HAT FŐESPERESSÉG: Békési Kalotai Homorogi Köleséri Szeghalmi Bihari Békési Kalotai Homorogi Köleséri Szeghalmi 300 plébánia, 400 áldozópap
1526 és 1566 között a katolikus egyház összes intézménye távozni kényszerült.
Pázmány Péter Szül.: Nagyvárad 1570 okt. 14 Meghalt: Pozsony 1637 márc. 19.
Az egyházmegye megalakulásától 1566-ig: 46 püspök Több mint 600 kanonok nevét ismerjük.
1700 és 1800 közötti időszak: Újjáépítés Barokk főpapi udvar Visszaszerezte földbirtokait ↓ Az ország leggazdagabb egyházi intézménye lett.
Négy főesperesség: Székesegyházi Békési Krasznai Középszolnoki
Plébániák száma: 1732: 11 1747: 25 1776: 35 1785: 43 1813: 52 1681-1702: 2 1732: 11 1747: 25 1776: 35 1785: 43 1813: 52
Hívek száma: Bihar: 52. 000 Békés: 58. 000 1896: 121. 000 fő Bihar: 52. 000 Békés: 58. 000 Kraszna és középszolnok: 11. 000
Vallások az egyházmegyében: Római katolikus: 121. 000 Református: 390. 000 Görög keleti: 180. 000 Görög katolikus: 140. 000 Luteránus: 90. 000 Izraelita: 30. 000
Debreceni apostoli kormányzóság: 1929 Bárándi Endrődi (Szarvas) Gyulai Orosházi
Váradi Egyházmegye püspökei Fiedler István 1930-1939 Tempfli József 1990-2009
Civil történelmi események:
1789-1878: -francia forradalom restauráció -felvilágosodás, kapitalizmus, szekularizáció, liber. -reformkor (Magyaro.) Napóleoni háborúk ideje Uralkodók 1812-ben: I. Napóleon fr. császár (1804-1814) I. Ferenc osztrák császár, magyar kir.(1792-1835) Egyházi állam élén: VII. Piusz pápa (1800-1823)
Egyháztörténelmi események:
1790-es évek: forradalom pusztítása a francia egyházban 1801: VII.Piusz (1800-1823) konkordátum Napóleonnal (császár:1804-1814) 1802/1803: Rajna bal oldalán, ill. jobb oldalán található egyházi birtokok szekularizációja 1807: N. követeli VII. Piusztól, hogy adja fel semlegességét és lépjen szövetségre vele 1808.Napóleon megszállja Rómát 1809: az Egyházi Állam megszüntetése
magyarországi egyházi vonatkozások: -II. József (1780-1790): egyházellenes rendeletei -napóleoni háborúk idején: súlyos háborús adók kivetése az országra -1800-ban 7 egyházmegye éléről hiányzott a főpásztor (megyéspüspök) -1799-1819, ill. 1831-1838-ig nem volt prímása Magyarországnak -Nagyvárad: 1812-1821 között nincs megyéspüspök szarvasi templom szentelését a gyulai plébános Spiegel Ignác végezte.
1790. okt. - 1794. jan. 18. Kriniczky Antal II. József – vallási alap: új plébániák 1788. márc. 30. - 1790. febr. 1. Lajos János 1790. febr. - 1790. okt.5. P. Szabó Elek Ofm 1790. okt. - 1794. jan. 18. Kriniczky Antal 1794. jan. 18. - 1797. nov. Furmonn János
római katolikus : 110 fő evangélikus : 7240 fő 1790-ben: római katolikus : 110 fő evangélikus : 7240 fő
1797. nov. - 1799. nov. Mikovényi József 1799. nov.- 1801. jan. 26. Bugonits György 1801. febr. - 1802. szept. 1. Thuránszky József 1802. szept. 1. - 1829. Szarka György
Miklóssy Ferenc püspök 1803-1811-ig volt a Váradi Egyházmegye élén. 1805: az elsőnek felépült iskola költségeit állja.
