biztosít; és/vagy határozhat az egyetemes szolgáltatási kötelezettségek nettó költségének megosztásáról az elektronikus hírközlő hálózatok és hírközlési szolgáltatások nyújtói között.

Jelentős piaci erő Jelentős piaci erővel rendelkező szolgáltató Keretirányelv 14. cikkely önállóan, vagy másokkal együtt erőfölénnyel egyenértékű pozícióban van ERŐFÖLÉNY: olyan gazdasági erővel rendelkezik, amely lehetővé teszi számára, hogy nagymértékben függetlenül viselkedjen. a versenytársaktól, az ügyfelektől és végső soron a fogyasztóktól

Jelentős piaci erő Nemzeti szabályozó hatóság Piac meghatározási eljárás Piac elemzési eljárás A Nemzeti szabályozó hatóság által alkalmazott kritériumok érett piac, stagnáló vagy mérsékelt növekedés a keresleti oldalon, a kereslet csekély rugalmassága, homogén termékek, hasonló költségszerkezetek, hasonló piaci részesedések, a műszaki újítások hiánya, érett technológia, a kapacitástöbblet hiánya, a piacra lépés korlátai jelentősek, a kiegyenlítő vásárlóerő hiánya, a potenciális verseny hiánya, megtorló mechanizmusok, árverseny hiánya vagy korlátozott lehetősége .

EU bizottságok és munkacsoportok a hírközlés-szabályozásban Communications Committee Radio Spectrum Committee Radio Spectrum Policy Group European Regulators Group Working Party on the Protection of Individuals with regard to the Processing of Personal Data (Article 29 working party)

A szabályozás története Magyarországon 1964. évi II. törvény a postáról és a távközlésről – hatályon kívül helyezte: 1993. évi LXII. törvény a frekvenciagazdálkodásról 1992. évi LXXII. törvény a távközlésről 2001. évi XL. törvény a hírközlésről – posta és távközlés újra együtt 2003. évi C. törvény az elektronikus hírközlésről – ismét saját úton

Az Eht és az EU irányelvek Versenyjogi megfontolások érvényesítése Szabályozó és szolgáltató szerep szétválasztása Platformfüggetlenség Piacra lépés liberalizálása Aszimmetrikus szabályozás (SMP) Egyetemes szolgáltatás támogatása (terhek elosztása)

Az Eht legfontosabb rendelkezései Alapelvek (2-3. §) A hírközléssel kapcsolatos állami feladatok Piacmeghatározás (52. §) Jelentős piaci erővel rendelkező szolgáltató meghatározása (53. §) Piacfelügyelet (67. §) Elektronikus hírközlési szolgáltatás megkezdése Jogosultság köre (74. §) Bejelentési kötelezettség (76 – 77. §) Elektronikus hírközlési szolgáltatás végzése Egyeztetett műszaki feltételek (86. §) Együttműködés közös eszközhasználatra Hálózati szerződések (88. §) Egységes azonosítóhasználat (91. §) Szolgáltatók számára előírható kötelezettségek (100. §) Jelentős piaci erővel rendelkező szolgáltató kötelezettségei (102-106, 108-109, 111. §§) Egyetemes szolgáltatás (117-122. §) Előfizetőkkel kapcsolatos rendelkezések (126-128. §)

Az Eht alapelvei (2-3. §) Információs társadalom infrastruktúrájának fejlesztése Fogyasztói érdekek védelme Verseny biztosítása Piacra lépés elősegítése Versenytorzító akadályok kiküszöbölése Egyetemes szolgáltatások biztosítása Hírközléssel összefüggő adatvédelem biztosítása Kulturális értékek közvetítésének elősegítése A magyar elektronikus hírközlési piacok európai integrációja Az elektronikus hírközléssel kapcsolatos állami feladatok meghatározása

Az állam feladatai Kormány Informatikai és hírközlési miniszter Hírközlés-politika kialakítása Azonosítók és frekvenciasávok felosztása EU kötelezettségek Informatikai és hírközlési miniszter Előterjesztések a Kormány számára Tanúsító szervezetek kijelölése Egyes hírközlési díjak felső határának megállapítása Egyetemes szolgáltatás; Műsorszórás; Vezetékes Internet szolgáltatás Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) NHH Tanácsa Piacmeghatározás JPE-k (Jelentős Piaci Erővel rendelkező szolgáltatók) azonosítása, kötelezettségeik megállapítása Eljárás jogvita esetén Hírközlési Állandó Választottbíróság megalapítása NHH Hivatala Piacfelügyelet Nyilvántartások vezetése

