Központi Diplomás Pályakövető program, intézményi szolgáltatások - TÁMOP és TÁMOP kapcsolata november 26. Horváth TamásFodor Szabolcs felsőoktatási igazgatófelsőoktatási elemző Educatio Nonprofit Kft.
I. Hatékony és fenntartható intézményi pályakövetés komplex modelljének kidolgozása és szakmai támogatása II. Központi szolgáltatások kialakítása: -központi DPR adattár -országos kutatások -tájékoztatás, portál Központi DPR célja
Igényfelmérő „road-show” Hazai gyakorlatok Nemzetközi gyakorlatok (OECD országok) Nemzetközi és hazai szakirodalom Helyzetfeltárás Empirikus kutatások 2. Nagymintás: végzettek, motivációs Intézményi DPR modell kidolgozás DPR Kézikönyv TÁMOP (intézményi PÁLYÁZAT követelmény spec. •jó gyakorlatok •Esettanulmányok •DPR füzetek • Intézményi DPR szakmai támogatás Kiadványok Képzések Monitoring V XI IV XI V Kb. 30 EGYSÉGES MÓDSZERTAN ALAPJÁN KÉSZÜLŐ INTÉZMÉNYI DPR Empirikus kutatások 1. (fókuszcs., pilot- regionális)- I. DPR INTÉZMÉNYI MODELL Rendezvények
TÁMOP – szakmai támogatás 1.Kiadványok 2.Rendezvények 3.Képzések 4.Nyomon követés, tanácsadás, monitoring
1.Kiadványok „DPR füzet” – kiadványsorozat • DPR füzet I – hazai tapasztalatok, felmérések, nemzetközi gyakorlat (18 ország), kutatások – nov. • DPR füzet II – kapcsolódó kutatások (elemzések, jó gyakorlatok, esettanulmányok) – júl. • DPR füzet III - intézményi, célirányos kutatások – dec. • DPR füzet IV – országos kutatások – márc. • DPR füzet V – kompetencia – szept. DPR kézikönyv – intézményi modell, ajánlások – nov. DPR e-kézikönyv dec. (folyamatos frissítés) 2. Rendezvények DPR – Szakmai NAP (I-IV) • Szakmai Nap I. : Projekt indító: hazai gyakorlatok – nov. • Szakmai Nap II.: Kézikönyv és intézményi támogatás – nov. • Szakmai nap III.: DPR nemzetközi környezet, jó gyakorlatok máj. • Szakmai nap IV.: Hazai gyakorlatok, projektzárás, fenntarthatóság – okt. DPR Szakmai klub (I-IV.) • Alumni és közösségi portálok: jún. • Minőségfejlesztés, minőségbiztosítás okt. • Online kérdőívezés módszertana febr. • Adatvédelem, jogi keretek ápr. TÁMOP – szakmai támogatás I.
3. Képzések Továbbképzések: március-október (vidéki helyszínek) • DPR kommunikációs terv készítés • online kérdőívező szoftver "oktatás • Kutatási terv, kutatási jelentés készítés • Alumni és DPR E-learning tananyag összeállítása 4. Nyomon követés, tanácsadás, monitoring • Online road map (helpdesk, GYIK, tanácsadás) • Monitoring látogtások: DPR intézményi gyakorlat, felmérés, konzultációk, helyszíni egyeztetés, elemzés) TÁMOP – szakmai támogatás II.
