1 “A globalizáció és a közlekedés összefüggései” c. kibővített tudományos ülésszak, MTA Székház, Elnöki Tanácsterem (Bp., Roosevelt tér), 2003. november.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Magyarország közúti közlekedésbiztonsági helyzetének értékelése
Advertisements

TISZTA FEJJEL A Magyar Rendőrség információs kampánya.
OBJEKTÍV FELELÖSSÉG- ZÉRÓ TOLERANCIA
A műszaki hibák szerepe a közúti balesetekben Az EU hatástanulmányának eredményei.
A KÖZLEKEDÉSRENDÉSZET LEHETŐSÉGEI NAPJAINKBAN
EURÓPAI VESZÉLYESÁRU BIZTONSÁGI TANÁCSADÓK SZAKMAI TALÁLKOZÓJA BONN / GGVD – NÉMETORSZÁG (2) BIZTONSÁGI TANÁCSADÓK NEMZETKÖZI SZAKMAI EGYESÜLETE – BTE.
Földházi György osztályvezető vasútbiztonsági osztály
Hogyan járulhat hozzá a Rendőrség a közúti közlekedésbiztonság további javításához? Budapest, november 30.
Makrogazdasági és részvénypiaci kilátások
Az EU „Városi környezet” tematikus stratégiája – a városi környezetgazdálkodás perspektívái Dr. Buzás Kálmánné KvVM Környezetpolitikai Osztály Szakmai.
Munkavédelmi képviselők fóruma
„Halálosan fáradt, tartson pihenőt!” c. szakmai konferencia, Rendőrségi Igazgatási Központ, Budapest, nov. 9. 1/19 az MTA doktora KTI Közlekedéstudományi.
Az adórendszerek változásai az elmúlt évtizedekben Halmosi Péter.
Gyermekbalesetek indikátorai
1 ”Közlekedési rendszerünk az EU csatlakozás küszöbén” Tudományos konferencia, Győr, Széchenyi István Egyetem, november 5. Dr. Holló Péter az MTA.
Rendészeti feladatok a kerékpárosok közlekedésbiztonsága érdekében
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
Ciklus és trend a magyar gazdaságban,
1 A REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZET NEMZETKÖZI ÉS HAZAI ÁTTEKINTÉSE KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Budapest, november 29. Bíró Ottó Balesetvizsgáló.
A LÁTHATATLAN PÉNZ TITKAI
A SZEGÉNYSÉG ÉS KIREKESZTÉS VÁLTOZÁSA, 2001–2006 Ferge Zsuzsa beszámolója MTA MEH 2006–2007-ben végzett stratégiai kutatások eredményeit bemutató ülésszak.
TIME TO DECIDE ÉS MAGYAR KÖZLEKEDÉSPOLITIKA Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet
„Fiatalok baleseteinek megelőzése” c. szeminárium Országos Tisztiorvosi Hivatal, Fodor terem, Budapest, november 24. 1/34 Problémák és megoldások:
Az oktatási segédanyagokhoz szükséges ismeretanyag összeállítását a megyei rendőr-főkapitányság bűnmegelőzési osztálya gerontológiai szakemberek bevonásával.
Vámeljárások korszerűsítése, gyorsabb, hatékonyabb vámvizsgálat az ukrán-magyar határon Dr. Nagy János püőr. dandártábornok Vám- és Pénzügyőrség Országos.
Közlekedésbiztonsági és Forgalomtechnikai Tagozat
(A balesetmegelőzés fontossága)
2008. március 12. A FIATAL GÉPJÁRMŰVEZETŐK OKTATÁSÁNAK FELÜLVIZSGÁLATA Különös tekintettel a többszintű képzésre Kedves Miklós tudományos segédmunkatárs.
Az országos közúthálózat legfontosabb biztonsági kérdései Dr. Lányi Péter Közlekedési Infrastruktúra Főosztály október 20.
Dr. Kontrát Károly Belügyminisztérium parlamenti államtitkár
Az emberi tényező a közlekedésbiztonságban előadó: dr. Sárdi Erika, elnök.
„Erős pillérek – javuló közlekedésbiztonság” c. konferencia ORFK, Budapest, október 20. 1/19 Közlekedésbiztonsági trendek az Európai Unióban és Magyarországon.
