MAGYARY ZOLTÁN KÖZIGAZGATÁS-FEJLESZTÉSI PROGRAM 1

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Iskolai egészségfejlesztés – iskolai egészségterv
Advertisements

Területi államigazgatási szervek
A időszak végrehajtási intézményrendszere
ÜDVÖZLÖM ÖNÖKET A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGÉNEK NEVÉBEN!
A magyar civil jogi szabályozás várható változásai, Kormányzat – Civil Szektor – Információs Társadalom Dr. Latorcai Csaba Nemzetiségi és Civil Társadalmi.
Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
Szervezetfejlesztési Program
Kirendeltség-vezetői munka elmélete és gyakorlata Dr. Hornyacsek Júlia.
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
Tanácsadási szolgáltatások „ A jövő önkormányzatának alapja Pusztamonostoron – ÁROP-1.A.2/A számú forrás felhasználásával” projektben Bíró Gabriella.
MAGYARY ZOLTÁN KÖZIGAZGATÁS-FEJLESZTÉSI PROGRAM A Haza üdvére és a köz szolgálatában Kisfaludy László András főosztályvezető-helyettes október.
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
A stratégiai tervezés módszertana
A közigazgatás korszerűsítése Vetési Iván miniszteri biztos 2010
Új szabályok, új fogalmak az elektronikus ügyintézésben dr
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Nemzeti Egységes Kártyarendszer Vetési Iván miniszteri biztos június 2. KÖZIGAZGATÁSI ÉS IGAZSÁGÜGYI MINISZTÉRIUM.
A kormányzat és a civil szervezetek kapcsolata Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár.
A FOLYAMATBA ÉPÍTETT ELLENŐRZÉS JELLEMZŐI
A 100%-os helyszíni ellenőrzés koncepciója
MAGYARY ZOLTÁN KÖZIGAZGATÁS-FEJLESZTÉSI PROGRAM A Haza üdvére és a köz szolgálatában Kisfaludy László András főosztályvezető-helyettes március.
Dr. Bujdosó András Imre főosztályvezető
Közigazgatási alapismeretek
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Szaktanácsadói értekezlet május 27.. Pedagógiai szakmai szolgáltatás a pedagógiai értékelés (benne az azt megalapozó mérés), a szaktanácsadás, a.
A Duna földrajzi kapocs, közös identitástudat képező elem települések, régiók és országok közötti többszintű és sokrétű kapcsolatrendszer alapvető eszköze,
Szervezetfejlesztési Program
Szervezetfejlesztési Program ÁROP November 12. Teljesítménymenedzsment fejlesztési módszertan Előadó: Tóth Dorottya.
Public Relations eszközök az egészségügyi intézmények szolgálatában
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A Veszprém megyei Kormányhivatal működésének tapasztalatai
Magyar Információs Társadalom Stratégia (MITS) – egészségügyi és szociális vonatkozások: Az Egészségügyi és Szociális Ágazati Információs Stratégia (MITS-ESZ)
Közszolgálat – Közigazgatás 2011
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
Alapfogalmak: igazgatás, közigazgatás, bürokrácia Kormányzati és politikai döntéshozatal  kurtán 2012.
Közigazgatási Reform Programok IH dr. Bálint Ákos főigazgató Közigazgatási Reform Programok IH dr. Bálint Ákos főigazgató.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
A járási rendszer megújítása
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Transzparencia, információszabadság és közérdekű adatok nyilvánossága Dr. Fazekas Judit Igazságügyi Minisztérium európai uniós ügyekért felelős helyettes.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
A Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium EKOP projektjeinek jelene és jövője dr. Rupp Zoltán főosztályvezető E-közigazgatásért felelős helyettes államtitkárság.
Az igazgatás és az ápolás-szakfelügyelet kapcsolata
Infotér konferencia – EKOP előrehaladása Balatonfüred,
Az MP12.0-án túl Gál András Levente Magyar Közigazgatási és Szervezetfejlesztési Kutatóintézet
Borsod – Abaúj – Zemplén Megyei Kormányhivatal
Projekt eredményeinek disszeminációja – 2. és 12. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban lévő önkormányzatok számára”
Az önkormányzati feladatellátást támogató informatikai infrastruktúra felülvizsgálata (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a.
Az E-KÖZIGAZGATÁS INFORMATIKAI STRATÉGIÁJA október 16.
Stratégiai emberi erőforrás gazdálkodás Hajdúnánás Város Önkormányzatánál (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a Hajdúnánási Közös.
Dr. Polner Eörs Főigazgató Járási Hivatalok létrehozására kötendő megállapodások, ingatlanok helyzete.
Téglásy Kristóf március 06. EMBERI ERŐFORRÁSOK MINISZTÉRIUMA Ifjúságügyi Főosztály Az ifjúságpolitika irányításának új szervezeti helye.
Központi koordináció feladatai a as programozási időszakban.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
A járási rendszer megújítása
Az ügyészi szervezet és feladatok
Minisztériumok, központi közigazgatás
ORSZÁGOS FELNŐTTKÉPZÉSI TANÉVNYITÓ KONFERENCIA
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