TÁMOP PÁLYÁZATI „SORVEZETŐ”: DPR ONLINE ROADMAP
II. TÁMOP – Központi szolgáltatások 1.Kutatások: országos, pilot kutatások, szakértői mcs-k 2.Központi DPR adattár: államigazgatási adatbázisok integrációja, intézményi DPR jelentés (honlap, összehasonlítás≠rangsor) 3.DPR disszemináció, portál:
Tervezett képzések átlagos száma az egyes képzési területek hallgatói körében (N=7 837) Ld. még:
Diplomás portál: 1. Karriermagazin2. Pályaorientáció – Felvi hagyományait követve3. Alumni, pályakövetés – általános bemutatás4. A DPR projekt bemutatása (disszemináció) 5. Elhelyezkedést segítő szolgáltatások (szakok és szakmák összekötése, szakmakereső kompetenciák alapján) 6. Felvételire ösztönzés – Felvi kapcsolat7. DPR adattár szolgáltatásai
Mikor indul a diplomantul.hu? FeladatHatáridő A diplomantul.hu elindulása2010. január További szolgáltatások indulása a honlapon2010. április-október
DPR adattár
Államigazgatási adatok Elsősorban az APEH és az ÁFSZ, ill. a FIR (forrás)adatbázisai felé „mozdultunk el”: FIR: felsőoktatási adatok közvetlenül az fokt.-i intézményektől APEH: munkavállalással, munkaadókkal, jövedelemmel kapcsolatos ANONIM, és ÖSSZESÍTETT statisztikai információk ÁFSZ: információk a munkanélküliként nyilvántartott diplomások Adatok „érvényessége”, a látókörön kívül maradók (szürke-, fekete gazdaság, külföld, nem reg. munkanélk.) A hozzáférhető konkrét adatkörök kapcsán egyeztetések (a legnagyobb körültekintés)
Államigazg.-i adatok - adatintegráció
Intézményi pályakövetési adatok 1. Két csoportja lesz a gyűjtendő intézményi adatoknak: DPR felmérések elemi adatai: a hallgatói- és pályakövetési kutatások során, a kérdőív ORSZÁGOS BLOKKJÁBAN található kérdésekre adott válaszok (az intézmények kérdéseire adott válaszokat nem gyűjtjük!) Általában a DPR kutatásokra vonatkozó összesítő alapadatok: a kutatás módszere, megkeresettek és válaszolók száma stb. Adatgyűjtés: interfészspecifikáció alapján, az intézmények bevonásával Intézményi szinten nem, csak tendenciák vizsgálatára, aggregáltan kerülnek elemzési célú felhasználásra!
Online felmérés folyamata
Országos DPR kutatások eredményei Reprezentatív mintán, hallgatók körében lefolytatott hallgatói, (végzettek körében lefolytatandó) kutatás részletes(ebb) kérdőívvel Intézmények számára elérhető eredmények saját elemzések készítéséhez: intézményi, képzési területi, regionális elemzések Saját felmérések eredményeinek összehasonlítása országos átlagokkal, a képzési területen / régióban működő más felsőoktatási intézmények eredményeivel
Felhasználási célok – PORTÁL Intézményi kutatásokra vonatkozó általános adatok közzététele (kutatásokra vonatkozó összesített információk) Diplomantul.hu: képzésterületi és regionális elemzések megjelenítése Pályakövetési, pályaorientációs szolgáltatások támogatása információkkal Alumni célok támogatása
Elemzések, statisztikák Ágazati elemzések és statisztikák a szakigazgatás, illetve általában a közigazgatás számára Szakértői elemzések képzési területi és regionális szinten, munkaerő-piaci folyamatok áttekintése Intézmények saját elemzései a rendelkezésre álló adatforrások adatai bevonásával Közvetlen PR és marketing célú hasznosítás Intézményi minőségpolitika, minőségmenedzsment
A V I R Adattár alapú Vezetői Információs Rendszer feladata: megalapozott mutatók a felsőoktatás működéséről, ezen belül pályakövetési szegmens DPR információk fontosak, de csak korlátozottan használhatók fel (korlátozott reprezentativitás) Megfelelő szakmai elvek mentén integráns elemei lehetnek egy mutatószámrendszernek, ennek mikéntje AVIR projekt keretében kerül kidolgozásra
Mit NEM teszünk az adatokkal Nem „vesszük” el az intézményektől adataikat Nem készítünk rangsorokat, de az adatok összehasonlítására lehetőséget kívánunk biztosítani Nem használjuk jogtalanul adatintegrációs célokra az adatokat Személyes adatokat, különösen védett adatokat nem adunk tovább jogtalanul harmadik személynek
Mit SZERETNÉNK TENNI az adatokkal Intézmények rendelkezésére álló pályakövetési információk körének jelentős bővítése Eddig elérhetetlen adatforrások kiaknázása, elérhetővé tétele az intézmények számára Egyszerű, de mégis biztonságos adattárak létrehozása Aggregálhatóság és korlátozott összehasonlíthatóság megteremtése További („nyilvános”) szolgáltatások létesítése, pályaorientáció és pályakövetés megalapozása…
Köszönjük a figyelmüket! Kérdések, további információk: