II. Szimbolizmus - A görög szümbolon: „ismertetőjegy” szóból - Az ábrázolt tárgy nem önmagáért, hanem valami az általa hordozott tartalom segítőjeként fontos - Jelentkezik a festészetben, szobrászatban és nagyon jelentős a kor költészetében is Klimt
1. Jellemzői: a/ Témák, szellemi tartalmak - A romantikával rokon, a századfordulón, a kapitalizmus keretei között helyét kereső ember életérzése fogalmazódik meg benne – kiábrándult, dekadens (hanyatló), misztikus, allegorikus, vonzódik az erotikához Klimt
- Az emberi lét alapkérdései: Gauguin: „Honnan jövünk? Mik vagyunk? Hová megyünk?”
születés, halál, Klimt
hit, Gauguin
szerelem, szenvedély Klimt
- Új jelentést ad a régi mítoszoknak: antik mitológia, kereszténység, középkori mítoszok, Dante, Shakespeare
Millais
- Jellemző, összetett jelentésű szimbóluma a nőiség: szépség, művészet, ártatlanság az élet forrása, szerelem, pusztító vágy, romlás, végzet, halál Böcklin Pierre Puvis de Chavannes
b/ Formai jegyei különböző stílusokhoz köthetik akadémista, impresszionista, posztimpresszionista, szecessziós
2. Néhány művész
a/ Henri de Toulouse-Lautrec - Francia festő, grafikus
- Posztimpresszionista (rajzos, nagy színsíkokat használ, karikíroz, stilizál)
- Sokszor Degas-ra emlékeztető témák, Toulouse-Lautrec
Toulouse-Lautrec Degas
Degas Toulouse-Lautrec
szórakozó helyek, bordélyok világa,
az emberi színjáték különös helyszínei a századvég, a szimbolizmus életérzésével is rokoníthatóvá teszik művészetét
Az éjszakai Párizs krónikása
- Kegyetlenül őszinte, karikírozó ábrázolás és részvét, humánum jellemzi
A Moulin de la Galette
- A szecessziós plakáttervezés úttörője Hullámzó körvonalak, síkban tartott harsány, színfoltok, figyelemfelkeltő, hangulati tartalmat is hordozó feliratok
- A litográfia (kőrajz, kőnyomás): Síknyomású sokszorosító eljárás A nyomtatás egy mészkőlap (fémmel is lehet helyettesíteni) kémiai eljárással festékhordozóvá tételével történik Színes nyomatok is készíthetők (annyi kőlap ahány szín)
Toulouse- Lautrec: Plakát
b/ Auguste Rodin Francia művész, a kor legnagyobb szobrásza - Nem sorolható egyértelműen egyik stílushoz sem, az ókori görög szobrászat és Michelangelo csodálója
- Gyakran nevezik impresszionistának: „Gondolat” befejezetlen művek, nyitott kompozíciók, Michelangelo torzón maradt rabszolga szobrai
érzékenyen megmunkált felületek, fény és árnyék, festőiség, „Danaida”
életszerűség, véletlenszerű kompozíció „Keresztelő Szent János”
a természet aszimmetriája „Balzac”
„Calais-i polgárok”
- Szimbolista témák „Örök bálvány”
„Katedrális”
„A Pokol kapuja”
„Három árny”
„A gondolkodó”
c/ Edward Munch - Norvég festő, grafikus - Az expresszionizmus előfutára
- Posztimpresszionista festői eszközök (színes kontúrok, síkban tartott színfoltok) „Az Élet tánca”
- Komor témák, a lét problémái: az ember sorsba vetettsége „Az árva”
A születés, az anyaság misztériuma: „Madonna”
Az ösztönök ébredése: „Serdülőkor”
A szerelem hatalma
Pusztító erő: „Vámpír”
A kapcsolatok sérülékenysége, boldogtalanság „Hamu”
Magány, idegenség „Este a Károly János úton”
d/ Gustav Klimt - Osztrák festő - A szecessziós stílus legkiemelkedőbb festője
- Szimbolista témák Legfontosabb motívum a nő: „Víz”
- Női portrék
A szecessziós nőtípus: „a végzet asszonya”
- Dekoratív tájképek
- Hullámzó vonalak,
életszerűen megfestett figurális részletek és bizánciasan szikrázó, csillámló dekoratív felületek különös egysége
3. Kötelező művek
a/ Toulouse-Lautrec: Ezek a hölgyek Budapest, Szépművészeti Múzeum
b/ Rodin: A csók Márvány szobor A szerelem örök csodája
A kor kedvelt témája Klimt Munch Toulouse-Lautrec Gulácsy Lajos
c/ Munch: A sikoly A létbe vetettség rémülete, az ember kozmikus magánya, a természet is részese az emberi drámának Örvénylő vonalak, felfokozott színek, a formák szándékos torzítása a kifejezés érdekében - expresszionizmus
d/ Klimt: Judit A férfiakra romlást hozó érzéki nő - bibliai alak: népét megmentő hősnő Finom festőiségű, érzéki felületek, bizáncias arany háttér, hullámzó, szecessziós rajz