MAGYARY ZOLTÁN KÖZIGAZGATÁS-FEJLESZTÉSI PROGRAM 1 MAGYARY ZOLTÁN KÖZIGAZGATÁS-FEJLESZTÉSI PROGRAM 1.0 A Haza üdvére, a köz szolgálatában előadó: dr. Gál András Levente 2011. június 1.

Miért most? Miért Magyary? Lehetőség, felelősség és szükség (2/3, 80%) Ismert a közigazgatás valódi állapota (1 év) Ismertek az új Alaptörvény elvárásai Június 10. - előzetes Miért Magyary? Magyary Zoltán a 20. századi közigazgatás-tudomány nemzetközi hírű művelője, munkásságának jellemzői: Hazai és külföldi tapasztalatokra épülő elgondolások gyakorlati alkalmazása Közérthetőség Tisztviselők következetes, sokoldalú fejlesztése

Miért program? Mert nem terv. (1.0 ……5.0 etc.). Folyamatos helyzetértékelés, beavatkozások ez alapján. Érthetőség, olvasottság. Helye: Alaptörvényhez idomul, elsősorban EU forrásokból finanszírozva. (ÁROP, EKOP).

A magyar közigazgatás helyzete 1. A közigazgatás válságának főbb elemei: Ön – és terepismeret hiánya Túlburjánzó állami szervezetrendszer (mert magától nő) Állami feladatok tisztázatlansága Egységesítés, sztenderdizálás hiánya Minőségi jogalkotás, megfelelő visszacsatolás hiánya Közigazgatási szolgáltatások, ügyfélkiszolgálás alacsony szintje E-közigazgatás öncélképzése, magas adminisztratív terhek Hatékony személyzeti igazgatás, életpálya hiánya Tisztviselők alacsony elkötelezettsége (politikai zavarodottság)

A magyar közigazgatás helyzete 2. Önkép, sikeres történelmi előzmények: 1867 – Kiegyezés 1920 – Trianon utáni időszak Az elmúlt 20 év sikertelen közigazgatás-fejlesztési törekvései: Ugyanazon problémák felvetése jelzi a törekvések eredménytelenségét. A közigazgatás teljes rendszerét átfogó szemlélet és érthetőség, hatásosság hiánya (megragadhatatlan). Céltételezés és fegyelem, alázat hiánya. A közigazgatást a változások tárgyaként, nem aktív alanyaként kezelte. Testidegen (piaci) megoldások és szereplők, a közigazgatás nem fogadta be a javaslatokat. Téveszmék (olcsóság vö. hatékonyság)

A Magyary Program céltételezése Jövőkép Jelmondat: „a Haza üdvére, a Köz szolgálatában” Jövőkép: a Jó Állam. Átfogó cél: Hatékony Nemzeti Közigazgatás 4 beavatkozási terület: Szervezet Feladat Eljárás Személyzet +1. horizontális célok (pld. e-közigazgatás)