Makrogazdasági folyamatok és versenyképesség Csillag István Budapest, március 4.
1 Óberling József r. ezredes rendőrségi főtanácsos ORFK Közlekedésrendészeti Főosztály vezetője I-IV. hónap közlekedési baleseti statisztikája, valamint.
A közúti ellenőrzés gyakorlata az Európai Unióban „Erős pillérek – javuló közlekedésbiztonság” konferencia Budapest, Október 20. Gégény István ORFK.
A közúti közlekedési balesetek következtében meghalt személyek száma
Óberling József r. ezredes
A biztonsági öv használatának felmérése április.
Magyarország közlekedésbiztonsága első négy hónapjában.
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
A KTI az EU és a hazai közlekedéspolitika irányelveit követve a fenntartható fejlődés szempontjait figyelembe véve folyamatosan fejlődő,
A közúti közlekedésbiztonság alakulása Magyarországon;
AZ ÉGHAJLATVÁLTOZÁS VESZÉLYE ÉS A HAZAI KLÍMAPOLITIKA Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium február 27.
Tim Tregenza Hálózat-Manager Európai Munkahelyi Biztonsági és Egészségvédelmi Ügynökség Legyen Európa biztonságosabb, egészségesebb és produktívabb munkahely!
Transznacionális és multinacionális vállalatok
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
Óberling József r. ezredes
A közlekedési szabályok megtartása rendőri szemmel
„Erős pillérek – Javuló közlekedésbiztonság” Budapest, október 20. Horváth Zsolt Csaba elnök Az NKH szerepe a Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramban.
Önálló és rendőrrel közös polgárőri tevékenység és ehhez kapcsolódó rendőri karjelzések ismertetése +
A közlekedésbiztonság évtizede A közlekedési balesetekből származó tragédiák 50%-a megelőzhető lenne, ha legalább a következő 5 szabályt betartanánk.
BECSATOLJAM A BIZTONSÁGI ÖVET?
Szennyező anyagok kibocsátásának trendje
Személysérüléses közúti közlekedési balesetek alakulása Magyarországon
Közúti balesetek főbb okai I-III. hó
Személysérüléses közúti balesetek I-VI. havi alakulásának főbb adatai Személysérüléses közúti balesetek száma: +0,98% Halálos kimenetelű balesetek.
Személysérüléses közúti balesetek I-V. havi alakulásának főbb adatai Személysérüléses közúti balesetek száma: +1,74% Halálos áldozatok száma:+7,80%
Közúti balesetek augusztus havi alakulásának előzetes adatai Személysérüléses közúti balesetek száma:1 570 baleset (1 549 baleset) Közúti halálos.
Közúti balesetek I-VII. havi évi alakulásának előzetes adatai Személysérüléses közúti balesetek száma:8 945 baleset (8 722 baleset) Közúti halálos.
Budapest, március 24. A húsvéti ünnepi időszak rendőri feladatai Óberling József r. ezredes rendőrségi főtanácsos ORFK Közlekedésrendészeti Főosztály.
Önkormányzati Egészségügyi Napok
Közúti balesetek I-X. havi alakulásának előzetes adatai
Személysérüléses közúti balesetek száma: +1,4%
(Zárójelben a I-V. havi megfelelő adatok)
(Zárójelben a I-VI. havi megfelelő adatok)
Személysérüléses közúti balesetek száma: +0,8%
Személysérüléses közúti balesetek száma: +1,2%
(Zárójelben a év megfelelő adatai)
Személysérüléses közúti balesetek száma: +1,4%
(Zárójelben a januári megfelelő adatok)
Előadás másolata:

1 “A globalizáció és a közlekedés összefüggései” c. kibővített tudományos ülésszak, MTA Székház, Elnöki Tanácsterem (Bp., Roosevelt tér), november 12.. “A globalizáció és a közlekedés összefüggései” c. kibővített tudományos ülésszak, MTA Székház, Elnöki Tanácsterem (Bp., Roosevelt tér), november 12. A globalizáció hatása a közúti közlekedés biztonságára Dr. Holló Péter az MTA doktora, a KTI Rt. tagozatvezetője, a győri Széchenyi István Egyetem tudományos főmunkatársa

2 “A globalizáció és a közlekedés összefüggései” c. kibővített tudományos ülésszak, MTA Székház, Elnöki Tanácsterem (Bp., Roosevelt tér), november 12.. Tartalom I.A közúti közlekedésbiztonsági helyzet alakulása az elmúlt évtizedben II.A közúti közlekedés biztonságával kapcsolatos hazai jogszabályok, mint a globalizáció kedvező hatásai III.Következtetések

3 “A globalizáció és a közlekedés összefüggései” c. kibővített tudományos ülésszak, MTA Székház, Elnöki Tanácsterem (Bp., Roosevelt tér), november 12.. I. A közúti közlekedésbiztonsági helyzet alakulása az elmúlt évtizedben/1 Egymilliárd utaskilométerre jutó közúti baleseti halottak száma az EU tagállamaiban 1990 és 2000 között

4 “A globalizáció és a közlekedés összefüggései” c. kibővített tudományos ülésszak, MTA Székház, Elnöki Tanácsterem (Bp., Roosevelt tér), november és 2000 között valamennyi EU-tagállamban jelentősen csökkent a közúti baleset következtében meghaltak abszolút, illetve relatív száma. Legalacsonyabb baleseti halálozási kockázat: S, UK, NL, (SUNFLOWER) FIN, stb. Legmagasabb baleseti halálozási kockázat: GR, B, F A baleseti halál kockázata egyre inkább közelít az 5 meghalt/1 milliárd utaskm. értékhez (S, UK). A csökkenés üteme lassult, de nem szakadt meg. I. A közúti közlekedésbiztonsági helyzet alakulása az elmúlt évtizedben/2

5 “A globalizáció és a közlekedés összefüggései” c. kibővített tudományos ülésszak, MTA Székház, Elnöki Tanácsterem (Bp., Roosevelt tér), november 12.. Mi a közúti baleseti halálozási kockázat csökkenésének fő oka? Svédország:infrastruktúra fejlesztése (gyalogosok és kerékpárosok biztonságát fokozó intézkedések), baleseti gócok felszámolása. Egyesült Királyság:gépjárművek passzív biztonságának javítása, ittas vezetés eredményesebb megelőzése. A legtöbb ország hasonló intézkedéseket hozott (globalizáció). I. A közúti közlekedésbiztonsági helyzet alakulása az elmúlt évtizedben/3

6 “A globalizáció és a közlekedés összefüggései” c. kibővített tudományos ülésszak, MTA Székház, Elnöki Tanácsterem (Bp., Roosevelt tér), november 12.. Az elmúlt évtized legeredményesebb közúti közlekedés- biztonsági intézkedései a különböző országokban I. A közúti közlekedésbiztonsági helyzet alakulása az elmúlt évtizedben/4

7 “A globalizáció és a közlekedés összefüggései” c. kibővített tudományos ülésszak, MTA Székház, Elnöki Tanácsterem (Bp., Roosevelt tér), november 12.. A legtöbb ország - így Magyarország is - jól megfogalma- zott számszerű közlekedésbiztonsági céllal rendelkezett az elmúlt évtizedben. (első hazai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Program. halálos és súlyos sérültek száma: - 25~30% a évig 1992-höz viszonyítva.) Az elmúlt évtized legsikeresebb közúti közlekedés- biztonsági intézkedései: - lakott területen belüli sebességhatár 60 km/h  50 km/h - gépjárművek nappal, jó látási viszonyok között is kötelező kivilágítása lakott terülten kívül. I. A közúti közlekedésbiztonsági helyzet alakulása az elmúlt évtizedben/5

8 “A globalizáció és a közlekedés összefüggései” c. kibővített tudományos ülésszak, MTA Székház, Elnöki Tanácsterem (Bp., Roosevelt tér), november 12.. A közúti gépjárművek, a személysérüléses balesetek és az ezek követ- keztében meghalt személyek számának változása 1976 és 2002 között I. A közúti közlekedésbiztonsági helyzet alakulása az elmúlt évtizedben/6

9 “A globalizáció és a közlekedés összefüggései” c. kibővített tudományos ülésszak, MTA Székház, Elnöki Tanácsterem (Bp., Roosevelt tér), november 12.. A meghaltak számának alakulása lakott területen és lakott területen kívül 1980-tól 2002-ig I. A közúti közlekedésbiztonsági helyzet alakulása az elmúlt évtizedben/7

