KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, október 28. Barnácz István

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
Advertisements

A FOLYÓ, AMI ÖSSZEKÖT …. Gergely Erzsébet.
Az NSR-rendszer tervezett fejlesztései Magyarországon
Az új épületenergetikai szabályozás
Ügyvezető igazgató, RHK Kft.
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
A kritikus infrastruktúra védelem nemzetközi háttere és a magyar nemzeti program kialakítása, az ebből fakadó szakmai feladatok Balatonföldvár, március.
A polgári védelmi tervezés Jogszabályi háttér § §1949. évi XX. törvény a Magyar Köztársaság Alkotmánya § §1996. évi XXXVII. törvény a polgári védelemről.
ENVI-ART Környezetvédelmi Tanácsadó és Szolgáltató Kft.
A vízjog időszerű kérdései
2008. I.-VIII. HÓNAP ESEMÉNYEI KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok, Orosz Dalma főosztályvezető.
RIVER INFORMATION SERVICES
Kikötő fejlesztési lehetőségek
PannonRIS – Folyami Információs Szolgáltatások Magyarországon
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről, s az igénybevehető szolgáltatásokról Tisza.
0 Budapest, december 8. Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten Nyitórendezvény Előadó: Nemecz Gábor Szakigazgató Beruházási.
A környezetirányítás jogszabályi háttere
1 A KIFIZETÉSEK ÉS PÉNZÜGYI ELLENŐRZÉSEK FOLYAMATA A KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZETNÉL.
Állam munkavédelmi feladatai
A SZAKMAI VIZSGA A diaképek az NSZFI munkatársai által készítet tájékoztató anyagok felhasználásával készültek. Budapest, december 8.
A H ARMADIK ORSZÁGBELI ÁLLAMPOLGÁROK KÉPESÍTÉSÉNEK ELISMERÉSE Mészáros Gábor október 21.
A vasúti ágazatot érintő aktuális szabályozási feladatok
A hajóút kitűzése Magyarországon
KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS SIÓFOK október 24. Orosz Dalma főosztályvezető KBSZ HAJÓZÁSI FŐOSZTÁLY megalakulása és tevékenysége (Azért dolgozunk,
Közlekedésbiztonsági ellenőrzések tapasztalatai Hunyadi István Közép-magyarországi Regionális Igazgatóság Közlekedési Alágazatok Főosztály Főosztályvezető-helyettes.
„BIZTONSÁGOS HAJÓZÁS A TISZÁN” a hatóság szemszögéből
A hajóút jelenlegi helyzete
A BALATONI HAJÓZÁS BIZTONSÁGI KÉRDÉSEI
A Dél-alföldi Regionális Igazgatóság illetékességi területén
FÜGGETLEN KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI
KBSZ Vízi közlekedési Szakmai Nap Budapest
1 A KBSZ BEMUTATÁSA év eseményei KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, március 31. Orosz Dalma főosztályvezető.
Dunai Vízirendészeti Rendőrkapitányság
Hajóút kitűzés a KDV-KÖVIZIG területén
1 Központi Hivatal Stratégiai és Módszertani Főigazgatóság Hajózási és Légiközlekedési Főosztály KBSZ – Szakmai nap Budapest október 28. Hajóutak.
Levegőtisztaság-védelem 1. előadás
Gazdasági kihívások az egészségiparban; Budapest, január Csatlakozás az Európai Unióhoz: iparjogvédelmi hatások az egészségiparban Ficsor Mihály.
5. Kutatás Panama-csatorna, Szuezi-csatorna, Gibraltári-szoros
A települési önkormányzatok állategészségüggyel és élelmiszerlánc-felügyelettel kapcsolatos feladatai Dr. Bakos Pál Igazgató-helyettes főállatorvos Békés.
A kiskorúak védelme a hatósági gyakorlatban dr. Futó Gábor Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiafelügyeleti főosztály szeptember 28.
megújuló hatósági felügyelete
Az erdők megelőző tűzvédelme Magyarországon (aktualitások, tervek)
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről és az igénybevehető szolgáltatásokról Pataki.
Aktualitások, változások, újdonságok az agrár-szakképzésben Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium VIDÉKFEJLESZTÉSI, KÉPZÉSI ÉS SZAKTANÁCSADÁSI.
Vasútszabályozási Osztály
A Dunához kapcsolódó lehetőségek Budapest közlekedésfejlesztésében Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten nyitórendezvény december.
Tisztelettel köszöntöm a konferencia résztvevőit! Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi Bányakapitányság Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi.
86. sz. főút Szombathely - Vát szakasz ( – km szelvények között) kivitelezési munkálatai Lakossági fórum október 09.
Elektronikus közműnyilvántartás
Koordináció az egyes környezetvédelmi projekteknél Kis András Térségfejlesztési és Külügyi Iroda irodavezető-helyettes Szolnok szeptember 26.
2005.évi CLXXXIII. törvény a vasúti közlekedésről
A felszíni vizek védelmének új szabályozása Botond György vezető főtanácsos Környezetvédelmi Minisztérium Környezeti Elemek Védelmének Főosztálya.
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
Dr. Dobó Marianna október 4..  vízkár elhárítás: az árvizek belvizek, helyi vízkárok, vízminőségi haváriák károkozó hatásának megelőzésére, csökkentésére.
AZ ÁNTSZ HATÓSÁGI FELADATMEGOSZTÁSÁNAK ÉS MŰKÖDÉSI RENDSZERÉNEK VÁLTOZÁSAI
Tájékoztató A hígtrágya kijuttatásával és tápanyagként történő hasznosításával kapcsolatos talajvédelmi előírások betartásáról és az adatszolgáltatási.
HEFOP/ /2 Szerződéskötési alapismeretek. HEFOP/ /22 Tartalomjegyzék Szerződéskötés folyamata Támogatási szerződés.
IDŐJÁRÁSI MŰSZEREK ELHELYEZÉSÉNEK LEHETŐSÉGE (?) hajókon, illetve hajózási létesítményeken KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, október 28. Sárközi.
Alapvető jogszabályok A évi LXIV. kulturális örökségvédelmi törvény (2005. évi LXXXIX. törvénnyel módosított, hatályos január 1-től) alapján.
Környezeti elemek védelme II. Talajvédelem KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek.
Hajózási útvonalak műszaki biztosítása
Veszélyes áruk vízi szállítása
NÉHÁNY GONDOLAT A KISREPÜLŐTEREKRŐL …
40/2006. (VI. 26.) GKM rendelet BIZTONSÁGI JELENTÉS & ÉVES BESZÁMOLÓ.
A környezet védelmének általános szabályairól szóló évi LIII. tv.
ADR 2017.
Dr. Kováts Beáta Főtanácsadó, Alkotmánybíróság l l l
Kárelhárítás Zöldi Irma OVF.
Előadás másolata:

hajózási balesetek – A hajózás biztonsága és a víziutak kitűzésének összefüggései KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, 2010. október 28. Barnácz István balesetvizsgáló

BEVEZETŐ A Duna, mint Európa egyik legjelentősebb folyója, mindig fontos gazdasági szerepet töltött be, fő közlekedési útvonalként szolgált a Kárpát-medencében és a kapcsolódó területeken.

BEVEZETŐ Kezdetben a vízfolyással megegyező irányú hajózást alkalmazták, amelynél az ember kihasználta a folyóvíz sodrását, így a haladását csaknem teljes egészében az biztosította. A vontató egységek megjelenéséig a hajókat a folyással szembeni haladáshoz többnyire evezőkkel hajtottak, majd vitorlát is használtak. A vízi szállítás fejlődésével alkalomszerűen emberi vagy állati erőt alkalmazva a folyók partjáról vontatták a nagyobb testű hajókat.

Tolt bárkák néhány jellemző típusa és paramétereik BEVEZETŐ A vontatás fejlődése a gőzhajók, majd a belsőégésű motorok megjelenését követően jelentős mértékben felgyorsult, ami a nagyobb méretű úszólétesítmények megjelenését vonta magával, és kialakította a tolóhajózást. Tolt bárkák néhány jellemző típusa és paramétereik Bárka jellemzői Bárka típusa   Európa I. Európa II. Európa IIa. Duna-E.IIb. Teljes hosszúság (m) 70,00 76,50 Teljes szélesség (m) 9,50 11,40 11,00 Oldalmagasság (m) 3,50 4,00 3,20 Legnagyobb merülés (m) 3,70 2,80 Közepes üres merülés (m) 0,45 0,50 0,60 - Sajáttömeg (t) 270 370 400 306 Raktártér-térfoga (m3) 1640 2178 2437 1850 Hordképesség (t) 1700 2240 2565 1880

BEVEZETŐ A technika fejlődésével, és a globális gazdasági folyamatok térnyerésével egyre jelentősebb szerep hárul a vízi szállításra.

BEVEZETŐ A Duna jelentőségét megalapozta 1994-ben átadott Duna-Majna-Rajna csatorna, amely létrehozott egy 3500 km-es kelet-nyugat irányú, Európát átszelő transzkontinentális vízi utat, ami lehetővé tette a Fekete-tenger és az Északi-tenger belvízi hajózási kapcsolatát, így Nyugat-Európa vízi útjai és főbb ipari központjai vízen is elérhetővé váltak.

