„Keresztény nevelés – egyházi iskola” 2011. október 15. Pusztai Gabriella Debreceni Egyetem Az iskolaközösség mint a piarista iskola rejtett erőforrása „Keresztény nevelés – egyházi iskola” 2011. október 15.
Az egyházi iskolák kutatásának főbb kérdéskörei Szektorközi összehasonlítások A szektoron belüli változatok Mikor és mitől eredményes egy egyházi iskola?
Miben más az egyházi iskolák társadalma? Más társadalmi háttér? Eltérő családi miliők? Sajátos nevelési elvek, tanulói értékorientációk? Különböző iskolai tapasztalatok?
tiszteletreméltó szokások Volt egyházi iskolás végzős hallgatók értékorientácóinak eltérő pontjai (2005) a család biztonsága a szerelem/boldogság az igaz barátság a belső harmónia a békés világ + a vallásos hit, tiszteletreméltó szokások megőrzése ---hatalom az érdekes élet, élmények az eredetiség, fantázia a változatos élet a szabadság a társadalmi rend, stabilitás a haza, nemzet védelme ----anyagiak
Az öt legfontosabb nevelési érték a vallásosság és iskolázottság szerinti csoportokban 2008-ban
Milyen változatosságot mutat az egyházi iskolák társadalma? Felekezeti? Pedagógiai tradíciók szerinti? Térbeli? Társadalmi státus-alapú kompozíció szerinti? Miliő-alapú kompozíció szerinti? Intézményi tapasztalatok szerinti?
Eredményességi mutatók Rövid távú: nyelvvizsga- és versenyteljesítmény, továbbtanulási szándék, tanulmányok iránti elkötelezettség, továbbtanulásra tervezett idő Hosszabb távú: akadémiai beágyazottság a felsőoktatásban, ideális munkáról alkotott vízió
Milyen feltételekkel eredményes egy egyházi iskola? Az egyházi iskola eredményességének is feltételei vannak A szülői státus hatását kompenzáló magyarázatokat kerestük A magyarázatokat összemértük
Az eredményesség különbségeinek magyarázata Iskolai kapcsolatok: Személyes tanár-diák kontaktus Extrakurrikuláris alkalmak (sport, hitéleti) Iskolai programok (kirándulás, nyári tábor, hétvégi programok, közösségteremtő programok) Értékközösségen alapuló iskola cscs Családi kapcsolatok: Egymással kooperáló szülők Iskolai programokon résztvevő szülők
További tájékozódás Pusztai G. 2011. A láthatatlan kéztől a baráti kezekig: Hallgatói értelmező közösségek a felsőoktatásban. Budapest: ÚMK Pusztai G. 2011.Vallásosság és pedagógiai ideológiák. Educatio 19:1. 48-61. Pusztai G. 2009. A társadalmi tőke és az iskola. Kapcsolati erőforrások hatása az iskolai pályafutásra. Budapest: ÚMK Pusztai G. 2004.Iskola és közösség. Felekezeti középiskolások az ezredfordulón. Budapest: Gondolat