10 “A globalizáció és a közlekedés összefüggései” c. kibővített tudományos ülésszak, MTA Székház, Elnöki Tanácsterem (Bp., Roosevelt tér), november 12.. Legnagyobb mértékű javulás 1993-ban. Egyik intézkedés sem magyar "találmány". Mindkettőt a fejlett motorizá- ciójú országoktól vettük át. 50 km/h  Világbank (hitel előfeltétele) nappali  Nordic Traffic Safety Council kivilágítás A legeredményesebb intézkedések nemzetközi pénzügyi és szakmai szervezetek által támogatott (feltételül szabott) bevezetése, mint a globalizáció pozitív hatása. I. A közúti közlekedésbiztonsági helyzet alakulása az elmúlt évtizedben/8

11 “A globalizáció és a közlekedés összefüggései” c. kibővített tudományos ülésszak, MTA Székház, Elnöki Tanácsterem (Bp., Roosevelt tér), november Az egyes országokban tapasztalható azonos trendek döntően a járműtechnika fejlődésére vezethetők vissza. - Közös nemzetközi jogszabályi háttérrel megalapozott intézkedések  hasonló hatás. (Pl. biztonságiöv-viselési kötelezettség). - Közös, globális fejlődési tendenciák a jogi szabályozás, kikényszerítés területén (megengedett véralkohol- koncentráció, büntető pontrendszer, stb.). I. A közúti közlekedésbiztonsági helyzet alakulása az elmúlt évtizedben/9

12 “A globalizáció és a közlekedés összefüggései” c. kibővített tudományos ülésszak, MTA Székház, Elnöki Tanácsterem (Bp., Roosevelt tér), november 12.. Tévhitek Beenstock, Gafni: "….. minél korszerűbb a gépjárműállomány, annál alacsonyabb a baleseti kockázat." Ha valamennyi gépkocsit korszerűre cserélnék; 0,7 baleset/egymillió jkm.  0,37 b/egym.jkm. Valóság: Kockázat-kiegyenlítődés elmélete I. A közúti közlekedésbiztonsági helyzet alakulása az elmúlt évtizedben/10

13 “A globalizáció és a közlekedés összefüggései” c. kibővített tudományos ülésszak, MTA Székház, Elnöki Tanácsterem (Bp., Roosevelt tér), november 12.. A globalizáció kedvező hatását nem szabad túlértékelni, a csökkenő nemzeti közúti baleseti és sérülési kockázatot kizárólag a gépjármű-technológiában és közúttervezésben megnyilvánuló kedvező globális nemzetközi hatásoknak, trendeknek tulajdonítani. I. A közúti közlekedésbiztonsági helyzet alakulása az elmúlt évtizedben/11

14 “A globalizáció és a közlekedés összefüggései” c. kibővített tudományos ülésszak, MTA Székház, Elnöki Tanácsterem (Bp., Roosevelt tér), november 12.. II. Közlekedésbiztonsági hazai jogszabályok, mint a globalizáció kedvező hatásai/1

15 “A globalizáció és a közlekedés összefüggései” c. kibővített tudományos ülésszak, MTA Székház, Elnöki Tanácsterem (Bp., Roosevelt tér), november 12.. A gépjárművüket lakott területen kívül nappal is kivilágítók aránya II. Közlekedésbiztonsági hazai jogszabályok, mint a globalizáció kedvező hatásai/1

16 “A globalizáció és a közlekedés összefüggései” c. kibővített tudományos ülésszak, MTA Székház, Elnöki Tanácsterem (Bp., Roosevelt tér), november 12.. Sebességhatárok Lakott területen 60 km/h  50 km/h. - több évtizedes késedelem - kellő időben meghozott intézkedés (Világbank) Biztonsági övek II. Közlekedésbiztonsági hazai jogszabályok, mint a globalizáció kedvező hatásai/1

17 “A globalizáció és a közlekedés összefüggései” c. kibővített tudományos ülésszak, MTA Székház, Elnöki Tanácsterem (Bp., Roosevelt tér), november 12.. Közúti közlekedési baleset kövezkeztében meghalt és megsérült személyek számának százalékos megoszlása a forgalomban való részvétel módja szerint II. Közlekedésbiztonsági hazai jogszabályok, mint a globalizáció kedvező hatásai/1