Piacmeghatározás NHH Tanácsa Szolgáltatók érintett piacok azonosítása érintett piacokon fennálló verseny rendszeres elemzése nem kellően hatékony verseny esetén JPE-k azonosítása Szolgáltatók adatszolgáltatásra kötelesek

Szolgáltatási jogosultság Bármely természetes, illetőleg jogi személy vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet nyújthat távközlési szolgáltatást. elektronikus hírközlő hálózat üzemeltetése elektronikus hírközlő hálózaton szolgáltatás nyújtása Bejelentési kötelezettség NHH-hoz nyilvántartásba vétel végett a szolgáltatás megkezdése előtt Nemzetbiztonsági Szakszolgálat tájékoztatása titkos információgyűjtésről szóló megállapodás érdekében

Szolgáltatási jogosultság Bármely természetes, illetőleg jogi személy vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet nyújthat távközlési szolgáltatást. elektronikus hírközlő hálózat üzemeltetése elektronikus hírközlő hálózaton szolgáltatás nyújtása Bejelentési kötelezettség NHH-hoz nyilvántartásba vétel végett a szolgáltatás megkezdése előtt Nemzetbiztonsági Szakszolgálat tájékoztatása titkos információgyűjtésről szóló megállapodás érdekében Együttműködési kötelezettség egyeztetett műszaki feltételrendszer elektronikus hírközlési építmények közös használata biztonság a jogosulatlan hozzáféréssel szemben betartani a terület- és ingatlanhasználattal kapcsolatos szabályokat környezetvédelem, egészségvédelem fogyasztóvédelem

JPE kötelezettségei Átláthatóság Egyenlő elbánás Számviteli szétválasztás Hozzáféréssel és összekapcsolással kapcsolatos kötelezettségek A közös eszközhasználat és helymegosztás különös szabályai Költségalapúság és a díjak ellenőrizhetőség

Távközlés és személyiségi jogok A törzsadatok a szerződés megszűnéséig maradhatnak a szolgáltató kezelésében. A forgalmi és számlázási adatokat – eltérő törvényi rendelkezés hiányában – az Eht 143. § (2) bekezdésében szabályozott elévülési idő beálltáig, azaz 1 évig kezelheti a szolgáltató. A fenti általános rendelkezéshez képest különös előírást tartalmaz a törvény a CDR-ek esetében. Ezeket ugyanis az elévülési idő után még egy évig őrizheti, s csak ezután kell törölnie, amely műveletre – vélhetően a gondos és biztonságos technikai kivitelezés érdekében – még további 30 nap áll rendelkezésére. A CDR kezelési ideje tehát összesen 25 hónap. Még ezt a kezelési időt is meghosszabbítja a 157. § (7) bekezdése, amely a nyomozó hatóságok megkeresési lehetőségeire tekintettel rendelkezik az adatok 3 évig tartó megőrzési idejéről.

Távközlés és személyiségi jogok Knowledge Discovery in Databases – KDD Decision/Operation Support System – D/OSS Ügyfélelvándorlás elemzése és előrejelzése Marketingakciók tervezésének támogatása, hatáselemzés Kereskedelmi forgalomváltozás elemzése Keresleti előrejelzés Logisztikai problémák megoldása (optimalizálás) Ügyféléletciklus-érték számítás Ügyfél-szegmentáció, ügyfélértékképzés Pénzügyi kockázatelemzés Automatizált egyedi döntés (Adatvédelmi törvény) 9/A. § (1) Kizárólag számítástechnikai eszközzel végrehajtott automatizált adatfeldolgozással az érintett személyes jellemzőinek értékelésére csak akkor kerülhet sor, ha ahhoz kifejezetten hozzájárult, vagy azt törvény lehetővé teszi. Az érintettnek álláspontja kifejtésére lehetőséget kell biztosítani.