BEVEZETŐ A víziút rendszerhez kapcsolódó területek elérésének infrastuktúrális alapjai megteremtődtek. A kedvező arányú belvízi szállítás kihasználatlanságát a szállítási infrastruktúra állapota, esetenkénti hiányosságai, a folyók vízállása, mederviszonyai, épített műtárgyai is akadályozzák. A Duna, mint nemzetközi vízi út nem éri el a megkívánt vízi út szintet, azaz az év nagy részében csak jelentős hosszúsági, szélességi, mélységi korlátozásokkal használható. Az előírt szintű víziút mellett a hatékony szállítás további feltételei: megfelelő szabályozottságra épülő közlekedési rend, korszerűen felszerelt, kiépített kikötői hálózat, a forgalomirányítás, tájékoztatás modern informatikai megoldásokra alapozott rendszere.

BEVEZETŐ személy/fő személyhajó/db teherhajó/db belépő kilépő összesen be/kilépő 2003 17 991 19 642 37 633 139 6 465 2004 32 951 38 928 71 879 246 8 511 2005 40 730 45 242 85 972 442 8 671 2006 48903 43 102 92 005 483 8 051 2007 53126 46 061 99 187 538 8 267 2008 53942 53 968 107 910 558 8346 2009 53610 54 817 108 427 564 7434 személyhajó géphajó gépnélküli hajó Komárom 2922 4483 2661 Nagymaros 2334 4131 2415 Budapest 2348 2975 2680 Dunaújváros 157 2128 2583 Paks 410 3387 2977 Mohács 560 2521 5519

MEDERVISZONYOK A ciklikusan ismétlődő nagy- és kisvizes időszakok, valamint a jegesedés a jellegük miatt képeznek hajózási akadályokat. Az árvizek és a jegesedés ellen nem tudunk mit tenni, azokat el kell viselnünk, együtt kell élnünk velük. A mederben a meglévő és a folyamatosan változó szűkületek és gázlók miatt a hajózási viszonyok a kis vizes időszakban nagyon korlátozottak. Az utóbbi évszázadokban hazánkban is sokszor, sokan, sokféleképpen próbálkoztak a hazai folyók hajózhatósági problémájának megoldásával. Számos projekt vallott kudarcot, pedig a hajózás szükséges, maximum nélkülünk fogják megoldani mások.

A magyarországi Duna szakasz gázlói és paraméterei MEDERVISZONYOK A magyarországi Duna szakasz gázlói és paraméterei

MEDERVISZONYOK Az egyik legkritikusabb, a dunaföldvári gázló rendszer +39 cm-es vízállás alatt már hajózási korlátozásokat vonz magával.

TÁJÉKOZTATÁSOK Az információs és hírközlési technika rohamos fejlődése lehetővé teszi a forgalomirányítás, tájékoztatás modern informatikai megoldásokra alapozott rendszereinek folyamatos kiépítését, ezáltal használhatóvá válnak a legmodernebb technológiák, a műholdas helyzet-meghatározás, nyomon követés és útvonal tervezés eszközei. A technológiai újítások széleskörű elterjedése ellenére a gazdasági kényszer miatt a jelenlegi tájékoztatási, navigációs rendszer még számos olyan kiaknázatlan lehetőséget rejt magában, amely elvárható szintű kihasználásával a víziközlekedés biztonsága nagymértékben javítható lenne.

Aktuális vízállás idősor táblázatok TÁJÉKOZTATÁSOK Aktuális vízállás idősor táblázatok

TÁJÉKOZTATÁSOK Hajózási Szakterület Forgalomszabályozás, tájékoztatás (HSZH) Hajósoknak szóló tájékoztatók (TAJ)

TÁJÉKOZTATÁSOK

TÁJÉKOZTATÁSOK

TÁJÉKOZTATÁSOK

KITŰZÉS A meder egyenetlensége következtében kialakult szűkületek és gázlók miatt a Duna, mint nemzetközi vízi út nem éri el a megkívánt szintet. A magyarországi folyószakaszon való hajózás szélsőséges viszonyai miatt magas fokú ismereteket követel a hajók vezetőitől. A hazai folyók hajózhatósági problémájának megoldására – a számos kudarcot vallott próbálkozás mellett – a legmegbízhatóbb módszer továbbra is a hajóút kitűzési rendszere. Sajnálatos tény az, hogy egy megfelelően működtethető rendszer a gazdasági akadályok és sokrétű jogi szabályozottság keretei között kénytelen megfelelni a nemzetközi és hazai előírásoknak, a hajózás elvárásainak.