18 “A globalizáció és a közlekedés összefüggései” c. kibővített tudományos ülésszak, MTA Székház, Elnöki Tanácsterem (Bp., Roosevelt tér), november 12.. A biztonságiöv-viselési arányok alakulása a személygépkocsik első és hátsó ülésein 1992 és 2002 között II. Közlekedésbiztonsági hazai jogszabályok, mint a globalizáció kedvező hatásai/1

19 “A globalizáció és a közlekedés összefüggései” c. kibővített tudományos ülésszak, MTA Székház, Elnöki Tanácsterem (Bp., Roosevelt tér), november 12.. * csak lakott területen kívül ** lakott területen is (általános területi hatály) A biztonságiöv-viselési, vagy biztonsági gyermekülés használati kötelezettség bevezetésének éve az EU-tagállamokban (Forrás: ETSC, 1996) II. Közlekedésbiztonsági hazai jogszabályok, mint a globalizáció kedvező hatásai/1

20 “A globalizáció és a közlekedés összefüggései” c. kibővített tudományos ülésszak, MTA Székház, Elnöki Tanácsterem (Bp., Roosevelt tér), november 12.. A közúti közlekedési balesetek során meghalt, vagy megsérült 0-14 éves gyermekek számának százalékos megoszlása a forgalomban betöltött szerepük szerint II. Közlekedésbiztonsági hazai jogszabályok, mint a globalizáció kedvező hatásai/1

21 “A globalizáció és a közlekedés összefüggései” c. kibővített tudományos ülésszak, MTA Székház, Elnöki Tanácsterem (Bp., Roosevelt tér), november 12.. Biztonsági övvel, vagy biztonsági gyermeküléssel rögzített gyermekek aránya (%) (1996. évi adatok) II. Közlekedésbiztonsági hazai jogszabályok, mint a globalizáció kedvező hatásai/1

22 “A globalizáció és a közlekedés összefüggései” c. kibővített tudományos ülésszak, MTA Székház, Elnöki Tanácsterem (Bp., Roosevelt tér), november évi biztonságiöv-viselési arányok (%) néhány országban II. Közlekedésbiztonsági hazai jogszabályok, mint a globalizáció kedvező hatásai/1

23 “A globalizáció és a közlekedés összefüggései” c. kibővített tudományos ülésszak, MTA Székház, Elnöki Tanácsterem (Bp., Roosevelt tér), november 12.. Személygépkocsiban ülők biztonságiöv-viselési arányi (%) Németországban 1975 ás 1996 között II. Közlekedésbiztonsági hazai jogszabályok, mint a globalizáció kedvező hatásai/1

24 “A globalizáció és a közlekedés összefüggései” c. kibővített tudományos ülésszak, MTA Székház, Elnöki Tanácsterem (Bp., Roosevelt tér), november 12.. EU Stratégiai Közlekedésbiztonsági Terve (1997): (95%-os biztonsági öv-viselés  évente 7000 emberélet) Betartatás, kikényszerítés Még nagyobb lemaradás Csak következetes és szigorú ellenőrzéssel, a szabálysértők szankcionálásával együtt hozhat eredményt a felvilágosítás. II. Közlekedésbiztonsági hazai jogszabályok, mint a globalizáció kedvező hatásai/1

25 “A globalizáció és a közlekedés összefüggései” c. kibővített tudományos ülésszak, MTA Székház, Elnöki Tanácsterem (Bp., Roosevelt tér), november ) A globalizáció - ha nem magyarázzák félre, helyesen értelmezik - egyértelműen pozitív hatású a közúti biztonságra. 2) Hatásai nem automatikusan érvényesülnek. "Elébük kell menni", segíteni kell őket, gondosan szelektálni kell közöttük. 3) Ehhez kulcsfontosságú a precíz, árnyalt, módszertanilag megalapozott nemzetközi összehasonlítás. III. Következtetések

26 “A globalizáció és a közlekedés összefüggései” c. kibővített tudományos ülésszak, MTA Székház, Elnöki Tanácsterem (Bp., Roosevelt tér), november 12..  