A „hatékony” fogalma Eredményes – eléri valamilyen mértékben a célját, Gazdaságos – ráfordítás / elért érték aránya (szűkebb értelemben vett hatékonyság), Biztonságos – végig gondolt/modellezett és a teljesítés biztosítékai és/vagy akadály esetén további változatok alkalmazhatóak a végrehajtásra, Hatásos – olyan eredményeket valósítson meg, amelyek a hosszú távon is a kívánt társadalmi hatásokkal járnak, ezért átgondolt program alapján tűzi ki céljait, alternatívák tárgyszerű mérlegelése alapján, folyamatosan mért mutatók és a társadalom visszajelzéseinek figyelembevételével, Felügyelhető – az arra jogosult számára felfogható és követhető (eddig: ellenőrizhető) és döntése szerint befolyásolható a folyamat, Alkalmazkodó és fejlődő (idő/tárgy/mód) – adott feladat végrehajtása egy nagyobb folyamat részeként nyeri el értelmét, értékét, így figyelembe kell venni, hogy ebben a dimenzióban, összefüggésben milyen hozadéka van (pld egy látványos nemleges eredmény haszna), milyen hasznos, új megoldást, tapasztalatot hoz.

A „nemzeti” fogalma Hármas jelentéstartalom: Nem pusztán a jogi értelemben vett állampolgárokat, hanem a teljes magyar nemzetet kell szolgálnia. Nem csupán a jelenben élő közösség sorsának alakítója - elődeink öröksége, a jövő nemzedéknek átadása. A közigazgatás legszélesebb körben vett szimbolikus ügyfele és egyben számon kérője maga a magyar nemzet (hazaszeretet vö. korrupcióellenesség).

Beavatkozási területek 1. Szervezet „Ha egy hivatal rosszul van szervezve és vezetve, az alárendeltek legnagyobb erőfeszítése és lelkiismeretessége sem fog teljes eredményt elérni.” (Magyary Zoltán) Az állami szervezet szintjei Miniszterelnökség és minisztériumok Háttérintézmények Költségvetési szervek (autonóm jogállású szervek, kormányhivatalok, központi hivatalok, egyéb központi költségvetési szervek) (Köz)alapítványok Gazdasági társaságok Kiemelt ágazati intézmények: felsőoktatási intézmények; egészségügyi szolgáltatók; MÁV Zrt. stb. 3 fő intézkedési irány: 1. Teljes körű szervezeti kataszter elkészítése és karbantartása 2. Szervezeti rendszer egyszerűsítése 3. Elégséges felszerelés: Ereky-terv 9

Szervezeti megjelenítés - 1941 10

A közigazgatási szervezetrendszer felépítése 2010 májusában… A központi közigazgatás átszervezése A közigazgatási szervezetrendszer felépítése 2010 májusában… …és 2011 májusában… 2010 2011 13 db minisztérium 8 minisztérium 273 db területi államigazgatási szerv 150 db területi államigazgatási szerv (Kormányhivatali integráció) 68 db állami alapítású alapítvány, közalapítvány 21 db állami alapítású alapítvány, közalapítvány

Beavatkozási területek 2. Feladat „A közigazgatás feladata a cselekvés. A jogállamban ezt a jogrend szabályozza” (Magyary Zoltán) A feladat fogalma és elemei: Kötelező elemek: tárgya, felelőse, határideje, forrása Eshetőleges elemek : közreműködők, érintettek, fedezet, előfeltétel, végrehajtási mód A feladat forrásai: Jogszabályok és közjogi szervezetszabályozó eszközök, Stratégiai dokumentumok (stratégiák, akciótervek stb.), Előre nem tervezett helyzetek (Kolontár, árvízek). Végrehajtás módja: Fegyelem és kreativitás, önzési tilalom, lényeglátás 3 fő intézkedési irány: 1. Teljes körű feladatkataszter elkészítése és karbantartása 2. Formai és tartalmi dereguláció 3. Stratégiai konszolidáció. 12

Formai és tartalmi dereguláció Stratégiai konszolidáció Stratégiai dokumentumok jelenlegi helyzete: kb. 130 dokumentum; kb. 20 típus a tárcák által használt besorolás szerint Tervezett intézkedések: Stratégiai dokumentumok típusainak, tartalmának rögzítése, egységes tervezési rendszer kialakítása 13

Beavatkozási területek 3. Eljárás Az eljárás célja a feladat végrehajtása. Eljárási fajták, típusok: - Funkcionális, ágazati, készenléti stb. Sajátosságok: túlzott formalizmus a felelősség ellen, jogalkalmazói mozgástér leírás, ösztönzés, szankcionálás megfelelő aránya. „Az államot közel kell hozni az állampolgárokhoz, a közigazgatásnak „emberarcúvá” kell válnia.” (Magyary Zoltán) 5 fő intézkedési irány: Egyszerűsítés, egységesítés 4.Minőségi jogalkotás 2. Visszacsatolás, monitoring, értékelés 5. Ügyfélközpontú szolgáltatások 3. Kezdeményező kommunikáció 14

Beavatkozási területek 4. Személyzet 1. Közszolgálati életpálya elemei Hivatásetikai normák kialakítása Munkaköri specifikáció Kiválasztási rendszer Vizsgarendszer Előmeneteli- és javadalmazási rendszer Értékelési rendszer Képzési és továbbképzési rendszer (Nemzeti Közszolgálati Egyetem) Gondoskodó állam / munkáltatói gondoskodás Közjogi szabályozás összehangolása 2. Személyzeti igazgatás elemei 1. Megfelelő munkáltatói képesség (munkáltatói mátrix) 2. Sikeres vezetési képesség (adottságok, személyzeti terhelés és képzés, terhelés, méretezés – megszakíthatóság), „Minden szervezeti és eljárási reform értéke attól függ, hogy mennyit érnek a tisztviselők.” (Magyary Zoltán) 15

Közszolgálati életpálya Tisztviselői tulajdonságok (a közigazgatás személyzetintenzív): 1. „tudja” (szakmai tudás): magas szintű szakmai ismeretek, folyamatos képzés és önképzés, kompetenciák felmérése már a kiválasztás során. 2. „akarja” (elkötelezettség): megújuló közigazgatási kultúra etikai keretei: hazaszeretet, elkötelezettség, nemzeti érdek érvényesítése, előítéletektől való mentesség, pártatlanság, felelősségtudat és szakszerűség, együttműködés és arányosság. 3. „hagyják” (bizalom): a vezető a tisztviselőnek megfelelő teret hagy feladatai elvégzéséhez, meghallgatja véleményét, fogadja újító ötleteit stb. 16

Közszolgálati karrierutak és munkakörcsaládok "Katona” (végrehajtói munkakörcsaládok és munkakörök) "Mérnök" (kitalálói munkakörcsaládok és munkakörök) "Ügyvéd" (tárgyalói munkakörcsaládok és munkakörök) "Vezető" (vezetői munkakörcsaládok és munkakörök) szakigazgatás; hatósági jogalkalmazás;humánerőf orrás/oktatás, képzés; ITC (Informatika és távközlés); kommunikáció, PR; igazgatás/katonai, rendészeti igazgatás; ügyvitel; belső felügyeleti ellenőrzés;gazdálkodás/lo gisztika/ pénzügy; ügyfélszolgálat/ tájékoztatás; bűnügyi/ nyomozati; közrendvédelmi/ büntetés-végrehajtási; tűzoltó; katasztrófa-és polgári védelmi; fegyvernemi (szakági); műveleti/technikai; VÁM; adó/jövedéki stratégia/tervezés; programfejlesztés; közgazdaság/pénzügy/ elemzés; kodifikáció/belső igazgatás szabályozása és menedzselése képviselet; külügyek és nemzetközi kapcsolatok; koordináció; politikai támogatás; társadalmi párbeszéd felsővezető(helyettes államtitkár, főosztályvezető); középvezető (főosztályvezető- helyettes, osztályvezető); irányítói feladatokat ellátó Vertikális, felfelé jutást biztosító karrierutak Horizontális, átjárást biztosító karrier utak

Horizontális célok Párhuzamosan több beavatkozási területen jelentkező célok: Elektronikus közigazgatás kialakítása Tényleges elektronikus ügyintézés, egységes e-nyilvántartási háttér, ügyfelek szokásaihoz igazodó elérhetőség (mobil telefon, kormányablak, papír – elektronikus oda-vissza átalakítás, adatvagyon törvény, 5. beavatkozási terület, cél-eszköz viszony) Adminisztratív terhek, bürokrácia csökkentése Egyszerűbb eljárások és folyamatok az ügyfelek, a közigazgatás szervezetei és személyzete számára Esélyegyenlőség A fejlesztendő területeken cselekvési tervek létrehozása, képzések Antikorrupció A korrupcióval szembenálló értékekkel és elvekkel való egyéni és szervezeti azonosulás, etikai és jogalkotási szabályozás, stb. 18

Köszönöm a figyelmet! Dr. Gál András Levente 19