Hívek száma: 1790: 110 1802: 190
Templom felszentelése 1812 aug. 12 Assisi, 1193/94. január 20. vagy július 16. Assisi, 1193/94. január 20. vagy július 16. † San Damiano-kolostor, 1253. augusztus 11.
Hívek száma: 1790: 110 1802: 190 1816: 503
Hívek száma: 1790: 110 1802: 190 1816: 503 1824: 687
1829. - 1841. Huzli Károly 1841. - 1843. Zimmermann Károly 1843. - 1882. márc. 23. Lonovics Ferenc 1882. márc. 23. - 1882. jún. 12. Láhner Ignác - adminisztrátor
1790: 110 1802: 190 1816: 503 1824: 687 1840: 944 (csak Szarvason) Hívek száma: 1790: 110 1802: 190 1816: 503 1824: 687 1840: 944 (csak Szarvason)
Hívek száma: 1790: 110 1842: 1015 1802: 190 1860: 2020 1816: 503 1824: 687 1840: 944
1882. jún. 12. - 1886. ápr. 5. Dinya János 1886. ápr. 5. - 1186. aug. Erdélyi Lajos káplán 1886. aug. - 1915. jún. 29. Szirmay László Árpád 1915. jún. 29. - 1962. Fetzer József
Hívek száma: 1790: 110 1842: 1015 1802: 190 1860: 2020 1816: 503 1891: 3000 1824: 687 1840: 944
Hívek száma: 1790: 110 1842: 1015 1802: 190 1860: 2020 1816: 503 1891: 3000 1824: 687 1900: 2400 1840: 944
Hívek száma: 1790: 110 1842: 1015 1802: 190 1860: 2020 1816: 503 1891: 3000 1824: 687 1900: 2400 1840: 944 1941: 3014
1962. - 1980. Regős András 1980. - 1988. Boldvai Antal 1988. - 1994. Dr. Bányai János
1994. - 2005. Réthy István 2005. - 2007. Szurovecz Vince 2007. - Seidl Ambrus
Harangok: 1884: Angyalos 120 kg. 1922: Szűz Mária 247 kg. 1923:Lélekharang 65 kg. 1987:Szent László
Takáts István és József ácsmesterek Toronysisak terv 1853 Takáts István és József ácsmesterek
ifj. Lavrik István építő mester Toronysisak terv 1910 ifj. Lavrik István építő mester
Kevermes Orosházi Esperesi kerület Kisboldogasszony Titulusa: Épült: 1848.-ban
Orosházi Esperesi Kerület Battonya Orosházi Esperesi Kerület Titulusa: Szentháromság Épült: 1815-1818 között
Makói Esperesi Kerület Magyarcsanád Makói Esperesi Kerület Titulusa: Szent Gellért Épült: 1938-1940
Notre Dame Franciaország Épült: 1163-1320-ig Újjáépítése: 1845-1878 között
Deszk Szegedi Esperesi Kerület Titulusa: Magyarok Nagyasszonya Épült: 1901-1904
Hívek száma: napjainkban: 3427 1790: 110 1842: 1015 1790: 110 1842: 1015 1802: 190 1860: 2020 1816: 503 1891: 3000 1824: 687 1900: 2400 1840: 944 1941: 3014 napjainkban: 3427
Augsburg, 1999. október 31.: katolikus - lutheránus Közös Nyilatkozat
Közös Nyilatkozat bemutatásának apropója: Szarvas – két felekezetű, evangélikus és katolikus kisváros ökumenikus imahét kezdete! (jan. 15-22.)
kemény kritika - katolikus részről: P.Hermann Weinzier (1999) csak egy tanító- és lelkipásztori hivatal létezik nem létezhet egyenrangú partner, ezért lehetetlen bármilyen párbeszéd tévedésekben megrekedt vallások egység csak a rendszerek megtérése által
kemény kritika - evangélikus részről: Bernard Kaiser (2006) Közös Nyilatkozat aláírásával már nem a Szentírás által felmutatott irányba halad autentikus evangélikus egyház: a Közös Nyilatkozatot lobogtatóktól távol maradni elkülönülés: nem csak a megigazulás tan tekintetében nem bibliai kijelentésből fakadtak nem elfogadhatók: 1854: Mária szeplőtelen fogantatása 1870: pápai tévedhetetlenség hit és erkölcs dolgaiban 1950: Mária Mennybevétele
kiegyensúlyozottabb olvasata: Dr. Reuss András (2000)
-több évtizedes párbeszédsorozat után -figyelemre méltó haladásról tanúskodik -számos közeledési pont van -nem minden különbség szünt meg -nincs szó: átokoldásról,kiátkozások visszavonásáról -nem „egy új megigazulás-tant” dolgoztak ki -nem magyarázzák kölcsönös félreértéssel az eddigi ellentéteket. -nincs szó történelmi kibéküléséről -elért egyetértés nem jelenti a teljes egyetértést.
állítható: bizonyos pontokon egyetértő kijelentések a fennálló különbségeket konvergens módon értelmezni.
előremozdulás: két fél elszánt erőfeszítést tett hitének közös kifejezésére. nagyfokú egyetértés korábban is volt (1530; 1541) inkvizíciótól kezdve: a különbséget tartották a meghatározónak és döntőnek. ökumenikus korszak: különbségek ellenére is hangoztatjuk a fennálló egyetértést.
MEGIGAZULÁS - katolikus megfogalmazás:
folyamat: 1.bűnök bocsánata 2.belső ember megszentelése és megújítása előkészület fontossága hit jelentősége megigazulásban való növekedés helyreállíthatósága gyümölcseinek a jótetteknek a lehetősége örök élete mint kegyelem és jutalom
MEGIGAZULÁS -evangélikus megfogalmazás:
történés, esemény Istennel való viszony helyreállása a hit ébredése az életfolytatás megváltozása ami Krisztus keresztjén a világért és az emberért történt
megmaradó különbségek oka? katolicizmus: ontológikusan, szubsztanciálisan gondolkodik, Luther: relácionálisan (személyes, egzisztenciális viszony)
katolicizmus: a megigazulásnak a realitását, valóságos megtörténtét hangsúlyozza, azt láthatóvá tenni igyekezik jellemzően a megszentelődés szót használja a hívők által a világ látható megváltoztatása és birtokbavétele
lutheranizmus: ember megújulása: Krisztus igéje és cselekvése által bizodalom: amit Krisztus ígért, azt meg is cselekszi új viszony: hajtóerő, amely tettekre sarkall
reformáció: katolicizmus: A Krisztussal való élő viszonyt tette mindennek a mértékévé. katolicizmus: Intézményesítette a Kr-ban kapott megváltást.
Két, gyökeresen eltérő két szemléletmód: Trienti Zsinat (1547): arisztotelészi filozófia reformáció: az isteni cselekvés és a bibliai üzenet eleven lüktetése
ex opere operato: katolikus: opus operatum – opus operantis (végbevitt cselekedet) evangélikus: opus operatum – opus operantis (cselekvő cselekedete)
Evangélikus Katolikus sola scriptura sola fide/gratia sacerdotium commune fidelium traditio (scriptura) fide + natura (Isten) + (ember) sacerdotium ministeriale/hierar- chicum + sacerdotium commune fidelium
Sugallhatja: lehetetlen valaha is az egyetértés? Elmozdulás lehetsége? szentírási alapok közös tanulmányozásában
Mit lehet várni a dialógusoktól? tanbeli egység helyreállítása egység helyreállítása Közös Nyilatkozat: döntő lépés ezen az úton
Mit jelent mindez a jövőre nézve? egymáshoz tartozás új tudata elköteleződés egymás jobb megismerésére saját történelmi gyökereink jobb megismerése Isten igéjének mértéke alá helyezni magunkat egyetértésen örvendezve különbségeket nem lebecsülve együtt figyeljünk még odaadóbban Krisztusra