A magyar animáció képről képre III. Az „újhullám”. 2. rész

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A május 26-i előadás összefoglalója
Advertisements

A személyközpontú terápia kombinációja művészetterápiás elemekkel
RÁD GONDOLUNK... Emlék - Megemlékezés - Kiállítás El Kazovszkij festőművész kiállítása
A magyar animáció képről képre III.
Az adaptációhoz közeledve – a műfaj problematikájához
Vizuális képességek fejlődése
Készült a 25 éves osztálytalálkozónk emlékére !
Művészet By: Turi Krisztina.
Mr. Bean 14/B. Jellemvonásai • Rowan Atkinson alakítja • Jacques Tati által megformált Monsieur Hulot ihlette Atkinsont • „Egy gyerek, egy felnőtt férfi.
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
A szimbolizmus 29/C.
Az érettségi rendszer változtatási lehetőségei
2012 Comedy Central. Comedy Central – Alap információk Lead Az első hazai humorcsatorna Csatorna infók A 2008-ban induló Comedy Central a külföldön is.
Forrás: Infografika Forrás:
„Játszani is engedd…” „KREÁTOR” – JÁTÉKÓRA.
Jónás alakja mint önarckép
AZ AVANTGÁRD új művészeti törekvések a XX. század elején
Népszerű kultúra és magaskultúra
Térábrázolás különböző életkorokban
A média mint nevelési intézmény
Béla mozija Mióta Béla megnyitotta a Dongó Mozit (1320 Bp., Sugár út 11.), a multiplexek egymás után zárnak be. A Dongó titka az, hogy mindig friss filmeket.
Gondolatok a művészet rendszeréről
József Attila Érettségi tételminta.
Stílus és jelentés /társalgási stílus, publicisztikai stílus, tudományos-szakmai stílus, hivatalos stílus /
A virtuális technológia alapjai Dr. Horv á th L á szl ó Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Kar, Intelligens Mérnöki Rendszerek.
Az animáció nem más, mint egymás után levetített képkocka sorozat. Ezek a képkockák kis mértékben térnek el egymástól. Ezáltal az élettelen bábok, rajzok,
1 1 1.
„Korunk vívmánya a számítógép, mint kreatív eszköz az alkotó művész kezében” Művészetek Háza Veszprém április május 01. „Digitális Művészetek.
Utópiák és ellenutópiák
Petőfi: Az őrült – mai tükörben
Képversek 30/A.
KREATIVITÁS ALKOTÓKÉPESSÉG.
„Sztárok” az irodalomban
A SZÜRREALIZMUS.
Az avantgárd művészeti irányzatok
FIATALKORI BŰNÖZÉS ÉS VIKTIMOLÓGIA
Arany János Mindvégig.
Készítette: Szabó Zénó Az animáció Szabó Zénó
A 4-6 évesek rajzfejlődése
Vizuális kommunikáció kiskamaszkorban
Rajzfejlődés-áttekintés
Általános művészetpszichológia II. 2.rész
TANÍTÓKÉPZŐ FŐISKOLAI KAR KECSKEMÉTI FŐISKOLA A GYERMEKIRODALOM ÉS A KORTÁRS GYERMEKILLUSZTRÁCIÓK KAPCSOLATA Kovács Hajnalka.
SZÖVEG ÉS KÉP A KÉPMEZŐBEN
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
Színész Szerep Nézők  Színház lényege, ami nélkül, nincs színház  Nincs színház  Színész / szerep-be lépés,  Néző (közönség), több ember  Közös.
Irodalom filmen. 1. Bevezetés A mozi, a film jelentősége a 20. századi európai (amerikai) kultúrtörténetben.
World Wide Web Szabó Péter Számítástechnika-technika IV. évfolyam.
Pálfi Szabolcs filmes „Alapvetően animációs filmekkel akartam foglalkozni, hamar rájöttem, hogy az animáció kreatív eszköz ahhoz, hogy egyedül vagy kevés.
ELBESZÉLÉS ÉS TÖRTÉNET
IDEGEN A FILMEN Etnográfiai szöveg és mozgókép közös nehézsége(i) A kulturális idegen ábrázolásának kihívása 1. Hogyan ábrázoljuk az idegent, a másik kultúrát?
Egyszerű történet vessző száz oldal – a kardozós változat
22. MAGYAR ÚJ HULLÁM JEGYZET ÖSSZEÁLLÍTOTTA: NIKLI KÁROLY 2013.
Filmelemzési szempontok
Dr. Tóth Péter (PhD), egyetemi adjunktus Széchenyi István Egyetem Regionális-tudományi és Közpolitikai Tanszék A magyar társadalom kiemelt csoportjai között.
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
Planctusok és pieták 24/C. Michelangelo 1. Michelangelo -1. Fiatal korában készítette, 24 évesen, egy francia bíboros megbízásából(1499) A bíboros a.
Urbán Gábor 1946-ban született Szabadkán
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
a kubizmus kubus = kocka
Fanta TrendRiport: Kultúra ‐ és médiafogyasztási szokások a fiatalok ko ̈ rében Hogyan beszéljen egy márka a tinédzserekhez? Kreatív konferencia.
1. Témakör. A tanév feladatai A terem rendje Ülésrend kialakítása Érintés és-balesetmegelőzés Eszközök bemutatása.
Kép- és film a művészetben, eljárások, irányzatok 1. témakör:
Tehetséggondozás mozgóképkultúra és médiaismeret
a kifejező és az ábrázoló jelleg
Képzőművészet Zene Tánc
nagy mennyiségû ismeretanyag átadása helyett produktív képességek fejlesztése a matematikára vonatkoztatva azzal a következménnyel jár, hogy az egyenletek,
A magyar "kézműves" rajzfilm készítésről
Előadás másolata:

A magyar animáció képről képre III. Az „újhullám”. 2. rész

korai avantgárd groteszkjei Szoboszlay Péter Provokatívak sajátos korai avantgárd groteszkjei Ha én felnőtt volnék (1966) Korai filmjei a gyermeki fantáziavilág és a felnőtté válás, a szürke realitás összeütközésének látleletei, avantgárd stíluselemekkel mint a szájból kifolyó szöveg vagy a tördelt, didaktikus feliratok.

