Értékelemzés a gyakorlatban Készítették: Ábrahám Péter Gadolla Réka Harold Zsuzsa Horváth Melinda Peloc Amália
Amiről szó lesz... Értékelemzés lépései Cég bemutatása A termék kiválasztása Az értékelemzés célkitűzései Gyártási folyamat Igények feltárása Értékelés, javaslatok
Értékelemzés "Valamely termék (gyártmány, termék, folyamat, beruházás, szervezet) csak azt nyújtsa, amit kell, és csak annyiért, amennyiért muszáj."
Lépései Téma kiválasztása A cél meghatározása A munkacsoport összeállítása A munkaterv elkészítése Funkcióelemzés
Funkcióelemzés Információs fázis A funkciók meghatározása A funkció-költségek megállapítása Javaslat kidolgozása
Vállalatunk fő profilja: BÚTORGYÁRTÁS Adatok: Éves nettó árbevétel: 200.000 E HUF Foglalkoztatottak száma: 70 fő Gyártmánystruktúra: ágykeret: 55% kiságy: 35% faforgács: 20% komód: 20% asztal: 12% szék: 8% szekrénysor: 4% egyéb: 1%
Tényezők 15 Össze-tettség Anyagbesz-i nehézség Ért-i nehéz-ségek Term-i nehézségek Szabv-nak megfelelés Spec. gyártó eszköz szüks. súlyok összesen qrel Összetettség 1 0,067 Anyagbeszerzési nehézségek 4 0,267 Értékesítési nehézségek Termelési nehézségek 3 0,2 Szabványoknak való megfelelés Speciális gyártóeszköz szükséglet 2 0,133 15
Az értékelemzés célkitűzései Piaci pozíció erősítése Költségráfordítás ne növekedjen Idővel való hatékony gazdálkodás Alkotólégkör Selejt okainak feltárása
Bútorgyártás lépései A termék megtervezése Szükséges alapanyag kiszámítása Anyagok beszerzése Szabás Alkatrészek összeállítása Csomagolás
Költségek Költség Összesen: 21500 Ft Alkatrész Alapanyag 15000 FT Segédanyag 2000 Ft Bútorlakk 1000 Ft Bérek 3000 Ft Egyéb közvetlen ktg 500 Ft Összesen: 21500 Ft Termék önköltsége: 21500 Ft/db Termék nettó eladási ára: 35 000 Ft/db Fedezeti összeg: 13 500 Ft/db Fedezeti hányad: 61%
NCM módszer 1.Minden tag leírja véleményét, ötletét. A csoport, amelynek tagjai esetleg korábban egyáltalán nem is találkoztak, összeül az adott döntési probléma megoldása céljából. 1.Minden tag leírja véleményét, ötletét. 2.Ezt elmondják, amit a csoport vezetője feljegyez. 3.Ötletek megbeszélése, értékelése. 4.Rangsorolás, összegzés.
Példa 1. Könnyen mozgatható legyen. 2. Kényelmes legyen. 3. Tartós legyen. 4. Könnyen javítható legyen. 5. Környezetbarát legyen. 6. Divatos legyen. 7. Könnyen összeállítható legyen. 8. Praktikus legyen. 9. Árban kedvező (megfelelő) legyen.
Esettanulmány elemzése Igény száma: 1. elemző 2. elemző 3. elemző 4. elemző 5. elemző Összes pontszám: Rangsor 1. 1 3 2 4 11 pont 8. 2. 7 8 9 39 pont 3. 41 pont 4. 5 21 pont 6. 5. 9 pont 9. 6 32 pont 7. 13 pont 8. 22 pont 37 pont Kjh Kjlds Értékelés: Kiemelten fontos igény: Elhanyagolható igény: Könnyen mozgatható legyen - Könnyen összeállítható lenyen Kényelemsség - Könnyen mozgatható Árban kedvező - Környezetbarát
Értékelés, javaslatok Nyereség növelése: árbevétel növelése – vállalati modellen keresztül költségek csökkentése – közvetlen hatás Az értékelemzés a két típust egyszerre alkalmazza pl. környezetbarát termék alacsony rangsor hanyagolható tartósság az első helyen garanciális problémákról statisztika készítése költségfaragás, minőség emelés divat, trend követése dobogós külső designer szakértő igénybevétele
Köszönjük a figyelmet!