dr. Stauder Adrienne PhD dr. Kovács Mónika Erika PhD

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Asszertív kommunikáció elmélete és gyakorlata
Advertisements

MUNKAHELYI MENTÁLHIGIÉNÉ BIZTOSITÁSA PSZICHOLÓGIAI ESZKÖZÖKKEL A SZOCIÁLIS ELLÁTÁSBAN DOLGOZÓK SZÁMÁRA Krekó Kata klinikai szakpszichológus Fővárosi Önkormányzat.
A depresszió előfordulása a családorvosi gyakorlatban
EGÉSZSÉGKULTÚRA Mentsük meg saját magunkat?! Egészségfejlesztés I.
A pedagógusok továbbképzésének mentálhigiénés vonatkozásai
Az internet, a TV és társas támogatás összefüggései
Szegedi Magatartástudományi Napok, jún. 5-6.
TÁMOP /A Személyiség kialakulása, fejlődése.
Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban?
A felnőttképzés jövőképe (Érdemes-e intézményi stratégiát alkotni?) Akkreditált Felnőttképzési Intézmények Országos Egyesülete – országos konferencia (2008.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
A Képzési Csoport tevékenysége Budapest Esély Nonprofit Kft
Egészségpszichológiai konzultációs szolgálat orvostanhallgatók számára
Vérmérsékletem képekben
Rejtett tartalékok vagy kidobott pénz?
…a változások csak akkor következnek be, amikor valami olyat teszünk, ami abszolút nem illik bele az általunk megszokott világba.” (Coelho)
2013/2014-es tanév változásai az új NAT és kerettanterv tükrében
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
Megküzdés és hatékonyság Rohánszky Magda Konkolÿ Thege Barna Tűzmadár Alapítvány október 12.
Mi az egészség? EGÉSZ –SÉG, TESTI – LELKI- JÓL LÉT.
Készítette: Molnár Fruzsina Eszter szociális munka III. évfolyam
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
BELÉPÉS A TUDAT ALATTIBA. meditáció kommunikáció tudat emelés.
Dr. Harangozó Judit Orvos-koordinátor Ébredések Alapítvány
 L.U.N.A. - (Lét - Utak, Nevetés, Alkotás) Kommunikációs és önismereti komplex művészeti program drámacsoportja a Jóvá–Tett-Hely Közösségi Foglalkoztatójában.
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
Én-védelem a szociális munkában
A SZOCIÁLIS KÉSZSÉGEK ÉS KÉPESSÉGEK FEJLESZTÉSE
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Mit tud? Mire képes? Kompetencia alapú szakképzés
Ápolási tevékenységünk központja a beteg SE ÁOK I.sz.Sebészeti Klinika Budapest Mollnár Enikő Zina.
Munkahelyi Egészségvédelem Egyéni felelősség vagy vállalati érdek ?
Kommunikáció beteg gyermekekkel
Pszichoterápia Dr. Berghammer Rita SE Magatartástudományi Intézet
Soft skills.
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
A szelektív gyűjtés helyzete, eredményei Kommunikációs kihívások
Dr. Kovács Zsuzsanna, Dr. Scheiber Dóra, Toma Andrea
Working together to make Europe a safer place Az AdRisk program eddigi hazai eredményei Fiatalok baleseteinek megelőzése
A Piros Orr Bohócdoktorok Alapítvány „1%-os” kampányának bemutatása Budapest, január 30.
IN / TOLERANCIA Strédl Terézia Selye János Egyetem, Komárom
Szervezeti viselkedés Bevezetés
A JÓ PAP IS… – Képzések és tanácsadások szakembereknek, munkáltatóknak Előadó: Garadnay Tea FEMI vezető Budapest Esély Nonprofit Kft.
Csoportműködést segítő vezetési módszerekgyógykezelő csoportokban (Toseland-Rivas) Csoportműködést segítő vezetési módszerek gyógykezelő csoportokban (Toseland-Rivas)
Szabó-Bartha Anett Szabó-Bartha Anett A KRÓNIKUS BETEGSÉGGEL VALÓ MEGKÜZDÉS VIZSGÁLATA A BETEGSÉG-REPREZENTÁCIÓ JELENSÉGÉN KERESZTÜL Debreceni Egyetem.
Klinikai pszichológus a közösségi pszichiátriában
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
Quality Human Management
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
A hatékony stresszkezelés titkai
DÉMÉTER PROGRAM AZ ABA-NOVÁK KULTURÁLIS KÖZPONTBAN TÁMOP 3.2.3/09/ „Építő közösségek”, közművelődési intézmények az élethosszig tartó tanulásért.
Buda Béla dr. A krónikus beteg kommunikációs megnyilvánulásai
2007.okt. 4. Biztonságos iskola... konferencia
A közlekedés legvédtelenebb képviselői -gondolatok a gyermekbiztonságról Dr. Bényi Mária Országos Szakfelügyeleti Módszertani Központ.
VIDÓ JUDIT: A SZÉPSÉGIPARBAN DOLGOZÓK MUNKAHELYI STRESSZKEZELÉSE.
Kiégett radiográfusok: Merre van a kiút?
Mentálhigiénés team működése kórházunkban
Készítette:Tóth Sándorné
„A tanácsadás emberi oldala” – az érzelmi kompetencia jelentősége a tanácsadásban – Dr. Szabó Szilvia (PhD.) főiskolai docens, ZSKF elnökségi tag, HSZOSZ.
TUDOMÁNYOS ÜLÉS INNOVÁCIÓ A TESTNEVELÉS, SPORT ÉS REKREÁCIÓ TERÜLETÉN A stressz és outdoor tevékenységek kapcsolata a rekreációban Dorka Péter Szeged,
Kamarai HR Konferencia GYMSKIK 2012.április 19..
Célcsoportok a munkahelyi egészségfejlesztéssel foglalkozók, foglalkozás egészségügyben dolgozó orvosok és ápolók, a humán erőforrás gazdálkodás munkatársai,
Az üzletek operatív működtetése
Tervezési folyamat.
Kognitív újrastrukturálás Kognitív ön-instrukció Gondolat-stop
Benedek András, BME Felnőttképzés és iskola – a szakértői kompetenciafejlesztés lehetőségei december 1.
EGÉSZSÉGES ÉLETMÓD 1.
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

dr. Stauder Adrienne PhD dr. Kovács Mónika Erika PhD Williams ÉletKészségek stresszkezelő, kommunikációs készségfejlesztő program dr. Stauder Adrienne PhD dr. Kovács Mónika Erika PhD Semmelweis Egyetem Magatartástudományi Intézet Selye János Magyar Magatartástudományi és Magatartásorvoslási Társaság www.eletkeszsegek.hu

A Stressz Grafikon Feszültség-szint Idő VESZÉLY! 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 Csörög a vekker Sietős reggeli kávé Közlekedési dugó Munkahelyi konfliktus Munka ebédszünetben is Hivatalos ügyek intézése Konfliktus családtaggal Stresszkezelés nélkül ------- Stresszkezelő készségekkel Feszültség-szint - VESZÉLY! A Stressz Grafikon

A WÉK program célkitűzései A mindennapokban alkalmazható egyszerű technikák Feszültség csökkentés Kommunikáció, kapcsolatépítés Tudatosság, önismeret „Érzelmi intelligencia”, empátia Pozitívabb életszemlélet Személyes hatékonyság Kép: Q-Metrics, Inc. San Francisco, CA

Williams Életkészségek Program háttere A program kidolgozói: Virginia Williams és Redford Williams (Duke Egyetem USA) Bizonyítottan hatékony: Nemzetközi szaklapokban közölt tudományos vizsgálatok igazolják testi – lelki egészségre gyakorolt pozitív hatását Magyar adaptáció és kizárólagos jogok: Selye János Magyar Magatartástudományi és Magatartásorvoslási Társaság www.selyesociety.hu

WÉK hazai adaptáció Fordítás és kulturális adaptáció (2004) Tréningek: Több, mint 600 résztvevő Facilitátor képzés és szupervízió (40 fő) Ismeretterjesztés: TV sorozat, oktató videó Hatékonyság vizsgálatok Tudományos közlemények Aktuális fejlesztések: kamaszoknak szóló verzió, akkreditációk, pályázatok

A WÉK csoportok struktúrája Nem pszichoterápia! magatartásorvoslási beavatkozás Struktúrált, tematikája részletesen kidolgozott Csoporttagok saját stresszhelyzetei Kiscsoportos: 8-12 fő 16 - 20 óra (2-3-4-5-6-8 alkalom)

Mi fér bele inkább a zsúfolt napirendjébe, mozogni naponta félórát vagy halottnak lenni naponta 24 órát?

A WÉK program tematikája Helyzetelemzés Probléma megfogalmazása Érzelmek, gondolatok tudatosítása Célok kitűzése Döntéshozatal Feszültséglevezetés Gondolat átstrukturálás Gondolat-stop Figyelem-elterelés Relaxáció-Meditáció Kapcsolatépítő készségek Figyelmes meghallgatás Hatékony beszéd Empátia Pozitív megnyilvánulások Akció Készségek Problémamegoldás Önérvényesítés „Nem”-et mondás

Alkalmazott technikák Tanuláselmélet Pszichoedukációs bevezetők „Házi feladat” (munkafüzet, feladatlapok) Modelltanulás (csoportvezető, csoporttársak példái / visszajelzései) Kognitív technikák (Helyzetelemzés, döntéshozatal, feszültség oldás) Viselkedésterápiás elemek (önérvényesítés, kommunikáció, empátia gyakorlatok) Relaxációs módszerek Szimbólumterápiás elemek (imagináció) Csoportterápia aspecifkus elemei (élményközösség, társas támogatás, visszajelzések)

Mutatók Előtte átlag Utána átlag 4-6 hó átlag N észlelt stressz (PSS14) 31,8 22,7 ** 24,3 ** 20 szorongás (STAI-T) 54,8 42,6 ** 46,2 ** depresszió (BDI) 19,1 9,6 ** 11,1 ** 24 testi tünetek (PHQ) 8,5 7,1 ns 6,6 ** 16 WHO Jóllét 6,0 8,6 ** 7,9 ** Koherencia 9,6 12,1 ** 11,3 ** Elégedettség 5,4 7,3 ** 7,0 * 19

„Ki ajánlotta ezt a munkahelyi stresszkezelő tréninget?”

Alkalmazhatóság Széles körben alkalmazható Krónikus betegek Munkahelyi egészségmegőrzés Humán területen dolgozók (egészségügyi dolgozók, tanárok, menedzserek) Rizikó csoportok (krónikus betegek családtagjai, munkanélküliek, stb. ) Pszichoszomatikus tünetek Egészségesek (személyiség fejlesztés)

Önálló tanulási program 3 részes ismeretterjesztő Oktatófilmek Önálló tanulási program DVD + munkafüzet 3 részes ismeretterjesztő TV sorozat

www.eletkeszsegek.hu

Résztvevők visszajelzése I. Általános visszajelzések: „Bátrabb lettem általa.” Jó, hogy ezek nem bonyolult technikák. Valami egyszerű, ami mégis az élet bonyolultságához kapcsolódik.” „Példának említett és kifilézett problémámat úgy néz ki, meg tudtam oldani.”

Résztvevők visszajelzése II. Párkapcsolatok: „Volt férjemmel asszertív vagyok.” „Válóperemmel kapcsolatos, igen feszült hangulatú egyeztetésen jeleztem, hogy megértem a férjem szempontjait, igyekeztem a negatív dolgok mellett pozitívakat is mondani. Mertem engedményeket tenni, mert ezáltal jobban tudtam képviselni számomra fontos dolgokat. Nagyobb érzelmi viharok nélkül jutottunk egyezségre.” Szülőkkel való kapcsolat: „Szülőkkel való vitát sikerült megelőzni a gondolatok átsruktúrálásával és az aktív figyelem technika alkalmazásával.” „Édesanyámmal kapcsolatban történtek változások. Amióta alkalmazom az empátia, a figyelmes meghallgatás, és a hatékony beszéd technikákat, jobb lett a kapcsolatunk.”

Résztvevők visszajelzése III. Gyermekekkel való kapcsolatban: „Kamasz gyerekemmel való állandó problémát a hatékony beszéd és az empátia segítségével csökkenteni tudtam.” Munkahelyi alkalmazás: „Munkahelyi problémák esetén a gondolat-átstruktúrálást alkalmazom, hogy ne vigyem haza a problémákat.” „Türelmesebb vagyok a betegekkel, nem idegesítem fel magam olyan könnyen.” „A türelmetlen, ideges és agresszív betegeket sikeresebben szerelem le.” „Közösségbe nehezen beilleszkedő munkatársat bátorítani tudtam.”

Referenciák Gidron et al. (1999). The short-term effects of a hostility-reduction intervention on CHD patients. Health Psychol 18:416-420. Bishop et al. (2005) Effects of a psychosocial skills training workshop on psychophysiological and psychosocial risk in patients undergoing coronary artery bypass grafting Am Heart J 2005;150:602- 9. Williams, Redford & Williams, Virginia: In Control: Handle Any Situation Without Being Stepped On or Losing Your Cool. Rodale, 2006. Stauder Adrienne: Stressz és stresszkezelés. In: Kállai János, Varga József, Oláh Attila (szerk.): Egészségpszichológia a gyakorlatban, Medicina Kiadó, 2006. www.selyesociety.hu, www.williamslifeskills.com