II. Szimbolizmus - A görög szümbolon: „ismertetőjegy” szóból

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
XIX. század második fele
Advertisements

Realista építészet EKLEKTIKA
A KARÁCSONYI IDŐ SZIMBÓLUMAI
RENESZÁNSZ – ‘újjászületés’
A századforduló művészetei
Az érett reneszánsz festészete (A 16. század eleje)
Rodostói kakukkok.
A nőkről.
Német reneszánsz.
T.
Színkezelés különböző életkorokban Sajó Borbála MOME,2008
HISTORIZMUS, EKLEKTIKA – XIX. sz. 2. felének építészete
A reneszánsz.
Project 2008 Készítette: Csuprik Zsuzsa, Kosóczki Éva, Varga Viktória, Bujdosó Dóra, Novák Edit, Csige Anna.
Gondolatok a művészet rendszeréről
Tematika 9. évfolyam irodalom.
Ismered?.
Reneszánsz Itáliában született (a renaissance francia szó, újjászületés) A képzőművészetek feladata: -természet kutatása és megismerése -valóság hiteles.
A SZÁZADFORDULÓ (POSZTIMPRESSZIONIZMUS, SZECESSZIÓ, SZIMBOLIZMUS)
A 19. századi líra átalakulása
RENESZÁNSZ FESTÉSZET „A festészet az a művészet, amely arányos vonalakkal és a dolgok természetéhez hasonló színekkel, a perspektíva tényét követve oly.
Reneszánsz festészet RAFFAELLO.
Van Gogh. (Japán fametszet nyomán)
Építészet, szobrászat, festészet
B arokk, mint művészettörténeti stílus
A barokk, mint művészeti irányzat
Magyar művészet 1945 előtt.
III. Szecesszió - A latin secessio: „kivonulás” szóból
(Posztimpresszionizmus, szimbolizmus, szecesszió)
Barokk szobrászat.
Manierizmus (16. sz. közepe és vége)
A velencei érett reneszánsz festészet (16. sz.)
Expresszionizmus 31/A.
A romantika.
M Ű V É S Z E T.
T.
A szimbolizmus.
A romantika.
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
Aristide Maillol Gauguin, Csontváry Henri Rousseau Edvard Munch
Művészettörténet zenészeknek Irányzatok a XIX
Posztimpresszionizmus
A klasszicizmus 24/A.
Posztimpresszionizmus
BON VOYAGE! Kalandozás a képzőművészetben. MUSÉE DU LOUVRE.
A szecesszió művészete
Romantika 1850 ~ 1870 Készítette: Ecseri István.
Reneszánsz.
ROMÁN KOR A középkor művészete Készítette: Ecseri István.
Hegel ( ) művészetfilozófiája
Barokk művészet Készítette: Ecseri István.
Szecesszió Készítette: Ecseri István.
HALÁL a művészetben Készítette: Barna Eszter 9.a.
A SZECESSZIÓ.
Hasonlóságok és különbségek a reneszánsz és az alföldi realizmus művészetében.
M ű vészeti korok szépségei Játékos vetélked ő Kriván Norbert Buzás Kristóf 12.C 12.A.
Impresszionizmus.
Készítette: Görgics Zoltán
SZECESSZIÓ
A romantika.
A Biblia és a képzőművészet
A SZIMBOLIZMUS Készítette: Berényi Nóra Szeptember
Előadás másolata:

II. Szimbolizmus - A görög szümbolon: „ismertetőjegy” szóból - Az ábrázolt tárgy nem önmagáért, hanem valami az általa hordozott tartalom segítőjeként fontos - Jelentkezik a festészetben, szobrászatban és nagyon jelentős a kor költészetében is Klimt

1. Jellemzői: a/ Témák, szellemi tartalmak - A romantikával rokon, a századfordulón, a kapitalizmus keretei között helyét kereső ember életérzése fogalmazódik meg benne – kiábrándult, dekadens (hanyatló), misztikus, allegorikus, vonzódik az erotikához Klimt

- Az emberi lét alapkérdései: Gauguin: „Honnan jövünk? Mik vagyunk? Hová megyünk?”

születés, halál, Klimt

hit, Gauguin

szerelem, szenvedély Klimt

- Új jelentést ad a régi mítoszoknak: antik mitológia, kereszténység, középkori mítoszok, Dante, Shakespeare