KITŰZÉS A vízi közlekedés irányításával, a hajóút kijelölésével és kitűzésével kapcsolatos jogszabályok: a vízgazdálkodásról szóló 1995. évi LVII. Törvény, a vízi közlekedésről szóló 2000. évi XLII. Törvény, a természet védelméről szóló 1996. évi LIII. Törvény, a nemzetközi jelentőségű vízi utakról szóló európai Megállapodás kihirdetéséről szóló 151/2000. (IX. 1.) Korm. rendelet, a vizek hasznosítását, védelmét és kártételeinek elhárítását szolgáló tevékenységekre és létesítményekre vonatkozó általános szabályokról szóló 147/2010. (IV. 29.) Korm. rendelet, a vizek és a közcélú vízilétesítmények fenntartására vonatkozó feladatokról szóló 120/1999. (VIII. 6.) Korm. rendelet, a hajózási hatóságok feladat- és hatásköréről, valamint illetékességéről szóló 237/2002. (XI. 8.) Korm. rendelet, a hajózásra alkalmas, illetőleg hajózásra alkalmassá tehető természetes és mesterséges felszíni vizek vízi úttá nyilvánításáról szóló 17/2002. (III. 7.) KöViM rendelet, a vízi közlekedés rendjéről szóló 39/2003. (VI. 13.) GKM rendelet, a vízi közlekedés irányítására és a hajóút kitűzésére szolgáló jelekről, valamint e jelek létesítéséről, üzemeltetéséről, módosításáról és megszüntetéséről szóló 27/2002. (XII. 5.) GKM rendelet.

KITŰZÉS A vízi közlekedés irányítására és a hajóút kitűzésére szolgáló jelekről, valamint e jelek létesítéséről, üzemeltetéséről, módosításáról és megszüntetéséről szóló 27/2002. (XII. 5.) GKM rendelet I. Fejezet ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK § A rendelet hatálya a vízi úttá nyilvánított felszíni vizeken a vízi közlekedés irányítására és a hajóút kitűzésére szolgáló jelekre, valamint e jelek létesítésére, üzemeltetésére, módosítására és megszüntetésére terjed ki. II. Fejezet A VÍZI KÖZLEKEDÉS IRÁNYÍTÁSÁRA SZOLGÁLÓ JELEK Tervezési, létesítési, üzemeltetési és fennmaradási engedélyezési eljárás. A jel kihelyezése és üzemeltetése. Általános ellenőrzési rendszer. III. Fejezet A HAJÓÚT KITŰZÉSÉRE SZOLGÁLÓ JELEK A jelek rendszere. A tervezés, létesítési és üzemeltetési engedélyezési eljárás. A jel kihelyezése és üzemeltetése. Általános ellenőrzési rendszer. V. Fejezet TÁJÉKOZTATÁS, ADATKÖZLÉS Adatközlési kötelezettség, adatformátum és felelősség 1. számú melléklet a vízi közlekedés irányítására szolgáló jelek kialakítása, mérete 2. számú melléklet a hajóút kitűzésére szolgáló jelek kialakítása, méretei, elhelyezésének kiegészítő feltételei 3. számú melléklet a Egyéb jelek és tájékoztató eszközök kialakítása, méretei 4. számú melléklet a hajózást irányító, a kitűző és egyéb jelek radarhajózáshoz szükséges kiegészítő berendezései.

KITŰZÉS Elvárható igények: A nemzetközi előírásoknak is megfelelő hajóút. A vízszintváltozást aktuálisan követő kitűzés. A veszélyekről, változásokról megfelelő, hatékony tájékoztatás. A meglévő háttér infrastruktúra alkalmazhatóvá tétele. A kitűzési eljárási és üzemeltetési rendszer egyszerűsítése.

2008. OKTÓBER. 29. DUNA 1667 FKM HERZOG TASSILO MS VÖRÖS VAK ÚSZÓ ROSSZ HELYEN

2008. OKTÓBER. 29. DUNA 1667 FKM HERZOG TASSILO MS

2006. SZEPTEMBER 12. DUNA 1722 FKM LADJAR I. MS - VÖRÖS VILLANÓ HIÁNYA

2006. OKTÓBER 3. DUNA 1560,7 FKM HABAROVSZK MS+KÉT BÁRKA - BAL PARTI ZÁTONY

2006. OKTÓBER 16. DUNA 1560,7 FKM HANSEAT MS+KÉT BÁRKA - BAL PARTI ZÁTONY

2006. OKTÓBER 6. DUNA 1559,7 FKM KELLERMANN MS - HAJÓÚTON KÍVÜL A KÖVEZÉSEN

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! barnacz.istvan@kbsz.hu www.kbsz.hu