A szakképzés átalakítása Kihívások és válaszok

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
STRATKOM Kft ÖSSZEFOGLALÓ A SZAKKÉPZÉS IRÁNYAIRÓL ÉS ARÁNYAIRÓL FOLYÓ ESZMECSERÉKRŐL "A kormány szakképzés-fejlesztési koncepciója az új szakképzési törvény”
Advertisements

Pásztor Tibor főosztályvezető
ÚJ TENDENCIÁK A MAGYAR SZAKKÉPZÉSBEN
AZ ISKOLAI RENDSZERŰ SZAKKÉPZÉS JÖVŐJE
2013. évi LXXVII. tv. főbb rendelkezései
„A családi napközi kettős szerepe a női foglalkoztatásban” – 2011
A piacgazdaságra nyitott rugalmas képzési rendszer intézményi jogi megvalósulása. A szak- és felnőtt képzőkkel szemben támasztott szakmai jogi feltételek.
„VIVANT PROFESSORES” 2010/2011 NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Közoktatásért Felelős Helyettes Államtitkár.
A TISZK-ek fenntarthatósága 1 Budapest, január 14.
A kamara szerepvállalása a szociális képzések területén
Szakképzési szakértők szakképzési változásokra való felkészítése A szakképzési megállapodás és a szakmaszerkezeti döntés Helyszín dátum Nemzeti Fejlesztési.
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
„A szakképzés koordinációjának lehetőségei a Dél-Dunántúli Régióban” Egy konferencia „beharangozója”
TOVÁBBTANULÁS 2012 Felvételi eljárás a középfokú intézményekbe a es tanévre.
A szakképző iskolai intézményrendszer változásai és új képzési utak
Soós László NGM Szakképzési és Felnőttképzési Főosztály
Az új szakképzési törvény alkalmazása, a tanulók gyakorlati képzése
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
SZAKKÉPZÉS A FEJLESZTÉS ESZKÖZE
Aktualitások, változások, újdonságok az agrár-szakképzésben Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium VIDÉKFEJLESZTÉSI, KÉPZÉSI ÉS SZAKTANÁCSADÁSI.
Az egészségügyi szakképzés fejlesztésének lehetséges irányai Kiss Mária Balatonfüred, augusztus 25.
Ajánlás-változások Pedagógus-továbbképzés „Kongresszus után - a változások folyamatában” Konferencia Csillag Márta Budapest, május 27.
Változások a közoktatásban és szakképzésben Setényi János 2011 Naszály-Galga TISZK, Vác.
Ágazati szakképzés változásai
FELVETÉSEK A SZAKKÉPZÉS ÁTALAKÍTÁSÁHOZ Előadó: Szymczak Judit.
A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara szakképzési fejlesztési munkája
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Nógrád TISZK sajtótájékoztató 2009 december 14. A Nógrád TISZK fejlesztése.
A KLIK szerepe a szakképzés irányításában
A szakképzés fejlesztés jelenlegi állása
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Szakképzési dokumentumok
KÖZOKTATÁS, SZAKKÉPZÉS, A MUNKA VILÁGA MSZT HÁROMSZÉKI Tagozata Sepsiszentgyörgy szeptember 29. Dr. Szenes György elnök.
Kormányszóvivői tájékoztató 1 Tanulni és versenyben maradni felnőttkorban is.
A szakképzés helyzete Magyarországon
ÜNNEPÉLYES MEGYEI TANÉVNYITÓ
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
Szakképzési változások
A Békéscsabai Központi Szakképző Iskolai tapasztalatok a vasútgépészeti szakmák képzésében április 29.
Pedagógusképzést segítő hálózatok fejlesztése a Dél-Dunántúlon Pécsi Tudományegyetem TAMOP 4.1.2B.2-13/ projektje Pécs, november 25. Janovics.
Az új típusú szakképzési rendszer főbb jellemzői MÁV konferenciasorozat 2. rendezvény április 29. Dr. Szivi József SZMM Felnőttképzési és Szakképzési.
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
Takács Erika Zádori Zoltán
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
A felnőttképzés, szakképzés fejlesztése és a gazdaság igényei november 21. DAT 2006 Konferencia S2 – Gazdaság vezérelt informatikai szakképzés Szociális.
Szakképzési közfeladatok a Kamarában
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
Az esélyegyenlőség elvének érvényesülése az oktatáspolitikában EMBERI ERŐFORRÁSOK MINISZTÉRIUMA KÖZNEVELÉSÉRT FELELŐS ÁLLAMTITKÁRSÁG Pölöskei Gáborné helyettes.
Az Országos Képzési Jegyzék és a szakmai és vizsgakövetelmények Bruckner László.
Learning by working! Dualizáció Magyarországon „A holisztikus megközelítés” Dr. SZILÁGYI JÁNOS Képzési igazgató Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Magyar.
A SZAKKÉPZÉS-FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TARTALMI IRÁNYAI MFKB megbeszélés február 5.
SZAKKÉPZÉSI REFORM ÉS A FELNŐTTKÉPZÉS MEGÚJÍTÁSA Dr. Vartman György Szakképzési és Felnőttképzési Főosztály Szakképzési osztályvezető.
A közoktatás fejlesztési irányai és a társadalmi felzárkóztatás kapcsolata.
Felnőttoktatás. Jogszabályi háttér  a nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. tv.  a Szakképzésről szóló évi CLCCCVII. tv.  az évi LXXXIV.
A foglalkoztatáspolitika aktuális kérdései Győr,
Vázlat a faipari szakképzés helyzetéről Koronka Lajos a Kozma Lajos Faipari Szakközépiskola igazgatója.
Vörös-Gubicza Zsanett MKIK fejlesztési koordinátor szeptember 06.
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
A köznevelési intézményi rendszer változása, Szakképzési Centrum és Kamara együttműködése a kamarai garanciavállalás sikeres megvalósításáért Kalmár Andrea.
A Nemzeti Pedagógus Kar Célok, eredmények, választás –
Őszi Attila főigazgató. ELŐZMÉNYEK A szakképzés kezdetei városunkban  Dunaújváros – új, tervezett, város  A szakképzés kezdete 1953 Technikum/(1969)Főiskola.
Vörös-Gubicza Zsanett oktatási és képzési igazgató Magyar Kereskedelmi és Iparkamara október 10.
Szakiskolai fejlesztési program
A PÁLYAORIENTÁCIÓ SZEREPE A KORMÁNYZATI FEJLESZTÉSEK SORÁBAN
Soós László Szakképzési és Felnőttképzési Főosztály szakmai tanácsadó
A PÁLYAORIENTÁCIÓ SZEREPE A KORMÁNYZATI FEJLESZTÉSEK SORÁBAN
A magyar felnőttképzés rendszere - a szakértők szemével
Előadás másolata:

A szakképzés átalakítása Kihívások és válaszok Dr. Odrobina László főosztályvezető Szakképzési és Felnőttképzési Főosztály

Kihívások

A munkaerőpiac Foglalkoztatottság Foglalkoztatási ráta 15-64 éves népesség körében Magyarországon 2010. IV. negyedévében: 55,8% Az Európai Unió tagállamai között a legalacsonyabb, 8,4 százalékponttal elmarad a 27 tagország átlagától A 10,9%-os munkanélküliségi ráta 1,3 százalékponttal haladta meg az uniós átlagot A15-64 éves népesség 37,4%-a minősül inaktívnak, ami 8,5 százalékponttal haladja meg az uniós átlagot 125 ezer ember több mint két éve munkanélküli

Foglalkoztatottak és munkanélküliek végzettségük szerint

Az iskolai rendszerű szakképzés helyzete Alulképzettség Minőségi problémák: a munkaerő foglalkoztathatósága a képzettség minden szintjén rosszabb, mint az uniós átlag Az iskolarendszer nem reagált időben a demográfiai hatásokra: az iskolaszerkezet torzult Az iskolarendszer nem képes rugalmasan reagálni a gazdasági igényekre: szakmaszerkezeti problémák RFKB-k döntései korlátozott hatásúak, nem kellően megalapozottak TISZK-rendszer nem növelte az elvárt mértékben a hatékonyságot és rugalmasságot LLL hiányosságok

Demográfiai helyzet és a képzési szerkezet megváltozása

Férőhelyek és betöltöttség a 2011. évi felvételi eljárás után

Válaszok

Az átalakítás céljai, prioritások Szakmaszerkezet, tartalom és minőség – a gazdaság igényeinek megfelelően Átlátható, koordinált, hatékony működés Bemeneti követelmények érvényesítése minden szinten Társadalmi felzárkózás, lehetőség mindenkinek Első szakképesítés mindenkinek hozzáférhetően, az iskolai rendszerben A képzések minden szintjén minőségi javulás Gyakorlatorientáltabb képzések

Pályaorientáció, pályakövetés Fontosabb részletek Pályaorientáció, pályakövetés Hatékony, szabályozott, időben megkezdett, folyamatos pályaorientáció Minden érintett együttműködésével A későbbi lemorzsolódás megelőzése Kötelező, valós visszajelzést adó pályakövetési rendszer

Szakiskola A 3 éves képzés általánossá tétele Valós munkahelyi gyakorlat, tanulószerződés lehetőleg a képzés második évétől Gyakorlatorientált képzés Bemeneti követelmények Zsákutca-jelleg megszüntetése: széles alapszakmák Továbbtanulási utak Pályakezdők segítésére támogatási rendszer

Szakközépiskola Kötelező komplex szakmai érettségi Szakmai elméleti és gyakorlati oktatás az első évfolyamtól Szakmai érettségi munkakör betöltésére jogosít Szakirányú középfokú tanulmányokban további egy év alatt OKJ-s végzettség Szakirányú felsőfokú tanulmányoknál előny Átjárhatóság minden irányban Szakmacsoportos oktatás helyett ágazatok: OKJ átalakítással összhangban, szakmai egyeztetés alapján