Millais

- Jellemző, összetett jelentésű szimbóluma a nőiség: szépség, művészet, ártatlanság az élet forrása, szerelem, pusztító vágy, romlás, végzet, halál Böcklin Pierre Puvis de Chavannes

b/ Formai jegyei különböző stílusokhoz köthetik akadémista, impresszionista, posztimpresszionista, szecessziós

2. Néhány művész

a/ Henri de Toulouse-Lautrec - Francia festő, grafikus

- Posztimpresszionista (rajzos, nagy színsíkokat használ, karikíroz, stilizál)

- Sokszor Degas-ra emlékeztető témák, Toulouse-Lautrec

Toulouse-Lautrec Degas

Degas Toulouse-Lautrec

szórakozó helyek, bordélyok világa,

az emberi színjáték különös helyszínei a századvég, a szimbolizmus életérzésével is rokoníthatóvá teszik művészetét

Az éjszakai Párizs krónikása

- Kegyetlenül őszinte, karikírozó ábrázolás és részvét, humánum jellemzi

A Moulin de la Galette

- A szecessziós plakáttervezés úttörője Hullámzó körvonalak, síkban tartott harsány, színfoltok, figyelemfelkeltő, hangulati tartalmat is hordozó feliratok

- A litográfia (kőrajz, kőnyomás): Síknyomású sokszorosító eljárás A nyomtatás egy mészkőlap (fémmel is lehet helyettesíteni) kémiai eljárással festékhordozóvá tételével történik Színes nyomatok is készíthetők (annyi kőlap ahány szín)

Toulouse- Lautrec: Plakát

b/ Auguste Rodin Francia művész, a kor legnagyobb szobrásza - Nem sorolható egyértelműen egyik stílushoz sem, az ókori görög szobrászat és Michelangelo csodálója

- Gyakran nevezik impresszionistának: „Gondolat” befejezetlen művek, nyitott kompozíciók, Michelangelo torzón maradt rabszolga szobrai

érzékenyen megmunkált felületek, fény és árnyék, festőiség, „Danaida”

életszerűség, véletlenszerű kompozíció „Keresztelő Szent János”

a természet aszimmetriája „Balzac”

„Calais-i polgárok”

- Szimbolista témák „Örök bálvány”

„Katedrális”

„A Pokol kapuja”

„Három árny”

„A gondolkodó”

c/ Edward Munch - Norvég festő, grafikus - Az expresszionizmus előfutára

- Posztimpresszionista festői eszközök (színes kontúrok, síkban tartott színfoltok) „Az Élet tánca”

- Komor témák, a lét problémái: az ember sorsba vetettsége „Az árva”

A születés, az anyaság misztériuma: „Madonna”

Az ösztönök ébredése: „Serdülőkor”

A szerelem hatalma

Pusztító erő: „Vámpír”

A kapcsolatok sérülékenysége, boldogtalanság „Hamu”

Magány, idegenség „Este a Károly János úton”

d/ Gustav Klimt - Osztrák festő - A szecessziós stílus legkiemelkedőbb festője

- Szimbolista témák Legfontosabb motívum a nő: „Víz”

- Női portrék

A szecessziós nőtípus: „a végzet asszonya”

- Dekoratív tájképek

- Hullámzó vonalak,

életszerűen megfestett figurális részletek és bizánciasan szikrázó, csillámló dekoratív felületek különös egysége

3. Kötelező művek

a/ Toulouse-Lautrec: Ezek a hölgyek Budapest, Szépművészeti Múzeum

b/ Rodin: A csók Márvány szobor A szerelem örök csodája

A kor kedvelt témája Klimt Munch Toulouse-Lautrec Gulácsy Lajos

c/ Munch: A sikoly A létbe vetettség rémülete, az ember kozmikus magánya, a természet is részese az emberi drámának Örvénylő vonalak, felfokozott színek, a formák szándékos torzítása a kifejezés érdekében - expresszionizmus

d/ Klimt: Judit A férfiakra romlást hozó érzéki nő - bibliai alak: népét megmentő hősnő Finom festőiségű, érzéki felületek, bizáncias arany háttér, hullámzó, szecessziós rajz