Sós lötty (1969) Másik csoportjuk erősen társadalomkritikus alkotás: a hétköznapokat átható hatalmi játékok újszerű megjelenítésére vállalkozik. Ez a film szecessziós, hippis ötvözetű. „Szinte végiggondolom, értelmezem a szavakat a beszélő helyett és az összes variációban sorra veszem a lehetséges reakciókat. Talán ezért nem válik monotonná a film a sokszor elhangzó anyós-monológgal.” (Sz. P.)

Magnóra fölvett szövegeket Vajda Béla Magnóra fölvett szövegeket poentíroz rajzban A dokumentum, a publicisztika felől közelített a rajzfilmhez. A korabeli zörejfilmek között meglepően friss volt az általa készített monologikus animációs film. Hogyan éljen az idős ember? (1968) A főiskolai diplomafilm rajzos megjegyzéseket fűz egy ismeretterjesztő könyv szövegéhez. A mai téma eleven, dokumentarista megközelítése a szövegre reagáló rajz ütköztetésén alapul.

Nyelvlecke (1968) Rajz- és papírkivágásos kombinált technika puritán háttér előtt – a módszer gépiességén ironizál. A mozi (1969) A film útjának gunyoros látlelete az ötlettől a nézőig. A vásznon erotikus jelenet, a nézőtéren csak egy ember, az is alszik.

karikaturista, dokumentarista, később sikeres szériák alkotója Mata János karikaturista, dokumentarista, később sikeres szériák alkotója Szabály az szabály (1964) A kisember és az erőszak modern szemléletű feldolgozása. Úgy jeleníti meg a képzelet világát, hogy a háttér csak jelzésszerű. Ez erősíti az alapgondolat hatását.

Madár (1966) A korabeli művészetet groteszk módon figurázza ki a film. Az emberke nem tudja megörökíteni a sematikus szobrot, mert egy tiszteletlen madár ebben megakadályozza. E filmből nőtt ki később Mata tv-sorozata, az emberi konfliktusokat sok humorral modellező Kukori és Kotkoda.

megteremti a publicisztikus animációt Szabó Sípos Tamás megteremti a publicisztikus animációt Homo Faber – Vannak eszközeink (1965) Történelmi-társadalmi jelenségeket vizsgáló animációs esszé. Leegyszerűsített figurák, a látványt ellenpontozó verbális szólamok. A vizuális és verbális sík egymásba játszatása speciális metaforaláncot hoz létre.

Magyarázom (tv-sorozat, 1968-ban indul) Újdonságnak számító rajzfilmpublicisztika. Különböző gazdasági fogalmakat tesz humoros formában közérthetővé. A kezdetben monologikus sorozat néhány epizód után áttér a dialógusra, és a közvélemény hangja is helyet kap .

Réber László Játékosság, abszurditás, nyelvi humor Réber László – Imre István Autókor (1964) Karikatúra az autóra vágyó házaspárról, akik álmuk beteljesedésével tragikus véget érnek. A morbid szemléletmód a kollázs eszközeinek felhasználásával egy életvitelt, életérzést jár körül.

Zárt vonalú, szikár, vázlatos figurái jellegzetesek, játékosak, abszurditásukban is jól illeszkednek a nyelvi humorhoz. Eldorado (1965) A papírkivágásokkal kombinált rajzfilm mozaikszerűen mutatja be a technika eleinte áldásos vívmányait, amelyek később túlnőnek az emberi igényeken.

Cseh András Filozofikus, fanyar humorú alkotásai főleg papírkivágásos technikával készültek, de kedveli a kombinált módszert is A tapéta nem minden (1964) A túlzott modernségre való törekvést figurázza ki a film. A metaforikus tárgyi motívumok kollázsa harsány látványvilágot eredményez.

Áprilisi szél (1965) A képzelet játékának megjelenítése kombinált technikával. Egy fiatal lány fantáziaképeivel kitágul a horizont, amelyben a szél a fő elem. Hatására a valóság a fiatalság vágyai szerint alakul.

A képzőművészeti grafikához közelít Az animációs újhullám jelentős képviselője. Különösen egyedi munkáira jellemző a zenei, költészeti, képzőművészeti háttér. Még televíziós szériái filmképe is az álló képzőművészeti grafikához közelít. A képzőművészeti grafikához közelít Richly Zsolt Indiában (1966) József Attila verse szabad improvizációs lehetőség a képzőművészet, a költészet és a zene szintézisének megteremtésére.

Kommercializálódott a műfaj, de nem a szó negatív értelmében, hanem szükségszerűen. A lényegretörő, jelenidejű, kritikus téma modernista fölvetése a legszembeötlőbb újhullámos vonásai ezeknek a filmeknek. A mennyiségi változás a hatvanas években évről évre tapasztalható volt mind az egyedi, mind a sorozatfilmeknél, noha a TV mint kommunikációs eszköz 1968 előtt még nem élt eléggé az animációs műfajban rejlő lehetőségekkel. Az új gazdasági mechanizmus éve új helyzetet és új elvárásokat teremtett .