Tanulószerződés Duális képzés sok évtizedes hagyományaira támaszkodva Gazdasági kamara kiemelt partner Gazdasági szereplők szerepvállalásának erősítése Felelősségi körök egyértelművé tétele Szakmai és törvényességi ellenőrzés erősítése Adminisztráció egyszerűsítése Kiterjesztés egyéb szervekre: többek között egészségügyi és szociális intézményekre Pályakezdők továbbfoglalkoztatásának kiemelt támogatása

Hídprogram, lemorzsolódás Kiemelt cél a lemorzsolódás jelentős csökkentése Mindenki találja meg a helyét a rendszerben Ebben nagy szerep: bemeneti mérés, szakiskolai szakmai képzés nélküli évfolyamok megszüntetése, valós és eredményes pályaorientáció Mindenki időben kapjon megfelelő lehetőséget hiányzó készségei, képességei pótlásához A hídprogram esélyt teremt az alapvető kompetenciákkal sem rendelkezőknek, hogy foglalkoztathatóvá váljanak, szakmát szerezzenek, munkát kapjanak Felnőttoktatásban is: senkiről sem mondhatunk le

Felnőttoktatás Lehetőség szerint iskolai rendszerben szerezze meg mindenki első, a munkaerő-piaci érvényesülés szempontjából jó alapot jelentő végzettségét A felnőttoktatásra költött források hatékony felhasználását segítő szabályozás Gyakorlatorientált szakmák a felnőttoktatásban is: együttműködési megállapodással valós munkahelyi gyakorlat a felnőttoktatásban is Tanügy-igazgatási szigorításokkal az elvesztegetett erőforrások minimalizálása Változatos tanulási utak, visszatérési lehetőség a tanulásba mindenkinek

OKJ, kerettantervek OKJ radikális átalakítása: Átláthatóbb képzési kínálat, kevesebb szakma Adott képzési idők Széles alapszakmák elsősorban iskolai rendszerben Ráépülések, specializáció iskolai rendszeren kívül Kötelező kerettantervek a képzés minden szintjén: a vállalati képzésekre is érvényes Tartalmi egységesítés – ellenőrizhetőség Egyenszilárdság, esélyegyenlőség

Szakmai vizsga Komplex szakmai vizsga minden szakképesítés megszerzésénél Rövidebb vizsgaidők, egyszerűbb, olcsóbb vizsgák Elkülönült vizsgafeladatok helyett komplex szakmai ismeretek felmérése Állami vizsga: egységes minőségi követelmények, független vizsgabizottság, külső kérdezőtanárok

TISZK, szakmaszerkezet RFKB-k megújult módszertan alapján javaslatot tesznek TISZK rendszer átalakítása: Uniós támogatásokat nem veszélyeztetve Munkaerő-piaci igények és prognózisok figyelembe vételével központi szakmaszerkezeti döntés Szervesen illeszkedjen a jelenlegi rendszerhez Szakmaszerkezetre vonatkozó döntések általános érvényűek Valós széleskörű intézményi integráció, nagy tagintézményes szakképző intézmények az állami, önkormányzati fenntartású körben Betartásuk minden állami támogatás feltétele Hatékony, átlátható működés az egész rendszer szintjén

Finanszírozás Az első szakképesítés iskolai rendszerben legyen ingyenes korlátozásokat szükséges beépíteni: az ingyenesen igénybe vehető évfolyamok száma korlátozott lesz Szakmai érettségi nem számít első szakképesítésnek Nem állami, nem önkormányzati iskolák csak szakképzési megállapodás alapján kaphatnak állami támogatást Szakmaszerkezeti döntés mindenkire érvényes: állami forrás ne folyjon el olyan képzésre, ami nem javítja a tanulók munkaerő-piaci esélyeit

Szakmai tanárok, szakoktatók Kettős cél: szakképzésben is pedagógusok tanítsanak rugalmasság javítása A két cél összehangolása érdekében: Rugalmassági szabályok a pedagógus életpályamodell kapcsán Pedagógus végzettségűek előnyben részesítése Pedagógiai (módszertani) továbbképzés a pedagógiai végzettséggel nem rendelkezőknek

Az átalakítás jelenlegi helyzete, ütemezés 2011. szeptember MKIK megállapodás – 48 szakképesítés megújítása Feszített ütemű jogalkotás: 133/2011. (VII. 18.) Korm. r. az OKJ módosításáról Új (választható) SZVK-k: 32/2011. (VIII. 25.) NGM rendelet Új központi programok közleményben a tanévkezdés előtt NGM-NEFMI közös közlemény a kormányzati honlapon

A rendszer újraszabályozása 2012-től A rendszer újraszabályozása Szakképzési koncepció: 2011. május 24-én a kormány határozatban fogadta el Folyik a szakképzésről szóló új törvény tervezetének előkészítése A későbbi egyeztetések során számítunk együttműködésükre 2011-re vonatkozó tervek: szakképzési törvény és a szakképzési hozzájárulásról szóló törvény elfogadása Ezt követően OKJ radikális átalakítása Végrehajtási rendeletek e tanév folyamán 2012 szeptembertől elsősorban tartalmi változások Átmenet biztosítása, felmenő rendszer

KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET! laszlo.odrobina@ngm.gov.hu